FORGÁS N DIMENZIÓBAN
1. BEVEZETÉS
A forgásról már több publikáció jelent meg az Eseményhorizonton, de még
nem foglalkoztunk az n dimenziós kiterjedésű véges objektumok
elforgatásának különféle eseteivel. Ebben az írásunkban végre pótoljuk
a hiányosságot, mert kulcsfontosságú jelenségről van szó, aminek
ismerete számos kutatási területen nélkülözhetetlen. A tömörség
érdekében feltételezzük, hogy az Olvasó jártas az időfizika és
időmatematika alapjaiban és ismeri a korábban közlésre került cikkeket.
Hétköznapi értelemben a forgás egy tárgy helyzetváltoztató mozgása a
beágyazási környezetében (térben és időben), ami ciklikusan ismétlődik
egy fordulatonként. Ilyenkor a tárgy pontjai a tárgyon (valahol) átmenő
1D-s egyenes (forgástengely) körül mozognak körpályán úgy, hogy közben
megtartják az egymáshoz viszonyított helyzetüket (a tárgy nem
deformálódik). Egy fordulatnak minősül a mozgásnak azon időbeli
szakasza, melynek két végpontjában a tárgy pontjai a térben azonos
helyet foglalnak el egy külső szemlélőponthoz viszonyítva. Egy mozgó
pont akkor jut azonos helyre a térben egy külső szemlélőpont számára,
ha a távolsága és irányszöge megegyezik a beágyazási környezetben.
Az időgeometriában a forgás meghatározása ennél sokkal bonyolultabb
dolog, mert a tengely, az objektum (tárgy) és a beágyazási környezet
dimenziószámától függ, milyen irányban végeznek mozgást az objektum
pontjai. Ettől függetlenül azonban érvényesek maradnak azok a
szabályok, miszerint a forgás az objektum helyzetváltoztató mozgása,
ami ciklikusan ismétlődik egy fordulatonként. Az objektumot alkotó
pontok pedig minden esetben körpályán mozognak úgy, hogy közben
megtartják az egymáshoz viszonyított helyzetüket. Ez persze azt is
jelenti, hogy az objektum kiterjedési számától függően forogni nem csak
egy tengely körül lehet, hanem egy pont körül is. Sőt, megfelelő
dimenziószám esetén sík, tér, túltér és bármilyen magasabb kiterjedés
körül is elforgathatók a dolgok.
A forgásnak az aszimmetria tételből és a három pont tételből
következően mindig két iránya lehet, melyek a fent és lent
meghatározása esetén különböztethetők meg egymástól. Épp ezért a
forgástengelyt a továbbiakban irányított szakasznak, vektornyílnak kell
tekintenünk, amely mindig felfelé mutat. Az objektumok forgásirányát
pedig mindig fentről (az északi pólus irányából) nézve kell
meghatározni. A forgáspont, forgássík és forgástér esetében nem
egyszerű feladat a vektornyíl irányának meghatározása, ezért ezzel a
témával külön fejezetben foglalkozunk.
Ha a forgástengely áthalad az objektumon, az elmozdulását forgásnak
nevezzük. Ha rajta kívül található, akkor keringésről beszélünk. A
forgás és egyenes vonalú mozgás együttes folyamata a csavarvonalú
mozgás, ami szintén két irányú lehet: balos és jobbos. Ha az egyenes
vonalú mozgás iránya egybeesik a forgástengellyel, akkor
spirálmozgásról beszélünk, ha pedig merőleges rá (a forgás síkja felé
történik), akkor hurokmozgásnak hívjuk. Itt meg kell különböztetnünk
egymástól a csavarvonalú mozgást a csavarodástól, mert a csavarvonalú
mozgás nem deformálja a tárgyat, a csavarodás viszont igen.
2. N DIMENZIÓS FORGÁSOK
Forgassunk el különböző dimenziószámú objektumokat egy forgástengely
körül. Az objektumok méretével most ne foglalkozzunk, tehát a művelet
egyaránt vonatkozhat véges tárgyakra és végtelen kiterjedésekre. Mivel
a tengely maga 1D-s, ezért gondok adódhatnak az elhelyezésével
alacsonyabb dimenziókban. A 0D-s pontból például "kilóg" a tengely, az
1D-s egyenest pedig teljes egészében lefedi. A 2D-s síkba fektetett
tengellyel az a gond, hogy két részre osztja (de nem határolja) a
síkot. Ezért az azt alkotó pontok nem képesek ciklikus mozgást végezni
a tengely körül anélkül, hogy megváltozna a tőle való távolságuk
(körvonalon mozgás feltétele). A forgatás ez esetben tehát csak egy
szinttel feljebb, 3D-ben értelmezhető. A 3D-s térben azonban már
bárhogyan elhelyezhető a tengely, a forgatásnak nem lesz akadálya.
Ennek megfelelően különbséget kell tennünk azon esetek között, amikor a
forgástengely a forgatandó objektum kiterjedésén belül található és
amikor kilóg belőle. Az időmatematika lehetővé teszi, hogy az n
dimenziós objektumok mindig elforgathatók legyenek egy n+1D-be kilógó
tengely körül, mivel a beágyazási környezet dimenziószámának nincs
felső korlátja.
Ha a forgástengely az n dimenziós objektum kiterjedési irányain belül
található, akkor az egy fordulathoz szükséges beágyazási környezet
térdimenziószáma a következőképpen alakul.:
0D-s objektum esetében: 1D-s beágyazási környezet szükséges.
1D-s objektum esetében: nincs változás (marad 1D).
2D-s objektum esetében: 3D-s beágyazási környezet szükséges.
3D-s objektum esetében: nincs változás (marad 3D).
4D-s objektum esetében: 5D-s beágyazási környezet szükséges.
5D-s objektum esetében: nincs változás (marad 5D).
6D-s objektum esetében: 7D-s beágyazási környezet szükséges.
Ha a forgástengely az n dimenziós objektum kiterjedési irányain kívülre
esik, vagyis merőlegesen rájuk, akkor csak egy pontban metszi az
objektum terét (forgáspontként viselkedik). Ebben az esetben az egy
fordulathoz szükséges beágyazási környezet térdimenziószáma a következő
lesz.:
0D-s objektum esetében: nincs változás (marad 0D).
1D-s objektum esetében: 2D-s beágyazási környezet szükséges.
2D-s objektum esetében: nincs változás (marad 2D).
3D-s objektum esetében: 4D-s beágyazási környezet szükséges.
4D-s objektum esetében: nincs változás (marad 4D).
5D-s objektum esetében: 6D-s beágyazási környezet szükséges.
6D-s objektum esetében: nincs változás (marad 6D).
Amint azt láthatjuk, a két lehetőség egymás komplementere. Ebből
következik, hogy egy megfelelően elhelyezett forgástengely segítségével
minden n dimenziós objektum körbeforgatható nD-ben és n+1D-ben
egyaránt. Felmerül a kérdés, hogy vajon n+2, n+3 és magasabb
dimenziókban is elforgathatók-e az objektumok? Az nyilvánvaló, hogy
n-1D-ben nem értelmezhető a forgás jelensége, mert a kiterjedés
redukciója deformálná az objektum szerkezetét. Mielőtt azonban
megválaszolnánk a kérdést, meg kell határoznunk azokat a leképzési
lehetőségeket, melyek keretein belül az alapvető mozgások (és így a
forgás is) értelmezhetővé válnak.
3. LEKÉPZÉSI LEHETŐSÉGEK
Tapasztalati ténynek tekintjük, hogy a forgás az időben helyváltoztató
mozgásnak, a térben viszont helyzetváltoztató mozgásnak minősül. A
forgó tárgy tehát a sajátidejében előre halad, míg a sajátterében körbe
mozog (ciklikusan). A természetben azonban léteznek másféle
mozgáskombinációk is, mivel összesen négyféleképpen lehet leképezni a
különböző (alapvető) mozgásokat a téridőben.
1. Időben helyváltoztató és térben is helyváltoztató.
2. Időben helyváltoztató, térben helyzetváltoztató.
3. Időben helyzetváltoztató és térben is helyzetváltozató.
4. Időben helyzetváltoztató, térben helyváltoztató.
Az egyenes vonalú mozgás időben és térben is helyváltoztató (1). A
forgás időben helyváltoztató, térben helyzetváltoztató mozgás (2). A
kvázi egy helyben álló időhurok (szerinó) időben és térben is
helyzetváltoztató mozgást végez (3). A száguldozó időhurok (fotinó)
pedig időben helyzetváltoztató, térben helyváltoztató rendszerként
viselkedik (4).
A makro világ jelenségei (tárgyak) az időben látszólag helyváltoztató
mozgást végeznek, mert folyamatosan haladnak előre a múlt irányából a
jelenen át a jövő felé. A mikro világ jelenségei, a ciklikusan
körbemásolódó és ezért önfenntartó időforrás látomások viszont pont
fordított viselkedést mutatnak. Egy végesen kicsiny időszakaszon belül
mozognak körbe-körbe, folyton ismételve a korábbi pillanatokat.
Ebből a tényből következik, hogy ha a tárgyak megfelelő térbeli
elforgatások révén tükrözhetők (tértükrözéssel), akkor az időhurkok
megfelelő időbeli elforgatások révén tükrözhetők (időtükrözéssel). Az
időtükrözés (valamint az időtükrök és az időutazás) jelenségével
azonban a téma bonyolultsága miatt egyelőre nem foglalkozunk. Majd egy
későbbi időpontban kerítünk sort az időmatematikai elemzésükre. Mivel
azonban a forgásnak szoros kapcsolata van a tükrözéssel, vizsgáljuk meg
ennek lehetőségeit n dimenzióban.
4. AZ ELFORGATÁS TÜKRÖZŐ HATÁSA
Ha 180 fokkal elforgatunk egy 2D-s síklapot a saját kiterjedésében, nem
változnak meg tulajdonságai, vagyis önmaga marad. Ha viszont 3D-ben
forgatjuk el, akkor önmaga tükörképévé válik. Vajon ha a síklapot
4D-ben forgatjuk körbe, akkor is tükörkép lesz belőle vagy nem?
Ennek megértéséhez előbb vizsgáljuk meg, mi történik az alacsonyabb
kiterjedési számú objektumokkal hasonló esetben. Az 1D-s szakasz 180
fokkal való elforgatása a saját kiterjedésében nem változtatja meg a
szakaszt. Ha viszont 2D-ben forgatjuk el, akkor önmaga tükörképévé
válik. Ugyanez történik akkor is, ha a síkra merőlegesen, 3D-ben
forgatjuk el a szakaszt, mivel ezzel csupán a forgási síkját mozgattuk
el egy dimenzióval följebb, ami a szakasz számára nem jelent semmiféle
változást önmagához képest.
Ebből levonhatjuk a nyilvánvaló következtetést, hogy egy n dimenziós
objektum 180 fokos elforgatása minden nagyobb kiterjedési számú
beágyazási környezetben (n+1, n+2, n+3, stb.) tükrözi azt. Ez egyben
azt is jelenti, hogy a forgás csak n és n+1 dimenzióban értelmezhető
mozgásjelenség, feltéve, hogy a tengely maximum n-1 dimenziós. A
következő fejezetben éppen ezért megvizsgáljuk az n dimenziós
forgástengelyek tulajdonságait.
5. N DIMENZIÓS TENGELYEK
Kezdjük a legegyszerűbb lehetőséggel, a forgástengellyel és a belőle
képezhető forgásponttal. Az 1D-s egyenes körbeforgatható egy rá
merőleges forgástengely körül a 2D-s síkban. Ehhez a művelethez azonban
3D-s beágyazási környezet szükséges, mert a forgástengelynek
merőlegesnek kell lennie a síkra. Ha jobban megvizsgáljuk a folyamatot,
azt fogjuk találni, hogy az egyenes elforgatásához nincs szükségünk egy
egész (1D-s) forgástengelyre. Bőven elég a tengelynek az a része, mely
metszi az egyenest. Mivel az 1D-s egyenes a három pont tételből
következően csak egy vagy két pontnyi széles lehet, ezért a metszet egy
vagy két pontja nem alkot minimálszakaszt. Ez a tény teszi
geometriailag lehetővé, hogy a forgatást egy pont körül végezzük.
Mindezzel nem szegtük meg a forgás definícióját, miszerint egy
szálszerű tengely körül kell mozognunk, csupán egyszerűsítettük a
feladatot.
A 3D-s tér körbeforgatható egy rá merőleges forgástengely körül a 4D-s
túltérben. A tengely a három pont tételből következően csak egy vagy
két pontnyi hosszúságban metszi a 3D-s teret, vagyis nem alkot
minimálszakaszt. Ez a tény teszi geometriailag lehetővé, hogy a
forgatást egy pont körül végezzük. Fizikailag ez olyan látvány a 3D-ből
szemlélve, mintha a forgó tárgy azonnal eltűnne a szemünk elől, és
csupán egy kis pont maradna belőle ott, ahol a forgástengely metszi a
teret. 180 foknyi elfordulás után hirtelen megjelenne a tárgy, de
tükröződve (antianyagként), ami rögtön igen látványos annihilációs
robbanást okozna, elvéve kedvünket a további szemlélődéstől. Tovább
forgatva a tárgy (feltéve, hogy megmarad belőle valami) ismét eltűnik,
majd újabb 180 foknyi elfordulást követően az eredeti alakjában
megjelenik a térben. A 3D-ben végzett pont körüli forgatás tehát
egyenlő a 4D-ben végzett tengely körüli forgatással.
Ennek a szabálynak megfelelően logikusnak tűnik, hogy ha a 4D-ben lévő
forgástengely a 3D-ben forgáspontnak látszik, akkor a 4D-ben lévő
forgássík a 3D-ben forgástengelynek látszik, mivel merőleges annak
kiterjedésére és csak egy egyenes mentén metszi a 3D-t. Ekörül
elforgatva a 3D-t tehát nem történik tükröződés. Fölfelé kiterjesztve a
modellt azt mondhatjuk, hogy a 4D-ben lévő forgássík az 5D-ben
kiterjeszthető forgástérré, a 6D-ben forgástúltérré, stb.
Ugyanezt megfogalmazhatjuk úgy is, hogy az 1D-s egyenes elforgatható a
0D-s forgáspont körül a 2D-ben, a 2D-s sík elforgatható az 1D-s
forgástengely körül a 3D-ben, a 3D-s tér elforgatható a 2D-s forgássík
körül a 4D-ben, a 4D-s túltér elforgatható a 3D-s forgástér körül az
5D-ben, az 5D-s kültér elforgatható a 4D-s forgástúltér körül a 6D-ben,
stb.
A következő kérdés, amit meg kell vizsgálnunk, hogy vajon a forgáspont,
forgássík és forgástér, mint kvázi vektornyíl merrefelé mutat? Enélkül
nem tudjuk ugyanis meghatározni a forgás irányát, mert nem értelmezhető
a fent és a lent a tengely mentén. A fenti szabály azonban egyszerű
megoldást kínál a problémára, mert minden n dimenziós tengely
konvertálható 1D-s forgástengellyé. Tehát meg kell nézni, hogy az 1D-s
szál körbeforgatva a 0D-s forgáspont körül hogyan mozog a 3D-ből
szemlélve? A forgásponton keresztül állítani kell egy egyenest a
3D-ben, merőlegesen a forgás körvonalának síkjára, amin már kijelölhető
a vektornyíl iránya. A 3D-ben lévő 2D-s forgássík egy rá merőleges
síkot 1D-s egyenes mentén metsz, ahogy a 4D-ben lévő 2D-s forgássík a
3D-t egy 1D-s egyenes mentén metszi. Itt csak azzal a problémával kell
megküzdenünk, hogy a forgássíkot milyen szögben kell metszenünk az
alsóbb szintű beágyazási környezetben? Mert ugye a 3D-ben egy
forgássíkra két merőleges síkot lehet állítani, melyek egymásra is
merőlegesek (lásd a Merőlegesség n dimenzióban című írást). A
forgásirány ettől persze nem fog megváltozni, vagyis bármelyiket
választjuk, ugyanazon eredményre jutunk.
6. N DIMENZIÓS KERINGÉSEK
A keringést olyan mozgásnak tekintjük, ahol az objektum teljes
egészében megkerüli a forgástengelyt (vagy forgáspontot, forgássíkot,
forgásteret, stb.) anélkül, hogy metszené azt (áthatolna rajta). Erre
azonban nem minden esetben van lehetőség, mert alapvetően a beágyazási
környezet dimenziószámától függ, hogy a tengely megkerülhető-e? Az
alábbiakban felsoroljuk a különféle lehetőségeket.:
Az 1D-s szálat a 0D-s forgáspont két részre osztja (de nem határolja
topológiailag), ezért a pontok és szakaszok nem tudnak 1D-ben keringeni
körülötte. A 2D-s síkban viszont lehet keringeni a 0D-s forgáspont
körül.
A 2D-s síkot az 1D-s forgástengely két részre osztja (de nem határolja
topológiailag), ezért a pontok, szakaszok és síkidomok nem tudnak
2D-ben keringeni körülötte. A 3D-s térben viszont lehet keringeni az
1D-s forgástengely körül.
A 3D-s teret a 2D-s forgássík két részre osztja (de nem határolja
topológiailag), ezért a pontok, szakaszok, síkidomok és térbeli testek
nem tudnak 3D-ben keringeni körülötte. A 4D-s túltérben viszont lehet
keringeni a 2D-s forgássík körül.
A 4D-s túlteret a 3D-s forgástér két részre osztja (de nem határolja
topológiailag), ezért a beleágyazott objektumok nem tudnak 4D-ben
keringeni körülötte. Az 5D-s kültérben viszont lehet keringeni a 3D-s
forgástér körül.
Az 5D-s külteret a 4D-s forgástúltér két részre osztja (de nem
határolja topológiailag), ezért a beleágyazott objektumok nem tudnak
5D-ben keringeni körülötte. A 6D-s feltérben viszont lehet keringeni a
4D-s forgástúltér körül.
Most fogalmazzuk meg másként a fentieket, hogy egyértelműbb legyen a
szabály.:
Az 1D-s szakasz a 0D-s forgáspont körül a 2D-s beágyazási környezetben
elforgatható.
A 2D-s síklap az 1D-s forgástengely körül a 3D-s beágyazási
környezetben elforgatható.
A 3D-s térbeli test a 2D-s forgássík körül a 4D-s beágyazási
környezetben elforgatható.
A 4D-s túltérbeli test a 3D-s forgástér körül az 5D-s beágyazási
környezetben elforgatható.
Az 5D-s kültérbeli test a 4D-s forgástúltér körül a 6D-s beágyazási
környezetben elforgatható.
A 6D-s feltérbeli test az 5D-s forgáskültér körül a 7D-s beágyazási
környezetben elforgatható.
Képlettel felírva az n dimenziós keringési szabályt: B=F+2, ahol B a
beágyazási környezet dimenziószáma, F a forgástengely dimenziószáma.
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy pl. a forgáspont körül
2D-ben nem keringhet egy 2D-s síkidom vagy a forgástengely körül 3D-ben
nem keringhet egy 3D-s térbeli test, stb. Viszont egy forgáspont körül
a 3D-ben nem körpályán, hanem egy gömb felülete mentén mozoghatnak a
tárgyak, tetszőlegesen bonyolult elcsavarodó pályagörbéket írva le. A
4D-ben egy forgáspont körül egy hipergömb térfogata mentén mozoghatnak
a tárgyak, míg egy forgástengely körül ismét egy gömb felülete mentén
mozoghatnak. Az alábbi táblázat az n dimenziós tengelyek
körbejárhatóságát mutatja.
A keringési szabály ilyen speciális módon való megfogalmazására pont
azért volt szükség, hogy lássuk: az n dimenziós objektumok n+1
dimenzióban olyan pályákon keringhetnek, melyeken félfordulatonként
önmaguk tükörképévé válnak. Itt kapcsolódik a téma az n dimenziós
tükrözési szabályokhoz, mert egy fizikailag könnyen megvalósítható
lehetőségét adja számunkra a dolgok tükrözésének.
A tárgyak tükröződése persze a gyakorlatban rengeteg veszéllyel és
problémával jár, gondoljunk itt elsősorban az anyag antianyaggá
alakulásának következményeire. Éppen ezért a következő fejezetben
felsoroljuk mindazokat az n dimenziós elforgatásokat, amik a fellépő
veszélyek miatt tiltottnak minősülnek a számunkra.
7. TILTOTT ELFORGATÁSOK
Tiltott elforgatási műveletek a gyakorlatban:
1. A 2D-s síkot a benne lévő 1D-s forgástengely körül tilos 180 fokkal
elforgatni a 3D-ben. Ez egyenértékű a tengelyes tükrözéssel.
2. A 3D-s teret a belőle kilógó 1D-s forgástengely körül tilos 180
fokkal elforgatni a 4D-ben. Ez egyenértékű a középpontos tükrözéssel.
3. A 4D-s túlteret a benne lévő 1D-s forgástengely körül tilos 180
fokkal elforgatni az 5D-ben. Ez egyenértékű a tengelyes tükrözéssel.
4. Az 5D-s külteret a belőle kilógó 1D-s forgástengely körül tilos 180
fokkal elforgatni a 6D-ben. Ez egyenértékű a középpontos tükrözéssel.
5. A 6D-s felteret a benne lévő 1D-s forgástengely körül tilos 180
fokkal elforgatni a 7D-ben. Ez egyenértékű a tengelyes tükrözéssel.
Ez a sorozat tetszőlegesen folytatható fölfelé n dimenzióban. További
veszélyforrások lehetnek még a gyakorlatban a következő bonyolultabb
műveletek.:
1. A 3D-s teret a benne lévő 2D-s forgássík körül tilos 180 fokkal
elforgatni a 4D-ben. Ez egyenértékű a síktükrözéssel.
2. A 4D-s túlteret a belőle kilógó 3D-s forgástér körül tilos 180
fokkal elforgatni az 5D-ben. Ez egyenértékű a tértükrözéssel. A 3D-s
forgástér egyébként a 4D-s túlteret valószínűleg egy 2D-s síklapként
metszi, tehát mintha ezen sík körül forgatnánk el a túlteret.
3. Az 5D-s külteret a benne lévő 2D-s forgássík körül tilos 180 fokkal
elforgatni a 6D-ben. Ez egyenértékű a síktükrözéssel.
4. A 6D-s felteret a belőle kilógó 3D-s forgástér körül tilos 180
fokkal elforgatni a 7D-ben. Ez egyenértékű a tértükrözéssel. A 3D-s
forgástér egyébként a 6D-s felteret valószínűleg egy 2D-s síklapként
metszi, tehát mintha ezen sík körül forgatnánk el a felteret.
5. Az 5D-s külteret a benne lévő 4D-s forgástúltér körül tilos 180
fokkal elforgatni a 6D-ben. Ez egyenértékű a túltértükrözéssel.
6. A 6D-s felteret a belőle kilógó 5D-s forgáskültér körül tilos 180
fokkal elforgatni a 7D-ben. Ez egyenértékű a kültértükrözéssel.
Ez a sorozat is tetszőlegesen folytatható fölfelé n dimenzióban.
8. TECHNOLÓGIAI KÖVETKEZMÉNYEK
A térugró hajtóművel felszerelt űrhajóink képesek lesznek mozogni a
4D-s túltérben, ezért a személyzetükre állandó veszélyt jelent majd a
tükröződve visszalépés a 3D-s téridőbe. Az annihilációs robbanás
elkerülése érdekében a járműveknek szükségük lesz egy olyan navigációs
berendezésre, amely képes meghatározni az űrhajó térbeli helyzetét a
4D-ben és összehasonlítani azt a 3D-s kiterjedés állapotával. Még a
beugrás előtt, hogy megfelelő szögben érkezzen a hajó az alsóbb
dimenzióba. A témával bővebben a térugrás technológia kutatási
anyagaiban foglalkozunk, térforgásirány szinkronizátor címszó alatt.
A forgássík körül történő elmozdulás lehetővé teszi majd, hogy a több
ablakos térkapuk felületeit egy térlapozásnak nevezett módszerrel
cserélgessük a 4D-n keresztül a kapu keretében. Ezzel bővebben a
térablak technológia elméleti alapjait ismertető publikációkban
foglalkozunk majd.
A 3D-s térbúrát a rendszert fenntartó Napistennek egy forgássík körül
kell elforgatnia a 4D-ben ahhoz, hogy konzisztensen mozogjon
(keringjen) és égindulás legyen a művelet eredménye. Az égindulás
következményeit részletesen lásd a Kozmikus katasztrófák című írásban a
2006-os év anyagai között.
Készült: 2004.03.15. - 2005.10.10.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz