GONDOLATOK A JÓSLÁSRÓL
"A
jövő megtörtént eseményeken alapul."
1. A BIZONYTALAN JÖVŐ
A bizonytalan jövőben lévő dolgok két módon ismerhetők meg előre. Az
egyik, ha szándékosan megvalósítjuk őket, tehát ráerőszakoljuk az
akaratunkat a valóságra, és teszünk róla, hogy az általunk kívánatosnak
tartott jövő valósuljon meg. Ez a teremtő akarat működésének folyamata
(deus ex machina: isteni beavatkozás), az istenítélet. Ha ember
csinálja, akkor diktátornak, zsarnoknak hívjuk, az események urának.
A másik módszer a nehezebb, amikor összpontosítás segítségével a
vizsgált jövőbeli dolgot próbáljuk meghatározni, az annak kialakulását
irányító domináns attraktorok mozgásának pontos kiszámításával. Ez a
jövő igazi előrejelzése, a klasszikus jóslás, ami sokkal nehezebb, mint
a jövő megteremtése. Mivel a létezés gráfjában minden pont jövőbeli
állapotát nem csak a vele közvetlenül kapcsolatban álló dolgok
határozzák meg, hanem azok is, amik mindezen dolgokkal kapcsolatban
állnak, tehát lényegében az egész gráf minden eleme. A szemlélő, aki a
számítást elvégzi, szintén része a vizsgált rendszernek, és amivel a
számítást végzi (számítógép) szintén. Tehát ilyenkor valójában önmagát
számolja és vizsgálja a rendszer. A jövő jóslása így az önmegismerés
legnehezebb formája.
A kérdés, amit egy filozófusnak muszáj feltennie, hogy egyáltalán
lehetséges-e ilyesmi? Képes-e a kiismerhetetlenül kaotikusnak látszó
létezés önmagáról determinisztikus érvényességűnek látszó ismeretre
szert tenni? Azaz az Isten abszolút önismerettel rendelkezik vagy nem?
Másképp megközelítve a kérdést: képes-e az Isten a saját akaratát
teljesen ráerőszakolni önmagára, azaz a teremtésére? Ha igen, akkor a
rendszer determinisztikus, mert mindig az történik, amit ő akar. Ekkor
viszont nincs akarata, mert amit akar, azt is ő erőszakolja magára
(paradoxon). Ha nem, akkor az Isten is csak elszenvedi a saját
teremtését és folyton küzd vele, de sosem fog rajta felülkerekedni.
Sosem tudja majd teljesen uralni, így állandóan meglepetések érik (a
teremtési gráf komplementere részéről). A jövő ekkor előre
jelezhetetlen, a világ nem determinisztikus, és az összpontosítással
sem lehet minden információt teljes bizonyossággal kinyerni belőle.
Ennek a kérdésnek a vizsgálatakor találtam az egészben egy másféle
megközelítést is, ami szerint lehetséges, hogy a rendszer egyszerre
determinisztikus és sztochasztikus is. A két lehetőség közti határt a
kölcsönhatási attraktorok bonyolultsága szabja meg. Amely dolog
bekövetkezését egyszerű attraktorok szabják meg, az determinisztikus
lesz, amit bonyolult attraktorok, az kiismerhetetlen. Így minden
hatalom és uralom korlátos a rendszerben, mert az azt uraló attraktorok
által generált bizonytalanság korlátjába ütközik. A kettő közti átmenet
nem éles, hanem fokozatos, ezért nehéz pontosan meghatározni a
kiterjedését.
2. A JÖVŐBELÁTÁS
A jövő jóslása lényegében arról szól, hogy próbáljuk előre
meghatározni, hogyan fog viselkedni, azaz mozogni egy pont vagy
ponthalmaz a beágyazási környezetében egy adott időpontban. Ez a pont
térbeli helyének meghatározását jelenti adott időpillanatban.
A távolbalátás: a kvázi jelenidőben (a szemlélő jelenében)
meghatározni, hol van a térben egy pont. A jövőbelátás: a jövő egy
pontjában (a szemlélő jövőjében) meghatározni, hol lesz a térben egy
pont (milyen állapotot fog felvenni: fej vagy írás?). Tehát mindig a
helyet akarjuk meghatározni az előrejelzéseinkkel. Az sokkal ritkább,
amikor a mikorra kérdezünk rá, hogy egy adott helyen egy adott állapot
(a pont mozgása, azaz megintcsak a helye!) mikor, melyik időpillanatban
fog bekövetkezni.
Így a jövőbelátásnak két fajtája van:
1. Mikor lesz egy konkrét pont egy konkrét helyen?
2. Hol lesz egy konkrét pont egy konkrét időben?
Ebből négy lehetőség adódik, attól függően, mit szeretnénk pontosan
vagy pontatlanul megismerni.:
1. Az időt és a teret pontosan akarjuk ismerni.
2. Az időt pontosan, a teret pontatlanul akarjuk megismerni.
3. Az időt pontatlanul, a teret pontosan akarjuk tudni.
4. Az időt és a teret pontatlanul akarjuk ismerni.
3. A TEREMTÉS MEGERŐSZAKOLÁSA
Az ellentmondásokat a teremtésben az okozza, hogy ugyanazon dolgok más
pontokból szemlélve másmilyennek látszanak. Más az információ
tartalmuk: a formájuk, felületük, térfogatuk és kölcsönhatási
rendszerük. Gondoljunk itt arra, hogy egy tárgy másmilyennek látszik
különböző irányokból, különböző módszerekkel (látható fényben, röntgen
tartományban, gravitációs spektrumban, stb) szemlélve.
Ha az Isten, mint szemlélő elszeparálja egymástól az egyes
szemlélőpontjait, azaz önmagukat különállónak képzelő teremtményeket
hoz létre, akkor ezek az eltérő tapasztalatok miatt eltérő véleményen
lesznek és ez konfliktusokhoz vezet közöttük. Ha a teremtmények
információs mátrixai egybe olvadnak (egy szemlélő rendszert alkotva),
akkor az ellentmondások eltűnnek és a látott világ visszanyeri
konzisztenciáját.
A teremtés uralását, valamilyenre történő megteremtését
(megerőszakolását) főként az akadályozza, hogy mások mást akarnak
benne. Ha nincsenek mások, csak az egy létező van (egységes az Isten,
nem teremtményekre szabdalt), akkor nincs ellenvélemény, nincs
ellentmondás és a dolgok maximális hatásfokkal megvalósíthatók. A
kérdés csak az, hogy az egy létező önmagát ettől determinisztikussá
teszi vagy nem?
Azt tudjuk, hogy a léleknek csak a feltudati részében futó információs
mátrixa van információsan elszeparálva a többi lélektől. A
tudatalattijában lévő mátrix viszont be van kapcsolva a Lélekfa
egységes rendszerébe, az isteni köztudatba. Tehát valójában most is egy
létezőt alkotunk mindannyian, csak nem tudunk róla, mert ezt a tényt
gondosan eltakarjuk önmagunk elől.
Az egység állapotában sokmindent meg lehet valósítani az egyetlen
akarat miatt, de csak sorban egymás után. A sok akarat állapotában
ugyanígy sokmindent meg lehet valósítani, akár párhuzamosan is, de ez
csökkenti a teremtőképesség hatékonyságát (gyengíti a
megvalósulásokat), mert az egymásnak ellentmondó teremtések ütközni
fognak és rombolják, akadályozzák egymást. És mindig az erősebb,
ügyesebb, életképesebb, szerencsésebb győz, letiporva a konkurrenciát.
Mivel a mozgás időben történik, ezért az időpont meghatározása
(időzítés) többnyire nem olyan fontos a számunkra (speciális esetektől
eltekintve), mint a helyzet (helyezkedés) meghatározása. A dolgok
információ tartalma alapvetően a térbeli alakzatukban van: milyen a
formája, felülete, térfogata és kölcsönhatási rendszere. Ezek a
paraméterek mind az időben változnak. A konkrét információ keresése
tehát időben széthúzható, ha a térbeli alakzatot keressük.
A ponthalmazok térbeli alakzatát a pontok mozgása határozza meg, amit a
környezeti hullámtér irányít, befolyásol. Ha képesek vagyunk a halmaz
pontjait tetszőlegesen mozgatni, akár a környezeti hullámtér ellenében
is (megerőszakolva a rendszert), akkor a halmaz bármilyen formát, és
ezzel bármilyen információ tartalmat fölvehet.
Ez a beavatkozás egyenértékű azzal, ahogy az Isten az akaratát képes
ráerőszakolni a saját teremtésére, azaz önmagára. Bármely pontjának
mozgását képes befolyásolni, így bárminek a bekövetkeztét előidézheti.
Hatalma van önmaga fölött, így kellő munkával bármit megvalósíthat.
Ugyanakkor ha nem avatkozik be a rendszer működésébe, akkor az
kiismerhetetlenül és kiszámíthatatlanul kezd viselkedni és egyre jobban
eluralja az entrópia effektus. Rendezetlenné, kaotikussá válik, végül
összeomlik (ez a teremtési ciklus vége, amit a kereszténységben úgy
ismernek, mint az idők végezetét).
Ez viszont azt is jelenti, hogy a teremtés nem determinisztikus, mert
manipulálni akkor és ott kell, ahol nem tetszik az Istennek a kialakuló
helyzet. Ilyenkor a szabad akaratával beavatkozhat a folyamatokba. A
teremtés tehát olyan kvázi kaotikus rendszer, ami képes önmagát
bizonyos korlátok között determinálni, irányítani, uralni, s ezáltal
rendezetté tenni. Ettől lesz élőlény (disszipatív struktúra).
Készült: 2007.03.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz