AZ N DIMENZIÓS KÖR DEFINÍCIÓJA
1. BEVEZETÉS
A kör (fogalmának klasszikus értelmében) azon pontok halmaza a síkban,
amik egy ponttól egyenlő távolságra vannak. A körnek van origója,
sugara és körvonala (határoló széle). A sugár segítségével számolható
ki a kerülete és területe. A kör kerülete, széle egy 1D-s zárt görbe,
míg a területe, amit elfoglal a síkban egy 2D-s véges felület.
Ha a kör definícióját kiterjesztjük más dimenziószintekre, akkor a
következőket kapjuk.:
Az 1D-s szálba redukált kör (a továbbiakban körszakasz) széle két pont,
amik egyforma távolságra vannak az origótól (harmadik ponttól). A három
pont által lefedett szakasz, mint átmérő azonos a területtel (a
továbbiakban hossz), míg a kerület (a továbbiakban végpont) két pontnyi
méretű.
A 3D-s térbe kiterjesztett kör a gömb, aminek van origója, sugara,
felszíne és térfogata. A gömb felszíne (területe) egy 2D-s zárt és
véges felület, míg a térfogata egy 3D-s véges tér.
A 4D-s túltérbe kiterjesztett gömb a hipergömb, aminek van origója,
sugara, térfogata és túltérfogata. A hipergömb térfogata (köbtartalma)
egy 3D-s zárt és véges tér, míg a túltérfogata egy 4D-s véges túltér.
Ezen szabályok alapján tehát elmondhatjuk azt, amit topológiából már
tudunk, hogy minden n dimenziós véges objektumnak nD-s kiterjedése és
n-1D-s határa van. Az alsóbb szintű alkotók meghatározása már önkényes
és nagyban függ a geometriától. Ezzel a témával részletesen az
időtopológiai publikációkban foglalkozunk.
A matematikában az n dimenziós gömböt R^n hipergömbnek nevezik. Ennek
topológiai dimenziója S^n-1. Ha a gömb origója a 0,0 koordinátán van és
a sugara 1, akkor egységgömbnek hívják. Az alábbiakban ezt az
egységgömböt fogjuk használni a különféle modellekben.
2. A LEGNAGYOBB TÁVOLSÁG A KÖRÖN
Vizsgáljuk meg az nD-s körök határán egymástól maximális távolságra
lévő pontok közti távolságot az egyes dimenziószinteken. A két pont
legyen A és B, amik a kör d átmérővonalának végpontjain találhatók.
Eljutni A-ból B-be két módon lehet. Vagy nD-ben mozgunk, végighaladva a
d-n vagy n-1D-ben mozgunk, végighaladva a körvonalon.
Az 1D-s körben 1D-ben mozogva 2xr távolságot kell megtennünk, míg
0D-ben mozogva 0 a távolság. Ez azt jelenti, hogy tényleges fizikai
mozgás nélkül lehet egyik pontból áthelyeződni a másikba, tehát a két
pont gyakorlatilag egy helyen van. Ha az 1D-s kört, mint szakaszt egy
fizikai időszál modelljének tekintjük, akkor azonnal nyilvánvaló, hogy
a szál végpontjai egy időben léteznek, és köztük minden
állapotváltozás, azaz információ gyakorlatilag késedelem nélkül
átadódik. Ez a késedelem nélküli kommunikáció működésének szemléletes
bizonyítása. A modell részletes kifejtése az időszálak szerkezetével
kapcsolatos publikációkban olvasható.
A 2D-s körben 2D-ben mozogva (ami lényegében csak 1D-s útvonalat
jelent) 2xr távolságot kell megtennünk, míg 1D-ben mozogva rxPi (fél
kerületnyi) a távolság. Egységnyi sugarú kör esetén ez azt jelenti,
hogy 2D-ben a távolság 2, 1D-ben pedig 3,1415.
A 3D-s gömbben 3D-ben mozogva (ami lényegében csak 1D-s útvonalat
jelent) 2xr távolságot kell megtennünk, míg 2D-ben mozogva (ami
lényegében ugyanúgy csak 1D-s útvonalat jelent) rxPi a távolság. A
kettő különbsége tehát nem változik. Az összes magasabb dimenziószámú
kör esetében ugyanez lesz a helyzet.
A jelenség hasznosításának egy szemléletes módja lenne, ha tudnánk
olyan űrhajót építeni, ami képes n+1D-be kiugorva közlekedni a
világűrben, vagyis a 3D-s távolságot a 4D-ben tenné meg. A különbség
csak 1,1415, de ez már lehetővé teszi, hogy a jármű relatív sebessége a
3D irányából nézve 3/2-szeresére gyorsuljon. Ezen a módon elvileg
átléphető lenne a fénysebesség anélkül, hogy a korlátozó fizikai
törvényeket megszegnénk. A témával részletesebben a térugrással és a
téridő szerkezetével kapcsolatos publikációkban foglalkozunk.
3. ELNEVEZÉSEK
Mielőtt tovább mennénk, alkossunk néhány szakkifejezést, amik révén
egyértelműen tudunk utalni az egyes dimenziószinteken megnyilvánuló
tulajdonságokra. A magyar nyelvben szerencsére megfigyelhetők bizonyos
szabályosságok, amik megkönnyítik a dolgunkat, így érdemes felhasználni
őket a szóalkotáshoz. Ehhez nagy segítséget és ötleteket nyújtott Varga
Csaba - A kőkor élő nyelve (Fríg Kiadó, 2003.) című munkája, melyben a
magyar nyelv fraktális szerkezetét ismerteti.
A felsőbb tereket és objektumaikat a matematikában egyszerűen a hiper
(túlzó, túlságos) előtaggal szokták megnevezni, függetlenül a
dimenziószámuktól. Mivel az általunk fejlesztett n dimenziós
időmatematikában gyakorta foglalkozunk a felsőbb terek szerkezetével, a
könnyebb szóhasználat érdekében külön neveket adtunk az egyes
dimenziószinteknek (praktikusan csak 6D-ig).
Ennek megfelelően a 4D-s terek és objektumaik megtartják a hiper
előtagot, amit magyarul túltérnek nevezünk. A lelkek a fizikai test
halála után a túlvilágra kerülnek, a 3D-s teret elhatároló szeparátorok
túloldalára, ami a gyakorlatban megfelel a 4D-s téridőnek. Itt van a
mennyország, túl a mi világunk kiterjedésén, de elérhető közelségben.
Az 5D-s terek kapják az extra (valamin kívüli) előtagot, amit magyarul
kültérnek nevezünk. A monász téridőben (egy térhatosban) ez alkotja a
legkülső kiterjedési zónát, a külvilágot. Mivel a Naprendszert
szeparáló térbúra csak a 4D-ig gátolja a lelkek (és űrhajók)
közlekedését a csillagközi tér irányába, Solariát akadály és térugrás
nélkül elhagyni csak az 5D irányában lehet a külvilág (külföld, külhon)
felé.
A 6D-s terek kapják az ultra (szélsőséges) előtagot, amit magyarul
feltérnek nevezünk (a széltér, szélsőtér helyett, mert a szél 1D-s). A
triász téridőben (három térhatosban) ez alkotja a legfelső természetes
kiterjedést, a felvilágot. Az univerzumunk világtojását kormányzó
isteni intelligenciák világa ez, ahová csak a legképzettebb sámánok és
beavatottak juthatnak el az Életfán, Égig érő fán "felmászva" a felső
világba.
Az ennél magasabb dimenziószámú kiterjedésekre az egyszerűség kedvéért
az "nD-s felsőtér" kifejezést használjuk. Az n-1D-t altérnek
(infratér), az n+1D-t felsőtérnek (ultratér) is nevezzük egyes
esetekben. A felsőtér nem tévesztendő össze a feltérrel.
Fontos, hogy az itt használt hiper szót ne keverjük össze az
időfizikában és a térugrásos űrhajózásban már korábban elterjedt
jelentésével, ahol a hipertér nem a 4D-s túltéridőt jelenti (a mi 3D-s
világunk felsőterét), hanem a mi térhatosunkkal párhuzamosan és
felváltva létező, túlsó térhatosban vagy térhatosokban található 4D-s
túltéridőket.
Minden véges méretű objektum kitölt egy nD-s tartományt és van egy
n-1D-s határa, ami elválasztja a környezetétől. Az alábbiakban ezen
objektumoknak és részeiknek az egyes dimenziószinteken használatos
praktikus elnevezései következnek.:
A 0D-s kiterjedés a pont, amiben a 0D-s véges objektumoknak van 0D-s
nem léte (megnyilvánulatlansága, mivel a -1D mint kiterjedés nem
értelmezhető) és 0D-s pontulata, pontszíne (röviden: pontja) azaz léte
(megnyilvánulása).
Az 1D-s kiterjedés az egyenes, amiben az 1D-s véges objektumoknak van
0D-s pontulata (pontszíne) és 1D-s élülete, élszíne (röviden: éle).
Mozgó (mindkét irányba nyúló vagy zsugorodó) szakasz esetén a pontokat
végpontoknak hívjuk, irányított szakasz esetén pedig csúcspontnak és
mélypontnak.
A 2D-s kiterjedés a sík, amiben a 2D-s véges objektumoknak van 1D-s
széle (éle, pereme) és 2D-s felülete, felszíne (röviden: fele).
A 3D-s kiterjedés a tér, amiben a 3D-s véges objektumoknak van 2D-s
felülete (felszíne) és 3D-s térfogata, térszíne (röviden: tere).
A 4D-s kiterjedés a túltér (hipertér), amiben a 4D-s véges
objektumoknak van 3D-s térfogata (térszíne) és 4D-s túltérfogata
(hiperfogata), túltérszíne (hiperszíne), röviden: túltere.
Az 5D-s kiterjedés a kültér (extratér), amiben az 5D-s véges
objektumoknak van 4D-s túltérfogata (túltérszíne) és 5D-s kültérfogata
(extrafogata), kültérszíne (extraszíne), röviden: kültere.
A 6D-s kiterjedés a feltér (ultratér), amiben a 6D-s véges
objektumoknak van 5D-s kültérfogata (kültérszíne) és 6D-s feltérfogata
(ultrafogata), feltérszíne (ultraszíne), röviden: feltere.
A 0D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk (pontnyi)
helynek.
Az 1D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk (szakasznyi)
hossznak.
A 2D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk területnek.
A 3D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk térfogatnak.
A 4D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk
túltérfogatnak.
Az 5D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk
kültérfogatnak.
A 6D-s véges objektumok által kitöltött tartományt hívjuk
feltérfogatnak.
A kiterjedés hiányát a ponttal (hellyel) határozzuk meg.
A hosszúságot egységnyi szakaszokkal (távolsággal) határozzuk meg.
A területet egységnyi négyzetekkel (felszínnel) határozzuk meg.
A térfogatot egységnyi kockákkal (köbtartalommal) határozzuk meg.
A túltérfogatot egységnyi hiperkockákkal (tömettel, túltömettel)
határozzuk meg.
A kültérfogatot egységnyi extrakockákkal (kültömettel) határozzuk meg.
A feltérfogatot egységnyi ultrakockákkal (feltömettel) határozzuk meg.
A tömet (töltet) szót a régi magyar nyelvből vettük, mivel jobban
illett a logikai rendszerbe, mint a tartalom (űrtartalom) szó.
Vegyük észre, hogy amennyiben a felület két oldalú, úgy a nyelvünkből
hiányzik a másik oldalára (aljára) használható alulat kifejezés.
Ugyanígy a felszín (felső oldal) párja, az alszín (alsó oldal) sem
használatos. Helyettük használjuk a fele (felső része) és alfele (alsó
része) szavakat, valamint a visszáját a szabászatban. Ennek az az oka,
hogy az érzékelésünk (látásunk és tapintásunk) egyszerre mindig csak a
dolgok egyik oldalát képes érzékelni geometriai okokból. A témát
részletesen lásd az Érzékelés n dimenzióban című írásunkban.
Ha látom egy tárgy külsejét, felszínét, akkor nem látom a belsejét,
alszínét. Ha kifordítom (a visszájára), akkor látom, de szubjektíve
nekem akkor az lesz a felszín. A felszín a dolgoknak mindig az a fele,
amit éppen látok, észlelek (színesben, mert a színem előtt van). Így
elég egyoldalú az érzékelésünk a 3D-s világban, s ennek megfelelően a
gondolkodásunk is, ami hozzá igazodik.
Például az emberi test a 3D-ben tömör objektumnak látszik a számunkra,
ezért csak felszíne, külseje van. Emiatt a testünk két oldalára (bal és
jobb felére) gyakran úgy utalunk, hogy fél oldal. Matematikailag
viszont a fél oldal nem értelmezhető fogalom.
Az észlelés módjának döntő szerepe van a világról alkotott
gondolatrendszereink, modelljeink kialakításában, s persze a mindennapi
életünket is alapvetően meghatározza. Mivel egy szemlélőpontból (1
helyről) nem lehet egyszerre (1 időben) mindkét oldalát érzékelni egy
kiterjedt objektum felszínének (közvetlenül, tükrözés és egyéb
trükközés nélkül), ezért nyilvánvaló, hogy a számunkra tulajdonképpen
minden dolognak csak egy oldala van a világban. Az az oldal, amelyiken
éppen állunk. Ezért vagyunk elfogultak. A két vagy több oldalúság
ideája csupán képzetes jelenség, amit a tapasztalataink értelmezése
során hoztunk létre, fogalomalkotás révén. Erre egyébként a felszín
fogalmának mélyebb időtopológiai elemzése is rávilágított, amivel ott
(Időtopológia) foglalkozunk.
Egyszerre mindkét oldalát észlelni egy felületnek nyilvánvaló
ellentmondás lenne bármely szemlélő számára, így ennek feloldása
érdekében a szemlélőnek fel kellene hasadnia (ezt hívják a
pszichológiában skizofréniának). Nyilván ezért olvasható egyes
teremtésmitológiákban, hogy az Isten, az első teremtő szellem önmagát
darabokra szakította. Sok darabra esett szét, amik kiszóródtak a
világegyetembe és minden élőlénybe jutott belőlük egy kis darabka. Az
Isten tehát a lelkek (szemlélők) összessége fizikailag. Ezzel a témával
is más publikációkban foglalkozunk részletesen.
4. A KÖR SZÉLE
Egy klasszikus 2D-s körnek van széle, ami a síkban elhatárolja a
területét a beágyazási környezetétől. Vajon lehet-e készíteni olyan
kört, aminek nincs határoló széle, bár véges méretű a sugara? Ez csak a
beágyazási környezet dimenziószámától és geometriájától függ.
Rajzoljunk egy kis kört egy nagyobb gömbfelületre. Ha addig növeljük a
kör sugarát, míg eléri a gömb kerületének negyedét, a kör kerülete
eléri a maximumát. Ha tovább növeljük a sugarat, a kerület már
csökkenni fog, mígnem eléri a gömb túloldalát és ponttá zsugorodva
gyakorlatilag eltűnik. A 2D-s kör területe azonossá válik a 3D-s gömb
felületével, sugara pedig egyenlő a gömb kerületének felével.
A gömbfelületi kör lokálisan 2D-s, ezért nincs széle a síkban, bár a
területe véges. Emiatt azonos a beágyazási környezetével, amit teljesen
kitölt. Globálisan viszont 3D-s, tehát van széle a térben, amit
felületnek nevezünk. Ez a térben elhatárolja a térfogatát a beágyazási
környezetétől.
A szabály természetesen kiterjeszthető a felsőbb és alsóbb
dimenziószámú körökre is a következőképpen.:
Az 1D-s körszakasz az 1D-ben globálisan rendelkezik határoló széllel
(pontulattal), lokálisan viszont azonos egy szél (nem lét) nélküli 0D-s
ponttal.
A 2D-s körvonal a 2D-ben globálisan rendelkezik határoló széllel
(éllel, peremmel), lokálisan viszont azonos egy szél (pontulat) nélküli
1D-s körszakasszal.
A 3D-s gömbfelszín a 3D-ben globálisan rendelkezik határoló széllel
(felülettel), lokálisan viszont azonos egy szél (él, perem) nélküli
2D-s körrel.
A 4D-s hipergömbtérfogat a 4D-ben globálisan rendelkezik határoló
széllel (térfogattal), lokálisan viszont azonos egy szél (felület)
nélküli 3D-s gömbbel.
Az 5D-s extragömbtúltérfogat az 5D-ben globálisan rendelkezik határoló
széllel (túltérfogattal), lokálisan viszont azonos egy szél (térfogat)
nélküli 4D-s hipergömbbel.
A 6D-s ultragömbkültérfogat a 6D-ben globálisan rendelekzik határoló
széllel (kültérfogattal), lokálisan viszont azonos egy szél
(túltérfogat) nélküli 5D-s extragömbbel.
Most fogalmazzuk meg ugyanezt a szabályt kicsit másképpen, abból a
szempontból vizsgálva a kérdést, hogy egy nD-s körön milyen n-1D-s
körök helyezhetők el.
Az 1D-s tömör körszakaszon kétféle 0D-s kör helyezhető el: a három
pontú kör (benne), és az origó nélküli, két pontból álló körszakasz,
ami azonos a körszakasz végpontjaival.
A 2D-s tömör körlapon kétféle 1D-s kör helyezhető el: a körszakasz
(benne), ami azonos az átmérővonallal, és maga a körvonal, ami azonos a
kör szélével (peremével).
A 3D-s tömör gömbön kétféle 2D-s kör helyezhető el: a sík körlap
(benne), és maga a gömbfelület, ami azonos a gömb felszínével.
A 4D-s tömör hipergömbön kétféle 3D-s gömb helyezhető el: a 3D-s gömb,
aminek van felszíne, és maga a hipergömbtérfogat, ami azonos az
önmagába visszakanyarodó 3D-s gömbbel.
Az 5D-s tömör extragömbön kétféle 4D-s hipergömb helyezhető el: a 4D-s
hipergömb, aminek van térfogata, és maga az extragömbtúltérfogat, ami
azonos az önmagába visszakanyarodó 4D-s hipergömbbel.
A 6D-s tömör ultragömbön kétféle 5D-s extragömb helyezhető el: az 5D-s
extragömb, aminek van túltérfogata, és maga az ultragömbkültérfogat,
ami azonos az önmagába visszakanyarodó 5D-s extragömbbel.
5. A KÖR OLDALA
Most vizsgáljuk meg az nD-s körök szélét topológiailag abból a
szempontból, hogy hány oldaluk van. Az oldal a szélnek az a
tulajdonsága, hogy a beágyazási környezetét két nem összefüggő részre
képes határolni. Az egyoldalú szél nem határolja két részre a
környezetet, csak a két oldalú. A témával bővebben az Időtopológia című
publikációban foglalkozunk.
A 0D-s pontnak nincs kiterjedése, ennél fogva nincs belseje sem. Csak
külseje van, tehát egyoldalú - a jelenlegi (hivatalos) topológiai
modellek szerint. Hogy ez vajon igaz-e, az rövidesen kiderül, de előbb
menjünk tovább a magasabb dimenziószintekre.
Az 1D-s körszakasz ha üres, akkor három pontú körnek hívjuk. Ennek a
széle két pont (végpontok), amik 0D-sek. Ezek az 1D-s kiterjedést
(szálat) három részre osztják. Egy belső szakaszra és két nem érintkező
(kvázi végtelen) félegyenesre. A három pontú körnek tehát három oldala
van: egy belseje és két külseje. A hivatalos topológiai modellekben nem
szerepelnek három oldalú objektumok, de az időtopológiai modelljeinkben
már találkoztunk velük, lásd a szalagológiai publikációkat (a 2004-es
év anyagai között).
A tömör körszakasz széle szintén két pont, amik 0D-sek, de ez az 1D-s
kiterjedést csak két részre osztja, mert nincs belső szakasza. Tehát
úgy viselkedik, mint egy pont a szálon (azzal ekvivalens ebben a
topológiai értelmezésben), mert csak két oldala van: két külseje.
A 2D-s kör ha üres, akkor körvonalnak hívjuk. Ennek a széle egy zárt
görbe, ami 1D-s. Ez a 2D-s kiterjedést (síkot) két részre osztja:
kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és belseje.
A tömör körlap széle szintén egy zárt görbe, ami 1D-s, de ez a 2D-s
kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát úgy
viselkedik, mint egy pont a szálon, de csak egy oldala van: külseje.
A 3D-s gömb ha üres, akkor gömbfelületnek (labdának) hívjuk. Ennek a
széle egy zárt felület, ami 2D-s. Ez a 3D-s kiterjedést (teret) két
részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és
belseje.
A tömör gömb (golyó) széle szintén egy zárt felület, ami 2D-s, de ez a
3D-s kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát úgy
viselkedik, mint egy pont a szálon és csak egy oldala van: külseje.
A 4D-s hipergömb ha üres, akkor hipergömbtérfogatnak hívjuk. Ennek a
széle egy zárt tér, ami 3D-s. Ez a 4D-s kiterjedést (túlteret) két
részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és
belseje.
A tömör hipergömb széle szintén egy zárt tér, ami 3D-s, de a 4D-s
kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát úgy
viselkedik, mint egy pont a szálon és csak egy oldala van: külseje.
Az 5D-s extragömb ha üres, akkor extragömbtúltérfogatnak hívjuk. Ennek
a széle egy zárt túltér, ami 4D-s. Ez az 5D-s kiterjedést (külteret)
két részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és
belseje.
A tömör extragömb széle szintén egy zárt túltér, ami 4D-s, de az 5D-s
kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát úgy
viselkedik, mint egy pont a szálon és csak egy oldala van: külseje.
A 6D-s ultragömb ha üres, akkor ultragömbkültérfogatnak hívjuk. Ennek a
széle egy zárt kültér, ami 5D-s. Ez a 6D-s kiterjedést (felteret) két
részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és
belseje.
A tömör ultragömb széle szintén egy zárt kültér, ami 5D-s, de a 6D-s
kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát úgy
viselkedik, mint egy pont a szálon és csak egy oldala van: külseje.
A fenti meghatározásokból azonnal nyilvánvaló lesz több érdekes
ellentmondás. Vegyük sorra őket, hátha tisztázhatók értelemmel.
Ha a szél oldalszámát meghatározó szabály minden dimenziószinten
érvényes, akkor az 1D-ben a három pontú kör a szálat nem három, hanem
csak két részre osztja. Egy belső szakaszra és egy külső egyenesre.
Vagyis az 1D-s szál nem lehet valódi, abszolút egyenes, hanem csakis
relatív egyenes, méghozzá egy kör. Tekinthetjük kvázi végtelen kerületi
hosszúságú körnek. Így a három pontú körnek csak két oldala van
valójában. A tömör körszakasz pedig nem osztja két részre az 1D-s
kiterjedést, tehát csak egy külseje van. Ez a modell jól illeszkedik az
Elmélkedések a végtelenről című írásban (lásd: a 2006-os év anyagait)
ismertetett számkörhöz, valamint az időfizikai modelljeinkben szereplő
nyúló időszálhoz és a hermetikus filozófia önmagába zárt létezésének
matematikai leképzéséhez.
Ha a pont nulla helyet foglal el a beágyazási környezetéből (szálból),
akkor a tömör körszakasz, mint véges kiterjedés sem foglal el semennyit
a kvázi végtelen egyenesből. Ha a körszakasz két végén lévő pontok (a
kerületi pontok) között nincs tényleges távolság (szomszédosak), akkor
fizikailag az időszál két végén lévő pontok között sincs. Így viszont
az időszál tényleges hossza kívülről nézve mindig nulla. Belülről nézve
pedig végesen nagy, ami a szál mozgása, időbeli kiterjedése okán egyre
nyúlik, bővül a végtelenségig.
Ez egyenértékű azzal a létfilozófiai felismeréssel, miszerint a létezés
kívülről szemlélve mindig nulla méretű. Kívülről persze nem lehet
szemlélni a létezést, ami önmagába zárt jelenség, ezért csak belülről
értelmezhetők és észlelhetők a tartalmi különbségei (struktúrája). Ha
viszont az n elemű létezés csak belülről szemlélhető, a létező csak
belülről képes önmagát érzékelni (n-1D-snek) . Akkor pedig a szél
oldalszámát meghatározó szabálynak a 0D-s pontra is érvényesnek kell
lennie. Vagyis kétféle pont létezik, nem csak egy. Lássuk tehát, hogy
kell kinéznie a ponttal kapcsolatos definícióinknak helyesen.:
A 0D-s pont ha üres, akkor megnyilvánuló pontnak hívjuk. Ennek a széle
egy zárt pont, ami 0D-s. Ez a 0D-s (nem) kiterjedést (pontot) két
részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van: külseje és
belseje.
A tömör pont széle szintén egy zárt pont, ami 0D-s, de ez a 0D-s (nem)
kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje. Tehát csak egy
oldala van: külseje.
A megnyilvánuló pontot régi nevén Bindunak hívjuk (az időfizikában). A
Bindu két pontból áll (ezt hívjuk fentebb: egy zárt pontnak), amik
külön és együtt is 0D-sek, mivel az 1D-s kiterjedés minimális hossza (a
három pont tételből következően) három pontnyi (lásd: külön
publikációban). Ezért képes a puszta létezést (a 0D-s nem kiterjedést)
két részre osztani: kintre és bentre, amit hagyományosan a két oldalú
időgömbbel (múltszférával) ábrázolunk geometriailag.
A tömör pont a létezést nem osztja két részre (mert nincs belseje),
ezért úgy viselkedik, mint a megnyilvánulatlan. Ezt régi nevén Mandunak
hívjuk (az időfizikában). Mindez gyönyörűen egybevág a korábbi
időfizikai és létfilozófiai modelljeinkkel és matematikai oldalról is
megerősíti őket. Most pedig lássuk a körszakasszal kapcsolatos
definícióinkat helyesen.:
Az 1D-s körszakasz ha üres, akkor három pontú körnek hívjuk. Ennek a
széle egy zárt pont (két végpont), ami 0D-s. Ez az 1D-s kiterjedést
(szálat) két részre osztja: kintre és bentre, ezért két oldala van:
külseje és belseje.
A tömör körszakasz széle szintén egy zárt pont (két végpont), ami 0D-s,
de ez az 1D-s kiterjedést nem osztja két részre, mert nincs belseje.
Tehát úgy viselkedik, mint egy pont a szálon, mert csak egy oldala van:
külseje.
A tömör objektumok tehát - a dimenziószámuktól függetlenül -
topológiailag egyenértékűek a ponttal, mert egy oldalúak, míg az üres
objektumok a körvonallal egyenértékűek, ami két oldalú. Ebben az
írásban nem foglalkozunk mélyebben a kétoldalúság időtopológiai
értelmezésével, ami némileg árnyalja ezt a meghatározást, mivel nem
akartuk túlbonyolítani a rendszert. De feltétlenül ajánljuk, hogy az
Időtopológia című írásban lefektetett szabályokat (a kétoldalúsággal
kapcsolatban) feltétlenül alkalmazza az Olvasó a fentiekre is
gondolatban.
Felmerül a kérdés, hogyan kaphatunk a pontból, mint a legegyszerűbb
objektumból (elemből) egy kört, aminek görbéje (körvonala) több pontból
áll?
Ha a pont időben létezik (Bindu: tehát két pont valójában), akkor csak
egy módon mozoghat a saját kiterjedés nélküli, 0D-s beágyazási
környezetében: forog a tengelye körül. A forgástengely iránya (ami
kilóg a beágyazási környezetből, mert a tengely egy egyenes, tehát
1D-s) bármilyen lehet. A forgás iránya egy tengely körül kétféle lehet:
balos vagy jobbos, bár az irányultság csak minimálisan három pont
esetén értelmezhető (lásd a forgással kapcsolatos korábbi
publikációkat).
Ha a pont (Bindu) az időben létezve és mozogva nem a saját tengelye
körül forog, hanem egy másik, rajta kívül létező (harmadik) ponton
átmenő tengelyt jár körül, akkor kering. A mozgásának útvonala tehát
egy körvonal lesz (minimálkör, lásd: A három pont tétel című írásban).
Egy pont csak akkor létezik, ha (legalább) egy másik pont számára
létezik. A létezés pedig, mint időbeli folyamat csak akkor
értelmezhető, ha mozgással, változással jár együtt. A létezésben
keletkező legegyszerűbb megnyilvánulás, forma, kiterjedéssel rendelkező
objektum tehát (törvényszerűen) a kör, s nem az egyenes. Az egyenes a
kör vonalának egy tetszőlegesen kicsiny részéből képezhető a megfelelő
szemléletmód kialakításával. Egy külső szemlélő számára ugyanis a
realizáció késedelme miatt egy kvázi végtelen átmérőjű kör vonalának
észlelete az egyenes illúzióját adja, ami a két vége felé elnyúlik a
végtelenbe.
6. RÁLÁTÁS A KÖRRE
Egy n dimenziós véges rendszert alapvetően kétféle dimenziószámú
beágyazási környezetből érdemes szemlélni és vizsgálni a
tulajdonságait. Az egyik a vele megegyező dimenziószámú közeg, a másik
az n+1D-s közeg. Az alábbiakban ezeket a rálátási módokat soroljuk fel
két variációban: ha tömör és ha üres az objektum.
Első sorozat: az nD-s beágyazási környezetbe helyezett szemlélő
tapasztalatai.:
A 0D-s pont ha tömör (megnyilvánulatlan) akkor egyoldalú, ha üres
(megnyilvánuló) akkor kétoldalú. A 0D-s beágyazási környezetéből
szemlélve körbejárható, de falának (nem létének) átszakítása nélkül nem
lehet belejutni, hogy belülről is szemlélhető legyen, vagyis zártnak
tekintjük.
Az 1D-s szakasz ha tömör (folytonos) akkor egyoldalú, ha üres (három
pontú kör) akkor kétoldalú. Az 1D-s beágyazási környezetéből szemlélve
körbejárható (mert az egyenes valójában kör), de falának
(végpontjainak) átszakítása nélkül nem lehet belejutni, hogy belülről
is szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
A 2D-s kör ha tömör (körlap) akkor egyoldalú, ha üres (körvonal) akkor
kétoldalú. A 2D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható, de
falának (szélének, peremének) átszakítása nélkül nem lehet belejutni,
hogy belülről is szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
A 3D-s gömb ha tömör (golyó) akkor egyoldalú, ha üres (labda) akkor
kétoldalú. A 3D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható, de
falának (felületének) átszakítása nélkül nem lehet belejutni, hogy
belülről is szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
A 4D-s hipergömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. A
4D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható, de falának
(térfogatának) átszakítása nélkül nem lehet belejutni, hogy belülről is
szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
Az 5D-s extragömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. Az
5D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható, de falának
(túltérfogatának) átszakítása nélkül nem lehet belejutni, hogy belülről
is szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
A 6D-s ultragömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. A
6D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható, de falának
(kültérfogatának) átszakítása nélkül nem lehet belejutni, hogy belülről
is szemlélhető legyen, vagyis zártnak tekintjük.
Második sorozat: az n+1D-s beágyazási környezetbe helyezett szemlélő
tapasztalatai.:
A 0D-s pont ha tömör (megnyilvánulatlan) akkor egyoldalú, ha üres
(megnyilvánuló) akkor kétoldalú. Az 1D-s beágyazási környezetéből
szemlélve körbejárható a 0D-ben és az 1D-ben is. A falának (nem
létének) átszakítása nélkül is bele lehet jutni az 1D felől, hogy
belülről is szemlélhető legyen, vagyis nyitottnak tekintjük.
Az 1D-s szakasz ha tömör (folytonos) akkor egyoldalú, ha üres (három
pontú kör) akkor kétoldalú. A 2D-s beágyazási környezetéből szemlélve
körbejárható az 1D-ben és a 2D-ben is. A falának (végpontjainak)
átszakítása nélkül is bele lehet jutni a 2D felől, hogy belülről is
szemlélhető legyen, vagyis nyitottnak tekintjük.
A 2D-s kör ha tömör (körlap) akkor egyoldalú, ha üres (körvonal) akkor
kétoldalú. A 3D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható a
2D-ben és a 3D-ben is. A falának (szélének, peremének) átszakítása
nélkül is bele lehet jutni a 3D felől, hogy belülről is szemlélhető
legyen, vagyis nyitottnak tekintjük.
A 3D-s gömb ha tömör (golyó) akkor egyoldalú, ha üres (labda) akkor
kétoldalú. A 4D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható a
3D-ben és a 4D-ben is. A falának (felületének) átszakítása nélkül is
bele lehet jutni a 4D felől, hogy belülről is szemlélhető legyen,
vagyis nyitottnak tekintjük.
A 4D-s hipergömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. Az
5D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható a 4D-ben és az
5D-ben is. A falának (térfogatának) átszakítása nélkül is bele lehet
jutni az 5D felől, hogy belülről is szemlélhető legyen, vagyis
nyitottnak tekintjük.
Az 5D-s extragömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. A
6D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható az 5D-ben és a
6D-ben is. A falának (túltérfogatának) átszakítása nélkül is bele lehet
jutni, hogy belülről szemlélhető legyen, vagyis nyitottnak tekintjük.
A 6D-s ultragömb ha tömör akkor egyoldalú, ha üres akkor kétoldalú. A
7D-s beágyazási környezetéből szemlélve körbejárható a 6D-ben és a
7D-ben is. A falának (kültérfogatának) átszakítása nélkül is bele lehet
jutni, hogy belülről szemlélhető legyen, vagyis nyitottnak tekintjük.
A szabály, amit megállapíthatunk a fentiek alapján az, hogy ami nD-ben
szemlélve zártnak látszik, az n+1D-ben nyitottnak. Fontos következménye
ennek a létfilozófiában, hogy az nD-s minden létezőben található
szemlélők (az Isten, a lelkek) nem láthatják át sosem az egészet a maga
teljes komplexitásában. Nem képesek mindenbe belelátni (korlátlanul a
dolgok mélyére látni), mert ahhoz kellene egy n+1D-s beágyazási
környezet, azaz egy külső szemlélőpont. Mivel pedig a szemlélőpont
(jelen) önmagát sosem látja, ezért maximum n-1D-s látásmódra képes az
egészben.
Ennek a látásmódnak köszönhető, hogy a létező (Isten) vég nélkül
gyártja magában (magából, magának) az újabb forráspontokat (helyeket),
hogy általuk (rajtuk keresztül) szemlélődve jobban megismerhesse
önmagát. Ennek a folyamatnak (teremtésnek) tehát (matematikailag
indokolhatóan) sosem lesz vége, mivel csak ezáltal gyarapíthatja a
saját információ tartalmát a rendszer (ami mozgásban és ezáltal életben
tartja az egészet).
Készült: 2004.05.17. - 2006.07.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz