REZGÉSEK N DIMENZIÓS KÖZEGBEN
1. A RUGALMASSÁG
A hangok és mindenféle rezgések, lökéshullámok terjedése egy
részecskékből, atomokból álló közegben fizikailag úgy modellezhető
szemléletesen, mint a rugalmas golyók ütközése. A rezgés terjedési
sebessége így a golyók sűrűségétől és rugalmasságától függ. Minél
sűrűbb a közeg, annál kisebb lökések képesek tovább adódni benne. Minél
rugalmasabbak a golyók, annál gyorsabban elnyelődik bennük a lökés,
mert energiája a golyók deformálására fordítódik ahelyett, hogy tovább
adódna.
Felmerül a kérdés, hogy mi lehet a rugalmasság fizikailag? Mert azt
tudjuk, hogy az atomokat alkotó részecskék valójában soha nem
érintkeznek egymással közvetlenül. A belőlük áradó longitudinálisan
modulált hullámterek taszító hatása az, ami közvetíti a
kölcsönhatásokat, az elmozdulást és a deformációt előidézve. Ez a
hullámtér dinamikusan változó, forgó és igen nagy frekvenciájú, aminek
szerkezete a kibocsátó forrásától függ. Tehát felismerhetően másmilyen
tere van a neutronnak, a protonnak, az elektronnak és a fotinónak. A
nagy magnukleonok hullámai jóval erősebbek az elektronok hullámterénél,
amik viszont gyorsabban mozognak náluk. A fénykvantumok hullámtere
pedig egyenként igen gyenge, de csoportosan nagy hatást képesek
gyakorolni a részecskék tartályaira. A fény mennyisége alapján
határozzuk meg a gerjesztettségi szintet, hétköznapi nevén a
hőmérsékletet.
Az atomok között kialakuló első és másodrendű kötések az erejükben és
távolságukban, valamint a darabszámukban különböznek egymástól. Ha a
legkülső stabil elektron pályája alapján határozzuk meg az atom
felszínét, átmérőjét, akkor a gömbszerű atomok laza érintkezését
tekinthetjük másodrendű kötésnek, míg az egymásba merülő atomok
kapcsolatát elsőrendű kötésnek. Ez persze csak leegyszerűsített
modellje a jóval bonyolultabb valóságnak.
Ennek megfelelően a rugalmasság nem más, mint az egymás hullámterében
tartózkodó részecskék holtjátéka, lötyögése a kényszertérben, ami
megtartja őket a térbeli pozíciójukban. Ha a hullámtéri potenciálgödör
szoros (szűk) és a térben mereven helyezkedik el a forrásához képest,
az anyag makroszinten keménynek és merevnek mutatkozik. Nehéz
deformálni, viszont könnyű eltörni a ridegsége miatt. A rugalmatlan
közegben ezért jól terjednek a rezgéshullámok, hisz a részecskék
képtelenek kitérni a szomszédaik lökése elől, muszáj tovább adniuk a
kapott impulzust.
2. A HANGOK
Az álló levegőnek és víznek azért nincs hangja, mert az atomok alig
mozognak egymáshoz képest. Jobbára csak lökdösik, tuszkolgatják a
szomszédaikat, a nyomástól függően kissé egymásba hatolva
elektronhéjaikkal, illetve elgördülve egymáson. Így bár a közeg mozog,
a mikrorezdülések kiegyenlítik egymást és az emberi fül számára nincs
észlelhető erősségű hang benne.
Az atomok ezen természetes lökdösődéséből fakadó zajnak (hőzajnak)
köszönhető, hogy nem lehet bármilyen halk hangot előidézni egy anyagi
közegben. Ahol sosincs igazi csend, csupán a hallhatóság szintje alá
esik a zaj mértéke. Ezért nem lehet a mikrofonok érzékenységét sem
tetszőlegesen fokozni, erősíteni, mert végül beleütközünk magának a
vevőmembránnak a saját hőzaja keltette sistergés falába (ez az
egészséges fülzúgás oka ha nagy a csend). Abszolút csönd tehát csak
erősen légritka közegben, vákuumban lehetséges.
A mozgó levegőnek és víznek azért van hangja, mert az atomok egymáshoz
képest elmozdulnak benne. Ilyen a szél sustorgása, süvítése vagy
dübörgése, a folyóvíz csobogása vagy morajlása. Ezen természeti hangok
közös jellemzője a turbulencia, a közegben fellépő kaotikus örvénylés.
A tiszta és rendezett, irányított áramlás gyakorlatilag zajtalan, mert
az atomok egymáshoz képest alig mozognak, minimális a deformációjuk és
súrlódásuk. A gyakorlatban azonban a gázokban és folyadékokban mindig
fellép turbulens mozgás, ami összekeveri az atomokat, molekulákat és
zajt kelt. A turbulencia olyan áramlás, aminek az időfüggése nem
megjósolható, mivel az áramlási útvonalak nem ismétlődnek
(szabálytalanok).
Ezért nem lehet teljesen zajtalan járművet (hajtómotort, repülőgépet,
hajót) készíteni, mert a súrlódási zaj mellett a turbulenciát sem lehet
semmiféle áramlási profillal megszűntetni. Még akkor sem, ha
transzcendens hullámtérrel taszítjuk el a burkolattól a közeg
részecskéit (erőtérpajzzsal). A hangtompító, a hangot ellenfázisú
rezgéssel kioltó berendezések sem teszik zajtalanná a mozgást, csupán
kvázi kioltják azt, erősen legyengítve a lökéshullámok terjedését a
közegben. Ez sosem lehet tökéletes minőségű, de ahhoz elég jó, hogy
füllel mit se halljunk vagy csupán enyhe sistergésre korlátozódjon a
zaj.
A hangrezgés mindig egy mozgó forrásból indul ki, ami meglöki a közeg
részecskéit sugárirányban. Mivel a lökés minden elért részecskére
átadódik (részben vagy egészben), gyorsan szétterül egy gömbfelület
mentén. Ez azt eredményezi, hogy erőssége a fizikai távolsággal
négyzetes arányban gyengülni fog, mígnem elenyészik, pontosabban a
közeg háttérzajával egyenlő nagyságúra csökken.
A hangforrás rezgése többnyire kétpont oszcillációt jelent, ami némileg
aszimmetrikussá teszi a hanghullám erősségét. A rezgés irányában terjed
elsősorban a hang, de a közeg szerkezete miatt oldalirányban
folyamatosan szóródik, szétterül. Ha ezt megakadályozzuk, például egy
csőben továbbítva a hangot, akkor a lökéshullám ereje jóval tovább
megmarad és messzebbre eljut azonos sűrűség esetén, mint nyílt közegben.
A doppler effektusnak köszönhetően két, egymással ellenkező irányban
található megfigyelő számára az ide-oda mozgó forrás zaja egyenlő
távolságokban ellentétes fázisban hallható. Amikor A-nak magas F
hangja, B-nek alacsony és fordítva. Az emberi fül számára persze mindez
a rezgés sebessége miatt gyakorlatilag észrevehetetlen, de attól még
tény marad (műszerrel mérhető).
Egyenetlen összetételű közegben a rezgések megtörnek a
határfelületeken, szétszóródnak és visszaverődnek vagy elnyelődnek.
Nagyjából úgy, ahogy a fénykvantumok viselkednek az anyaggal való
találkozáskor. A fény és a hang között viszont fontos különbség, hogy a
fénynek saját mozgó forrásrendszere van, míg a hangnak minden általa
elért részecske a másodlagos forrása, továbbadója lesz, amíg csak el
nem nyelődik a közeg ellenállása (rugalmassága) miatt.
A hangrezgések terjedését a közeget alkotó molekulák, vegyületek
térbeli formája szintén befolyásolja. Az atomok többsége a természetben
(légkör, víz) kötött állapotban található, tehát nem szabadon mozognak,
hanem kisebb csoportokban. A molekulák alakja viszont szinte sosem
szabályos gömb alakú, hanem különféle méretű gömbökből összeálló,
komplex forma. Ez a súrlódás miatt rontja a gördülékenységet, növeli a
viszkozitást, tehát több lesz az ütközés (és tovább tart elcsúszni
egymás mellett). Ez némileg növeli a közegellenállást, így hamarább
elnyelődik a hullám. Energiája arra fordítódik, hogy elmozgassa
egymáson a molekulákat. A molekulákat összetartó másodrendű kötések
további energiát vonnak el a hullámtól, így a gyengülése valójában nem
a négyzetes szabály szerint következik be, hanem még annál is nagyobb
mértékben.
Ha egy atomnak csak az elektronjait rángatjuk, kényszerítjük a normál
mozgásától eltérő rezgésre, az többnyire nem kelt hallható hangot.
Ezért csendesek a villanyvezetékek és az elektromos gépek többsége,
mivel bennük csak vánszorognak az elektronok lökdösődés közben. A
hálózati brummnak nevezett jelenséget az elektronok mozgásának
mellékhatása (rezonancia) kelti a berendezésekben. Ezt hívjuk
lényegében ellenállásnak, mivel a vezetőben vándorló elektronok folyton
beleütköznek a maghoz kötött elektronokba és félrelökődnek, turbulens
áramlásra kényszerülve az anyagban. Ennek ereje deformálja az
atomrácsot, brummogó hangot keltve.
A 3D-s anyagi világban (ahol részecskék vannak) tehát soha nincsen
csönd, legfeljebb az atomi lökdösődés háttérzaja túl gyenge az emberi
fül számára. De vajon mi történik alacsonyabb vagy magasabb
dimenziószámú kiterjedésekben? Feltéve, hogy más dimenziószinteken is
vannak stabil elemi részecskék, atomok és molekulák, a közegben terjedő
rezgéseknek követniük kell a térben megfigyelhető alapszabályokat. A
következő fejezetben ezekkel a valószínűsíthető folyamatokkal
foglalkozunk.
3. REZGÉSEK N DIMENZIÓBAN
Általános szabály, hogy minden részecske ütköztetésnek van
irányvektora, amerre a lökés tovább adódik. A gyakorlatban ez rengeteg
vektort jelent az egymással szomszédos részecskék között, így makro
szinten inkább azt mondjuk, a hanghullám skalárisan terjed minden
irányban és modulációja longitudinális. A természetben a legtöbb rezgés
longitudinális jellegű, a transzverz hullámok igen ritkák, így ez a
szabály valószínűleg más dimenziószinteken is érvényes lesz.
A skaláris kiterjedések globális iránya elsősorban a közeg
kiterjedésétől függ, amit a beágyazási környezet téridejének
dimenziószáma limitál. A 3D-ben a hanghullámok maximum 3D-s gömbként
terjedhetnek, de egy vékony fémlemezben, ami kvázi 2D-s, követik az
anyag síkszerű kiterjedését.
Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy az egyes dimenziószinteken
milyen irányokban terjednek az egy pontból induló hangrezgések és ez
milyen következményekkel jár a fizikai tulajdonságaikra nézve.
Az 1D-s száluniverzumban két irányba terjedhet a rezgés. Akár egy, akár
két pontnyi vastag a szál, a szakaszatomoknak gyakorlatilag nincs
lehetőségük kitérni előle, így csupán a rugalmasságuk gyengítheti a
rezgést. Amennyiben a szálat alkotó időpontok teljesen merevek
(abszolút rugalmatlanok), a lökéshullám semmilyen távolságon nem
enyészik el, vagyis a végtelenségig fog terjedni a rendszerben. Ha a
szál egy körvonal, akkor minden rezdülés (elmozdulási információ) a
végtelenségig fog benne keringeni, egymásra szuperponálódva. Csak a
pontosan ellenfázisú és egyforma nagyságú rezgések képesek egymást
kioltani ha szembetalálkoznak. Ha a szál teljes hosszában tömör és
rugalmatlan, akkor kvázi végtelen sebességgel átadódik egyik végétől a
másikig minden lökés, ami azonnali információ átvitelt tesz lehetővé.
Az időszál univerzum persze nem így működik, ott egészen más okokból
kerül át a jel a művonal túloldalára, de ezzel majd más írásokban
foglalkozunk részletesen.
A 2D-s síkuniverzumban körkörösen terjedhet a rezgés. Az egymással
szomszédos síkatomoknak egy szál határa mentén van lehetőségük
elmozdulni, amikor a lökéshullám eléri őket. Ez 180 fokos kitérést
jelent ideális esetben, de a gyakorlatban ennél jóval kevesebb lesz, a
sűrűségtől és más paraméterektől függően. A 3D-s térhez képest ezek a
körhullámok 1D-s felülettel rendelkeznek, tehát a távolsággal egyenes
arányban fog gyengülni az erejük. Feltéve, hogy a síkatomok sűrűsége,
súrlódása, tömegtehetetlensége és rugalmassága azonos a térbeli
atomokéval (valószínűleg nem azonos, más okokból). Így a síkemberek
akár több kilométeres távolságból is képesek beszélgetni egymással,
vagyis a közeg sokkal hangosabb, zajosabb, mint a térbeli.
A 3D-s téri univerzumban gömbszerűen terjedhet a rezgés. Az egymással
szomszédos térbeli atomoknak egy gömbfelszín mentén van lehetőségük
elmozdulni, amikor a lökéshullám eléri őket. Ez 180x180 fokos
(félgömbi) kitérést jelent ideális esetben, de a gyakorlatban ennél
jóval kevesebb lesz, a sűrűségtől és más paraméterektől függően. A 2D-s
felület miatt a távolsággal négyzetes arányban gyengül a gömbhullámok
ereje (nagyjából).
A 4D-s túltéri univerzumban hipergömbszerűen terjedhet a rezgés. Az
egymással szomszédos túltérbeli atomoknak egy hipergömbtérfogat mentén
van lehetőségük elmozdulni, amikor a lökéshullám eléri őket. Ez
180x180x180 fokos (félhipergömbi) kitérést jelent ideális esetben. A
3D-s térfogat miatt a távolsággal köbös arányban gyengül a
hipergömbhullámok ereje (nagyjából). Ebből az következik, hogy jobban
elnyelődik és elgyengül minden hang a 4D-ben, mint a 3D-ben. Talán csak
centiméterekre vagy milliméterekre terjednek a hangrezgések, vagyis az
ember a saját hangját sem fogja hallani, bárhogy kiabáljon. Az 5D-ben
pedig még totálisabb, süket csend van ezek szerint.
A 4D-ben tehát dimenziószerkezeti okokból nem terjedhetnek messzire a
hangok (anyagi lökéshullámok). Feltéve, hogy az elemi részecskék és
atomok térbeli szerkezete és az őket összekötő kölcsönhatások nagyjából
olyanok, mint a 3D-s térben. Ezzel a kérdéssel majd külön szakmunkákban
foglalkozunk a 4D-s anyagtechnológiai kutatásaink keretében.
A részecskék, tárgyak mozgásának gravitációs dopplerje ugyanúgy
észlelhető a lélek számára, mint a hangrezgés a fül számára. Ennek
terjedéséhez azonban nem kell közeg, így vákuumban is megmarad, és nem
gyengül a távolsággal arányosan, csupán fokozatosan belevész a
környezet gravitációs háttérzajába a szemlélő számára. A lélek ezeket a
gravitációs hullámkép torzulásokat képes hangszerű érzetként felfogni,
annak látni.
A 4D-s túltérben (asztráltérben) végzett eddigi parafelderítéseink
egyértelműen azt mutatják, hogy ott gyakorlatilag nincsenek hangok. A
4D-ben süket csönd van, nem csak a levegőben, de a vízben is. Az emberi
füllel legalábbis nem lehet hallani semmit. Az más kérdés, hogy a
lélekkel való közvetlen látás lehetővé teszi a hangok érzékelését, amit
a lélek operációs rendszere képes akusztikus jellé alakítani, hogy
hanghatásként realizálódjon a feltudatban. Ennek köszönhető, hogy a
4D-s világokban is van zene és ének, amit ráadásul nem korlátoz le a
fül érzékenysége, tehát messze szélesebb frekvenciatartományban
élvezhető, mint a 3D-s Földön.
Amit a későbbi kísérletek során feltétlenül ki kell majd próbálni, az
az lesz, hogy vajon az erős hanghatások megrezegtetik-e az ember bőrét
(dübörgő hangfal) és ha igen, akkor milyen messziről? Az n dimenziós
látás terén szerzett eddigi tapasztalatainkkal és egyéb furcsaságokkal
még sokat foglalkozunk majd, főleg lélektani és emanikai írásainkban.
Készült: 2004.12.27. - 2006.05.19.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz