AZ ŰRHARCÁSZAT ALAPJAI
Cikksorozat az
űrhadseregről 4. rész
Az űrharcászat azon tevékenységek összessége, melyek egy űrflotta
kialakításával, kisebb csoportokra tagolásával, irányításával és
csatában való vezetésével kapcsolatosak. Egy űrháború megnyeréséhez nem
feltétlenül elegendő az, ha korszerű és nagy létszámú flottát állítunk
ki. A csapatokat mozgatni, irányítani is tudni kell, az éppen aktuális
(és folyton változó) körülmények figyelembe vételével, hogy optimálisan
lehessen fölhasználni a rendelkezésre álló erőforrásokat. Jó
flottavezetéssel és megfelelő taktikai elgondolásokkal még a túlerőben
lévő ellenséget is le lehet győzni vagy megfutamítani, illetve kemény
ellencsapást lehet mérni rá.
Mivel a világűr, mint harctér az adottságaiban igencsak eltér a
földfelszíntől, tengertől vagy a légtértől, szükség lesz rá, hogy
újfajta taktikai elgondolásokat dolgozzunk ki a hadihajók
irányításához. Olyanokat, amik rugalmasan alkalmazhatók a meglévő
haditechnikával és annak fejlődésével együtt módosíthatók. A
gyakorlati, háborús taktikát persze döntően az ellenség módszerei
fogják meghatározni, amennyiben nem tudunk előnyös helyzetbe kerülni,
megszerezve a kezdeményezést.
Ebben az írásunkban a jövő űrhadseregei által valószínűleg használt
általános taktikai eljárások alapjait, egyszerűbb manővereit mutatjuk
be. Munkánk közben nagy mértékben támaszkodtunk az Eseményhorizonton
megjelent korábbi írásokra a katonai űrhajózás témakörében. Ezek címe:
Űrstratégiai elgondolások, Katonai űrhajók felépítése és működése,
Katonai űrhajó típusok.
1. AZ ŰRFLOTTA MÉRETE
Egy űrflotta mérete - vagyis, hogy hány és milyen típusú űrhajóból áll
- alapvetően három fizikai tényezőtől függ.:
1. Mekkora flottát tud építeni a civilizáció, aminek szüksége van rá.
Egy technikailag kellően fejlett faj bármennyi hajót építhet magának
teremtőgépek segítségével, tehát nem korlátozzák az elérhető
nyersanyagok a beruházást. Amennyiben magas szinten robotizálja a
hadseregét, az élőerő (katonák) létszámával sem lehet gondja. Sőt mi
több, valószínű, hogy a fejlettebb űrhadseregek létszámának javát (akár
90-95%-át) a különféle robotok vagy duploidok (klónozott biorobotok)
teszik ki az univerzumban. Ezek gyorsabbak, kitartóbbak,
engedelmesebbek, önfeláldozóbbak és feláldozhatóbbak az embereknél
(idegen lényeknél), ráadásul könnyebb őket pótolni is.
A flotta méretének fontos jellemzője még az is, hogy mekkora a
legnagyobb és legkisebb űrhajók mérete, valamint milyen arányban
alkotják a flottát a különböző méretű járművek. Ez egyrészt a technikai
és mérnöki képességek, másrészt az ellenséges erők nagyságának
függvénye.
A méretskála egyik végén a legkisebb önjáró (tehát saját hajtóművel
felszerelt) hajók valószínűleg a robotszondák lesznek, egy-két méteres
átmérővel. Az ennél kisebb, borsószem vagy porszem méretű pixelsatok,
mikro megfigyelő berendezések belsejébe nincs értelme törpe hajtóművet
építeni, így ezek csak lebegni és sodródni fognak az űrben vagy az
égitestek légkörében. A legalsó mérettartomány pedig egyértelműen a
nanorobotoké, a bárhová kiszórható, szabad szemmel nem is látható
parányoké, amik főként felderítésre alkalmasak. Mikrometeorokra vagy
nagyobb űrhajók burkolatára tapadva szinte bárhová eljuthatnak a
kidobási körzetükből. Rajokban működve komplex feladatok elvégzésére is
képesek lehetnek (szabotázs) és az időszálas kommunikátoraikon
keresztül folyamatos jelentést adhatnak a környezetük viszonyairól.
A méretskála másik végén a legnagyobb átmérőt a több kilométeres nehéz
csatahajók és harci űrállomások fogják képviselni. Ezek elméleti
nagyságát főként a térugró hajtóművek kapacitása korlátozza le döntően.
Pontosabban az a sugár, ameddig a térváltómű aktív deportációs zónája
tart a berendezés körül. A térváltást előidéző szerinó
transzporthullámát a váltómű antennarendszere valószínűleg
felerősítheti, de nem korlátlanul. A földönkívüliektől kapott
értesüléseink szerint a galaxisunkban használt legnagyobb és
legkorszerűbb hadihajók átmérője eléri az 1386 kilométert, vagyis
akkorák mint egy kisbolygó. Ennél nagyobb összefüggő tömeget technikai
és fizikai okokból nem lehet (állítólag) térugrással mozgatni. Hogy a
deportációs zóna sugara erősítés nélkül mennyi, azt sajnos nem tudjuk,
de kísérletekkel könnyen kideríthető lesz. A primitívebb térugró
hajtóművek képességeit valószínűleg ez fogja meghatározni, az űrhajók
méretével együtt.
2. Mekkora kozmitóriumot kell megvédelmeznie a hadseregnek. Hány
fényéves körzetben, hány dimenziós kiterjedésben, mennyi
csillagrendszer, bolygó, hold, űrállomás és támaszpont számára kell
biztosítani a reálisan szükséges védelmet. A terület nagysága és a
védendő égitestek egymástól való távolsága persze csak addig játszik
jelentős szerepet, míg az űrhajóknak térugrással kell közlekedniük
közöttük. A technikailag fejlettebb fajok a térablakok segítségével
gyakorlatilag kiküszöbölhetik ezt a problémát. Így a távolság
lényegtelenné válik, helyette a védendő objektumok darabszáma lesz a
fontos.
Minél szétszórtabb a térben egy civilizáció, annál nehezebb egyforma
védelmet biztosítani az egyes részei számára. Ennek következtében
muszáj lesz a csillagrendszereket, bolygókat, városokat, ipartelepeket
és űrlétesítményeket a stratégiai fontosságuk szerint rangsorolni. Az
űrflottának háború esetén a kulcsfontosságú területeket kell
oltalmaznia, védelem nélkül hagyva a peremvidékeket, kisebb
településeket, amik feláldozhatók lesznek a győzelem érdekében.
3. Mekkora a civilizációt fenyegető külső és belső veszélyek,
ellenfelek nagysága. A veszély persze számtalan tényező együttes
hatásának eredménye, amik mindegyikét ismerni kell a meghatározásához.
Általánosságban mégis elmondható, hogy egy hadsereg mérete praktikusan
a lehetséges vagy konkrét ellenfél hadseregének nagyságától függ. Ennek
ismeretéhez elengedhetetlen a folyamatos felderítő tevékenység,
kémkedés a szomszédos civilizációk területén. Abban az esetben, ha a
technikai fejlettség a harcoló felek között nagyjából azonos, mint
például egy belháború során, a mennyiségi szempontok (anyagcsata) és
stratégiai elgondolások (irányítás) válnak döntővé.
A fenyegetettséget növelik a következő tényezők.: Az ellenség közelsége
a védett zónákhoz (a szomszédok közti területi viták a leggyakoribbak).
A támadásának valószínű sebessége (a térugrások sebessége és a
térablakok áteresztő képessége). Az egyszerre támadható területek száma
és kiterjedése (a kozmitórium kiterjedése). Az ellenség pusztító
erejének nagysága (a fegyverzet rombolóképessége). Az ellenség
szövetségre lépése más csoportokkal (civilizációkkal, belső
ellenzékkel).
Minél több potenciális ellenfele van a civilizációnak, annál nagyobb
területet kell a hírszerzésnek szemmel tartania, s az űrflottának annál
nagyobbnak kell lennie a sikeres védekezés érdekében. Az ideális
készenlét az, ha akkor is meg tudja védeni a kozmitóriumot, ha az
összes ellensége összefog ellene és egyszerre támad minden irányból.
Ugyanakkor békeidőben, amikor nem fenyeget támadás veszélye, a flotta
nagyságának csak a védendő területek méretéhez kell igazodnia. A
védelmi stratégiát úgy kell kialakítani, hogy minden objektumot
egyszerre fedezni tudjon egy minimális erővel a meglepetésszerű
támadások ellen. A minimális erő a gyakorlatban azt jelenti, hogy
képesnek kell lennie addig kitartani, amíg az erősítés meg nem érkezik
máshonnan vagy a hadiipar le nem gyártja az utánpótlást a
hadigazdálkodásra való átállás során.
2. AZ ŰRFLOTTA ÖSSZETÉTELE
Az alábbiakban egy olyan korszerű űrflotta összetételét vázoltuk fel, a
nagyságának konkrét meghatározása nélkül, ami a számunkra elvileg
elérhető és a belátható jövőben rendelkezésünkre álló technikával
megépíthető lesz. A flotta tényleges méretét döntően az fogja
meghatározni, hogy a Naprendszer (később pedig a galaxis) mekkora
részét hódította meg az emberiség. Hány csillagrendszerben, bolygón,
holdon, aszteroidán létesítettünk (védelemre szoruló) telepeket. Egy
ilyen flotta hatékonyan képes lenne megvédeni a lakott égitesteket egy
kívülről érkező idegen támadástól vagy belső polgárháború esetén fenn
tudná tartani a rendet.
A teljes űrflottát (sok száz vagy ezer hadihajót) célszerű számos
kisebb, állandó összetételű és önállóan tevékenykedő flottacsoportra
(kötelékre) felosztani. Egy csoportnak hat vagy hét nagy hajóból és az
általuk szállított kisebb egységekből kell állnia. Nagy hajótípusok
alatt a cirkálókat, hordozókat és csapatszállítókat értjük. Ezekről
részletes információk olvashatók a Katonai űrhajó típusok című írásban.
A hat nagy hajó a térben egy oktaéder csúcspontjain elhelyezkedve
(gyémánt alakzatban) tud a leghatékonyabban védekezni a támadások
ellen. A hetedik űrhajónak az oktaéder középpontjában jut hely, ami a
legbiztonságosabbnak mondható. A leginkább védelemre szoruló járművet
(járműveket) ide kell beterelni, a konvoj közepére. A harci alakzatok
optimális kialakításáról a következő fejezetben lesz szó.
A csoport hajóinak összetétele az elvégzendő feladatoktól függően
alapvetően négy féle lehet. Az alábbiakban felsoroljuk ezeket és fő
tevékenységeiket.:
1. Csapásmérő flotta: Hat vagy hét cirkálóból áll. Alkalmas bolygók,
űrállomások, ellenséges űrflották elleni harcra vagy ezek
oltalmazására. Elsődleges feladata megütközni az ellenség főerőivel és
megpuhítani azt a hordozókról induló kisebb gépek számára.
2. Hordozó flotta: Két vagy három cirkálóból és négy hordozóból áll.
Alkalmas bolygók, űrállomások, ellenséges űrflották elleni harcra vagy
ezek oltalmazására. A hordozókról induló vadászgépek és naszádok a
csapásmérés és oltalmazás mellett felderítésre is alkalmasak egy
bolygórendszeren belül. Invázió esetén feladatuk megpuhítani a védelmi
rendszert, kivívni a légi és űrifölényt és fedezni a csapatszállító és
deszantszállító űrhajókat, valamint támogatni a felszínen harcoló
kozmogyalogos csapatokat.
3. Deszant flotta: Két vagy három cirkálóból és négy csapatszállítóból
áll. Alkalmas kozmogyalogos deszantezredek (egy hadosztály) kirakására
bolygók felszínén vagy űrállomásokon. A témát részletesen lásd a
Kozmogyalogság című írásban.
4. Vegyes flotta: Két cirkálóból, két hordozóból és két
csapatszállítóból áll. Alkalmas gyakorló feladatok elvégzésére, a
katonák kiképzésére, a különböző fegyvernemek tevékenységének
összehangolására, felderítésre és járőrözésre, valamint bolygók,
űrállomások megtámadására vagy védelmére.
3. KÖTELÉKREPÜLÉSI ALAKZATOK
Egy több űrhajóból álló kötelék egységei különféle formációkat vehetnek
föl, amikor a térben vonulnak valahová vagy egyhelyben várakoznak. Az
alakzat kinézete elsősorban attól függ, hogy védekezni, védelmezni vagy
támadni akarnak. A világűrben nincsenek kitüntetett irányok, mint a
földfelszíni harc során, vagyis az ellenség bármilyen irányból
érkezhet. Emiatt a védekezés legoptimálisabb módja a sündisznó alakzat
(gömbszerű elhelyezkedés), míg a támadásra az ellenség irányába
fordított ék alakú harcrend a legjobb. Az űrcsatában kialakítható
támadó és védekező formációkat és manőverezési taktikákat az utolsó
fejezetben részletezzük.
Az alábbiakban azon térbeli alakzatok felsorolása következik, amiket az
űrhajók számától függően célszerű a köteléknek fölvennie az optimális
(gömbkörös) védelem érdekében. Ezek alapvetően a szabályos testek
geometriáját követik, ezért könnyű kialakítani őket és a lehető
legellenállóbbak a deformációval (támadással) szemben. (1. ábra)
3 hajó: A haladási irányra fekvő vagy arra merőleges háromszögben
helyezkedhet el optimálisan.
4 hajó: Ha egyforma típusúak, egy tetraéder csúcspontjain
helyezkedhetnek el. Ha három véd egyet, akkor a védett jármű körül a
haladási irányra fekvő vagy arra merőleges háromszögben helyezkedhetnek
el a többiek.
5 hajó: Négyen egy tetraéder csúcspontjain és egy a közepén.
6 hajó: Egy oktaéder csúcspontjain.
7 hajó: Egy oktaéder csúcspontjain és egy a közepén.
8 hajó: Egy kocka csúcspontjain.
9 hajó: Egy kocka csúcspontjain és egy a közepén.
10 hajó: Sierpinsky alakzatban, ami egy tetraéderbe helyezett
oktaédernek felel meg.
11 hajó: Sierpinsky alakzatban és egy a közepén.
12 hajó: Három tetraéder alakzatban a haladási irányra fekvő vagy arra
merőleges háromszögben. Ikozaéder csúcspontjain ha közel gömb formát
akarnak fölvenni.
13 hajó: Ha tizenkét hajó véd egyet, akkor egy ikozaéder csúcspontjain
és egy a közepén.
14 hajó: Duális alakzatban, vagyis egy oktaéderbe helyezett kocka
csúcspontjain.
15 hajó: A tizennégy hajós alakzat közepén egy hajóval vagy három
öthajós alakzatban a haladási irányra fekvő vagy arra merőleges
háromszögben.
16 hajó: Négy tetraéder tág Sierpinsky alakzatban.
17 hajó: A tizenhat hajós alakzat közepén egy hajóval.
18 hajó: Három oktaéder a haladási irányra fekvő vagy arra merőleges
háromszögben.
19 hajó: A tizennyolc hajós alakzat közepén egy hajóval.
20 hajó: Négy öthajós alakzat tág Sierpinsky alakzatban.
Az ennél nagyobb létszámú konvojok formájának kialakításánál ezekből az
egyszerűbb alakzatokból célszerű építkezni, mindig középre terelve a
védendő űrhajókat. Ha túl sok jármű szorul védelemre és kevés az
oltalmazó hadihajó, vagyis nem lehet gömbkörös védelmet kialakítani,
akkor a harci egységek számára a legoptimálisabb két ernyő formációban
a flotta élére és végére állniuk, mintegy közrefogva a köteléket. Ha
támadás éri a csoportot, az érkezési irányvektorához közelebb lévő
ernyő hajói az ellenség és a konvoj közé állnak, míg a másik csoport
széthúzza a formációját és félgömbszerűen körbeveszi a flottát a másik
irányból.
Bolygófelszíni célpontok elleni támadáshoz a térbeli harcrend nem a
legideálisabb, amennyiben a flotta megszerezte a légi és űrifölényt,
mert nem tud minden hajó tisztán tüzelni a társai miatt. A kvázisík
felszín lövetéséhez, bombázásához a vele párhuzamos sík alakzat
felvétele a kedvező, például a V formáció, egyszerű vagy több lépcsős
változatban.
4. AZ ALAKZATOK MÉRETE
A világűrben rengeteg hely van. A távolságok és méretek nem emberi
léptékűek, s ezt még elképzelnie is nehéz egy földi viszonyokhoz
szokott elmének. A világűr végtelensége annyit jelent a gyakorlatban,
hogy nem kell az űrhajóknak összetömörülniük, szoros alakzatba, ahogy
az minden fantasztikus filmben általános hibaként látható.
Egy szárazföld vagy tenger lehet kicsi, szűkös a manőverezéshez. A
légtér is kevésnek bizonyulhat a repülőgépek számára a felszín és az
elérhető legnagyobb magasság (15-20 kilométer) között, ha túl sokan
vannak. De a kozmoszban még egy parányi bolygórendszeren belül is
ezerszer, sőt milliószor több hely van. És nincsenek a mozgást komolyan
akadályozó, megkerülhetetlen objektumok (például magas hegyek). A
bolygók és csillagok, sőt az aszteroidamezők is olyan kicsik, és
annyira ritkán (óriási térközzel) helyezkednek el, hogy simán
kikerülhetők (vagy átjárhatók), pláne egy térugrással közlekedő flotta
számára.
A tág formáció megkönnyíti az egységek és az egész kötelék térbeli
manőverezését, irányváltását és kitérését egy támadás esetén. Elegendő
helyet hagy a térugrás során a belépési pontatlanságból eredő
tércsúszásoknak, így nem kell attól tartani, hogy a flotta tagjai
egymásba rohannak. Tömegpusztító fegyverrel (nukleáris vagy
annihilációs bombával) nem lehet olyan könnyen kisöpörni az űrből az
egész konvojt. És főként az elhárító fegyverzet számára megkönnyíti a
munkát, mert a szomszédos hajók nem töltik be a tüzelési szektorokat és
nem takarják el a közeledő ellenséget.
A gyakorlatban persze csak akkorára szabad növelni a hajók közti
távolságot, hogy még egymás fegyvereinek hatósugarában maradjanak és
fedező tüzet tudjanak nyújtani a szomszédaiknak, ha azok rászorulnának
sérülés vagy erős támadás esetén. Ez a térköz legalább tíz-húsz
hajóátmérőt jelent nagy hajók esetén, míg kis hajóknál húsz-ötven
hajóátmérő is lehet minimálisan. Ennek következtében egy népesebb
konvoj akár ezer kilométer átmérőjű is lehet. Űrcsatában még jobban
széthúzható az alakzat tíz-húsz ezer kilométeresre, hogy ne lehessen
olyan könnyen bekeríteni a flottát.
Ekkora térközök esetén természetesen az ellenség simán beékelődhet a
formációba, szétszakítva a harcrendet, ami a flották elkeveredéséhez és
párharcokhoz vezet. Így ezt a stratégiát csak akkor érdemes alkalmazni,
ha a saját hajók vélhetően erősebbek és nagyobb a tűzerejük a hajó-hajó
elleni küzdelemben.
Amennyiben az ellenség szoros alakzattal támad és megpróbálja
feldarabolni a konvojt, hogy egyenként bánhasson el a hajókkal, a tág
formáció megkönnyíti a bekerítését. A hátrányos helyzetből tehát könnyű
előnyt kovácsolni, vagyis az űrharcászatban nincsenek minden
szituációra egyformán használható stratégiák. Mindig az adott
körülmények között legcélszerűbb irányítási elveket kell követni,
rugalmasan alkalmazkodva az ellenség manővereihez. A harc közbeni
kötelékirányítás lehetőségeit a következő fejezetben részletezzük.
5. MANŐVEREZÉS ŰRCSATÁBAN
Miután az egymással háborúzó civilizációk űrflottái felvonultak a
fronton és felderítették egymás erőit, valamint túl vannak az ilyenkor
szokásos puhatolózó összecsapásokon, megtévesztéseken és stratégiai
helyezkedésen, eljön a pillanat, amikor a főerőknek föl kell venniük a
harcérintkezést. Az ütközet megvívása a világűrben a technikai
képességeken (mozgékonyság, fegyverzet), a bevethető erők nagyságán és
az elérendő célon kívül alapvetően csak manőverezés kérdése. A
flottaköteléket megfelelő térbeli alakzatba kell rendezni, majd úgy
irányítani a hajókat, hogy a lehető legkisebb kockázattal és
veszteséggel a lehető legnagyobb csapást mérhessék az ellenségre. Mivel
a csata menetét rendkívül sok tényező befolyásolja, csupán nagy
általánosságban lehet stratégiai elveket megfogalmazni a flotta helyes
vezetésével kapcsolatban.
Kezdjük az egyszerűbb feladattal, a közvetlen támadással. Egy csapásnak
mindig van iránya, ezért a legegyszerűbb és legcélszerűbb alakzat az ék
vagy kúp alakú formáció. Ez lehet hegyes vagy lekerekített csúcsú,
tompa vagy hegyes palástú, az űrhajók számától, tűzerejétől, manőverező
képességétől és egyéb harci képességeitől függően. A kúp alakú harcrend
a legalkalmasabb rá, hogy betörjön az ellenséges alakzatba és mélyen
felszakítsa azt, kisebb csoportokra tördelve a flottáját. Annak
érdekében, hogy ne legyen könnyen hátba támadható, célszerű a kúp hátát
félgömb alakzattal lezárni, így a kötelék egy tachion formájába
rendeződik. (2. ábra)
A támadó csoport egységeinek ajánlatos kis térközzel elhelyezkedniük az
alakzatban, hogy koncentráltabb legyen a tüzük és ezáltal nagyobb az ék
áthatolóképessége. Menet közben a paláston haladó űrhajóknak mereven
követniük kell az élen haladó egységet, hogy az ellenség ne tudja
szétzilálni a formációt és "letörni a kúp hegyét". A sérült hadihajókat
amint lehet, vissza kell vonni a kúp belsejébe és a helyükre azonnal
másik hajót állítani a belül várakozók közül. Abban az esetben, ha
sikerült az ellenség flottáján keresztül hatolni (éket verni bele), az
alakzat tágítható, formája hengerré módosítható a rés növeléséhez. Vagy
több kisebb kúpra osztható, hogy ezek oldalirányban tovább szabdalják
az ellenség erőit. A további manővereket az aktuális körülmények
szabják meg.
A védelemre felsorakozó kötelék feladata ennél némiképp bonyolultabb,
még akkor is, ha egyértelműen látható, melyik irányból érkezik a
támadás. Ha több azonos típusú hajó van a csoportban, például csak
vadászgépek, akkor egymást kell védeniük szimmetrikus alakzatban. Egy
vegyes összetételű konvojnál viszont az oltalmazásra szoruló járműveket
kell a kísérő hadihajóknak körülvenniük. Védelemre szorulnak a
fegyvertelen civil hajók, a gyengén fölfegyverzett hordozók és
csapatszállítók, valamint a lassú és sérült járművek.
A védekezés legjobb módja a rendszeres kitérés a támadók elől, majd új
harci alakzat fölvétele máshol. Amikor nem kell egy konkrét helyet
megvédeni, például egy bolygót vagy űrállomást, praktikusabb kitérni a
túl erős támadás útjából és megkímélni a saját erőket a
felmorzsolódástól. A helyhez kötött védekezés hátránya, hogy a
köteléket bekeríthetik, majd beszoríthatják egy számára előnytelen
pozícióba. Ezért ilyenkor ajánlott megelőző csapást mérni az
ellenségre, elébe küldve a flottát és a védett objektumtól távol
megütközni vele.
A térbeli manőverezés sokkal bonyolultabbá válik, ha a hadihajók
időnként térugrást is használnak az előnyösnek tűnő pozíciók
elfoglalására, illetve több párhuzamos univerzumra kiterjed a csata,
megosztva a rendelkezésre álló erőket. A támadók simán beugorhatnak a
másik fél harcrendjébe és meglepetésszerű, közeli rácsapásokkal súlyos
veszteségeket okozhatnak neki, ha az nem képes időben kitérni előle.
Ilyen körülmények között nagyon nehéz bármiféle alakzatot fölvenni és
pláne tartani, vagyis az összekeveredő flották egységei jobbára
önállóan vagy kisebb csoportokban fognak egymásra vadászni. Az efféle
kaotikus ütközetet a jobb technikájú fél nyeri meg vagy az, aki képes a
saját taktikai rendjét ráerőszakolni a másikra és magánál tartani a
kezdeményezést.
A Katonai űrhajók felépítése és működése című publikációban szó van
arról, hogy a hadihajók külső profiljának kialakítása valószínűleg
aszimmetrikus lesz. A támadó profilt minél kisebbre méretezik a
tervezők, a védendő profil annál nagyobbra nő, könnyű és csábító
célfelületet kínálva az ellenség számára. Mindezek miatt a nagy hajókat
kísérő kisebb egységeket ajánlott a védendő oldalakon tartani, hogy
fedezzék azt. Ennek a felállásnak előnye még, hogy a nagy hajó támadó
fegyverzetének útjában nem állnak saját egységek, vagyis szabadon
tüzelhet az ellenség irányába. (3-4-5. ábrák)
Egy flotta számára az a legelőnyösebb alakzat, amiben minden űrhajó
képes fedezni a szomszédait, ugyanakkor a saját támadási vonalában nem
áll előtte baráti jármű. Így még véletlenül sem lőhetnek egymásra a
kötelék hajói. Az ilyen formáció teljesen eltér attól, amit a
fantasztikus filmekben mutogatnak, ahol ostoba módon a gyenge
vadászgépeket küldik előre a csatába, amik így útjában állnak a nehéz
hadihajók össztüzének. A valóságban a harcrend tehát pont fordítva fog
alakulni. A cirkálók mennek az élen, alattuk, fölöttük és mögöttük a
védendő oldalukat fedező vadászgépekkel és naszádokkal.
Az efféle harc során minden manőver lényege az, hogy ki tudja a másikat
oldalba kapni a nagy keresztmetszetű profilja felől. Ha több hajó támad
meg egyet különböző irányokból, körbevehetik messziről és szétlőhetik,
bármerre forduljon is. Ez ellen csak sündisznó formációval lehet
valamennyire védekezni, ha ugyanígy zárt alakzatba rendeződnek a védők.
A támadás és védekezés gömbkörös alakzatának optimális formája azonban
érdekes módon különböző lesz.
A legegyszerűbb támadási forma a tetraéder, mert a négy csúcspontból
úgy lehet a középpontot lőni, hogy a célt tévesztett lézernyalábok nem
veszélyeztetik a saját hajókat. Gond nélkül tovább száguldanak a
háromszög oldallapjainak közepén át a végtelenbe. (6. ábra)
Ellenben a legegyszerűbb védekezési forma nem a tetraéder, mert így egy
hajóra túl széles (nagy ívű) tüzelési szektor marad, ami megnehezíti az
elhárítótűz irányzását. Ha ugyanis túl nagy szektort kell védeni, a
hajónak mozognia kell, elfordulva a pozíciójában, hogy a támadó
profilját a mozgó ellenség felé fordíthassa. Ez annak a veszélyét vonja
maga után, hogy a védtelenül hagyott irányokból betörnek az alakzatba
és szétcincálják a csoportot. Ehelyett a legoptimálisabb az oktaéder
formáció, ahol minden egységnek egy félgömbnyi tartományt kell védenie
és belőni a három dimenziós tér hat irányába. (7. ábra) Ennél a
felállásnál a szomszédos űrhajók segíthetnek egymásnak, mivel a
tüzelési szektoraik részben átfedik egymást. Ha bármelyik jármű kiesik
a harcrendből, a négy szomszédja átveheti a feladatát, felosztva a
szektorát egymás között.
Ezen helyezkedésből nyilvánvaló, hogy a kisebb csoportokra széteső
űrflotta számára az a legelőnyösebb, ha a hajók hatos kötelékekbe
állnak össze és ezek a gyémánt alakzatok egymáshoz képest tetraéderes
formációt vesznek fel. Így optimális pozícióban vannak a támadáshoz és
védekezéshez egyaránt. A kísérő gépeknek ilyenkor az oktaéderek
közepére kell húzódniuk, hogy egyrészt védve legyenek, másrészt
megakadályozzák az ellenség hajóinak betörését a kötelék közepére, akár
a térben, akár térugrással próbálkoznak is.
A nagyobb hajók által kiküldött kísérő robotszondák elhelyezésének és
mozgatásának szabályai ugyanazok, mint az emberi személyzettel repülő
gépek esetében, bár van néhány fontos különbség is, ami abból a tényből
adódik, hogy feláldozhatóbbak. Amikor a kötelék támadásban van, a
szondák dolga az anyahajójuk védendő profiljánál elhelyezkedni, hogy ne
legyenek útban a saját fegyverzet számára. Ha védekezni kell, a
szondáknak kétféle manőverezési stratégiát kell követniük. Először,
amíg az ellenség messze van, a lővonalba kell állniuk a két hajó közé,
hogy magukra vonják a támadók lövéseit. Ezzel megzavarják az ellenség
tűzvezető rendszerét, ami kénytelen eltakarítani az útból a szondákat
és csak utána képes a fő célra ráállni. Így az anyahajó időt nyer a
felkészüléshez.
Ha az ellenség közel van, például térugrással hirtelen felbukkan a hajó
mellett, a szondák dolga félreállni az útból, hogy ne takarják a saját
elhárító fegyverek elől az ellenséget. Ilyenkor sokat segíthet, ha a
szondák a fedélzeti fegyvereikkel oldalba támadják az ellenfelet és
mindaddig zavarják, idegesítik, megosztva a nyomkövető rendszereinek
figyelmét, amíg a közelben tartózkodik vagy meg nem semmisül a
tűzharcban. A robotszondákat ilyenkor úgy kell mozgatni, mint egy
darázsrajt, ami kaotikusan kering a célpontja körül és folyamatosan
csipkedi, valamint igyekszik lekötni az ellenség szondáit, hogy ne
tehessék ugyanezt.
Amint az látható az eddigiekből, az űrcsatákban rengeteg taktikai
módszer bevetésére van lehetőség, a körülmények változásának
megfelelően. Minél többféle manőver és stratégia szerepel a flottát
irányító számítógéprendszer memóriájában, annál rugalmasabban képes
alkalmazkodni az előálló különféle helyzetekhez. Mivel azoban
valószínűleg minden formációval és támadási tervvel szemben létezik
(legalább egyféle) optimális elhárítási módszer, az ideálisan mozgó
flották összetűzése során ismételten előáll az a helyzet, hogy a csatát
a jobb technikával rendelkező fél nyeri meg.
Készült: 2006.10.18. - 2007.02.03.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz