KÖZLEKEDÉS AZ UNIVERZUMBAN
A jelenlegi ismereteink szerint alapvetően öt féle módja van a térbeli
helyváltoztatásnak a teremtésben. Ezekből az emberiség egyelőre csak az
egyiket ismeri és használja, a másik négy megvalósítását pedig régóta
kutatja, kevés gyakorlati eredménnyel. Az alábbiakban ezen
lehetőségeket foglaltuk össze, egyfajta előszóként az Eseményhorizonton
rövidesen publikálásra kerülő kutatási anyagok számára.
1. MOZGÁS A TÉRIDŐBEN
Minden hagyományos elmozdulás és deformáció a téridőn belül történik,
az azt uraló fizikai törvényeknek alávetve, amik erősen limitálják a
fizikai tárgyak által elérhető maximális sebességet és gyorsulást. A
sebesség például nem érheti el és főként nem haladhatja meg a fény
határsebességét. A gyorsulás határértékét még nem ismerjük, mármint azt
a korlátot, ami fölött már annihilálódnak az anyagi részecskék az
önkeltési rendszerük drasztikus torzulása miatt.
Az emberiség által eddig használt mozgási módszerek meglehetősen
primitívek, rossz hatásfokúak, amik nagy energiabefektetést igényelnek.
Ilyenek a két lábon való járás, a csúszás, gördülés, a reaktív hajózás
vízen, levegőben vagy a vákuumban. Közös jellemzőjük, hogy csak kis
léptékű helyváltoztatásra alkalmasak, tehát nem lehet velük csillagközi
vagy galaxisközi távolságokba utazni. A reaktív meghajtási módok
(rakéták) fő hátránya, hogy bármilyen reakcióval érik is el a
mozgatóerőt (kémiai égéssel, magreakcióval vagy annihilációval), a
jármű tömege mindig csökkenni fog, vagyis üzemanyagra van szüksége az
előrehaladáshoz. Nagy távolságokon ez számos problémát vet fel, amik
erősen lekorlátozzák az alkalmazhatóságot.
Ezzel ellentétben a zárt inerciarendszerű meghajtási módok sokkal
előnyösebbek, mivel nem kell a jármű fedélzetén a helyet és a súlyt
üzemanyagra pazarolni. A hajtómotor a fizika általános
törvényszerűségeit hasznosítja, kiaknázva az időhurok rendszerek
hullámtereinek kölcsönhatásait. Ennek alapelve a Földön antigravitáció
név alatt közismert. De bármilyen gazdaságos is legyen a téri
meghajtás, a sebességi korlát miatt csak kisebb távolságokon (pár
százmillió kilométeren belül) és egy adott dimenzióvilágon,
téresszencián belül lehet és érdemes alkalmazni.
2. MOZGÁS A TÉREN KÍVÜL
A téridőn kívüli helyváltoztatás közismert neve térugrás. A térugrás
nem tekinthető valódi mozgásnak, mivel tényleges fizikai elmozdulás
nélkül valósítja meg a helyváltoztatást, mindenféle gyorsulás és
folytonos mozgás nélkül. Éppen ezért nem korlátozzák a mértékét (ugrási
sebességét) az általános fizikai törvények, tehát általa lehetőség van
a téridőn belüli határsebesség meghaladására, vagyis a több száz vagy
ezerszeres fénysebességgel történő helyváltoztatásra. A Földön kívüli
civilizációk idelátogató járműveinek megfigyeléséből nyert adatok
felhasználásával már jó húsz éve folyik a térugrás fizikai és
matematikai alapjainak kutatása a világ számos pontján, bár a témáról
eddig nem sok publikáció látott napvilágot. A jövőben ez remélhetőleg
változni fog.
A térugrás lényege, hogy az űrhajót ki kell léptetni a téridőből a
nemtér-nemidőbe, ahol mások a fizikai körülmények, mint az általunk
ismert világegyetemben. Itt egy térsűrítésnek nevezett módszerrel
torzított lokális téridőt kell létrehozni az űrhajó számára, amiben a
legkisebb fizikai elmozdulások is relatíve felerősödnek, felszorzódnak
a téridő hullámteréhez viszonyítva. Így a visszalépéskor a jármű nem
ott lesz, ahová arányosan eljutott a saját téridejében, hanem jóval
távolabb, mintha átugrotta volna a térbeli távolságot, tényleges mozgás
és időbeli késedelem nélkül.
Maga a folyamat igen bonyolult és sokkal fejlettebb technológiát
igényel, mint amivel jelenleg rendelkezünk, de fizikailag
megvalósítható és célirányosan használható a nagy távolságú
közlekedésben. Mint mindennek, úgy ennek is megvannak a maga korlátai,
mellékhatásai, veszélyei és gyengeségei, mégis nagyságrendekkel
hatékonyabb módját jelenti a közlekedésnek makro méretekben.
A térugrással nem csak térbeli helyet, hanem helyzetet is lehet
változtatni és mellékhatásként mindig fellép az időcsúszás jelensége,
ami a jármű sajátidejének eltorzulásából következik. Ez korlátozott
mértékű időutazást okoz, a körülményektől függően a múlt vagy a jövő
irányába, amit a fellépő paradoxonok miatt célszerű kiküszöbölni
trimmelő ugrásokkal. Gyanítjuk, hogy a térugrás továbbfejlesztésével
valósítható meg a tényleges időutazás, tetszőleges irányban és
mértékben, de ennek fizikájáról és matematikájáról még nagyon keveset
tudunk.
Lényegében a térugrás folyamata csak annyi időt vesz igénybe az utazó
sajátidejéből, amennyi a hajtómű számára kell a téridőből való
kiszinkronizálódáshoz, a nemtér-nemidőben végzett térsűrítési
műveletekhez és a visszaszinkronizálódáshoz. Ezzel a módszerrel nem
csupán a saját téridőnkön belül tudunk hatékonyan mozogni, hanem az
összes szomszédos dimenzióvilágon belül is. Ezek a velünk párhuzamosan
létező univerzumok a miénkkel azonos komplexitásúak, csupán a
keltésükben eltérő fázisúak (aszinkron terek). Az összes hiperterek,
mint további paralel téridők is közéjük tartoznak.
3. MOZGÁS A DIMENZIÓSZINTEK KÖZÖTT
Az univerzumunk térideje a keltésének fizikai sajátságai miatt
egymástól szeparált szintekre, kiterjedésekre tagolódik. A vízszintesen
tagolódó világokat nevezzük párhuzamos univerzumoknak, a függőleges
tagolódást egymásba ágyazott dimenziószinteknek. Az egyes szintek
között is lehet közlekedni speciális térugrással vagy dimenzió
konvertáló hajtómű segítségével, ami a járművet kiemeli a magasabb
dimenziószintre. Az ott uralkodó fizikai törvények persze erősen
eltérnek a mi három dimenziós terünkben megfigyelhetőektől, aminek
rengeteg veszélyes mellékhatása van. A négy dimenziós túltérben utazni
a 3D-s lények számára sokkal veszélyesebb, mint végig ugrálni az összes
párhuzamos 3D-s kiterjedést. Elvileg lehetőség van arra is, hogy a 3D-s
járművet mindenstől 4D-ssé alakítsuk, de ez annyira bonyolult, hogy
talán sosem leszünk rá képesek.
A magasabb kiterjedési szintek segítségével szintén lehet a fénynél
sebesebben mozogni, de ez valószínűleg nem olyan hatékony módszer, mint
a klasszikus térugrás. A témában nemrég jelentek meg cikkek az
Eseményhorizonton a matematikai anyagok között.
4. MOZGÁS AZ IDŐSZÁLAKON
Az egy dimenziós időszálak a másolati időforrásokat kötik össze a
keltőjükkel, létrehozójukkal, időtlen információs kapcsolatot
biztosítva közöttük. A szálakon való információ átvitel felhasználható
arra, hogy beszkennelt tárgyakat juttassunk át rajta a túloldalra, ahol
teremtőgéppel összeállítható, eredeti formájában. Ez megfelel a
fantasztikus irodalomban népszerű teleportációnak, de csak akkor
használható, ha a két végpontnál megvannak hozzá a szükséges
berendezések.
Az időszál nem tekinthető alagútnak, tehát valójában semmiféle konkrét
dolog (anyag, fény, lélek, időforrás) nem továbbítható rajta keresztül.
Viszont képes közvetíteni a beszkennelt (digitalizált vagy analizált)
tárgyak informetriai jellemzőit, amik alapján a másolata
összeállítható. Az indulási oldalon beolvasott tárgy meg is maradhat
eredeti állapotában, ekkor a rendszer másolóként, klasszikus
teremtőgépként működik vagy lebontható, annihilálható ha nincs rá
szükség. Az érkezési oldalon összeállított másolata fizikailag nem
azonos vele, csupán a térbeli szerkezetében, összetételében nagyon
hasonló hozzá. Így jogi szempontból élőlény átküldése a rendszeren
mindenképpen gyilkosságnak minősül, akkor is, ha végeredményben létezik
az eredeti lényről egy szubatomi pontossággal megegyező, kvázi teljes
másolat.
A lélekkel nem rendelkező lények (fénylények), teljesen transzcendens
intelligenciák használják ezt a módszert közlekedésre az univerzumban
(vagy az univerzumok között), mert nekik nincs testük, amit
elveszíthetnének a transzportáláskor. Elvileg lehetségesnek tartjuk,
hogy az Életfa időszál rendszerén keresztül az istenek képesek
gyakorlatilag bárhová azonnal eljutni a teremtésükben, és a célnál
tetszőleges testet maguk köré generálni, amennyiben magát a
teremtőgépet is át tudják juttatni valahogy a szálon, egyfajta
önkicsomagoló programként, ami a szál túloldalán felépíti önmagát
(települ). Az átvitelkor jelentkező információ vesztés, torzulás
kiküszöbölésére többszörös jeltovábbítást alkalmazhatnak, ami révén
gyakorlatilag kiküszöbölhetők a hibák.
A módszer annyiban hasonló a térugráshoz, hogy nem jár fizikai
mozgással és ugrásszerűnek tekinthető az áthelyeződés a két végpont
között. A dimenziószintek közti átlépéshez pedig annyiban hasonlít,
hogy megfelel egy lekonvertálási folyamatnak az 1D-s száluniverzumba. A
mi számunkra ez az átvitel valószínűleg sosem lesz használható, de nem
is kell foglalkoznunk a fejlesztésével, mert szerencsére létezik más
módja is az átvitelnek, jóval egyszerűbb formában. Ez a térablak
technológia.
5. MOZGÁS TÉRABLAKON KERESZTÜL
A térablak egy olyan stabilan fenntartott bilokációs téranomália, amin
keresztül minimális térbeli mozgással, tényleg szó szerint egy ablakon
való átlépéssel lehet közlekedni szinte tetszőleges távolságra a
téridőben. Ez valódi alagútként működik, bár nincs tényleges hossza,
ezért nem hívjuk téralagútnak vagy féregjáratnak. A kapu két vége
fizikailag a 3D-ben két helyen van, míg a magasabb téridőben egy helyen
van. Az anomália fenntartásához hardverre, bonyolult és valószínűleg
energiaigényes berendezésre van szükség, amit valahogyan el kell
szállítani a célállomáshoz (térben, térugrással vagy másik térablakon
keresztül).
Minden ablak csak egyetlen helyre vezet, ahol a párja éppen található.
A köztük lévő kapcsolat folyamatos és megszakadása az ablak megszűnését
eredményezi, ami nem visszafordítható. Az ablak mindkét oldala
átjáróként viselkedik, tehát folyamatos kétirányú kapcsolat
biztosítható rajta keresztül az ütközés veszélye nélkül. Felületén
(vagy térfogatán) keresztül minden akadálytalanul átmegy, anyag, fény,
lélek, időforrás és transzcendens hullámok egyaránt. Fontos korlátja a
technológiának, hogy csak egy közös felsőbb térhez tartozó alterekben
használható, tehát nem lehet a felsőbb téren kívülre elvinni, mert
akkor azonnal megszűnik létezni. Az univerzumban a fejlett civilizációk
a térablakokat használják általánosan a nagy távolságú közlekedésre,
mivel a telepítése után folyamatos és biztonságos összeköttetést nyújt,
amit a két kapu közti térben zajló események nem befolyásolnak.
Készült: 2003.02.24.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz