OPTIKAI NAVIGÁCIÓ AZ ŰRBEN
1. A TÁVOLSÁG MÉRÉSÉNEK ELVI ALAPJAI
A 3D-s térben a tárgyak közti távolság mérése sok paramétertől függ,
attól függően, hogy mit tekintünk távolságnak. A távolság
meghatározását befolyásolja a tárgyak alakja (formája és deformációja)
és mozgása (helyváltoztatása és helyzetváltoztatása) egymáshoz képest.
Két szabálytalan tárgynak alapvetően négyféle fizikai távolsága
definiálható, amennyiben nem mozognak egymáshoz képest.
Az első a legkisebb távolság a két tárgy egymáshoz legközelebbi két
pontja között. Általában erre vagyunk kíváncsiak, amikor távolságról
beszélünk. A második ennek az ellenkezője, a legnagyobb távolság a két
tárgy legtávolabbi pontjai között, amik lehetnek láthatóak vagy
takarásban lévők fizikailag. Erre többnyire nem vagyunk kíváncsiak.
A harmadik a középponti távolság, ami a két tárgy köré írható gömbök
origói között mérhető. A tömegek (égitestek) kölcsönhatása esetén
többnyire erre vagyunk kíváncsiak, bár szabálytalan (nem gömbszerű)
objektumok esetén ez nem mindig esik egybe a tényleges
tömegközépponttal. A negyedik pedig a tárgyak tömegközéppontjai közti
távolság, ami alapján a mozgásukra vonatkozó információk kiszámíthatók.
A gyakorlatban a távolságot a két végpont közti 1D-s egyenes hossza
határozza meg a téridőben. A téren kívül (a 0D-s nemtér-nemidőben) nem
értelmezhetők a távolságok, az őskáosz fizikai tulajdonságai miatt,
ezért ott a mozgás sem definiálható ellentmondásmentesen. Azt tudjuk,
hogy a párhuzamos téresszenciák valójában csak 1D-sek (a kiáradásuk
okán), de a hullámterük csavarodási jellemzői miatt több dimenziósnak
látszanak (4D-snek). Ezekben a fizikai terekben már van metrika,
méghozzá idő alapú. A térbeli távolságot ugyanis időbeli mozgással,
tartamkülönbséggel, a változás információjának átfutási késedelmével
mérjük. Két különböző időpont a térben ezért mindig véges távolságra
van egymástól, míg a nemtér-nemidőben nulla távolságra. Ami nulla
távolságra van valamitől, az nem különíthető el tőle, épp ezért egy
időpontot alkot. Ezért ellentmondásos minden jelenség az őskáoszban.
2. TÁVMÉRÉS SZABAD SZEMMEL
Ha tudom, mekkora egy bolygó átmérője, az űrből nézve a látszólagos
átmérőjéből (hány foknyinak látszik) ki tudom számítani a távolságát
tőlem, az elmozdulásából pedig a saját relatív sebességem a bolygóhoz
képest. Ennek a módszernek az az előnye, hogy egyszerű, passzív optikai
műszerekkel, sőt némi gyakorlat után szabad szemmel, becslés alapján is
meg lehet mérni a távolságot (csak a bolygók átmérőit kell bemagolni).
Minél messzebb van az űrhajó a bolygótól, az alfa látószög annál
kisebb, de nagyobb nullánál minden véges távolságon. (1. ábra) Az
emberi szem felbontóképességének korláta miatt egy adott távolságon túl
minden bolygó pontnak látszik, ezért az alfa kvázi nulla lesz. Nulla
távolságból pedig, az égitest felszínéről nézve a bolygó síkfelületnek
látszik, tehát az alfa 180 fokos lesz. Ebből következik, hogy a
látszólagos átmérő 180 fok esetén végtelennek adódik, 180 és 0 fok
között pedig mindig kisebb lesz a valódi átmérőnél. Egy gömbszerű
égitestet tehát a levegőből vagy az űrből mindig kisebbnek látunk (egy
pontból szemlélve), mint amekkora valójában. Csak 0 fokos alfaszög
esetén lesz a látszólagos átmérő egyenlő a valódi átmérővel.
A látószög változása a távolság függvényében exponenciális, vagyis egy
hiperbola görbe mentén mozog. Az alábbi táblázatban látható, hogy egy
egységnyi sugarú égitest különböző távolságokból hány fokátmérőjűnek
látszik. (2. ábra)
3. KOZMIKUS TÁVÉRZÉKELÉS
A világűrben hatalmasak a távolságok, gyakorlatilag nem emberi
léptékűek. Ezt csak az tudja igazán felfogni, aki tapasztalta már, de
ilyen ember nem sok van jelenleg a Földön. Az emberek korlátolt
elképzeléseit jól tükrözi, hogy a fantasztikus filmekben a világűrbeli
objektumokat és mozgásukat szinte mindig pontatlanul ábrázolják, az
emberi szem léptékének és felfogóképességének megfelelően. Akinek nincs
összehasonlítási alapja, az észre sem veszi, hogy az űrhajók mozgása
teljesen irreális a távoli bolygókhoz és pláne a csillagokhoz képest,
mintha az univerzum egy pár kilométeres kis szűk helyecske lenne a
jármű körül. Mindennek persze elsődlegesen a látványosság a célja, mert
a gyakorlatban szabad szemmel lehangolóan mozdulatlanok lennének a
csillagok még százszoros fénysebességű száguldás esetén is. Nem
beszélve arról, hogy az űrhajók sem száz méterekről lövöldöznek
egymásra egy űrcsatában, hanem kilométerek ezreiről, ahonnan a másik
jármű még pontnak sem látszik távcső nélkül. Ezzel a témával korábban
részletesen foglalkoztunk a Katonai űrhajók felépítése és működése című
írásunkban.
A kozmoszban a tájékozódás első és legfontosabb akadálya és nehézsége
maga a távolság, az égitestek közti irdatlan üresség, amit még
műszerekkel is roppant nehéz felderíteni. Ennek köszönhető, hogy még az
észlelhető objektumok elsöprő többsége is csak pontszerű látvány egy
határon túl, így a pozícióján és mozgásán (parallaxisán) kívül nem sok
mindent lehet megtudni róla alaposabb vizsgálatok és hosszadalmas
mérések nélkül. A világűrben mozgó kisebb-nagyobb tárgyak észlelése,
felderítése egy űrhajón ezért állandó elfoglaltságot jelent a műszerek
és a személyzet számára. A témával korábban részletesen foglalkoztunk
az Űrstratégiai elgondolások című írásunkban.
A környezet felderítése a következő módokon történhet.:
1. Az égbolt fényképezése különböző spektrumokban, elsősorban az
infravörös, látható, ultraibolya, röntgen és gamma tartományokban. A
kapott felvételek összehasonlításával lehet parallaxist mérni a közeli
objektumokra, összevetni a csillagászati térképekkel a navigációhoz és
spektrál analízissel megállapítani az objektumok összetételét.
2. A radarozás, mint aktív felderítési technika a rádióhullámok lassú
terjedési sebessége miatt csak kis távolságokban lehet eredményes.
Egyrészt a visszaverődési késedelem miatt, másrészt mert a jelek
erőssége a távolsággal négyzetes arányban gyengül. A kis méretű és a
hullámokat rosszul visszaverő testek pedig nem észlelhetők vele nagyobb
(pár ezer kilométeres) távolságból. Földi viszonyok (méretek) között a
radarozás nagyon eredményes lehet, de kozmikus távolságokon
reménytelenül használhatatlan.
3. A gravitációs hullámok érzékelése, mint passzív felderítési technika
kicsivel hatékonyabb, mint a radarozás, mivel a gravitációs távcső nem
bocsát ki hullámokat, csak veszi őket. Így a jelek futási késedelme a
radarhoz képest felére csökken és az a gond sem lép fel, hogy egyes
objektumok rosszul verik vissza a radarhullámokat. Minden ami anyagból
van gravitációs hullámokat bocsát ki magából, folyamatosan és
leárnyékolhatatlanul, ezért gravizorral észlelhető. A módszer hátránya,
hogy a hullámok áthatolóképessége miatt egy adott irányból minden
objektum egyszerre látszik, egészen az univerzum határáig. Emiatt a
minket érdeklő távolságon belüli tárgyak lokalizálása csak több
műszeres méréssel, parallaxis vizsgálattal szűrhető ki. A témával
korábban részletesen foglalkoztunk Az emanika alapjai című írásunkban.
A földönkívüli űrhajók (ICŰ-k) éppen emiatt visznek magukkal állandóan
kísérő szondákat, amik az anyahajó körül cirkálnak egy pár száz méter
sugarú gömbben és sok egyéb feladat mellett a gravizorjaikkal
felderítést is végeznek.
4. Az űrfelderítés leghatékonyabb módja az, ha közelebb megyünk a
vizsgálni kívánt objektumokhoz, hogy a műszereink hatósugarán belülre
kerüljenek. Mivel egy űrhajó nem ugrálhat állandóan össze-vissza, hogy
minden tárgyat megvizsgáljon maga körül az űrben, célszerű helyette
járőrszondákat kiküldeni. Apró felderítő robotokat, amik elvégzik a
munkát. Ezen a módon a hajó érzékelése mintegy kitolható,
megsokszorozható egy ésszerű határon belül, ami főként harci helyzetben
előnyös.
5. A saját kozmitórium (űrfelségtér) állandó felderítésére viszont
célszerű kiépített bójahálózatot üzemeltetni, ami megbízhatóbb, mint
rendszeres időközönként körbejárni a teret robotszondákkal. Mivel az
állandó megfigyelőbóják üzemeltetése költségesebb, ezért csak kisebb
tartományok (bolygók környéke) felügyeletére alkalmas. A fény és a
gravitációs hullámok terjedésének lassúsága miatt a bóják távolságát
1-2 fénymásodpercben célszerű maximalizálni, hogy relatíve valós idejű
adatokat szolgáltassanak a feldolgozó központnak időszálas kapcsolaton
keresztül. Mindezek miatt egy kisebb bolygórendszert még le lehet fedni
bójákkal, a mélyűrt viszont nem, pontosan a méretei miatt. A sűrűn
használt hajózási útvonalak mentén ettől függetlenül érdemes bójaláncot
telepíteni, ami segíti a térugrásokat és azonnal tájékoztat a zónán
átvonuló objektumokról.
Készült: 2004.10.30. - 2005.10.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz