A KRÉTAI TÁLTOS TITKA
1. A MONDA
Az ókori görög mítoszokban szereplő
Talósz egy bikafejű, emberszerű,
rézből vagy bronzból készült
óriás szerkezet volt, amit Héphaisztosz,
az istenek kovácsa készített műhelyében,
ahol önműködő aranyszobrok
segítették munkájában. Ezt Zeusz adta a
krétai Minósz királynak, hogy
megvédje a szigetét az érkező ellenségtől
és visszatartsa a szökni
próbáló krétaiakat. Talósz a
leírások szerint naponta háromszor
körbefutotta Kréta szigetét a part mentén,
és ha közeledő hajókat
látott, kőzáport zúdított rájuk. Ha
ez nem volt elég a
távoltartásukhoz, és mégis partra
szálltak, akkor tűzben felizzította
magát és halálra ölelte az embereket.
Amikor az argonauták kikötöttek Krétán,
hogy vizet vegyenek az útjuk
folytatásához, Talósz őket is
megpróbálta elpusztítani. Azonban a velük
lévő kolkhiszi királylány, Médeia, aki
Hekaté papnője volt, az
istennőtől kapott varázstudományával
megbűvölte a gépezetet. Amikor
Talósz megpihent, Médeia odalopózott hozzá,
és eltávolította a sarkán
lévő eret lezáró dugót, mire a szerkezetnek
elfolyt a vére és nem
mozdult többé. Médeia királylánynak
egyébként saját sárkányok vontatta
repülő fogata volt, amivel több alkalommal sikerült
elmenekülnie a
bűnös tettei miatt életére törők elől.
2. A TÉNYEK
Egyes szerzők szerint Talósz az első ember alakú robot a
képzelet
történetében, hasonló a gólemhez.
Mivel a szerkezetről (tudtommal) nem
maradt fenn hiteles ókori ábrázolás,
és a régészek sem találták meg a
maradványait, a kinézetéről nem sokat mondhatunk.
Az viszont biztos,
hogy ha létezett, inkább lehetett repülőgép,
mint lépegető robotember.
Erre a puszta földrajzi tények utalnak, elsősorban a sziget
mérete.
Kréta szigetének hossza kelet-nyugati irányban
mintegy 245 km. A
szélessége 12-56 km között változik. A
sziget kerülete tehát durva
leegyszerűsítéssel minimum 590 km-nek adódik, ha
nem számoljuk az
öblöket és félszigeteket. Amennyiben
Talósz naponta háromszor járta
körül Krétát, és éjjel-nappal
úton volt, pihenés és üzemanyag
feltöltés, karbantartás nélkül, akkor
egy kört 8 óra alatt kellett
megtennie. Ez minimum 74 km/órás sebességet jelent
átlagosan. Ahhoz,
hogy egy felszíni jármű ilyen tempóban
száguldhasson körbe-körbe,
egyrészt inkább kerekekre, mint lábakra van
szüksége, másrészt kiváló
minőségű műútra végig a part mentén (amiről
nem tudunk). A négy
jelentősebb folyón való átkeléshez hidak
kellenek, az éjszakai
közlekedéshez és a tenger szemmel
tartásához pedig reflektorok vagy
éjjellátó készülék.
Ha Talósz csak nappal őrjáratozott, és
valójában légijármű volt, akkor
legalább 150 km/órás sebességgel kellett
repülnie, vagyis nem lehetett
léghajó. Egy repülőgépről a magasból
sokkal nagyobb terület tartható
szemmel, mint a partról, ráadásul a vízi
járművekre is könnyebben tud
csapást mérni szükség esetén. Lehet,
hogy valóban csak köveket dobált a
közeledő hajókra, s nem bombákat, a tűzzel
való halálra égetés azonban
valószínűsíti, hogy
gyújtóbombákat vagy
lángszórót is használhatott a
harcban.
A vérének kifolyatása utalhat az
üzemanyagtankjának kilyukasztására
vagy a motorolaj leeresztésére egyaránt, amire
érthető módon csak egy
műszaki tudással rendelkező hősnő képes. Médeia
királylány pontosan
ilyen volt, hisz ő is rendelkezett saját repülő
szerkezettel, így
valószínűleg pontosan tudta, hogy működik
Talósz és hogy lehet
ártalmatlanná tenni.
Talósz repülőgép voltára utal az is, hogy
neve és fogalma a magyar
mondavilágban is szerepel, táltos paripa néven.
Bár a népmesékben a
táltos lova állatként jelenik meg, a
repülésre való képessége
valószínűsíti, hogy valami egészen
másról lehet szó. Azt már tudjuk,
hogy az ókori görög mítoszok mély
ezoterikus tudást hordoznak és számos
görög szó egyértelműen magyar (hun) eredetű.
Lásd: Az alvilági folyók
titka című írásunkat.
Valószínűleg a táltos szavunkból ered a
tallóz kifejezésünk is, ami
régebben egyrészt a tarlón elhullajtott
kalászok összeszedegetését
jelentette, másrészt az istállóban
való állattartást. Manapság inkább
bóklászás, böngészés, ide-oda
keresés értelemben használjuk a
számítástechnikában. A tallóz
azonban nem egyszerűen gyors lapozást, a
lapok ide-oda pörgetését jelenti, hanem
inkább reptetést, gyors
szárnyalást.
A görög mitológiában persze nem ez az egyetlen
repülő szerkezet. Több
szárnyas ló is szerepel még a mítoszokban,
mint például Pégaszosz
(Pegazus), a szárnyas ló, amit Bellerophontész
lovagolt meg a harcai
során. Vagy Areión, Adrasztosz argoszi király
szárnyas lova, mely
megmentette gazdája életét a Théba elleni
hadjárat végén. Areiónt
állítólag Poszeidón és
Démétér nemzették, amikor
lóvá alakultak.
Héliosz napisten tüzes szekerét pedig
mindjárt négy szárnyas paripa
húzta, az egyiket Éóusznak (korai)
hívták. A szekeret Phaethón, Héliosz
Klümenétől született fia kormányozta egyszer az
égen olyan
szerencsétlenül, hogy fölperzselte vele a Föld
egy részét (Libüát) és
végül Zeusznak kellett lesújtania rá
villámával és az Eridanosz
alvilági folyóba vezetnie a járművet (a
nemtér-nemidőbe). A napszekér a
térugrásra való képessége miatt
inkább űrhajó lehetett, mint egyszerű
repülőgép, fedélzetén sokkal komolyabb
fegyverekkel, mint amikkel
Talósz rendelkezett.
Ezt a témát korábban már több
történész és kutató felvetette, akik
az
ókori népek repülő szerkezeteiről fennmaradt
leleteket, szövegeket és
képeket tanulmányozták. A legközismertebb
forrásmunkának Magyarországon
Erich von Daniken könyvei számítanak (Jelek a
kozmoszból, Istenek
ivadékai vagyunk), melyekben számos utalás
szerepel többek között a
krétai repülőgépekkel kapcsolatban is. Daniken
említi, hogy a régészek
a minószi kultúra feltárásakor olyan
óriás olajtároló edényeket
találtak a királyi palotában, melyekben több
százezer liternyi növényi
olajat tudtak tárolni. Jóval többet, mint amennyire
a lakosság
élelmezéséhez szükségük volt a
helybelieknek. Nyilván a könnyen
előállítható, bioüzemanyagként
használt olíva olajat tárolták bennük
az
időnként arra járó repülőgépek
számára, amik egykoron egész Eurázsia
felett közlekedtek az özönvíz előtti és
utáni időszakban.
Készült: 2008.01.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz