AZ IDŐFOGALOM
ÉRTELMEZÉSE
"A
létezés időközben nyilvánul meg."
1. ELŐSZÓ
Az Eseményhorizonton olvasható időfizikai cikkek
témáival kapcsolatban
több száz levél érkezett hozzánk az
elmúlt 7 évben. Ezekben csak
elvétve fordultak elő igazán fogós
kérdések, amik feladták a leckét a
szerzőinknek. Szerencsére mindegyikkel sikerült
megküzdenünk és néhány
közülük új gondolatok és új cikkek
születéséhez vezetett. Nemrég
azonban feltűnt nekünk, hogy az emberek többsége
számára alapvető
nehézséget okoz az időnek, mint
megnyilvánulásnak a helyes értelmezése.
Egyszerűen nem értik, mi az, hogy idő.
Az idő fogalmának kezelése a beavatatlanok
(létfilozófiában és
időfizikában járatlanok) számára
meglehetősen problémás feladat. Sokan
csak a múlt-jelen-jövő lineáris
hármasságában képesek gondolkodni,
pedig azt régóta biztosan tudjuk, hogy az idő fizikailag
nem lineáris,
nem hármas tagolódású és nem
diszkrét szerkezetű valójában. A
létezésben az idő különféle hurkokat
(visszacsatolásokat) képez, amiket
teremtményeknek, másolati létezőknek
hívunk. Az idő csak két részre
tagolódik (jelenre és múltra), mert a jövő
tényleges sajáthullámtérként
nem létezik a teremtésben. Az idő továbbá
szerkezetileg teljesen
folytonos, szakadatlan eseménytérként
létezik, bár ez ábrázolható
kvantált, rétegekből felépülő
gömbszférákkal is.
Megfigyelhető, hogy az emberek többségének
képzeletét az idővel
kapcsolatban masszívan uralja az óra, mint időmérő
szerkezet diszkrét
működése. Csakhogy az óra nem az időt magát
méri, hanem az időben zajló
(szabályos) változást mutatja. Ahogy
például a tengeren úszó
mérőbója
sem a tengert magát méri, hanem a víz
hőmérsékletének és
hullámzásának
változásait. Persze lehet készíteni
kimondottan a tengervizet elemző
bóját, ahogy építhetünk az
időhullámokat detektáló berendezést is
(idősűrűségmérőt, időtávcsövet,
időmikroszkópot, stb).
A másik gyakori probléma, hogy a
különféle tudományos és
tudománytalan
forrásműveknek köszönhetően - amiket az
emberiség eddig produkált az
idővel kapcsolatban - általánosnak számít
az "idősíkok" emlegetése. Az
efféle síkagyú téveszmék
szintén mélyen gyökereznek a képzetlen
elmékben. Az idő nem holmi sík, lapszerű
kiterjedés, hanem skaláris
mennyiség lévén egy dinamikus gömb, ami
minden irányban kiterjedve
felfúvódik a végtelenségig. Tehát az
időgömb a térbeli kiterjedésében n
dimenziósnak tekintendő, ami annyi irányt jelent a
gyakorlatban, ahány
szemlélőpontot elér a felszíne. Ez a
térbeli n dimenzió persze nem
azonos az időmatematikában használt
térdimenzióval, de logikailag
kapcsolódik hozzá, lásd: A három pont
tétel című publikációt a 2007-es
év írásai között.
A legjobb tanács tehát, amivel szolgálhatunk a
honlapunkra tévedőknek
az, hogy gyorsan felejtsenek el mindent amit eddig tanultak más
helyeken az időről és kezdjék teljesen elölről a
téma megismerését.
Mert itt most egy minden korábbinál jobban és
alaposabban átgondolt
fogalomrendszert mutatunk be, ami egyszerűen, közérthetően
és logikusan
magyarázza el az időt, mint dinamikus
megnyilvánulást. A megértéshez
ajánlott, de nem kötelező az általános
iskolai végzettség és némi
minimális józan paraszti ész megléte a
fejben.
Az alábbiakban röviden összefoglaltuk az idő
fogalmának általános
értelmezését, amolyan segédletként a
bonyolultabb témák megértéséhez.
Írásunk tekinthető egyfajta bevezetésnek az
időfizika tudományába, bár
itt nem az idő fizikai szerkezetéről van szó, hanem az
érzékeléséből
fakadó logikai következményekről. Akit
részletesebben érdekel a téma,
olvassa el az Eseményhorizonton található
korábbi publikációkat a
létezéssel és a ponttal kapcsolatban.
2. MÚLT, JELEN ÉS
JÖVŐ IDŐ
Általános téveszme sokak számára,
hogy a világ érzékelése során a
jelent észleljük magunk körül. Talán csak
a fizikusok és csillagászok
vannak tisztában a ténnyel, hogy valójában
mindig a múltat észleljük a
saját jelenünkben. Én, mint észlelő
(szemlélőpont) mindig a saját
jelenemben vagyok, a jelenpontban. A számomra,
körülöttem lévő dolgok
szintén a saját jelenpontjukban léteznek, de a
köztünk lévő térbeli
távolság miatt csak ezek múltját
látom, mert az esemény információját
közvetítő, hordozó közeg (fény,
időhullám) véges sebességgel terjed.
Például a Hold kb. egy fénymásodpercnyi
távolságra van a Földtől. Így
amikor ránézek, azt látom, milyen volt a Hold egy
másodperccel ezelőtt.
Tehát minél messzebb van tőlem valami, annál
régebbi múltját látom. Ez
minden nullánál nagyobb távolságra igaz a
természetben, a
mikroszkópikus és szubatomi méretek esetén
is. Ami viszont nulla
távolságra van tőlem, az én magam vagyok. Magamat
azonban nem látom,
mint pontot, csak tudatában vagyok a saját
létezésemnek.
Ebből következik, hogy azon esemény, ami a számomra
éppen a jelenben
realizálódik, az a forrása számára
már a múlt, mert a lezajlása
(információja) már kimúlt, kiáradt
belőle. A jelenpontom számára
ugyanakkor minden olyan esemény múltnak
számít, ami távolodik tőlem a
térben. Függetlenül attól, hogy ezen
eseményhorizont belőlem eredt (az
én saját múltam) vagy másból
és csak áthaladt rajtam. Ennek megfelelően
a jelenpontom számára minden olyan esemény
jövőnek számít, ami
közeledik hozzám a térben. Így az én
jövőm mindig a mások múltjainak
összesége lesz, amik a térben minden
irányból folyamatosan jönnek felém.
3. EGYSZERŰ, FOLYAMATOS ÉS
BEFEJEZETT
IDŐ
Mivel a szemléletünk pontszerű, tehát mindig
valahonnan nézzük a
világot, ezért az idővel kapcsolatos fogalmaink is
egyszerűek.
Nyelvtanilag ezt fejezzük ki az egyszerű múlt, jelen
és jövő idő
alkalmazásával, amihez a hun-magyar nyelvben két
létigét használunk, a
van-t és a lét-et. A van-nak csak múlt ideje
és jelen ideje van (volt
és van), a létnek jövő ideje is (lett, lét,
lesz). Míg a jelen egy
pont, addig a múlt és a jövő minden pillanata egy
gömbfelszín a jelen
körül. A múlt gömbje tágul, a jövő
gömbje zsugorodik. A témával
kapcsolatban érdemes elolvasni A létigék
ezoterikus jelentése a
hun-magyar nyelvben című írást a 2004-es év
anyagai között.
Ha azonban elszakadunk a szubjektív
látásmódunktól, és pontszerű
szemléletünket kiterjesztjük egy halmazra, s
végső soron az egész
létezésre (a teremtésre), akkor
lehetőségünk van árnyalni az
időfogalmunkat a folyamatos és befejezett igeidők
alkalmazásával.
Folyamatosnak nevezzük azt az időszakaszt, ami a halmaz
számára
aktuális (folyamatban lévő) eseményekről
tudósít, vagyis éppen áthalad
a halmaz valamely pontján (pontjain). Befejezettnek
nevezzük azt az
időszakaszt, ami kívül esik a folyamatos idő
tartományán, tehát vagy
már vagy még nem halad át a ponthalmazon
(hullámtere kívül van rajta).
A kétféle időtartományra külön
határozószókat is használunk. A
folyamatos igeidőkre a közelmúlt és
közeljövő, a befejezettekre a
távoli múlt (régmúlt) és
távoli jövő (bizonytalan jövő) kifejezésekkel
utalunk.
A létezés ponthalmaza számára a folyamatos
jelen idő nem más, mint a
pontokon aktuálisan áthaladó összes
időhullám réteg együttese. Vagyis
az az idő, ami a halmaz egésze számára
éppen eltelni látszik. A
folyamatos múlt idő ennek megfelelően a ponthalmaz
számára a rajta
áthaladó azon időgömbnek felel meg, ami valamely
pontjából ered, vagyis
folyamatban van az esemény kimúlása a
halmazból. A folyamatos jövő idő
pedig egy pont számára a felé közeledő azon
időgömbök együttesének
felel meg, amik a ponthalmaz többi pontjából eredve
felé tartanak. Egy
időegyenesen ábrázolva tehát a folyamatos igeidők
átfedik egymást, míg
a térben ábrázolva a gömbhullámaikat
csak a szemlélőpontunk helyétől
függ a halmazon belül, hogy múltnak, jelennek vagy
jövőnek tekintjük őket.
A létezés ponthalmaza számára a befejezett
múlt idő nem más, mint az
összes ponttól távolodó időhullámok
összessége, amik már elhagyták a
halmazt. A befejezett jövő idő ennek alapján elvileg a
múlt ellenkezője
lenne, vagyis a halmazon kívülről érkező,
közeledő időhullámok
összessége. De mivel a létezésen
kívül nincsenek további létező pontok,
ezért a jövőtér valójában az, ami
még nem létezik senki számára. A
jelenpontoknak, mint az idő forrásainak így csak
kiáradó múlttere van,
beáradó jövőtere nincs (ahogy azt az elmúlt
években több időfizikával
foglalkozó szakember állította). Emiatt nincs a
van létigének jövő
idejű alakja. A lét létige jövő idejű alakjai pedig
szigorúan csak a
létezésen belül található
jövőterekre utalnak, amik a halmaz egyes
pontjai számára már mindenképpen
múltnak számítanak.
Felmerül a kérdés, hogy vajon mi lehet a befejezett
jelen a létezésben?
Logikusan ez mindazon időhullámok összességét
jelenti, amik
idővisszhangok formájában visszaverődnek (újra
kiáradnak) minden elért
jelenpontból és a befejezett múltban
található információkat megőrizve
bent tartják a régmúlt eseményeinek
emlékeit a létezés ponthalmazában.
Ez a teremtés régmúltra való
emlékezése.
Készült: 2008.03.06.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz