A NIRVÁNA FOKOZATAI
„A
nirvána az, amikor semmivel sem vagyok azonos.”
1. A FOKOZATOK
A buddhista tanban a nirvána kialvást jelent. Ez a
kialvás, a megszabadulás, megvilágosodás
állapota, amelyben a mulandó én egyesül
Brahmannal (abszolútum, a kettősség nélküli
valóság). Így megszűnik a szenvedés, a
halál és újraszületés, ezért ez
a legmagasabb rendű, transzcendens tudatállapot. A
nirvánának négy fokozata ismeretes, melyek a
megvalósításuk sorrendjében a
következők.:
1. Sopadhishesha-nirvána:
A halált megelőző nirvána, amelyben Klesha (folt,
szenvedély) már nem létezik, így nem
következik újraszületés a halál
után.
2. Nirupadhishesha-nirvána:
Feltételektől független nirvána, amelyben a
létcsoportozatok, a 12 érzéki birodalom és
a 18 elem, valamint az Indriyák (érzékszervek)
megszűntek. Az Arhat (az Árja-marga legmagasabb fokozatát
elért buddhista szent) halálakor
megvalósuló állapot, amelyet nem követ
újraszületés.
3. Brahma-nirvána: A
Brahmanban való elmerülés. Ez a
Nirvakalpa-Samadhiban (az én vagyok Brahma szemlélete)
megvalósítható állapot, a kettősség
teljes kialvása.
4. Parinirvána: A
tökéletes kialvás.
Az alábbiakban szeretnénk bemutatni, milyen kapcsolatban
van a nirvána fogalomrendszere a mai
teremtésfilozófiával és főként az
időfizikával. Írásunk közvetlen
folytatása az Atyai és anyai szempontok (2008)
című összefoglalónak, melynek
nirvánával kapcsolatos gondolatait alább
részletesebben kifejtjük. Kezdjük azzal, hogy mit
jelentenek a nirvána egyes fokozatai fizikai és
lélektani szempontból.
2. A NIRVÁNA IDŐFIZIKAI
ÉS LÉLEKTANI ÉRTELMEZÉSE
Az időfizikában a nirvána a szemlélőpont azon
állapota, ahol időmegállás van, tehát
holtponti állapotba kerül a szemlélő (nincs
változás). Ilyen holtpontok a Nagy Anyán
kívül létező kilenc okforrás, ahonnan nem
látszik a teremtés. Ezen originális
jelenpontokból csak a többi okforrás látszik
(a Nagy Anya is), mozdulatlanul állva a saját
idejében, mivel a hullámterük sodrása miatt
mind rajta ülnek a többiek valamely kezdeti
eseményhorizontján. Egy okforrás
számára tehát állandó
időmegállás van, amiből a szemlélő
számára nincs kiút, mivel nem lát
magából kivezető időszálat.
Erről mondják azt a sámánok, hogy a
teremtés hét szférájában mozogva az
Életfán nem szabad kimenni a legkülső
szférába (a Teremtő Atya csúcspontjába),
mert onnan nincs visszaút. Az Atya ugyanis nem látja a
belőle kivezető primer időszálat, ami a Mindenhatóhoz
vezet, de a Mindenható látja a hozzá felvezető
szálat.
Ha a nirvána fokozatait megfeleltetjük a
létezést szemlélő jelenpontok egyikének,
akkor a holtponti állapot megfelel a
parinirvánának. Ez a tiszta létezés
pontszerű és időtlen állapota, tehát nem a
megnyilvánulatlan, mivel annak elérése még
az okforrások számára sem lehetséges. Ennek
megfelelően a Brahma-nirvána a Mindenható
térszeránjának, a nyugvópontnak az
elérése, mert innen nézve én vagyok Brahma,
az univerzum teremtője. Ez a teremtő fogalmilag nem azonos a Teremtő
Atyával, hanem az Ő Fiának felel meg. Azért
jelenti a kettősség kialvását, mert a
térszerán, mint egyszerű időhurok csak egyféle
csavarodási jellemzővel bír (jobbos), ellentétben
a komplex időhurkok kétféle (balos és jobbos)
csavarodásaival, amik a lélek és anyagi
részecskék keltésében játszanak
szerepet.
A Nirupadhishesha-nirvána fizikailag megfelel valamely
helytartó istenség szemlélőpontjának
(például a Napistenének vagy egy
galaxisszeránénak), ahonnan nézve a
szemlélő nincs feltételekhez kötve, vagyis szabad
és független létező. Ezért tekintik az Arhat
halálakor megvalósuló állapotnak, mivel az
Arhat magyarul hat áradattal rendelkezőt (szerinót)
jelent. Egy szerinónak nincs teste, ezért
érzékszervekkel sem rendelkezik, bár kitűnően
érzékeli a környezetét, ugyanakkor
fölötte áll az érzéki birodalomnak
(transzcendens és örök létezése
okán), amit ő maga teremt meg lokálisan. Fizikailag az
Arhat persze sosem hal meg, hanem az általa teremtett
halandó teremtmények azok, akik meghalnak, megszűnnek
létezni és szemlélőpontjaik visszahelyeződnek az
Arhat pontjába (pontosabban időhurkába).
A Sopadhishesha-nirvána pedig egy olyan halandó
teremtmény szemlélőpontjának felel meg az
Életfán, amely a tudása révén
megvilágosodott, és így készen áll
rá, hogy visszatérjen a felettes létezőjébe
(az Arhatjába), befejezve individuális
életét a teremtésben. Ezért jelenti ez az
állapot a halált megelőző nirvánát, ahol a
szenvedélyek nem léteznek, mivel a tapasztaláson
keresztül az illető már túllépett az
illúziók csábításain. Így a
testének halálakor nem vágyik további
újraszületésre, tehát megmarad a
nirvána (nem test) állapotában.
Amint az látható, a nirvána négy fokozata
időfizikailag megfelel az Életfán található
szemlélőpontok négy csoportjának (okforrás,
főszerán, szerinó, fotinó), a Teremtő Atya
okforrásától kiindulva az időszál
rendszeren lefelé. Abból a tényből ugyanakkor,
hogy a megvilágosodott személyre a
tanítások Arhatként (szerinóként)
utalnak, le kell vonnunk azt a következtetést, hogy ezek a
tanítások eredetileg nem a halandó
teremtmények (emberek) számára
készültek, és kerültek
följegyzésre, hanem az ide
reinkarnálódó isteni lelkek (istenségek)
számára. Egy ember ugyanis magától nem
válik csak úgy istenné, semmiféle
mágikus praktika vagy szellemi fejlődés
eredményeként, mivel a szellem (szoftver) nem
képes a lelket (hardvert) szerkezetileg megváltoztatni,
és főleg nem képes a fotinóból
szerinót csinálni. Erre ráadásul nincs is
szükség pusztán a megvilágosodás
eléréséhez és a nirvána fokozatainak
megvalósításához, aminek lényege a
szemlélőpont szoftveres áthelyezése az
Életfán. Az Isten természetesen képes
rá, hogy elvégezze valamely teremtményén
ezeket a hardveres átalakításokat (lásd:
istenséggé avatás, felemelkedés az istenek
közé, halhatatlanná válás, stb.), de
az ilyesmi elég ritka.
Valószínű tehát, hogy eredetileg a tant Gautama
Buddha, mint istenség (isteni lélek) azért hozta
le a Földre, hogy a később ide érkező többi
istenség számára szolgáljon
beavatási segédletként,
útmutatóként a megvilágosodáshoz
és a földi világ illúzióiból
és tudatlanságából való
kijutáshoz. Amire azért van szükség, mert az
alvilágba mindenki csak feltudati törléssel
reinkarnálódhat (többféle, itt nem
részletezett okból). A tant azonban csak úgy
lehetett évezredeken át megőrizni, ha széles
körben közzéteszi és átadja a
halandóknak (emberi lelkeknek) is, mert ők itt mindig sokkal
többen vannak és így a tudás fönnmarad,
mindenki számára hozzáférhető és a
halandók is hasznát látják a saját
szellemi fejlődésük során (mellékesen).
Így tehát mindenkinek üdvére vannak a
tanítások.
Ebből következően a nirvánával kapcsolatos
fogalmakat a halandók számára úgy is lehet
értelmezni, hogy lélektani szempontból
vizsgáljuk őket. Ez megfelel annak, hogy egy konkrét
teremtmény (szemlélőpont, például ember) a
teremtés rendszerében a fejlődésének mely
szellemi (szoftveres) szintjén tartózkodik.
Ekkor a Sopadhishesha-nirvána egy fizikai testben élő
lélek (ember) tudatának
megvilágosodását jelenti, amit egyszerűen csak
Buddhának nevezünk. A Nirupadhishesha-nirvána a
fizikai testtől való megszabadulást követő
állapot, mikor a lélek részecske és a benne
kavargó szellem megszabadulva az élet
viszontagságaitól megnyugszik, és
asztráltest kivetítése nélkül,
pontszerű állapotában megmarad a túlvilágon
(kijutva a szamszárából). A Brahma-nirvána
állapota ezután érhető el, mikor a leleon
középpontjában létező energiakvantum (emberi
léleknél fotinó, isteni léleknél
szerinó) leválasztja magáról a lélek
részecskéjét, ami annihilálódik
(megsemmisül, megszűnik tovább létezni). Ekkor az
energiakvantum, mint egyszerű fénylény létezik
tovább a magasabb dimenziókban (külvilágban,
felvilágban). A végső állapot pedig az, mikor a
szemlélőpont a fénylényként való
létezésen is túllép, megsemmisítve
az időhurkot, s az élvonali időszálán
keresztül visszaugrik a felettes létezője
időhurkára. Ez a fajta megszűnés a Parinirvána, az
önálló fény teljes kialvása, ami
fizikailag és gyakorlatilag egyenlő az
öngyilkossággal (egy külső szemlélő
számára).
3. MEGJEGYZÉSEK
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az egyes nirvána
állapotok elérése a
szemléletmódtól függő esemény,
tehát egészen mást jelent a
megvalósítója és a környezete
számára. A Sopadhishesha-nirvána egy
kívülálló számára
bölcsességnek, szentségnek vagy épp
őrületnek, filozofikus bolondságnak tűnik, melynek
vége (a fizikai testtől való megszabadulás) a
halál, szándékos
megvalósítása pedig az öngyilkosság. A
Nirupadhishesha-nirvána ennek megfelelően a
túlvilágon az ottani szemlélők
számára a tudat ürességének
meditatív állapotát jelenti, egyfajta
visszavonultságot (magányt) a lélek
közösségtől. A Brahma-nirvána megfelel a
lélek gyilkosságnak, lélektelenné
válásnak, ami persze nem azonos a lelketlen szavunk
érzelmi állapotot kifejező jelentésével. A
Parinirvána pedig a fénylény halála vagy
öngyilkossága, az egyén teljes és
végleges megszűnése a teremtésben.
Mindezek miatt a fejletlen lélek csoportok onnan ismerhetők fel
az univerzumban, hogy nem támogatják és
segítik az egyén megvilágosodását
és a nirvána elérését, mivel nem
értvén a folyamat lényegét, sem a
halál ezoterikus természetét, azt valami rossz
dolognak, az élet sajnálatos végének
tartják. Az ilyen csoportok elutasítják a
halált, és mindenáron törekednek az
élet minél tovább történő
meghosszabbítására, elnyújtván a
saját szenvedéseiket. Az élethez való
ragaszkodásnak természetesen annyiban van értelme,
hogy amennyiben valaki nem érte el a
megvilágosodást, úgy a halál minden
formája a számára tényleges véget,
megszűnést fog jelenteni, míg a buddha
számára a megszűnés csak a lokális
szemlélőpont káprázatának
kialvását jelenti.
Ebből a szempontból az ideális társadalom,
lélek közösség az, amely minden tagja
számára lehetővé teszi a
megvilágosodás elérését még
az élet folyamán, hogy ezáltal az
elkerülhetetlenül bekövetkező halál
illúziója elenyésszen és a tovább
lépés folyamata a lehető legzökkenőmentesebb legyen.
Ezen szent cél elérése érdekében
született meg ez az írásunk.
Készült: 2008.12.28.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz