TOVÁBBI IRÁNYELVEK A
LEENDŐ ŰRFLOTTÁNK SZÁMÁRA
Ezen írás folytatása az Általános
irányelvek a leendő űrflottánk számára
(2005) című összefoglalónak és további
javaslatokat tartalmaz a leendő űrhajózási
kézikönyv számára. Köszönet
érte a tippeket adó kollégáknak és
továbbra is várjuk az olvasók
észrevételeit, javaslatait a vázolt
témákban.
1. ŰRHAJÓS EGYENRUHÁK
Annak érdekében, hogy az űrhajók
fedélzetén a különféle
tevékenységeket végző emberek könnyen
azonosíthatók legyenek, célszerű az
egyenruhákat színkódolással ellátni.
Minden szín egy adott munkakört jelöl és
független a rangtól, amit külön
jelzésrendszerrel kell felismerhetővé tenni. A
színeknek jól láthatónak kell lenniük
az egyenruhán minden irányból, tehát
például a ruha szegélyén célszerű
alkalmazni őket. Logikusnak tűnik az űrhajón végzett
tevékenységeket az alábbi nyolc csoportba sorolni
(a megfelelő színekkel együtt).:
1. Irányító személyzet:
piros.
2. Technikai üzemeltető személyzet:
narancs.
3. Utaskiszolgáló személyzet:
sárga.
4. Kültéri személyzet:
kék.
5. Tudományos személyzet:
lila.
6. Biztonsági személyzet:
barna.
7. Diplomata személyzet:
türkiz.
8. Felderítő személyzet:
zöld.
Emellett, ha az űrhajók fedélzetén
rendszeresítésre kerülnek emberszerű androidok is,
azok egyenruháján a szürke jelzést
célszerű használni (mert a szürke nem szín).
Az egyenruha alapszínéül pedig ajánlott a
feketét, sötétkéket vagy barnát
választani. Ezen alapszínek valószínűleg az
űrflottán belüli fő tagozódást jelzik majd
(felderítők, kereskedelmi űrhajósok, katonaság).
Az egyenruhák színkódolásához
íme egy példa, ami egy 48 fős távolsági
felderítő űrhajó személyzetének
listájához készült.:
1.
Pirosak:
az
űrhajó 6 fős irányító
személyzete. Ezek: kapitány, első tiszt, két
pilóta, két navigátor.
2.
Narancsok:
az
űrhajó 4 fős technikai üzemeltető
személyzete. Ezek: két fedélzeti
mérnök és két fedélzeti technikus
(szerelő).
3.
Sárgák:
az
űrhajó 8 fős
kiszolgáló személyzete. Ezek: két
élelmezési tiszt (szakács), két orvos,
két raktáros, két karbantartó
(takarító).
4.
Kékek:
az
űrhajó 8 fős kültéri
személyzete. Ezek: pilóták és
karbantartók a négy űrkomphoz, akik képesek űrbeli
szerelési munkákat végezni szkafanderben vagy a
robotokat távirányítva.
5.
Lilák:
az
űrhajó 4 fős tudományos kutató
személyzete. Ezek: egy csillagász, egy
planetológus, egy űrtérképész és egy
kozmológus (fizikus).
6.
Barnák:
az
űrhajó 6 fős biztonsági
személyzete. Ezek: két biztonsági tiszt és
négy kozmogyalogos katona.
7.
Türkizek:
az
űrhajó 2 fős diplomata személyzete.
Ezek a küldetéstől függően lehetnek:
régészek, telepaták, tolmácsok,
exotechnológusok, nyelvészek,
kultúrantropológusok, politikusok.
8.
Zöldek:
az
űrhajó 10 fős felderítő
személyzete. Ezek a küldetéstől függően
lehetnek: geológusok, mikrobiológusok,
növénybiológusok, állatbiológusok,
bányászok, expedíciós technikusok (a
felszíni munkákhoz), esetleg
építészek (bázis
építéséhez).
2. RENDSZERÁLLAPOT A
FEDÉLZETEN
Egy űrhajón (vagy űrállomáson) többnyire a
kapitány vagy az ügyeletes tiszt dolga eldönteni,
milyen működési és reagálási
állapotban legyen a hajó és a személyzete,
az aktuális körülmények
függvényében. Ha ők akadályoztatva vannak, a
fedélzeti számítógép
mesterséges intelligenciájának vagy az otthoni
eseménykövetőnek a feladata erről dönteni. Minden
rendszerállapothoz előre meghatározott, űrhajóra
szabottan kidolgozott protokoll tartozik, amit az állapot
elrendelésekor mindenkinek önállóan
végre kell hajtania a fedélzeten (a vezérlő
számítógép és az emberi
személyzet mellett a robotoknak is). Emellett az esetleges
utasok számára is ki kell dolgozni az egyes
állapotoknak megfelelő cselekvési protokollt, amiről a
fedélzetre lépést követően, de még az
indulás előtt kötelező tájékoztatni őket.
Az egyes állapotokat sorszámokkal és
színekkel célszerű jelölni, amiket az egyes
helyiségekben található kijelzők
(képernyők) jelenítenek meg a személyzet
számára. Az állapot váltást
figyelmeztető hangjelzéssel kell kísérni. Ha a
személyzet belső hírközlőket használ a
fedélzeti kommunikáció
megkönnyítésére, akkor ezen keresztül is
értesíteni kell mindenkit az állapot
megváltozásáról.
Az egyes rendszerállapotok és a hozzájuk
rendelhető (ajánlott) tevékenységek listája
a következő.:
0. Fekete: Zéró
állapot.
Ha valamiért teljesen ki kell kapcsolni mindent az
űrhajón, megszüntetve az összes fedélzeti
rendszer működését, akkor kell előtte elrendelni.
Ilyenkor a hajó teljesen halott és
cselekvésképtelen állapotba kerül (holtpont).
Nincs energia, levegő frissítés,
világítás, fűtés,
kommunikáció, nem működik a fedélzeti
számítógép és az
érzékelők sem. Ezt az állapotot
általában a kiürítés befejezése
után rendeli el a kapitány (vagy más
illetékes), miután mindenki elhagyta a fedélzetet.
További alkalom még az, ha az űrhajót egy
légdokkban végzett nagyjavításkor,
felújításkor szétszedik és
átvizsgálják vagy a hajóbontóba
kerül megsemmisítésre.
1. Fehér: Normál
állapot.
Menet közben az űrben, ha nem történik semmi
különös, ez az általánosan használt
alapállapot. Minden rendszer rendeltetésszerűen
működik és a személyzet a normális munkarend
szerint végzi a dolgát.
2. Ibolya:
Alvó állapot.
Amikor az űrhajó egy űrkikötőben vagy
űrállomáson tartózkodik pihenés,
várakozás, karbantartás, rakodás vagy
vesztegzár miatt. A személyzet nagyobb része
ilyenkor többnyire elhagyja a fedélzetet, ahol csak a
minimális szolgálatot ellátó,
éjszakainak nevezett személyzet marad. Az alvó
állapot hasonló a takarékos módhoz, de
ilyenkor más rendszerek vannak kikapcsolva vagy
korlátozva, a protokollnak megfelelően.
3.
Kék: Takarékos mód.
Ha az életfenntartáshoz szükséges
erőforrások előre láthatóan megfogyatkoznak
valamiért és szükségessé válik
takarékoskodni velük, a személyzet életben
maradása céljából. Ilyen okok a műszaki
hibák, balesetek, a készletek kimerülése vagy
megrongálódása. Az életfenntartáshoz
szükséges erőforrások öt fő csoportja, a
fontosságuk sorrendjében: levegő, energia,
sugárzásvédelem, víz és
élelem.
A leggyakoribb hibák: levegővesztés
(dekompresszió, tűz, kiszűrhetetlen szennyeződés,
újrahasznosító berendezések
sérülése), energiaforrás
leállása (csak szünetmentes tápról
mennek a rendszerek), sugárveszély (védőpajzs
sérülése), vízvesztés (űrbe
való elszivárgás, kiszűrhetetlen
szennyeződés, újrahasznosító
berendezések sérülése), élelmiszer
hiány (túlzott fogyasztás, megromlás,
újrahasznosító berendezések
sérülése). További vészhelyzetet
okozhat a sérülések, betegségek miatti
gyógyszer és gyógyeszköz hiány,
valamint a fedélzeti rendszerek
üzemeltetéséhez szükséges
szerszámok és pótalkatrészek hiánya.
A takarékos módban alkalmazott protokoll mindig a
probléma fajtájától függ, amivel
kapcsolatban a kapitánynak kell döntéseket hoznia.
Ilyen lépések például: a nem
létfontosságú rendszerek kikapcsolása, a
fedélzet egyes részeinek kiürítése
és lezárása, az energiafogyasztás
csökkentése (fűtés, világítás,
egyéb fogyasztók), a víz és élelem
fejadag rendszer bevezetése, szkafanderbe bújás,
óvóhelyre húzódás
sugárveszély esetén, a tisztálkodás,
pihenés és mozgás korlátozása.
Szélsőséges esetben a személyzet egy
részét hibernálni kell vagy akár mindenkit
a túlélés érdekében. A
készletek kimerülésekor szóba jöhet
még végső megoldásként a
kiürítés is, ha az életfeltételek
tovább nem biztosíthatók a fedélzeten
(feltéve, hogy van hová menni és van mivel).
4. Zöld:
Határterhelés.
Ha rendkívüli körülmények miatt túl
kell terhelni egyes fedélzeti rendszereket, ami azok
sérüléséhez, kimerüléséhez
vagy leállásához vezethet. Ilyenkor a
veszélyeztetett rendszerek kezelőszemélyzetének
folyamatosan készen kell állnia a
meghibásodások azonnali
elhárítására. Például harci
helyzetben túl kell terhelni az energiaforrást a
fegyverek, pajzsok, mesterséges gravitáció
generátorok és hajtóművek fokozott
igénybevétele miatt, és ezért más
rendszereket takarékos módba kell kapcsolni. Vagy
túl sok utast (menekülteket,
hajótörötteket) kell a fedélzetre venni, akik
megterhelik az életfenntartó rendszert (sok levegőt,
vizet, élelmet fogyasztanak). Vagy nagy mennyiségű adat
átvitele miatt minden más kommunikációt le
kell állítani kifelé az űrhajóról
(tudományos munka).
5.
Sárga: Harckészültség.
Az űrhajót fenyegető veszély lehetősége
esetén kell elrendelni, megelőző célzattal. Ilyenkor
célszerű bekapcsolni a védőpajzsokat, aktiválni a
védelmi fegyverzetet, kitenni az űrhajó köré
a kísérő szondákat, aktiválni az
összes külső és belső érzékelőt
és a biztonságiaknak felfegyverkezve el kell foglalniuk a
kijelölt helyüket. A személyzet minden
munkaképes tagjának a szolgálati helyén
kell tartózkodnia (kivételek a gyengélkedőn
és karanténban lévők).
6. Narancs:
Behatolási riadó.
Ha ellenség vagy veszélyes idegen lény
(élőlény vagy robot) kerül a fedélzetre,
illetve megszökik valaki a fogdából vagy a
karanténból. Ez az állapot sokban hasonló a
harckészültséghez, azzal a
különbséggel, hogy amint mindenki visszaigazolta a
kapitánynak, hogy elfoglalta a szolgálati helyét,
azonnal le kell zárni (központilag) a belső
szakaszoló ajtókat és külső zsilipeket, majd
a biztonságiaknak szkafanderben át kell kutatniuk a
fedélzetet és semlegesíteni a behatolót
vagy szökevényt. Ennek egy speciális esete a
karantén elrendelése, ha egy fertőző betegség
terjedését kell megakadályozni a fedélzeten.
7.
Vörös: Harci riadó.
Ellenséges támadás vagy közvetlen
vészhelyzet kialakulása esetén kell elrendelni.
Ilyenkor a személyzet minden tagjának szkafanderbe kell
bújnia, és fölfegyverkezve a szolgálati
helyén kell tartózkodnia. Miután mindenki
visszaigazolta a kapitánynak, hogy elfoglalta a
szolgálati helyét, a zsilipeket és
szakaszoló ajtókat le kell zárni, minden
űrszondát ki kell lőni (ugrásvezetők,
kísérők, kutatók) a védelem
érdekében, és be kell kapcsolni a
védőpajzsot, valamint a fegyverzetet és az összes
külső és belső érzékelőt.
8. Barna:
Ütközési riadó.
Ha az a veszély fenyegeti az űrhajót, hogy
nekiütközik valaminek, ami sérüléssel,
rázkódással jár, akkor kell elrendelni.
Ilyen esetek: ha meteorzáporba kerül a hajó,
extrém sugárzási körülmények
közé kerül, rakéta vagy
lézertalálat éri, összeütközik egy
másik űrhajóval vagy egy űrállomással,
illetve kényszerleszállást végez egy
égitesten. Ilyenkor az ütközésig
hátralévő idő függvényében vagy
azonnal le kell zárni az összes belső válaszfalat
és a zsilipeket, és mindenkinek meg kell kapaszkodnia
vagy le kell ülnie, feküdnie, nehogy
megsérüljön vagy ha van rá idő, mindenkinek
szkafanderbe kell bújnia és elfoglalni a
szolgálati helyét.
9.
Szürke: Kiürítés.
Ha baleset, sérülés vagy egyéb okból a
teljes személyzetnek el kell hagynia az űrhajót a
kompokkal, mentőcsónakokkal, szkafanderben vagy
anélkül, akkor rendelik el. Ilyenkor a parancsnoki
hídon szolgálatban lévők távoznak
utoljára, miután ellenőrizték, hogy mindenki
elment és a hajót alvó vagy zéró
állapotba kapcsolják.
3. ESZKÖZÖK ÉS
FELSZERELÉSEK
Az űrhajón kívüli tevékenységekhez
használt fontosabb eszközök és
felszerelések listája, amiket főként a
felderítők visznek magukkal egy bolygóra, másik
űrhajóra vagy űrállomásra (a
derékövükre akasztva, a ruházatuk megfelelő
zsebeiben vagy a hátizsákjukban, a
küldetéstől függően), a következő lesz majd
várhatóan.:
1. Elektronikus könyv.
Az elektronikus papírból készült, merev,
A/5-ös méretű könyvtábla talán a
legfontosabb adatmegjelenítő és munkaeszköz lesz a
közeljövőben. Mivel a felülete nem világít
(passzív megjelenítő), ezért föl kell
szerelni egy kis lámpával, amivel a lapja
megvilágítható, hogy sötétben is
használható legyen. Kell rá egy forgatható
videokamera, mikrofonnal egybeépítve, valamint egy
hangszóró, hogy videotelefonként is
használható legyen. Kötelező tartozék
még benne a passzív műholdas
helyzetmeghatározó (GPS), ami az űrhajó és
szondái, vagy a bolygó köré telepített
műholdak jelei alapján képes egy 3D-s
térképen megmutatni a szerkezet
pozícióját, néhány méteres
pontossággal. Emellett kell még bele egy aktív
rádiós helyzetjelző, hogy könnyebben
megtalálható legyen a használója és
képesnek kell lennie interaktív
tolmácsgépként működni (hangos és
szöveges módban, illetve filmszerűen a gesztusok
megjelenítése miatt).
2.
Sugárzásmérő.
A legfontosabb, emberre veszélyes sugárzások
mérésére kell alkalmasnak lennie,
beépített riasztó rendszerrel. Ilyen
sugárzások az alfa, béta, gamma, röntgen
és UV sugárzás, valamint a neutron
sugárzás. Úgy kell kialakítani, hogy egy
dugasz segítségével összeköthető legyen
egy elektronikus könyvvel vagy egy orvosi diagnoszterrel.
3. Sugárzás
nyomkövető.
Ez abban különbözik a
sugárzásmérőtől, hogy főként a
különféle műszaki berendezések
felderítéséhez és
vizsgálatához van optimalizálva. Méri az
elektro szmogot, a mágneses térerősséget, van
benne rádió iránymérő és elektromos
árammérő (áramerősség,
feszültség, ellenállás, frekvencia, stb.).
4. Orvosi diagnoszter.
Egy passzív orvosi vizsgáló műszer, amivel
mérhető a szívritmus, vérnyomás,
testhőmérséklet, légzésszám, az
agyhullámok eredője, ugyanakkor belelát a testbe
és észleli a csonttörést, valamint
képes az írisz diagnosztikára. A kapott adatok
alapján meghatározza az ember aktuális
állapotát. Időszálas dugaszokon keresztül
összekapcsolható az űrhajós által viselt
intelligens ruha beépített szenzoraival vagy egy bőrre
ragasztható orvosi nyomkövető tapasszal, esetleg
kibernetikai implantátumokkal, hogy állandóan
figyelni tudja a beteg állapotát. Képesnek kell
lennie arra, hogy egyszerre több ember adatait is fogadja,
feldolgozza, tárolja és tovább küldje. Az
adatainak továbbíthatónak kell lenniük az
elektronikus könyvre vagy az űrhajó orvosi
számítógépének, ami anatómiai
ábrákkal és orvosi tanácsokkal
segítheti az űrhajóst vészhelyzet esetén
(távgyógyító rendszer).
Érdemes kiegészíteni a műszert egy lézeres
akupunktúra ceruzával is, ami kábellel csatlakozik
hozzá és egy bőr ellenállásmérővel
kombinálva megmutatja, hová és meddig kell
világítani a lézerrel a kezelés
során. Így orvosi végzettség
nélkül is használható.
5. Anyagelemző.
Egy hordozható spektográf, amivel
meghatározható a gázok, folyadékok vagy
szilárd anyagok kémiai összetétele. Az
adatainak átküldhetőnek kell lenniük az elektronikus
könyvre.
6.
Időjárásmérő.
Képesnek kell lennie mérni a hőmérsékletet,
légnyomást, páratartalmat,
szélsebességet, és grafikonon megjeleníteni
a változásokat, valamint előre jelezni őket. Az adatainak
átküldhetőnek kell lenniük az elektronikus
könyvre.
7. Tüskepisztoly.
Kis hatósugarú és rombolóerejű, könnyű
kézifegyver önvédelmi célra. A
markolatában lévő biometriai azonosító csak
a tulajdonosnak (vagy tulajdonosoknak) engedélyezi a
tüzelést, és a memóriája azt is
eltárolja, hogy mikor, ki, milyen lőszerrel tüzelt belőle.
A használható lőszerek típusai a következők:
1. kábító tüske altató vegyszerrel
bevonva (zöld színű tárban), 2. gumigolyó
(sárga színű tárban), 3. hegyes
acélgolyó nagy átütő erővel (piros
színű tárban), 4. nyomjelző lövedék
fluoreszkáló festékkel bevonva, ami sokáig
látható foltot hagy a célponton (kék
színű tárban).
8. Távcső.
Beépített fényerősítős
éjjellátóval, mágneses
tájolóval és lézeres
távmérővel felszerelt elektronikus látcső,
állítható nagyítással (8-tól
60-szoros nagyításig), a látómezőbe
épített digitális kijelzővel.
9. Kamera.
Digitális képfelvevő az események
rögzítéséhez, az optikájára
szerelhető, könnyen cserélhető különféle
előtétekkel. Ezek: a látható fény
tartományában működő teleobjektívek a
távoli vagy közeli dolgok jobb vételéhez,
infravörös és ultraibolya érzékelők,
éjjellátó optika (mint a távcsőnél),
száloptikás felületi mikroszkóp és
pontlámpás endoszkóp. A digitálisan
javítható képet egy beépített,
elforgatható kis monitoron jeleníti meg, amit
képes rögzíteni cserélhető
adattárolón vagy átküldeni egy elektronikus
könyvre vagy az űrhajó
számítógépének. Hordhatónak
kell lennie kézben vagy az alkar felső részére
szíjazva, illetve kell hozzá egy kisebb és egy
nagyobb állványzat (a nagyobb állványzaton
távirányítható forgató motorral).
10. Fluidkom.
A fülre akasztható könnyű időszálas
kommunikátor (adóvevő), amin keresztül az
űrhajóval és a többi űrhajóssal
tartható a kapcsolat.
11. Elemlámpa.
Kézben tartható vagy az alkar felső részére
szíjazható, szabályozható fényerejű
és sugarú lámpa, cserélhető
akkumulátorral.
12. Kézi elektromos
töltő.
A különféle készülékek
akkumulátorainak újratöltésére
szolgáló kurblis áramfejlesztő, ami csendes
és összecsukható, hogy minél kisebb helyen
elférjen.
13. Karóra.
Ez nem csak az űrhajó fedélzeti idejét mutatja,
hanem a bolygó felszínén aktuálisan
használt helyi időzóna is
beállítható rajta, valamint méri a
szolgálatban töltött időt és van rajta
ébresztő, valamint egy tájoló.
14. Elsősegély
felszerelés.
Vízhatlan csomagolásban kötszer,
fertőtlenítőszer, sebtapaszok, orvosi kés,
fájdalomcsillapító, serkentőszer és a
körülményektől függően egyéb
gyógyszerek.
15. Fejadag csomag.
Amire egy űrhajósnak a terepen szüksége lehet a
túléléshez néhány napig. Keksz,
műzli, csokoládé, vitamin tabletta, ivóvíz
(termosz palackban), gázöngyújtó.
16. Túlélőkés.
Egy fűrészfogas hátú, hegyes dzsungelkés
tokban, a markolatban elhelyezett varrótűvel és
cérnával.
A felszerelés használhatóságával
és minőségével kapcsolatos legfontosabb
elvárás, hogy minden eszköznek ütés
és vízállónak kell lennie, valamint
jól kell tűrnie a hőmérséklet ingadozásokat
(fagy, forróság). A tárgyak burkolata legyen
egyszerű, csúszásmentes, könnyen lemosható
és akasztóval ellátott. Továbbá
minden elektromos eszközben ugyanolyan típusú,
méretű és teljesítményű, könnyen
cserélhető és újratölthető
akkumulátorokra van szükség, hogy könnyen
átrakhatók legyenek egyikből a másikba és a
kézi elektromos töltővel gyorsan feltölthetők
legyenek. Ez alól kivétel a fejen hordott, kicsi
és könnyű fluidkom, valamint a karóra, amikbe
apró gombelem kell.
Fontos követelmény, hogy minden eszköznek legyen
két időszálas kommunikációs
dugaszpárja, amiből az egyik az űrhajó
fedélzetén marad, hogy rajta keresztül nyomon
lehessen követni a készülék
működését, a másikat pedig tetszés
szerint fölhasználhatja a készülék
tulajdonosa a terepen. Például összekötheti
egymással a különféle
készülékeket a jelátvitelhez és
így közvetlen kapcsolatot alakíthat ki a
társaival, hogy ne csak az űrhajó
kommunikációs dugasz központján
keresztül tudjanak érintkezni (erre vészhelyzet
esetén lehet szükség).
4. BELSŐ AJTÓK A
FEDÉLZETEN
Korábban már volt arról szó, hogy az
űrhajók és űrállomások belső tere
sorszámmal jelölt fedélzetekre oszlik, amik betűkkel
jelölt szekciókból állnak. Az
élettér biztonsága érdekében fontos,
hogy minden szekció légmentesen és tűzbiztos
módon lezárható és
elszeparálható legyen a többitől. Ahhoz viszont,
hogy a szekciók között át lehessen
járni, a szakaszoló ajtóknak egyben
zsilipként is működniük kell, vagyis a szekciók
közti átjárókba zsilipkamrákat kell
beépíteni.
Egy űrhajó fedélzetén alapvetően
kétféle átjáró képzelhető el
tervezési szempontból. Az egyik a közlekedő
folyosó (vízszintes) vagy lépcső és lift
(függőleges), amin a személyzet normálisan mozogni
szokott, a másik pedig a szerviz alagút
(vízszintes) vagy akna (függőleges), amiből
elérhetők az összes fedélzeti berendezések a
szerelők számára. A szekciókat
elválasztó védőfalaknál mindegyik
átjárónak zsilipkamrával kell rendelkeznie,
de a hermetikus lezáráshoz ez még nem elegendő. A
levegő keringtető csöveknek is lezárhatónak kell
lenniük, hogy se a nyomáscsökkenés, füst,
mérges gáz vagy kórokozó ne juthasson ki
rajtuk keresztül a lezárt területről. Ugyanígy
a vízvezeték rendszernek, és az elektromos,
illetve adatkábeleket vezető csöveknek is
lezárhatónak kell lenniük vészhelyzet
esetén. A szekción belüli helyiségek
ajtajainak szintén célszerű (legalább
korlátozottan) nyomásállónak és
tűzbiztosnak lenniük, ami tovább növeli a
személyzet életben maradásának
esélyeit.
A közlekedő folyosókat és lépcsőket, lifteket
úgy kell méretezni, hogy rajtuk
szállíthatók legyenek az összes belső
berendezési tárgyak és műszaki blokkok, valamint
minden felszerelés (beleértve egy hordágyon fekvő
beteget is). A szerviz alagutaknak és aknáknak pedig
akkorának kell lenniük, hogy bennük egy ember vagy egy
robot végig tudjon mászni és elvégezhesse a
legfontosabb javításokat az elérhető
berendezéseken (ellenőrzés és csere főként).
A fedélzeti ajtókat úgy kell kialakítani,
hogy oldalra (vízszintesen) csússzanak be a falba
gombnyomásra, és egyben zárják le az
átjárót, tehát nem szabad két vagy
több szárnyú ajtókat használni, ami
fölöslegesen bonyolítja a
nyílászáró
kialakítását. Minden ajtónak rendelkeznie
kell kézi nyitókarral, ha az ajtómozgató
motor nem működne (műszaki hiba, áramszünet),
és ezzel az ajtónak normál erőkifejtéssel
(nem nagy nehézségek árán)
nyithatónak-csukhatónak kell lennie. Minden
szakaszoló ajtónak saját szünetmentes
táppal kell rendelkeznie, mivel ezek vészhelyzetben
zsilipajtóként működnek. Ezen ajtók
közepére kell egy kis üvegablak
(páncélüvegből), amin át lehet nézni a
túloldalra. A belső ajtókra nem kell ablak (mivel nem
zsilipajtók).
Egy ajtónak háromféle állapota van:
nyitott, csukott és zárt. Az űrhajó
fedélzetén uralkodó aktuális
rendszerállapot függvényében tehát a
különféle ajtók nyitható (nyitott,
csukott) vagy lezárt állapotban lehetnek, amit
külön protokollban kell meghatározni. Ennek
megfelelően az ajtó vezérlőpaneljén három
világító érintőkapcsolónak kell
lennie, amikből egyszerre csak egy világíthat. Ha az
ajtó nyitott:
zöld, ha
csukott:
sárga,
ha
zárt:
piros.
Az űrhajó vezérlő
számítógépének minden ajtó
állapotáról tudnia kell és képesnek
kell lennie rá, hogy nyissa-zárja őket.
Az ajtó vezérlőpaneljét mindig azon az oldalon
kell elhelyezni, ahová csukódik az ajtó,
tehát a falba húzódási hellyel
ellentétes oldalra, az ajtó mindkét
oldalán. A világító
érintőkapcsolók alá kell egy numerikus
billentyűzet (0-tól 9-ig a számok, plusz a
törlés gomb), amin be lehet ütni a biztonsági
kódot (az ajtó zárásához vagy a
zár kinyitásához). A hibásan
beütött kódot törléssel lehet visszavonni
(maximum 3 próbálkozás engedélyezett).
A vezérlőpanel fölé kell egy beépített
videotelefon terminál (csak a szekciók szakaszoló
ajtóinál), amin keresztül beszélni lehet a
híddal és kérni az ügyeletes tiszttől a
zár feloldását vagy az ajtó
bezárását. Erre akkor van szükség, ha
az illetőnek nincs felhatalmazása átmenni az
ajtón. Az ajtók zárására
szolgáló kódok 4 jegyűek, minden személy
számára egyediek és az illető
beosztásának megfelelő helyekre való
belépésre jogosítanak fel. A kabinokba csak az ott
lakók léphetnek be (ha zárva van). A
hajtóműhöz és az energiaforráshoz csak az ott
dolgozó mérnökök. A parancsnoki hídra
csak az irányító személyzet mehet be. A
fegyverszobába csak a biztonságiak léphetnek be. A
kapitány, az első tiszt és a biztonsági tiszt
kódja (amivel az eseménykövető is rendelkezik)
minden ajtót nyit és zár, tehát
egyedül nekik van szabad bejárásuk
mindenhová. A parancsnoki hídról az ügyeletes
tiszt (aki alacsonyabb rangú tiszt is lehet)
kódjával minden ajtó nyitható és
zárható a fedélzeten (amíg ő parancsnokol a
hídon). A fővezérlő
számítógépnek egy napra visszamenően
tárolnia kell minden ajtó állapotát,
tehát azokat az információkat, hogy mikor
nyitották, csukták vagy zárták az egyes
ajtókat, és kinek a kódjával.
Minden szakaszoló ajtó vezérlőpaneljében
lennie kell egy kétoldali légnyomás
érzékelőnek, ami
kéken
világító lámpával jelzi, hogy a
túloldalon van levegő. Ha a túloldalon a
nyomáscsökkenés elér egy szintet, a
lámpa villogni kezd. Az ajtók ettől még
nyithatók maradnak, de csak az alacsony nyomású
terület irányából, hogy senki ne essen
csapdába és legyen esélye a
menekülésre. Narancs, vörös és barna
rendszerállapotok esetén minden szakaszoló
ajtónak automatikusan be kell csukódnia, de nem
záródnia, hogy a személyzet a saját
biztonsági kódjával átmehessen rajtuk. Az
ajtók lezárását a hídról kell
ilyenkor elrendelni egyesével vagy csoportosan.
Ha egy szakaszoló ajtó zárva van, amikor megszűnik
az áramellátása, akkor zárva is kell
maradnia, így azt csak erőszakkal lehet kinyitni
(például a zár
szétrombolásával). Ha az ajtó nyitva van,
úgy is kell maradnia (ekkor kézzel zárható).
5. AZ ŰRFELDERÍTÉS
FOKOZATAI
Egy csillagrendszer bolygóinak felderítése
logikusan három fokozatban történhet. Először
oda kell küldeni egy félautonóm,
távirányítható kutatószondát,
ami nagyjából feltérképezi a rendszert.
Meghatározza a fontosabb (tíz kilométernél
nagyobb átmérőjű) égitestek (bolygók,
holdak) helyzetét és pályaelemeit, valamint a
légköri és sugárzási jellemzőiket
és közepes felbontású képeket
készít róluk (100 méter egy
képpont). Ennek alapján a felderítő flotta
parancsnoksága eldöntheti, hogy érdemes-e emberes
expedíciót küldeni oda (valamelyik bolygóra),
részletes vizsgálatok végzése
céljából. Vizsgálatra érdemes
bolygó az, amin élet van, és/vagy az ember
számára lakható, és/vagy
civilizáció nyomai figyelhetők meg rajta
(támaszpontok, romok, terepátalakítás),
és/vagy értékes nyersanyagok
bányászatára alkalmas.
Az emberes expedíciónak minden esetben két
felderítőhajóból kell állnia, hogy ha az
egyik csapat bajba kerül, a másik segíthessen
rajtuk. Az expedíció feladata nagyobb
részletességgel feltérképezni a rendszert
(10 méter egy képpont), majd leszállni a
kijelölt bolygón és annyi adatot gyűjteni
róla a rendelkezésre álló idő alatt (1-2
hónap), amennyit csak tudnak (geológia,
exobiológia). Ha idegen civilizációval
találkoznak, a kapcsolatfölvételi protokollnak
megfelelően járnak el. Miután visszatértek, a
parancsnokság kiértékeli az eredményeket
és eldönti, szükséges-e további
vizsgálatokat végezni, illetve állandó
telepes kolóniát vagy kutatóállomást
létesíteni az égitesten.
Ha igen, akkor harmadik lépésben odaküldenek egy
célirányosan összeállított, nagy
létszámú kutatócsoportot, egy
kisvárosnyi embert, akik ideiglenes bázist
építenek és több éven át
vizsgálják a bolygót. Személyesen, illetve
robotokkal bejárják a szárazföldeket, nagy
felbontású térképet
készítenek a felszínről (1 méter egy
képpont), felmérik az ásványkincseket,
biológiai veszélyeket, meghatározzák az
esetleges terraformálás paramétereit. Ezt
követően a parancsnokság eldönti, hogy mehetnek-e
telepesek a bolygóra, az átkutatott,
biztonságosnak nyilvánított és
kijelölt helyekre, ahol állandó
településeket hozhatnak létre.
Emberi kolóniát létesíteni csak olyan
bolygón szabad, amin nem élnek az emberre súlyos
veszélyt jelentő életformák (főleg
mikrobák), nincsenek veszélyes természeti
jelenségek (heves vulkanizmus, meteorhullás,
szökőárak, stb.), nincs értelmes lakossága
(bennszülöttek vagy betelepültek) és nem tart
rá igényt egyetlen űrhajózó idegen faj sem.
Emberi kolóniának számít az olyan
betelepült népesség, amely alapszinten
önellátó (élelem, energia, használati
eszközök) és szaporodásra képes
(családokból áll), valamint
önkormányzattal rendelkezik a saját ügyeinek
intézésére (tehát nem a flotta
fennhatósága alá tartozik, mint egy
kutatócsoport vagy katonai alakulat).
A betelepítendő bolygóhoz első lépésben
(minden esetben) orbitális pályára kell
állítani egy sokfeladatú űrállomást,
ahol az első években a kolónia vezető testületei,
hivatalai működnek, amíg a főváros fel nem
épül és át nem veszi szerepét. Egy
űrállomásról könnyen elérhetők a
bolygó felszínén szétszórtan
elhelyezkedő települések és kutatócsoportok
az embereket és utánpótlást
szállító kompokkal. Az érkező
űrhajók számára dokkoló, pihenő,
javító és átrakó
kikötőként szolgál, s mivel kívül van az
égitest bioszféráján, védett a
biológiai veszélyektől (fertőzések,
élősködők), valamint az időjárási
szélsőségektől (viharok), amiknek a felszíni
űrkikötők ki vannak téve. Az űrállomás
továbbá alkalmas a bolygó védelmére
egy idegen támadás esetén, ezért
célszerű felfegyverezni (önvédelmi és nagy
hatósugarú elhárító fegyverzettel),
és meghatározott katonai erővel ellátni
(kozmogyalogság és űrflotta egységek). A
bázis egyben határőr állomásként is
működik, amennyiben csak rajta keresztül mehet minden
személy és áruforgalom a bolygó és a
külvilág között. Így könnyű
ellenőrizni a betelepülőket és
megakadályozható (legalább részben) a
csempészet és más illegális
tevékenységek megjelenése a bolygón.
Felszíni járvány esetén pedig az
állomás feladata gondoskodni a karantén
fenntartásáról és segíteni az
érkező járványügyi orvoscsoportok
munkáját.
6. A KÖZOKTATÁS
ÁTSZERVEZÉSE
Ahhoz, hogy az űrben terjeszkedő emberiség, mint fejlett
társadalom biztosítani tudja a megfelelően képzett
emberanyagot az űrflotta számára, teljesen át kell
alakítani a közoktatási rendszert is (minden
más mellett). A jelenlegi tanító, nevelő
intézmények ugyanis gyakorlatilag alkalmatlanok
rá, hogy az onnan kikerülő fiatalokat
felkészítsék az űrhajózási
akadémia követelményeire. A jelenlegi
oktatási rendszerek gyakorlatilag rabszolga képző
intézmények, amik kiszolgáltatott és ostoba
gyerekké nevelik a fiatal felnőtteket. Mindez meg is
látszik a társadalmunk aktuális, erősen lepusztult
állapotán. Egy ilyen szinten primitív
emberiség teljesen alkalmatlan rá, hogy kilépjen a
világűrbe és szembenézzen a kozmosz jelentette
kihívásokkal.
Az alábbiakban nagy vonalakban összefoglaltam a
legfontosabb változtatásokat, amik előfeltételei a
megfelelő emberré való képzésnek. Az első
és legfontosabb mindjárt az oktatás
időbeosztásának és tematikájának
módosítása a következőképpen.:
1. Alapiskolai
képzés a gyerekeknek: 3 éves
kortól 12 éves korig (9 év) kell átadni az
általános életvezetési és
társadalmi ismereteket, mint a strukturált
gondolkodás, olvasás, írás, számtan
(és alapfokú pénzügyi ismeretek),
információ kezelés (információ
keresés, tanulás, emlékezés,
információ elemzés,
számítógépek használata),
kommunikáció (beszéd, gesztusnyelv,
telepátia, távolbalátás), viselkedés
(etikett, együttélés szabályai, jogok,
kötelezettségek), társadalmi törvények
(alkotmány, polgári jog), közlekedés
(gyalogosan, járművel), eszközhasználat
(háztartási eszközök, szerszámok),
egészségtan (étkezés,
tisztálkodás, sport, önvédelem).
Az alapiskola befejezése az ifjúsági
vizsgával zárul, aminek sikeres letétele
után válik valaki ifjúvá, az őt megillető
jogokkal és kötelezettségekkel. Az ifjúkor
egy átmeneti állapot a gyermekkor és a felnőttkor
között, gyakorlatilag felkészülés a
felnőtt életre. Itt csak kétféle érdemjegy
adandó: megfelelt vagy megbukott (köztes állapot
nincs).
2. Középiskolai
képzés az ifjaknak: 13
éves kortól 18 éves korig (6 év) kell
átadni az általános
természettudományos ismereteket (matematika, fizika,
földrajz, csillagászat, biológia, embertan,
kémia, technika). Az irodalom, nyelvtan, történelem
és idegen nyelv nem tartozik ide, mivel ezek
lényegét már az alapiskolában
elsajátítják a gyerekek, amikor olvasni, helyesen
írni, beszélni tanulnak, illetve a társadalmi
együttélést és törvényeket (a
jelenkor történelmét) tanulják. Ezek
részletesebb megismerése fakultatív, az idegen
nyelvek szervezett módon való tanulása pedig
gyakorlatilag fölösleges a fejlett tolmács
programoknak köszönhetően. Az embertan gyakorlatilag
egyesíti magában a pszichológiát,
szociológiát, biológiát, szexuális
nevelést és önfejlesztést.
A középiskola befejezése a felnőttségi
vizsgával zárul, aminek sikeres letétele
után válik valaki teljes jogú felnőtt
állampolgárrá, az őt megillető jogokkal és
kötelezettségekkel. Itt csak kétféle
érdemjegy adandó: megfelelt vagy megbukott (köztes
állapot nincs). A felnőttek azok, akik dolgozhatnak a
társadalomban és választhatnak maguknak vezetőket
az arra alkalmasak (bölcsek) közül, hogy
képviseljék őket. Szabadon költözhetnek,
házasodhatnak és elválhatnak, munkát
vállalhatnak és intézhetik ügyeiket, de nem
vállalhatnak (csinálhatnak) gyermeket.
3. Főiskolai képzés
a felnőtteknek: 19 éves
kortól 21 éves korig (3 év) kell átadni a
szakirányú természettudományos ismereteket.
Ez a középiskolában tanultak folytatása,
kiterjesztése, részletezése, vagyis a
továbbképzés. A tantárgyak itt
kibővülnek a családtannal (gyermekvállalás,
betegápolás, idősek gondozása),
történelemmel (ami nem az adatok bemagolását,
hanem a folyamatok megértését és
átlátását jelenti, és fontos eleme a
hadászat, közgazdaságtan és
politológia) és filozófiával
(elméleti istentan, gyakorlati élbölcselet).
A főiskola befejezése bölcsességi vizsgával
zárul, aminek sikeres letétele után válik
valaki vezető állampolgárrá, az őt megillető
speciális jogokkal és kötelezettségekkel. Itt
csak kétféle érdemjegy adandó: megfelelt
vagy megbukott (köztes állapot nincs). A bölcsek azok,
akik vezetik a társadalmat, tehát
választhatók a különféle
közigazgatási posztokra, illetve vállalhatnak
(örökbe fogadhatnak vagy csinálhatnak) gyermeket
és dönthetnek a társadalom
működését érintő fontos
kérdésekben.
4. Szakiskolai
képzés a felnőtteknek: 19 éves vagy
idősebb kortól (4 év alatt) kell átadni a
középiskolát vagy főiskolát
végzetteknek a munkavégzéshez
szükséges szakirányú képzést,
amit a betöltendő munkakörök
követelményeinek megfelelően kell
összeállítani.
A szakiskola befejezése szakemberi vizsgával
zárul, aminek sikeres letétele után válik
valaki képzett szakemberré a kérdéses
szakterületen, az őt megillető speciális jogokkal és
kötelezettségekkel. Itt csak kétféle
érdemjegy adandó: megfelelt vagy megbukott (köztes
állapot nincs). A szakemberek azok, akik a szaktudásuknak
megfelelő munkaköröket betölthetik és ott
dolgozhatnak.
Ahhoz, hogy ez a rendszer működhessen, a társadalomnak
előre kell gondolkodnia és terveznie a saját
működését, nem úgy, mint most.
Például a munkavállalót először
felveszik a munkahelyére, majd elküldik a megfelelő
szakiskolába, ahol kitanulja a feladatait és csak
ezután áll munkába (2-3-4 évvel
később). Ha munkahelyet kell váltania, ami
másféle szakképesítést
igényel, a folyamat megismétlődik. Így mindig a
munkaadók szükségleteihez lehet igazítani a
képzést és a munkavállalók
létbiztonságban vannak, nem kiszolgáltatva a piac
rablótörvényeinek. Mert nem csak az ember van a
társadalomért, hanem a társadalom is az
emberért van. Egy működő jóléti
társadalomnak tehát emberközpontúnak kell
lennie, nem pénz és egyéni haszon
központúnak.
7. AZ ŰRHAJÓSOK
SZAKKÉPZÉSE
Azt még nem tudjuk, mi mindent kell majd a jövő
űrhajósainak megtanulniuk, mielőtt munkába
állhatnának, de az nyilvánvaló, hogy a
képzésük nem tarthat túl sokáig,
ezért mindenképpen limitálni kell a
felkészülési időt és ezzel együtt a
tananyag mennyiségét is. Célszerűnek tűnik, hogy
csak főiskolát végzett bölcsek jelentkezhessenek
űrhajósnak és az űrhajós szakmán belül
több csoportot, szakot kell felállítani, mint
például: teherűrhajósok,
utasszállító űrhajósok, felderítő
űrhajósok, űrhajós technikusok, katonai űrhajósok,
vagy az a nyolc csoport, amiről korábban (az űrhajós
egyenruhákról szóló fejezetben) már
volt szó.
Ha négy évben korlátozzuk az űrhajósok
szakképzését, akkor célszerű az
alábbiak szerint felosztani a képzés
időtartamát.:
1. év:
Általános elméleti oktatás,
mindenki számára azonos tananyag szerint. Itt főleg
fizikát, matematikát, kozmológiát,
exobiológiát és űrélettant kell tanulniuk.
2. év:
Szakirányú elméleti oktatás,
az egyes csoportok (szakmák) számára eltérő
tananyag szerint.
3. év:
Általános gyakorlati oktatás egy
iskolahajón, amikor a Naprendszeren belül több helyre
ellátogatnak a kadétok és megismerkednek a
használt felszereléssel, gyakorolva az
általános és rendkívüli helyzeteket,
amikkel a munkájuk során találkozhatnak. Ilyenek
például: az űrhajó vezetés, űrséta,
szerelési munkák a fedélzeten és az űrben,
elsősegély nyújtás, tűzoltás,
karantén helyzet kezelése, űrhajó elhagyása
vészhelyzetben, kommunikáció idegen
lényekkel, túlélés ismeretlen
környezetben.
4. év:
Próbaidős gyakorlati oktatás az egyes
csoportoknak megfelelő űrhajóra beosztva, egy profi
űrhajós mellé tanulópárnak, aki
értékeli a kadét munkáját.
Célszerűnek tűnik, ha az űrhajósok párokba osztva
végzik a munkájukat, egymást segítve
és támogatva folyamatosan, így senki sem marad
egyedül.
Ha az űrhajón dolgozó nyolcféle csoportnak
megfelelően nyolcféle szakirányú
képzésre van lehetőség az iskolában, akkor
annak, aki több szakmát szeretne megtanulni, később
további két éves képzésen kell
részt vennie, ahol az első év az elmélet, a
második a próbaidős gyakorlat. Így tehát
összesen 18 évig kell tanulnia annak, aki teljes körű
űrhajós kiképzést akar, azaz a szakmája
mestere akar lenni. Fontos szabálynak kell lennie az
űrflottánál, hogy a főparancsnok csak olyan
admirális lehet, akinek mind a nyolc szakirányú
végzettsége megvan, tehát teljes körű
tudással rendelkezik. Enélkül ugyanis nem lehet
jó döntéseket hozni.
Készült: 2008.09.10. - 12.14.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz