AZ ŰRLIFT
FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
„Aki
meg akarja mászni az égig érő fát,
annak bírnia kell
cérnával.”
1. AZ ÉPÍTÉS
Amennyiben az emberiség eljut odáig, hogy lesz elegendő
pénz, és főként szándék egy
űrfelvonó megépítésére,
számos műszaki problémát kell megoldaniuk a
mérnököknek a tervezésnél. Ebben az
írásomban összefoglaltam a
megvalósításhoz szükséges fontosabb
alapelveket, valamint az űrlift működéséből
fakadó főbb veszélyeket, a lehetséges
megoldásokkal együtt. Személy szerint úgy
vélem, a pörgettyűs téri űrhajó
hajtóművek gyors fejlődése és
hatékonysága miatt valószínűleg sosem lesz
szükség egy ilyen nagy, drága és
kockázatosan üzemeltethető berendezésre. De sosem
lehet tudni, mit hoz a jövő. A technikai fejlődés sokszor
nem a leglogikusabb utat követi, hanem az emberek
elképzeléseit a dolgokról.
Egy űrliftet úgy kell megépíteni, hogy első
lépésben stacionárius pályára
állítunk egy nagy űrállomást a leendő
földfelszíni indítópont felett. Ennek fő
részei a következők.:
1. A nagy teherbírású fő vázszerkezet,
amire minden részegység rá van erősítve.
2. Négy darab kábelnövesztő gép, amik helyben
előállítják a szén-nanocsövekből
álló kábelszalagokat az
odaszállított alapanyagból. A kábel
két párhuzamos szalagból áll, amik egyenlő
távonként merevítő rudakkal vannak
összekapcsolva teljes hosszukban. Így
egyirányúsítható a közlekedés
az űrlétrán, tehát az egyik szalagon csak
felfelé, a másikon csak lefelé mennek a liftek,
akár több is egymás után az alsó
és felső szakaszon egyaránt.
3. Négy darab kábelminőség ellenőrző gép,
amik a frissen elkészült kábelszalagok
szerkezetét megvizsgálják, hogy egy
tűréshatárt átlépő hiba esetén
leállítható legyen a gyártás. Ekkor
a hibás szakaszt vissza kell húzni a gyártó
berendezésbe és le kell bontani, majd újat
készíteni.
4. Négy darab kábelszorító, mozgató
és tartó szerkezet, amik a gyárból
kikerülő, ellenőrzött szakaszokat megtartják, a
vázszerkezethez kapcsolva. Ezeken keresztül lógnak
ki a kábelek az állomásról két
irányban (lefelé a Földre és kifelé a
mélyűrbe). A tartószerkezet kialakítása
azonos a liftek tartó és
mászóberendezésével, ami két
jól tapadó felületű hernyótalpat jelent. Ezek
közé szorítva a szalagot igény szerint lehet
mozgatni azt az állomáshoz képest.
5. Cserélhető kábel alapanyag tároló
teherkonténerek az állomás vázán. Az
építőanyagot valószínűleg több
lépésben kell majd teherűrhajókkal feljuttatni az
űrállomásra, mivel több tonnányi tiszta
szénről van szó. A négy szalag
össztömege valószínűleg meghaladja majd a
száz tonnát és az űrállomás
tömege is legalább ennyi lesz.
6. Energiaforrás az űrállomás
működtetéséhez, ami lehet
napelemtáblák forgatható rendszere vagy
szabadenergia kicsatoló erőmű, valamint szünetmentes
tápegységek az életfenntartó rendszerek
számára.
7. Lakóegység és raktárhelyiség a
kezelő személyzet számára. A kábelek
gyártása ugyan automatikusan zajlik, de a műszaki
hibák elhárításához elengedhetetlen
a távirányított szerelő robotok mellett az emberi
jelenlét is (2-4 fő maximum).
8. Nyolc darab lift fogadó dokkszelvény. Ebből kettő kell
minden száron egymás fölött, hogy ha egy lift
már dokkolt, egy másik lift még utána
mehessen anélkül, hogy azt le kellene előbb szedni onnan
daruval és félretenni valahová vagy egy
másik szárra átrakni. A dokkszelvényeken
keresztül űrruha nélkül át lehet szállni
egy másik liftbe vagy az állomás
lakóterébe, illetve fel lehet tölteni a lifteket
(levegő, víz, ennivaló, energia, alkatrészek) az
üzemeléshez.
9. Négy darab robotkar, minden kábelszár
mellé, amik egyben teherdaruk is.
Segítségükkel a liftek és rakományuk
leszedhető a kábelekről és átrakható az
állomásra vagy egy másik kábelre.
10. Két manőverező hajtóművel felszerelt, részben
távirányított, részben autonóm
vezérlésű robot az állomásról
elszóródó tárgyak vagy közeledő
mikrometeorok kihalászására és
visszahozatalára. Ezeket manipulátor karokkal és
meteor elfogó hálóval kell fölszerelni.
11. Legalább két csatlakozózsilip a
lakórészlegnél a
szállítóűrhajóknak, amik az
utánpótlást és az alapanyag
konténereket hozzák föl, valamint a kompoknak,
amikkel az utasok tovább mehetnek a közeli
űrállomásokra. A robotkarokkal ezeknek szintén
elérhetőnek kell lenniük.
12. Egy mentőkabin a személyzet számára, hogy
katasztrófa esetén elszakadhassanak az
állomástól és alacsony orbitális
pályára állhassanak, majd leszállhassanak a
Földön.
13. Manőverező hajtóművek, sok üzemanyaggal az
állomás stacionárius pályán
tartásához. A komplexum
tömegközéppontjának esetleges
eltolódásakor csak ezekkel lehet korrigálni a
pályamagasságot és irányt, amíg ki
nem egyenlítik az eltolódást az alul-felül
ellensúlyként használt liftek
segítségével.
14. Kommunikációs rendszer a földi
állomással, az érkező űrhajókkal,
közeli űrállomásokkal és a liftekkel.
15. Mikrometeorokat és űrszemetet figyelő radarberendezés.
16. Két darab holtsúlyként viselkedő,
távirányított lift az alsó és felső
kábelszárak egyikére, amik feladata az
állomás változó
tömegközéppontjának kiegyenlítése
az építés közben és később a
működtetés során. Ezek a liftek a normál
működésük során teherként
tudományos műszereket, távcsöveket, mikrometeor
és űrszemét nyomkövető radarokat,
sugárzásmérőket visznek magukkal, tehát
csupa olyasmit, amire az állomáson nincs
szükség.
A kettős, létraszerű kábelpár
gyártásakor a frissen elkészült szakaszt (ami
pár méter hosszú) először meg kell
vizsgálni minőségi szempontból. Ha megfelelő,
vagyis nincs benne komolyabb hiba (az előre számított
tűréshatáron belül van), akkor át lehet
engedni a főtartón, ami az állomás
állványzatához kapcsolja azt, ugyanazzal a
módszerrel, amivel a liftek kapcsolódnak a
kábelszalagokra. A gyártás során egyszerre
kell növeszteni mindkét kábelszalagot mindkét
irányba, hogy a komplexum tömegközéppontja ne
változzon. Tehát egy szalagpárt lefelé a
Földre és egyet fölfelé a mélyűrbe. A
két ág tömegének egyformának kell
lennie a rendszer egyensúlyához. Ha a szerkezet
tömegközéppontja eltér a stacionárius
keringési magasságtól, akkor azt elsősorban a
két holtsúlyként szolgáló lift
mozgatásával kell kompenzálni, amik
távvezérléssel mozognak rajta fel-le. A
hajtóművek csak azért kellenek, hogy az esetleges
térbeli elfordulásokat trimmelni lehessen, illetve ha
valamelyik lift elromlik, ellensúlyozni lehessen a
kiesését. Ha pedig nagyobb meteor közeledik az
állomáshoz vagy az űrlétrához, amit a
robotok nem tudnak elfogni, odébb lehessen állni az
útjából pár száz méterrel.
Mivel az állomás pozicionálását a
Föld felszínéhez kell igazítani, több
rögzített rádióadóra van
szükség, elsősorban a felszínen, illetve a
stacionárius pályákon. Nem biztos, hogy a
hagyományos GPS műholdak által biztosított
pontosság elegendő lesz ebben az esetben, ezért
célszerű egy független helymeghatározó
rendszert kiépíteni az űrlétra
számára. Ezek mellett használhatók
lézeres távmérők is, főként a lifteken, de
ezek csak az űrben hatékonyak, mert a Föld
légkörében a felhők és a szmog elnyelhetik,
szétszórhatják őket.
A meteorveszély elhárítására
pályára állíthatók
különböző magasságokon
lézerágyúkkal felszerelt robotszondák is,
amik szétporlasztják a nagyobb törmelékeket
vagy odébb lökik őket az útból.
Tartósan űrliftet működtetni egy bolygó
körül csak akkor lehet, ha tisztán tartható a
világűr körülötte, tehát az
űrszemét eltakarítása mindenképpen
előfeltétele az építkezés
megkezdésének. Többek között ezért
is valószínű, hogy még sokáig nem lesz a
Föld körül űrlétra sehol.
2. AZ ŰRLÉTRA
Mivel mindkét kábelpár az űrállomás
állványzatára csatlakozik, az viseli a teljes
súlyukat az építkezés során,
tehát ennek megfelelően kell méretezni a
teherbírását. Amikor a kábelpárok
elkészültek, úgy kell őket összekapcsolni, hogy
egymást tartsák meg, tehát ne az
állványzatot terhelje a súlyuk. Így
később az állomást szükség
esetén le lehet választani a kábelről,
például ha egy új állomást akarunk a
helyére kapcsolni. Ez a megoldás azt is lehetővé
teszi, hogy az űrállomás vészhelyzet esetén
könnyen lekapcsolható legyen a kábelről, így
ha az valamiért kiegyensúlyozhatatlanná
válik, és zuhanni kezd vagy elrepülne a
mélyűrbe, az állomást nem tudja magával
rántani. Az űrállomást ekkor a lekapcsolás
után a manőverező hajtóművekkel biztonságos
távolba lehet vinni és pályán lehet
tartani, így később az új kábel
gyártása hamarább megkezdhető róla.
Egy kábelszárnak olyan erősnek kell lennie, hogy
képes legyen megtartani két teljes terhelésű
liftet, amit a legvégére akasztottak (akár alul,
akár felül lóg rajta). Így a teljes
kábelrendszeren egyszerre nyolc lift tartózkodhat. A
földi kiszolgáló platformon és a
stacionárius állomáson legalább 4-4
további liftnek kell parkoló, tároló,
illetve javítóállást kialakítani,
hogy a kábel kihasználtsága folyamatos legyen.
Összesen tehát legalább 16 liftre van
szükség a szünetmentes, páternoszterszerű
üzemeltetéshez. Mivel a szerkezet
kiegyensúlyozásához két
távirányított lift is elegendő, a többi 14-et
csak a rendszer elkészülte után lehet felkapcsolni
rá alul (és feljuttatni).
Fontos, hogy minden mozgást a kábeleken egy központi
irányító rendszernek kell vezérelnie (a
földi platformról, rádió
távirányítással és valós
időben), ami a liftek mozgását annak megfelelően
hangolja, ahogy változik a komplexum
tömegközéppontja. Elvileg így
szükség esetén minden lift leszedhető a
kábelről, bár ekkor a rendszer egyensúlyban
tartását csak az űrállomás
hajtóművei végezhetik, ami üzemanyag pazarlás
(a pótlása a hasznos terhek feljuttatásának
kárára történik).
Ha minden kábelszár egyirányú
útvonalként működik, tehát az egyiken csak
felfelé, a másikon csak lefelé mennek a liftek,
akkor a felbocsátási idő a felére
csökkenthető. Előnye a módszernek, hogy ha az egyik
száron műszaki hiba történik (megsérül a
kábel vagy elakad rajta egy lift), a másik még
használható marad. Normális
körülmények között egy szakaszon csak
két lift mozoghat, az egyik felfelé, a másik
lefelé. Újabb liftet indítani csak akkor szabad
(fentről vagy lentről), ha az első célba ért (fent vagy
lent), illetve elakadt valahol és mentésre van
szüksége. Ez persze meglehetősen lassúvá
teszi a forgalmat, de ha a kábel bírja, akár
két lift is mehet egy kábelszáron egymás
után. Erről az utolsó fejezetben szólok
részletesen.
A kábelpárost adott távolságonként
merevítő keresztrudak kapcsolják össze a szalagok
oldalélénél. A rudak
távolságának nagyobbnak kell lennie a kábel
mentén függőlegesen, mint egy lift teljes hossza.
Optimálisnak tűnik a 10-20-szoros távolság. A
keresztrúd feladata a két kábelszalagot fix
távolságra tartani egymástól, hogy amikor
egy felfelé és lefelé tartó lift elhalad
egymás mellett, kényelmesen elférjenek a nyitott
napelemtábláikkal együtt és még
véletlenül se ütközzenek össze. Ennek
érdekében a keresztrúd hossza kb. 2-3-szorosa kell
legyen a lift teljes szélességének a
kábelre merőlegesen. Így a két rúd
közti szakaszon a szalagok nem tudnak annyira meghajolni, hogy
veszélyesen lecsökkenjen a távolság a
kábelek között.
A keresztrudaknak is szénszálból kell
állniuk, belül merevítéssel. Amíg a
lift a légkörben halad, a napelemtáblák
közegellenállása miatt célszerű alacsony
sebességgel mozognia (max 40-50 km/h), de ennek igazán
csak az alsó 10-12 kilométeres szakaszon van
jelentősége, ami a teljes távolságnak (fel az
űrállomásig) alig kétszázad
százaléka.
A földfelszíni fogadóállomást
úgy kell kialakítani, hogy a tengeren ússzon,
tehát nem szabad a szárazföldre telepíteni.
Így odébb mehet ha vihar közeledik vagy ha a
kábelrendszer valamiért elmozdul a
pozíciójából. Fontos továbbá,
hogy nem szabad hozzá rögzíteni a
kábelpáros végét, mert a
hőtágulás, a vibrációk,
elcsavarodások és oldalirányú
kilengések miatt a létrakábel vége erősen
mozoghat. Ezért úgy kell csatlakoznia az
indító álláshoz, hogy a két szalag
csak átmenjen egy-egy tartógyűrűn, ami csillapítja
a rángásokat, és lehetővé teszi, hogy a
szalagok lefelé több száz méter hosszan
belelógjanak az óceánba. Így szabadon
mozoghatnak föl-le, ha például elmozdul a
kábel függőlegesen. A felső, mélyűrbe
lógó kábelpáros végein viszont
szükség van egy ütközőre, ami
megakadályozza, hogy az odaérkező lift lecsússzon
róla és elrepüljön az űrbe. Az alsó
végeken nincs szükség ilyesmire, így azok
szabadon kicsúszhatnak a platform tartógyűrűjéből,
nehogy felrántsa az indítóállást a
tengerről, illetve elszakadjon a túlfeszüléstől a
kábelpár.
Ha a kábel kicsúszik a tartógyűrűből és
úgymond elszabadul, a tengeren kevesebb kárt okozhat,
mint a szárazföldön, illetve könnyebben
elkapható repülőgéppel, ha
stabilizálódott a helyzete és
visszahúzható a platformra. Erre a célra egy
különleges, speciálisan felszerelt, helyből
felszálló és helikopterszerűen mozgékony
kábelelfogó repülőgépet kell kifejleszteni
és a platformon állomásoztatni. Mivel a
kábelnek óriási tömege van és
relatíve merev szerkezetű, egy repülőgép nem
képes csak úgy megfogni (robotkarral) és
odébb húzni. Ezért helyette
vontatókábelt kell rákapcsolnia a
végére, aminél fogva hajóval
visszahúzható az űrlétra a platformhoz.
A repülőgépnek arra is képesnek kell lennie, hogy
nagy méretű jelzőbójákat akasszon rá a
kábelpárra, amik egyrészt mutatják az
űrlétra helyzetét, másrészt
fenntartják egyes szakaszait a víz
felszínén, hogy ne merüljön alá a
tengerfenékre és könnyebben
kihalászható legyen. A jelzőbójáknak
vizuális és rádiós helyzetjelző
berendezésekkel kell rendelkezniük, hogy éjszakai
sötétben, viharos időben is könnyen
megtalálhatók legyenek.
Emellett természetesen célszerű az űrlétra
alsó 20-25 kilométeres szakaszát éjszakai
vörös jelzőfényekkel ellátni (a
merevítőrudakon középen), amik
akkumulátorról működnek és nappal a
saját napelemtáblájuk feltölti őket.
Így a kábel közelébe engedett
repülőgépek, léghajók számára
láthatóvá tehető a létra (amennyiben az
üzemeltető nem ragaszkodik a teljes
légtérzárlathoz). A platformon elhelyezett
reflektorokkal megvilágítva a kábel alsó
részét tovább növelhető a szerkezet
biztonsága, bár az valószínű, hogy ha egy
légijármű véletlenül nekiütközik a
kábelnek, csak kisebb kárt tud benne okozni. Még
ha le is szakítja valamelyik szalagot, a
merevítőrúd megtartja a sérült részt a
másikon lógva, és könnyen
visszacsatolható, ha egy repülővel vagy
léghajóval visszaemelik a helyére és
összefoltozzák.
Ezzel kapcsolatban fontos kérdés a szalagok
hibáinak javíthatósága, hogy technikailag
mennyire oldható meg a dolog, főleg leszakadás
esetén. A szalag foltozásának helye
minőségileg nem lehet rosszabb a többinél
(teherbírás, méret, a felület
mászhatósága a liftek számára).
A kábelrendszeren való közlekedést
szabályozó központi
számítógépnek folyamatosan, szünet
nélkül figyelnie kell az egész űrlétra
helyzetét a rajta elhelyezett érzékelőkön
és a független, külső megfigyelőpontokon
keresztül. A vezérlés baleset, műszaki hiba vagy
karbantartás közben sem szűnhet meg, tehát a
platformon két teljes, egymástól
függetlenül üzemelő
irányítórendszerre van szükség,
valamint egy további tartalékra valahol a
szárazföldön, hogy a platform kiesése
esetén azonnal átvehesse a vezérlést. Ilyen
kiesés lehet egy tomboló vihar,
áramkimaradás vagy szabotázs akció.
Elsődleges szabály, hogy az űrlift sosem maradhat
számítógépes irányítás
(felügyelet) nélkül. A vezérlőprogramnak
pontosan és valós időben tisztában kell lennie nem
csak a kábelek, de a rajta lévő liftek
helyzetével, súlyával, és más fontos
paramétereivel is, amik a szükséges
számítási feladatok véges időn belüli
megoldásához kellenek.
A kábelre kapcsolódó űrállomás sem
egészében, sem részben nem foroghat semmilyen
tengely körül, tehát mozdulatlanul kell állnia
a Földhöz képest. Sem a kábelre eső tengely,
sem egy arra merőleges tengely körül nem végezhet
elfordulást egyik része sem, mert ez a
csapágyazás súrlódása vagy
bármilyen műszaki hiba esetén elcsavarja a kábelt.
Tehát nem lehet az űrállomáson forgódobos
technikával mesterséges gravitációt
előállítani. Így ott vagy
súlytalanság lesz vagy erőtér alapú
mesterséges gravitációt kell biztosítani a
személyzetnek (aminek még csak az elméleti alapjai
léteznek).
Ha forgódobos megoldással akarunk az űrben
mesterséges gravitációt létrehozni, akkor
annak az űrállomásnak nem szabad kapcsolódnia az
űrlétrához. Viszont keringhet tőle 10-20 km-re a
stacionárius pályán, ekkor a két
állomás között kompokkal lehet
átjárni.
3. AZ ŰRLIFTEK
Egy liftet célszerű úgy kialakítani, hogy
szerkezetileg nyolc részből álljon. Ebből hat alkotja a
hordozórendszert, kettő a rakományt. A lift két
oldalról fogja közre a szalagot és ezért
kétfelé szétszedhető, így lehet
felkapcsolni rá vagy leszedni róla. A lift két
oldala három-három részből áll (felső,
középső, alsó), melyek képesek
önállóan megkapaszkodni a kábelben, de
önállóan nem mászóképesek. A
lift csak összerakva mászóképes, ha mind a
hat darabja össze van kapcsolva. A rakomány két
részben a középső liftrészre
kapcsolódik, aminek egyrészt az a feladata, hogy
összekapcsolja az alsó és fölső részt,
másrészt a rakományt a kábelen megtartsa
(akár önállóan is).
Fontos kérdés, hogy a liftnek mennyi lehet az
optimális tömege (üresen, illetve rakománnyal),
vagyis egy ilyen szerkezetet mekkorának érdemes
megépíteni, hogy gyors legyen és
megbízható, ugyanakkor kellő méretű és
súlyú rakományt tudjon felvinni magával.
Úgy gondolom, hogy legalább 10 tonnás
rakományokat kellene tudnia szállítani egy
tartón (azaz összesen 20 tonnát), illetve a
saját súlya nem lehet több a rakomány
súlyánál, tehát egy lift teljes
súlya valahol a 30-40 tonna körül lehet minimum. A
súlyhatár meghatározása azért
fontos, mert a későbbiekben az űrlétra egész
élettartama során csak ekkora terhek vihetők fel rajta,
így az összes űreszköz
tervezésénél figyelembe kell venni a lift
terhelhetőségét.
Mivel az űrlétra két szalagból áll,
szükség esetén az is megoldható, hogy egy
nagy terhet egyszerre két liftre akasztva vigyünk föl
rajta. Ekkor a rakomány a szalagok között lóg
szabadon és a liftek párhuzamosan haladnak
felfelé. A teher rögzítésénél
ügyelni kell rá, hogy az a liftek egyik oldalán
lógjon és ne ütközzön össze a
merevítőrudakkal menet közben.
Egy liftnek távirányítással könnyen
szétszedhetőnek és összerakhatónak kell
lennie, mind a felszíni platformon, mind az
űrállomáson. Egyrészt a két
oldalára, másrészt a nyolc részére,
és a részeknek átemelhetőknek kell lenniük a
teherdarukkal az űrlétra alsó részéről a
felsőre vagy az egyik szárról a másikra. A
rakományt tartalmazó két
tartóállványnak szintén leszedhetőnek kell
lennie a lift két oldaláról. Ezeket
egyrészt az űrállomás
állványzatára kell kapcsolni, mielőtt sor
kerülne a rakomány tovább juttatására
(kilökésére az űrbe), másrészt az
üres tartóállványoknak
összecsukhatónak kell lenniük, hogy ha több
összegyűlt belőlük, teherként levihetők legyenek a
lifttel (újra felhasználhatóság). Ha
utaskabin van a tartóállványra erősítve,
annak összekapcsolhatónak kell lennie az
állomás lakóterének bármelyik
zsilipjével vagy egy másik utaskabinnal, tehát
minden zsilipajtónak egyformának kell lennie (és
megfelelő méretűnek a rakodáshoz).
Amikor egy menetkész liftet fölkapcsolnak a kábel
alsó végére, annak azonnal el kell kezdenie
mászni fölfelé. Nem maradhat a platformon a szalagba
kapaszkodva, mert a kábel esetleges mozgása föl-le
rángatná és odacsapná az alját a
platformhoz. Épp ezért a lift indítása csak
akkor történhet, ha a kábel nyugalomban van (nem
rángatózik). Emellett az indító platformot
süllyeszthetőre kell megcsinálni, akár egy
teherliftet, ami felemeli az űrliftet a magasba (2-3 méterre a
startszintről), majd az indításkor (mikor a lift
belekapaszkodik a szalagba) azonnal lesüllyed alóla, hogy
ne csapódhasson rá vissza a lift. A teherlift
padlózatát és az indító platformon,
valamint az űrliftek alját egyaránt rugalmas
borításúra kell csinálni
(amortizátorok) az esetleges ütközés,
lezuhanás okozta károk csökkentésére.
A lefelé érkező liftnek értelemszerűen azonnal le
kell válnia a kábelről (el kell engednie), amint
ráhuppant a platform tetejére, nehogy megrángassa
a szalag. Mindezen veszélyek miatt az űrfelvonó rendszer
működésének legkritikusabb része a fel
és lekapcsolási manőver lesz a felszíni platformon.
Tovább nehezíti a feladat megoldását az,
hogy amikor lekapcsolódik egy lift a kábelről, a rendszer
tömegközéppontja azonnal eltolódik
fölfelé, illetve felkapcsolódáskor
lefelé, amit a felső ágon mászó
ellensúly lifttel nem lehet kiegyenlíteni. Az ebből
fakadó elmozdulásokat a legegyszerűbben úgy lehet
megoldani, ha az érkező lift lekapcsolása egyszerre
történik az induló lift
felkapcsolásával. Ha erre nincs lehetőség, akkor
az induló lift helyett egy ellensúlynak használt
liftet kell rákapcsolni, ami holtsúlyként
lóg a platform fölött pár méterrel a
szükséges ideig.
Mindezek miatt a két kábelszalag terhelése
egymáshoz képest aszimmetrikusan fog változni, ami
a teher húzóereje miatt némi nyúlást
okozhat hosszirányban (néhány centit vagy max 1-2
métert). Ha el akarjuk ezt kerülni, akkor célszerű
lesz a holtsúlyt ugyanarra a szalagra kapcsolni, mint az
utazóliftet. Ezt úgy lehet megoldani, ha a platformon egy
indító torony áll a szalagok mellett, amin
felül történik az utazóliftek fel és
lekapcsolása, alatta pedig ezzel egy időben a közel azonos
tömegű holtsúly liftet kapcsolják le és fel
rá, másodpercre pontosan. A kábel megfogása
és merev rögzítése a platformhoz
szigorúan tilos, a túlfeszülés és
szakadásveszély miatt.
Az űrlift váza összeszerelve három fő részből
áll függőlegesen tagolva. A felső részben van a
mászóhajtómű, ami egy jól tapadó
felületű, hernyótalpas szorítórendszer
segítségével kapaszkodik a szalagba és
mozog rajta föl-le, nagy sebességgel és
feltétlenül csúszásmentesen. Itt van a lift
vezérlőrendszere és több (optimálisan
négy) elforgatható napelemtábla, amik a
mászógép számára
biztosítják az energiát. Ennek tetején
található az űrállomáshoz (vagy
másik lifthez) csatlakozó berendezés, ami ahhoz
kell, hogy elengedhesse a kábelt a leszereléshez
(és ne essen le róla), valamint a felső
ütközéscsökkentő amortizátor, ha egy
másik lifthez csatlakozik, ami felette van,
továbbá a lézeres távmérő, ami a
felette lévő lifttől vagy az űrállomástól
való távolságot méri.
A középső részre lehet rákapcsolni a
rakományt, a hordozó két oldalára
egyet-egyet. Egy rakomány két fő részből
áll: a tartóállványzatból (ami a
középső liftrészhez rögzíti könnyen
leszedhető módon a rakományt) és a hasznos
teherből. A hasznos teher lehet egy nagyobb űreszköz
(egészben felszállítandó tárgy),
liftmentő blokk (teherdaru), kábelkarbantartó blokk
(minőség ellenőrző és javító rendszer) vagy
utasszállító blokk (6-12 utasnak az
életfenntartó rendszerrel és csomagokkal
együtt).
Az alsó részen vannak a szünetmentes
tápegységek, a rádiós magasság
érzékelők, az alsó lézeres
távmérő, további forgatható
napelemtáblák (optimálisan négy), és
legalul az alsó csatlakozók (alsó lifthez),
valamint az alsó amortizátorok, amik a platformra
való leszálláskor csökkentik az
ütközést.
Az utasszállításra használt
fülkének saját energiacellái kell, hogy
legyenek, hogy a lift teljes elromlásakor is életben
tartsa az utasokat, akiknek a légkörön való
áthaladás közben szkafandert kell viselniük
bármilyen hiba esetére.
A lifteknek képesnek kell lenniük egymással
összekapcsolódni a kábelen alul és felül
egyaránt, valamint a két oldali utasfülkék
és az összekapcsolt liftek között szkafanderben
át kell tudni járni egy külső létrán
(a mentés érdekében). A fülkékből az
állomásra való átszállást
(zsilipen keresztül) két módon lehet megoldani.
Egyrészt a kábelen lógó liftből (a
liftfogadó dokkszelvényen át),
másrészt a daruval leemelt és a
főállványra kapcsolt fülkéből (valamelyik
külső zsilipen át). Szükség esetén a
fülkék légteleníthetők, tehát egyben
zsilipként is működnek, hogy mentéskor
elhagyhatók legyenek. Az utasfülkéket úgy
kell kialakítani, hogy bennük a levegő, élelem
és energia elég legyen arra, hogy fölmenjenek
és lejöjjenek, plusz egy napot várakozzanak odafent
az állomáson, így bármilyen hiba
esetén bőven van ideje az utasoknak cselekedni vagy várni
a mentőegységre. Ez nagyjából 31 napot jelent a
gyakorlatban, lásd a későbbi fejezetek
számításait.
4. A MENTŐLIFT
Az űrlétra biztonságos üzemeltetéséhez
két (állandóan menetkész) mentőblokkra van
szükség. Az egyik lent állomásozik a
felszíni platformon, a másik fent az
űrállomáson. A mentőblokk egy olyan rakomány, ami
gyorsan fölkapcsolható bármelyik liftre, és
lényegében egy nagy teherbírású,
hosszú és hajlékony teherdaruból
áll, amivel le lehet emelni a felette vagy alatta lévő,
álló (sérült) liftről a rakományt
mindkét oldalról, illetve a szomszédos
száron, mellette álló liftről, és ezt
át tudja venni a szabad oldalára, majd levinni a
Földre vagy felvinni az űrállomásra. A
mentőegységként használt lift a mentőblokk mellett
vihet magával egy utasfülkét is (a másik
oldalán) arra az esetre, ha emberi beavatkozásra van
szükség, pl. külső szerelési munkát kell
végezni. Ekkor a szkafanderes szerelőt a daru tudja
átemelni egy kosárban bárhová
(távirányítással).
Az összekapcsolt lifteknek képesnek kell lenniük
rá, hogy együtt mozogjanak a kábelen, egy
szerelvényként, de önálló
hajtóművekkel. Ha egy lift javíthatatlanul elakad a
kábelen, akkor a mentőlift először leveszi róla a
rakományokat és biztonságba helyezi, majd az
üres lift két oldalát 3-3 darabra szétszedve
(felső, középső, alsó), egyenként le tudja
hozni (6 darabban). Így összesen egy elakadt lift
lehozatalához egy mentőliftnek 8 kört kell mennie
föl-le.
Kábelszakadás esetén vagy ha muszáj
leválasztani a liftet a kábelről valami súlyos
probléma okán, például mert az
életfenntartás kimerülése miatt nincs idő
megvárni a mentőliftet, az utasfülkének kilőhetőnek
kell lennie a hordozóról. Ekkor kis
rakétákkal eltávolodik a zuhanó fülke
a kábeltől, majd a légkörbe érve kinyit egy
nagy fékezőernyőt. Ez lelassítja a felső
légkörben és végül leteszi a tengerre
épségben. Az utasszállító blokkot
úgy kell kialakítani, hogy teljes terhelés mellett
is ússzon a vízen és a fedélzeten
mentőmellényeknek, jelzőrakétának is kell lennie.
A lift többi részének (a hordozó 3-3
darabjának) nem kell mentőernyő, azokat vagy lehozza
később a mentőlift vagy leválasztják és
ekkor ezek lezuhanva elégnek a légkörben vagy a
tengerbe csapódnak.
Mivel a liftek a Föld és az űrállomás
között közlekednek elsősorban, az alacsonyabb
keringési pályára szánt
űreszközök két módon juttathatók a
helyükre. Az egyik, ha felviszik őket az állomásra,
majd onnan indítják és viszik alacsonyabb
pályára. A másik, hogy a lift felviszi a
kívánt magasság fölé nemsokkal, majd
leválasztják és a saját
hajtóművével felgyorsítva éri el az
orbitális pályát. Erre azért van
szükség, mert a kábelpár csak az
űrállomás magasságában kering
orbitális sebességgel. Ez alatt lassabban kering,
tehát gyorsítani kell rajta, különben lezuhan,
ez fölött pedig gyorsabban kering, tehát
lassítani kell rajta, különben
parabolapályán kivágódik a mélyűrbe.
5. A FELSŐ ÁG HASZNÁLATA
A Naprendszerbe szánt űreszközök könnyen
indíthatók a felső ág szárairól oly
módon, hogy felviszik őket az állomásra, ott a
daru átrakja a liftet vagy csak a rakományt a felső
ágra, majd kiviszik annak a végére (a
végponti ütközőig) és egyszerűen elengedik.
Ekkor a saját sebességénél fogva, ezzel a
kezdő lendülettel vág neki az űrnek. A felső ág
két szárából csak az egyik
használható erre a célra, a másikon az
ellensúly liftnek kell mozognia, amit nem szabad
korlátozni, akadályozni a mozgásában a
rendszer egyensúlyának megtartása
érdekében. Az űrlétra alsó fele csak
így használható folyamatosan és
biztonságosan.
A felső ág végpontja elméletileg
használható fogadóegységként is,
például ha egy nagy sebességgel érkező
űreszköz pontosan szinkronizált pályán
közelíti meg. Ekkor az űreszköznek nem kell
fékező manővert végrehajtania a Föld
körüli pályára álláshoz, hanem a
kábelvégen lógó lift a mentődaru karral
elkapja és rögzíti a kábelen, majd
lehúzza az űrállomáshoz. Ez persze csak kisebb
tömegű eszközöknél lehetséges (pl.
mentőkabin) a kábel terhelhetőségének
korlátja miatt, és ráadásul elég
bonyolult úgy beállítani egy
röppályát, hogy pont elkapja a
kábelvéget, amikor az űreszköz odaér.
Így a gyakorlatban ezt valószínűleg sosem
fogják használni, csak indítani fognak a
kábelvégről kisebb teherrakományokat és
űrszondákat a Naprendszerbe.
6. AZ ŰRLÉTRÁT FENYEGETŐ
FŐBB VESZÉLYEK
1. Sugárveszély. Mivel a szerkezet kilóg a
Van-Allen övezetből (keresztül nyúlik rajta), Napvihar
idején ki van téve a töltött
részecskék záporának. Ez ellen az
űrállomás lakórészlegének és
a liftek utasfülkéinek
sugárzásvédelmével lehet védekezni
(ami viszont a súlya miatt csökkenti a felvihető hasznos
terhet). A két Van-Allen övezet magassága: belső
zóna (protonokkal töltött): 3-6000 km, külső
zóna (elektronokkal töltött): 20-27000 km. Egyelőre
fogalmunk sincs, milyen hatással lesz a kábelszalagok
anyagára a töltött részecskék
áradata.
2. Elektromos feltöltődés és kisülés. A
szén nanocsövekből készült kábel
elektromosan jó vezető, ezért a szabad elektronok
villámcsatornaként használhatják. Ezt a
kábel levezeti a tengerbe, ami elnyeli az energiát,
viszont a lifteket, az űrállomást, a darukat és a
platformot szigetelni kell tőle. A platformon emiatt
állandó villámcsapásveszély
áll fenn, így a kiszolgáló
személyzet csak védőruhában dolgozhat rajta a
szabadban.
3. Kábelrángások. Az űrállomás
mozgása, rezgése, a liftek föl-le mozgása
miatt oldalirányú rángások keletkezhetnek a
rugalmas kábelen, ami lehet olyan erős is, hogy letépheti
a szalagról a lifteket (egészében vagy
lerázhatja róla a rakományt). Ezeket a
rándulásokat folyamatosan figyelni kell, és ha
ilyesmi történik, meg kell állítani (vagy le
kell lassítani) a liftet. A lift tömege
valószínűleg lefékezi a
rándulásokat, de nem fogja őket teljesen elnyelni. A
kábel alsó része benyúlik a
légkörbe, ahol a szél is megrángathatja,
elcsavarhatja azt, mivel a lapos szalag vitorlaként viselkedik.
További veszélyt jelentenek a belső mechanikai
feszültségből eredő elcsavarodások (a
változó terhelés miatt), amik megnövelik a
kábelszárak anyagára nehezedő
húzóerőt és szélsőséges esetben
eltéphetik a szalagot.
4. Hőtágulás. Az űrlétra a Föld
körül keringve minden nap belép a bolygó
árnyékkúpjába, ahol gyorsan hűlni kezd,
majd a napfényre kiérve újra felmelegszik. A napi
hőingás következtében fellépő
dilatáció miatt a szalagok hossza akár 1-2
méterrel is megnőhet, illetve az éjszakai oldalon
megrövidülhet, ami a szalag alsó végét
mindenképpen föl-le fogja rángatni (nem tudjuk
mekkora sebességgel). A ciklikus folyamatot megzavarja az, ha az
űrlétra bekerül a Hold
árnyékkúpjába is alkalmanként.
Mindez fokozottan igénybe veszi majd a szerkezet
tartószilárdságát és
terhelhetőségét, amit szintén
számításba kell venni a tervezésnél.
5. Mikrometeorok. Meteorok csapódhatnak az
űrállomásnak, a lifteknek vagy a kábelszalagoknak.
Ezeket állandóan figyelni kell és
elhárítani az ütközéseket. Az
állomásról elszabaduló tárgyakat
összeszedő robotoknak képesnek kell lenniük elkapni a
meteorokat a hálóikkal. Szükség esetén
(a kábel rugalmassága miatt) az állomás a
hajtóműveivel odébb is mehet a nagyobb meteorok
útjából, ha nincs más megoldás.
6. Korrózió. A kábel anyagát kikezdheti a
napsugárzás, kozmikus sugárzás, a rajta
végigfutó elektromos áramok hatása, a
légkör, a tengervíz, a hőingadozás, a
rángatózás miatti anyagfáradás, a
liftek mászóberendezése által okozott
súrlódásos kopás és a mikrometeorok
becsapódásai. Mindezek miatt vagy
védőréteggel kell bevonni a kábelt
(például pár molekularétegnyi vastag
gyémánttal) vagy túl kell méterezni, hogy
kisebb sérülések esetén se szakadjon el. A
korrózió mértéke döntően
meghatározza az űrlétra élettartamát,
ezért ismerete alapvető fontosságú nem csak az
üzemeltetés, hanem a gazdaságosság
szempontjából is.
7. Egyensúlyvesztés. Ha bármi okból a
kábelrendszer tömegközéppontja eltér a
stacionárius magasságtól, máris kész
a baj. Ha felfelé tolódik el, felrántja a
kábelt a platformról a levegőbe, vagyis elszabadul a
vége és az egész kirepül az űrbe, ahonnan
később (rákapcsolt hajtóművekkel, nagy nehezen)
visszavontatható (feltéve, hogy nem csavarodik rá
a Holdra). Erre a célra nem ártana
készenlétben tartani vontató űrhajókat,
illetve az ellensúlyként használt liftekre fel
lehet szerelni tolóhajtóműveket
(rakományként).
Ha lefelé tolódik el a tömegközéppont, a
kábel egy darabig csúszik le a tartógyűrűn a
tengerbe, majd a pályamenti sebesség fokozatos
növekedése miatt keleti irányban lefekszik a
bolygó felszínére, körbe az
egyenlítőn. Mivel gyorsabban kezd el keringeni, mint amennyivel
a Föld forog alatta. Ha nem választják le időben az
űrállomást, akkor az is lezuhan és magával
rántja a kábel felső részét is. Így
a több, mint 70 000 km hosszú kábel majdnem
kétszer körbetekeredhet a bolygó
egyenlítőjén. A felfelé tolódó
kábelt súly ráakasztásával vissza
lehet húzni, a lefelé tolódót pedig
súly leválasztásával fölfelé
lehet eltolni. Ezért kell a lifteknek gyorsan és
könnyen leválaszthatónak lenniük
vészhelyzet esetén, mert inkább egy lift vesszen
el, mint az egész űrlétra.
Amennyiben mégis lezuhan a Földre a
kábelszalagpár, az könnyen okozhat nemzetközi
incidenseket az útjába kerülő országok miatt.
A szalagok ereszkedése lefelé haladva egyre nő,
míg végül már a hangsebességnél
gyorsabban zuhanva csapódik a szárazföldre, illetve
az óceánba. Közben természetesen komoly
pusztítást végez az alá kerülő
területeken, kidöntve a fákat, leszakítva a
villamos felsővezetékeket, beszakítva a házak
tetejét (esetleg össze is omlasztva őket a rájuk
nehezedő súlytól és a becsapódás
sebességétől függően). Az űrlétra felső
vége a hangsebességet átlépve
hangrobbanást kelt, miközben ostorszerű csattanással
a talajra csapódik, egy előre szinte megjósolhatatlan
pontján a bolygónak. A szalagpár lezuhanása
ráadásul olyan gyors lesz, hogy
valószínűleg nem marad ideje a hatóságoknak
riasztani a környéken élőket, így az emberek
még elszaladni sem tudnak (két oldalra) a nyugati
irányból vadászgép
sebességével közeledő űrlétra elől. A
következő országoknak van ez esetben
félnivalójuk (ha a szalagpár szigorúan
követi az egyenlítőt).: Ecuador, Peru, Kolumbia,
Brazília, Gabon, Kongó, Uganda, Kenya, Szomália,
Maldív-szigetek, Indonézia és a Gilbert-szigetek.
8. Kábelszakadás. Túlterhelés,
anyagfáradás, meteorbecsapódás
esetén bárhol elszakadhat a kábel. A
szakadásnak nagyobb a valószínűsége az
állomás közelében, ahol nagyobb a rá
nehezedő súly, amit tartania kell, ezért
fölfelé egyre vastagabbnak kell lennie a
kábelszalagnak. Mind a négy kábelszárat
úgy kell méretezni, hogy a saját súlyuk
mellett két teljes terhelésű liftet is elbírjanak
gond nélkül. Plusz legalább 50%-os
hibahatárra van szükség a kisebb
sérülések miatt.
9. Lifthiba. A legvalószínűbb hibaforrás az, ha
elakad egy lift menet közben. Ha nem javítható
helyben, akkor le kell választani a szalagról, és
darabonként lehozni vagy ledobni, hogy ne akadályozza a
forgalmat. A mentőliftnek képesnek kell lennie rá, hogy
az elakadt liftről daruval leválassza a rakományt,
és lehozza a felszínre (vagy felvigye az
űrállomásra), majd visszamenjen a liftért, hat
darabban leszedje a kábelről és azt is lehozza (felvigye).
10. Ellenséges támadás a lift ellen.
Szabotázs, robbantás, rakéta támadás
ellen is védeni kell a rendszert. Ezért célszerű
az óceánra telepíteni az egyenlítő
vidékére. Az Indiai-óceánra és a
Csendes-óceánra elsősorban, olyan helyre, ahol nincsenek
szigetek sem a közelben, amik akadályoznák a
platform szabad mozgását bármilyen irányba.
7. ÜZEMELTETÉSI
SZÁMÍTÁSOK
A geostacionárius pályamagasság 35785 km, azaz a
Föld középpontjától számolva
42163 km. A Föld egyenlítői forgási
sebessége: 465 m/s. Sugara: 6378 km. Kerülete: 40075,7 km.
A forgási idő 23 óra 56 perc, ami 86160 másodperc.
A geostacionárius pálya hossza 264917,9421 km, ahol az
űreszközök keringésének sebessége:
3,07472 km/s.
Ha az űrlétra kábelének felső ága
ugyanolyan hosszan nyúlik ki az űrbe, mint amilyen hosszú
az alsó ága le a felszínre, akkor a vége a
Föld középpontjától 77948 km-re van.
Ezen a ponton a keringési pálya hossza: 489761,7283 km, a
keringés sebessége pedig: 5,684328 km/s. Ez pont a fele a
felszíni szökési sebességnek. Az
űrlétra teljes hossza így nagyjából 71570
km lesz.
Mivel az űrlift kapaszkodás közben mászik
fölfelé és lefelé a kábelen, a
mechanikus, mozgó alkatrészek miatt nem érhet el
akármekkora sebességet. Technikailag a szakértők
elérhetőnek tartják a 180-200 km/h sebességet, de
legyünk óvatosak (pesszimisták) és
limitáljuk az utazósebességet csak 100 km/h-ban
(gyorsvonati sebesség). Ekkor a Földről az
űrállomásra 357,85 óra, azaz 14,91 nap, vagyis 15
nap alatt ér fel egy lift. Ha két lift is mehet egy
kábelszáron egymás után, mert a
terhelhetőség ezt megengedi, akkor hetente indulhat az űrbe egy
rakomány.
Készült: 2007.11.11. - 2008.12.31.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz