ESCHER IDŐFIZIKAI KUTATÁSAI
Maurits Cornelis Escher (1898-1972) holland művészt a
világ úgy ismeri, mint a lehetetlen tárgyak
és ellentmondásos geometriai szerkezetek
megalkotóját, aki előszeretettel ábrázolt
hibás perspektívával különféle
dolgokat. Az időfizikai kutatások
fellendülésével azonban nyilvánvaló
lett – a szakemberek számára legalábbis -, hogy
emellett komolyan foglalkoztatták olyan matematikai és
filozófiai problémák is, amik egyértelműen
a teremtés működésével kapcsolatosak.
Elgondolásaival jócskán megelőzte korát,
ezért csak a XXI. század elején tűntek fel
eredményeinek időfizikai vonzatai. Eme kis
írásunkban röviden bemutatjuk Escher azon
alkotásait, amik valamilyen formában kapcsolatosak a
teremtésfilozófiával és
megtámogatják annak újabb kori
felfedezéseit. Az alább bemutatott képek mind az
internetről származnak és bárki
számára hozzáférhetőek.
1. kép: A Teremtő Atya tachionja. Látszólag egy
felcsavart szőnyegre vagy egymás mellé rakott
autógumikra hasonlít, de valójában ez egy
kúpos szerkezet. Belsejében spirális
struktúra figyelhető meg, ami bentről kifelé
órairányban csavarodik – abban az esetben, ha a
képen látható talpára
állítjuk, és felülről, a távolabbi
végétől nézzük.
2. kép: Az önmagába visszakanyarodó tachion.
Látszólag úgy néz ki, mint egy kúp
felszínére csavart három szalag, ahol a
kúpot meggörbítve beletolták a saját
aljába. Felülről, a kúp
csúcsától nézve ez egy balos
csavarodású tachion, ami balra keringve
(órairánnyal ellentétesen) lép be a
saját múltjába.
3. kép: Az időspirál (Whirlpools). Két
összekapcsolt kettős spirálgörbe, amik bentről
kifelé balra csavarodók és vonalaikon
egymással ellentétes irányban úszó
vörös és szürke halak láthatók. A
hal a folyóvíz (létezés) szimbóluma.
A halak mozgási iránya jelzi, hogy egy ciklikus
áramlási rendszerről van szó, ami egyszerre balos
és jobbos csavarodási irányú is.
4. kép: Gömbfelszíni időspirál. A gömb
felszínén a két pólus között
csavarodó négy szalag a körpályán
keringő tachion hullámterének, a
téresszenciának a spirálját
szemlélteti. Az északi (felső) pólustól
indulva (bentről kifelé) órairányban csavarodik,
és azért látunk négy szalagot, mert a
teremtési tartományon belül keringő tachion
hullámterében négy pozitív időréteg
figyelhető meg. Innen ered a négy ágú szvasztika
szimbólum is.
5. kép: Háromágú végtelen
csomó. Ez geometriailag megfelel a szalagológiában
a Triplás-szalagból szimmetrikus
felhasítással készülő
Háromhurkos-szalagnak. Hogy mi az időfizikai jelentése,
és hol jelenik meg a teremtésben, egyelőre nem tudjuk, de
biztos, hogy fontos szerkezetről van szó, mert az
ókortól napjainkig rendre felbukkan a
legkülönfélébb
ábrázolásokon.
6. kép: Háromágú végtelen szalag.
Hasonlóan az előző képhez, ez is a
Háromhurkos-szalagot ábrázolja, de
topológiailag is helyesen.
7. kép: Az anyagi részecske belső szerkezete.
Látszólag fehér angyalok és fekete
ördögök töltik ki a kört hármas
elágazási rendszerben, az origótól
kifelé haladva egyre kisebb méretben, a növekvő
sűrűséggel fordított arányban.
Valójában azonban itt a részecskék
időtartályának belső fraktális szerkezetét
látjuk, az egyre szaporodó időhurok
elágazásokat, amik növekedése
végül megáll a felszínen, lezárva a
keltési folyamatot.
8. kép: Hármas időszimmetria rendszer (Snakes).
Három összefonódó kígyó, egy
bonyolult hurokrendszer csapdájában. Hasonlóan az
előző képhez, itt is az anyagi részecskék
centrumából kiinduló három
irányú tachion elágazási rendszert
látjuk művészi kivitelben, amit az egymásba
fonódó szürke hurkok is megerősítenek.
9. - 10. - 11. képek: A kétféle időhurok
geometriai ábrázolása (Waterfall). A
végtelen hurokban körbe-körbe folyó víz
az időhurok működését szemlélteti. A
vízesés által meghajtott lapátkerék
utalás az energiakvantum azon tulajdonságára, hogy
a létezése során folyamatosan energiát
termel, mivel ő maga az energia (az idő visszacsatolása). A
két torony tetején látható a
kétféle időhurok geometriai modellje. A bal oldali
tornyon a triád fotinó (három kocka
egymásban), a jobb oldalin a triász szerinó
(három lapított oktaéder egymásban).
12. kép: Három szabályos oktaéder
egymásban (triász szerinó). A
vázszerkezetben két nyelvét öltögető
kaméleon található, amik a spirálisan
becsavarodó farkukkal jellegzetesen az időhurok
szimbólumai. Azért vannak ott, hogy teljesen
egyértelmű legyen, a képen a térforrás
geometriai szerkezetét látjuk. A körülötte
lévő kisebb testek: oktaéder és kocka
egymásban. Két tetraéder egymásban.
Két kocka egymásban (diád fotinó).
Három szabályos oktaéder egymásban (mint a
nagy váz). A legkisebb testek között szabályos
és félszabályos testek vannak.
13. kép: Tíz test drótváza. Ilyen bonyolult
szerkezeteket csak úgy lehet lerajzolni, ha az ember
látja őket, mert elkészítette
például hurkapálcikából a
modelljeiket. A vázak balról jobbra és fentről
lefelé haladva a következők: 1. Kocka és
oktaéder egymásban. 2. Tetraéder. 3. Három
lapított oktaéder egymásban. 4. Egy
tizenkét rombusz által határolt
félszabályos test. 5. Ikozaéder. 6.
Oktaéder. 7. Kocka. 8. Két tetraéder
egymásban. 9. Dodekaéder. 10. Két kocka
egymásban.
Escher a modellezés során gyorsan rájött
arra, hogy három szabályos oktaédert nem lehet
gond nélkül egymásba illeszteni, semmiféle
elforgatással. Ahhoz, hogy szép szabályos
szerkezetet kapjunk, össze kell lapítani őket annyira, hogy
a csúcsára állított oktaéder
magassága azonos legyen a vízszintes élek
hosszával.
14. kép: Három kocka egymásban (zárt
felszínű modell). A triád fotinó szerkezeti
modellje. A kocka különlegessége, hogy nem kell
eltorzítani az egymásba illesztéshez, mint az
oktaédert.
15. - 16. képek: A triász szerinó és a
triád fotinó geometriai szerkezetének
mozgó, forgó ábrái. Mielőtt
felfedeztük volna Escher Vízesés című
grafikáját az ezredfordulón, nem volt
elképzelésünk arról, hogy nézhetnek ki
az energiakvantumok térszorzással kibővített
változatai. Így ez a kép sokat segített a
harmadlagos csavarodások megértésében.
Ha egy csúcsára állított oktaédert
elforgatunk előbb a függőleges tengelye körül 45 fokkal,
majd egy vízszintes tengely körül 45 fokkal, akkor
kapjuk meg a két másik, beleágyazott
oktaédert. A vízszintes tengelyek átmennek az
oldalfelező pontokon és egymásra merőlegesek. A
két tengely körüli elforgatás egyben
utalás a 4D-s téresszenciára is, lásd: a
tér matematikai szerkezetével kapcsolatos
kutatásokat.
Az újabb időfizikai modellek szerint a valóságban
persze nem ilyen a triász szerinó keltési
rendszere, hisz az időhurok tachionjait összekötő egyenesek
nem képeznek szabályos oktaédert. Ettől
függetlenül ezek a testek szemléletes
reprezentációi a vizsgált témakörnek
és sokat segítenek a modellezés során
felmerülő geometriai problémák
megértésében.
Escher munkássága annyiból különleges,
hogy művészi intuíciójának hála
képes volt a teremtés összes fontos elemét,
alapvető struktúráját ábrázolni.
Geometriai pontossággal, ugyanakkor esztétikus
kivitelben. Lehet, hogy nem tudta pontosan, mit jelentenek ezek az
alakzatok valójában, s csupán médiuma volt
a túlvilági szakszellemeknek, mégis alapos
munkát végzett. Hátrahagyott
öröksége mindenképpen a XX. század nagy
művészei közé emeli, és mellesleg ott a helye
a korai időfizikai kutatók panteonjában is.
Készült: 2009.07.22. - 09.24.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz