VASARELY IDŐFIZIKAI
KUTATÁSAI
Victor Vasarely, eredeti nevén Vásárhelyi Győző
(1908-1997) magyar festő, az op-art (optikai festészet)
legjelentősebb képviselőjeként közismert
világszerte. Munkásságát a mozgás
látványával kapcsolatos problémák
megjelenítésére összpontosította.
Véleménye szerint a mozgás az az erőszak, amivel a
szerkezetek szemünk recehártyáján
közvetlen ingert okoznak.
Mivel a mozgás időbeli folyamat, Vasarelyt egyértelműen
érdekelte magának az időnek az absztrakt
megjelenítése is, amiről számos festménye
árulkodik. Ezek közös jellemzője, hogy mindegyik
képen tardionokat, vagyis az emanáció
sebességénél lassabban mozgó
időforrások hullámterét ábrázolta.
Láthatóan nem jutott el odáig, hogy tachionikus
időszerkezetek is lehetségesek, mert nem találtam olyan
művét, amin kúpos formák szerepelnek. A tardionok
két pont oszcillációját viszont több
festményén megjelenítette, és
kísérletezett az időhullámok nem gömbszerű,
hanem sokszöges megjelenítésével is. A
négyszögletes és hatszögletes
hullámtér persze tisztán művészi
produkció, semmi köze a fizikához, de ékes
bizonyítéka az alkotó kísérletező
kedvének.
Valószínűleg kevesen tudják, hogy Vasarely
1972-ben a Müncheni Olimpiára készített egy
posztert Kraft und Nature (Erő és természet)
címmel, ami egy bentről kifelé jobbos
csavarodású, térhatású
spirált ábrázol. A spirálvonal
mentén felvágva a körlapot egy forgó
papírspirált kapunk, aminek
működésével korábban már
külön írásban foglalkoztunk.
Az itt összegyűjtött időfizikai jellegű Vasarely képek
szabadon elérhetők az interneten.
Készült: 2009.09.24.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz