IDŐZAVARBAN
„A
háttérzaj régi neve: időzavar.”
Amikor megvizsgáltam, miért okoz nehézséget
az emberek többségének megérteni az idő
transzcendens természetét és működési
törvényeit, meglepő felfedezésre jutottam. Nem csak
a fejekben van zavar az idővel kapcsolatban, hanem a
társadalomban is, kollektíve. Ráadásul az
idő számításának gyakorlatilag minden
szintjén megnyilvánul ez az időzavar hazánkban, a
kor jellemző kórképeként. Az alábbiakban
röviden összefoglaltam az ezzel kapcsolatos
problémákat.
1. A NAPTÁR
Az Európában használatos naptár a
keresztény időszámításra épül,
tehát Krisztus születésétől számoljuk
az éveket elvileg (eggyel, nem nullával kezdődően!).
Azért csak elvileg, mert gyakorlatilag egészen biztos,
hogy Jézus Krisztus nem az 1. évben született
(és természetesen nem karácsony
előestéjén). Ebben minden történész
és egyháztudós egyetért. Ezért
használják a történészek a Krisztus
után (Kr.u.) kifejezés helyett az
időszámításunk szerint-et (i. sz.),
elkerülendő a zavart. Így az
évszámozás kezdete egy teljesen
önkényes pillanattól indul, amihez
valójában semmilyen nevezetes esemény nem
kapcsolódik (legjobb tudásunk szerint).
Az első esztendő óta eltelt évek számával
szintén baj van, köszönhetően a kitalált
középkornak, amire Heribert Illig
történész és társai
világítottak rá számos
publikációban. A nagy
naptárhamisításnak köszönhetően
tehát ebben az évben nem i. sz. 2009-et írunk,
hanem talán 1712-t? Igazából senki sem tudja.
Ehhez képest a különféle naptár reformok
csak pár napos eltéréseket okoztak (Julián
és Gergely naptár), a tavaszpont előbbre
tolódása miatt.
A világ nagyobbik része szerencsére nem a mi
időszámításunkat használja, hanem
megmaradtak a saját, jól bevált
időszámítási rendszereiknél. A
zsidók például i. e. 3761-től
számolják az éveket, a buddhisták i. e.
483-tól (Buddha halála), a mohamedánok pedig i.
sz. 622-től (hidzsra).
2. AZ ÉV KEZDETE
Ahhoz, hogy meghatározzuk egy esztendő kezdőnapját,
logikusnak tűnik valamely fontos és jellegzetes, könnyen
mérhető, továbbá bárhol, bárki
által felismerhető csillagászati időpontot
választani. Erre négy időpont tűnik alkalmasnak első
pillantásra, ha megvizsgáljuk a Föld Nap
körüli pályáját. Ezek a tavaszi
és őszi napéjegyenlőség, valamint a nyári
és téli napforduló.
Ha a Nap mozgását vizsgáljuk,
például napórával, akkor a nyári
napforduló (Nyárpont, június 21.) a legalkalmasabb
időpont, amikor az északi féltekén a Nap a
legmagasabban delel az égbolton. A téli napforduló
(Télpont, december 23.) hátrányban van
abból a szempontból, hogy télen gyakran felhős az
ég, ami megnehezíti a Nap
pozíciójának mérését
(árnyék hiányában).
Ha a nappalok és éjszakák hosszának
egymáshoz viszonyított nagyságát
vizsgáljuk, órával mérve az időt, akkor a
tavaszi és őszi napéjegyenlőség a legalkalmasabb
időpont, amikor egyforma hosszú a nappal és
éjszaka. A kettő közül a tavaszi
napéjegyenlőség (Tavaszpont, március 21.)
abból a szempontból előnyösebb, hogy tavasszal
ébred a természet a mérsékelt
égövön, vagyis a tél végeztével
újra elindul az élet, kizöldül a táj
és elkezdődnek a kerti munkák. Az őszi
napéjegyenlőség (Őszpont, szeptember 23.) a nyár
és a meleg időszak végét jelzi, a
betakarítás és téli pihenőre való
felkészülés közeledtét.
Régebben mind a négy nevezetes napot
megünnepelték az emberek a különböző
kultúrákban, de mostanra a természetes időrend
szisztematikus szétzavarásával mindegyik
elveszítette korábbi jelentőségét. Jelenleg
egyik sem piros betűs ünnep a naptárunkban, sőt, semmilyen
egyéb ünnepecske sem esik ezen négy napra az
évben. Viszont a nyári napfordulót sikerült
összemosnunk Keresztelő Szent János ünnepével
(Szent Iván napja: június 24.), amikor éjszakai
tűzgyújtással és zenés
összejövetelekkel múlatjuk az időt (újabban
„Múzeumok éjszakája” néven fut
nálunk), míg a téli napfordulót a
karácsonnyal mostuk össze és Krisztus
születésével (aki nem akkor született).
Úgyhogy ez a két próbálkozás sem
megy időzavar nélkül.
A négy nevezetes napról tehát a
csillagászok és asztrológusok mellett csak az ősi
vallások képviselői emlékeznek meg (wicca
vallás), akik még mindig a régi naptárak
alapján számítják az újév
kezdetét, mint például a perzsák:
március 21-től. Megjegyzem: ugyanígy tesznek máig
a (hivatalosan már nem létezővé
nyilvánított) hunok is, akik ősi
időszámítása szerint 2009. március
21-én kezdődött el a 6050. év (a Földre
való legutóbbi betelepülésük óta).
3. A HÓNAPOK
Az évet 12 hónapra osztjuk fel, igazából
senki sem tudja, mi okból. A sort a január kezdi
és a december zárja. Mint az a hónapok
elnevezéséből is látható, eredetileg
más volt a sorrend. A szeptember ugyanis 7. hónapot
jelent (nem kilencediket), az október 8.-at (nem tizediket), a
november 9.-et (nem tizenegyediket), a december pedig 10.-et (nem
tizenkettediket). Ez csak úgy lehetséges, ha régen
a tavaszi napéjegyenlőséggel vette kezdetét az
év.
A jelenlegi január 1. nem kapcsolódik semmilyen
csillagászati eseményhez, sem fontos
történelmi pillanathoz, tehát kijelölése
merőben önkényes volt. Ugyanez a helyzet a fontosabb
egyházi ünnepekkel is, ha jobban megvizsgáljuk őket.
A karácsonyt, mint Krisztus születését nem
Jézus valószínűsíthető
születésnapján vagy annak
környékén ünnepeljük. A
húsvétot sem egy konkrét időpontban tartjuk, hanem
a tavaszi napéjegyenlőséget követő első
holdtölte utáni vasárnapon és hétfőn.
A pünkösd a húsvét utáni 50. napon
következik, tehát ugyancsak változik az időpontja.
Ez a sok naptárbeli vándorlás nem túl
stabil alap a tudatos megemlékezésre, bár a
hívőket (mivel nekik elég a hit) úgy tűnik, nem
zavarja.
Bár nem tartozik szorosan a tárgyhoz,
kiegészítésképpen megjegyzem, hogy ma
Magyarországon a főbb állami ünnepek
ideológiai háttere szintén elég
visszás és csöppet sem vonzó, dicső
történelmi pillanatokhoz kapcsolódó. Az
érdekesség kedvéért röviden felsorolom
őket és a ki nem mondott jelentőségüket,
következményeiket.
Március 15. egy olyan forradalom és szabadságharc
kitörésének az emléknapja, amikor az
ország függetlenségéért
indított talán legnagyobb háborúnk
elkezdődött, majd csúfos véget ért.
Megtorlás, szenvedés és hosszú
elnyomás volt a következménye az
önállósodási törekvésnek.
És elég sokan belehaltak ebbe.
Augusztus 20. az államalapítás és Szent
István (valamint a néphagyományban az új
kenyér) napja, amikor arról emlékezünk meg,
hogy a régóta fennálló és jól
működő államunkat egy hazaáruló és
trónbitorló király megosztotta, majd némi
öldöklést követően szétverte és
újjászervezte, amiért később szentté
nyilvánították (minden alap nélkül).
Ez egyben erőszakos vallási térítéssel is
járt, a régi keresztény egyház és
papjai elpusztításával, és az új,
torz kereszténységre való durva
áttérítéssel. Amibe szintén
elég sokan belehaltak akkor és még később
is. Így az egyetlen okunk a megünneplésére
valóban csak az új kenyér megsütése
marad.
Október 23. a 3. magyar köztársaság
kikiáltásának napja és az 1956-os
forradalom kitörésének ünnepe, amiről
azóta kiderült (dr. Szatmári Jenő István
kutatásainak köszönhetően), hogy nem is forradalom
volt, hanem a KGB által szervezett provokáció,
amivel ügyesen beugratták a magyarokat, és ugyancsak
csúfos véget ért. Ebbe szintén sokan
belehaltak. A 3. magyar köztársaság
kikiáltása lehetne éppen fontos állami
ünnep, ha nem ezzel vette volna kezdetét az ország
kiárusítása, szisztematikus
leépítése és nyomorba döntése,
ami azóta is tart, mindhalálig. Ebbe szintén sokan
fognak még belehalni.
Összességében tehát elmondható, hogy
ünnepeink egyike sem olyan, hogy méltó lenne a
megünneplésre. Legfeljebb a megemlékezésre
és őszinte gyászra a súlyos veszteségek
miatt. Elgondolkodtató, hogy a magyarság hivatalos
ünnepei mind valamilyen csapáshoz, veszteséghez,
tömeges halálhoz kapcsolódnak, s nem pedig
győzelemhez, örömhöz vagy éltető
boldogsághoz. De ezen rágódjanak csak a
pszichológusok...
Visszatérve a hónapokkal kapcsolatos időzavarokra,
megemlítem még, hogy mivel az esztendő (a Föld Nap
körüli útja) 365 napig és 5 óra, 48
perc, 46 másodpercig tart (és lassan, de biztosan
növekszik), ezért négy évente szökőnapot
kell beiktatni, korrigálandó a lemaradást. Ezt a
szökőnapot - természetesen teljesen logikátlanul -
nem az év végére tették az okosok, hanem
eldugták egy semmiféle jelentőséggel sem
bíró helyre (február 29), mintha csak valami
szégyenletes dologról lenne szó. A hónapok
hossza pedig változó ebben a rendszerben és
még véletlenül sem felel meg a hét
bármelyik többszörösének, így a
hét napjai folyton eltolódnak a naptárban (egy
vagy két nappal hátrébb a sorban).
Bár léteznek ennél pontosabb, egyszerűbb és
logikusabb naptárak is, mégsem kerültek
bevezetésre, úgymond hagyománytiszteletből
és megszokásból, tehát az őseink
által elkövetett hibák máig sem lettek
orvosolva.
4. A HÉT NAPJAI
A hét napjainak elnevezésével Varga Csaba: A
nyelvek anyját tudtam én (Fríg Kiadó,
2008.) című könyve foglalkozik részletesen. Ennek
alapján az egyes magyar szavak jelentése a következő:
Hétfő: a hét fő napja, fője.
Kedd: kétd, azaz a második nap.
Szerda: szer napja, szertartás helye.
Csütörtök: gyötrés napja.
Péntek: bánat, bántás napja.
Szombat: szabad nap.
Vasárnap: vásár nap.
Hogy ne legyen tiszta és egyértelmű a napok hetes
rendszerbe való besorolása, a római egyházi
rend szerint régen a hét a vasárnappal
kezdődött és a szombattal, mint szabadnappal ért
véget. Ezt az eltolódást szerencsére
sikerült idővel kijavítani, viszont a munkanapok
kijelölésében már eltértek ezen
rendtől az okosok. Amikor ugyanis csütörtökre esik egy
nemzeti ünnepnap, az utána következő péntek is
szabadnapnak minősül (hosszú hétvége), amit a
megelőző vagy következő héten, szombaton kell ledolgozni
(hat napos munkahét). Az időrend így a napok
szintjén is rendszeresen megbontásra kerül.
5. AZ ÓRÁK
Azt gondolnánk, hogy a nap huszonnégy órára
való felosztása nem tartalmaz időzavarokat, de ez
természetesen nem így van. Az időmérő
szerkezeteink (nem a digitálisak) ugyanis nem 24
beosztást tartalmaznak, hanem 2x12-t, délelőttre
és délutánra bontva a napot. Ez már
önmagában is félreértések
forrása lehet, amennyiben a délutáni
órákat is egytől tizenkettőig nevezzük meg,
elfelejtve hozzátenni a „délután”-t,
pontosításként.
Az éjfél megnevezésével szintén
gondok vannak mostanában, mivel 23 óra 59 perc 59
másodperc után hivatalosan nem 24 óra
következik, hanem 0 óra 0 perc 0 másodperc, ami
számszakilag az időtlenségnek
(időmegállásnak) felel meg, hisz a fizikai
világban nincs nulla időpillanat.
Így a nap sosem teljesedik be, nem ér véget
rendesen, ahogy megérdemelné, hanem
kurtán-furcsán lenullázódik (megtorpan a
vége előtt) és onnan
indul tovább a következő nap (a nem létező
semmiből). Tehát nem tudjuk nyugtával dicsérni a
napot. Annak ellenére, hogy a
számlapos (nem digitális) óráinkon
mindenhol 12 van feltüntetve kezdőpontként, nem 0 (vagy
24). És mégis azt mondjuk, hogy
összességében 24 órából
áll egy nap, hisz 2x12=24, nem 0. Ha az idő egy valós
és folytonos
természeti jelenség a számunkra, akkor szerintem
csak természetes számokkal volna szabad
reprezentálni (amibe a nulla egyes matematikusok szerint
beletartozik, mások szerint nem). Vagyis 0 óra 0 perc 1
másodperccel kéne kezdődnie a napnak és 24
óra 0 perc 0 másodperccel végződnie. Így
volna teljes az időkör.
Kiegészítés: A másodperc kifejezés
hibás, mert a perc tört része nem második
perc és nem másodlagos perc. Helyesebb volna
törtpercnek vagy részpercnek nevezni.
Az idő folyamatából való rendszeres
kizökkenést emellett még a nyári
időszámítás XX. századi bevezetése
is biztosítja, amit holmi energia takarékossággal
indokolnak – egyébként teljesen fölöslegesen –
a hatóságok. Ilyenkor a helyi időt egy
órával előre állítják az adott
időzóna idejéhez képest tavasszal, majd ősszel
visszatérnek a normál időhöz. Az
átállítás pillanata
országonként változó (az Európai
Unióban csak 1996-ban egységesítették), nem
minden országban alkalmazzák (Afrikában, valamint
Dél-Amerika és Ázsia nagy részén
például nem) és ráadásul minden
évben más dátumra esik. Nálunk a két
időpont március és október utolsó
vasárnapja, amelynek hajnalán (2 és 3 óra
között) kell átállítani az
órákat emiatt.
Egyszerűbb lett volna ehelyett a társadalom
működését átállítani
téli és nyári munkarendre és nyitva
tartásra, de az idő és számítása
olyannyira nem volt szent és sérthetetlen a
(szabadkőműves) döntéshozók számára,
hogy inkább az órák mutatóit kell
állítgatnunk azóta is. A dolog gazdasági
haszna fölöttébb kérdéses, az emberek
életére gyakorolt hatása viszont
egyértelműen negatív.
Ilyen körülmények között
egyáltalán nem csoda, hogy az egyre jobban rohanó
(futóbolond) emberiségnek komoly gondjai vannak az
idővel, és ennyi
pontatlanság, meg csúsztatás után
nehézségekbe ütközik az időfizika
megértése sokak számára. Az
emberiség jó része (és főként a
magyarság) makacsul hadilábon áll az idővel
már évezredek óta, ahelyett, hogy
megbékélne vele és rendbe rakná
végre a vele kapcsolatos viszonyát.
Készült: 2009.08.19.
Frissítve: 2011.07.13.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz