AZ IGAZAK HAMISSÁGA
„Szemlélőtől
független
igazság nem létezik.”
Ebben az írásomban a létezés
működését szeretném bemutatni egy egyszerű
logikai ellentmondáson keresztül. Mert ősi
bölcsesség, hogy a létezés
alaptermészete maga az ellentmondás, bár eddig
(tudtommal) senki sem vizsgálta még az
időfizikában a nyelvi logika eszközével ezt az
episztemológiai összefüggést. A téma
megértéséhez ajánlott ismerni a
következő publikációkat az
Eseményhorizonton.: A létfogalom
meghatározása (2000), Létfilozófiám
(2001), Kezdetben vala a létezés (2001), A
létezési törvények (2001), Gondolatok a
létezés matematikájához (2001), A
megnyilvánulás folyamata (2001), Az aszimmetria
tétel (2001), Kezdeti megnyilvánulások (2002), Az
életfolyamatok matematikai alapjai (2006), A három pont
tétel (2007).
A megnyilvánulatlan vanás, azaz egy önmagában
vanó Mandu legyen azonos a modellünkben egy kijelentő
mondattal, ami így hangzik: „Ez a mondat igaz.” Mit mondhatunk
erről a kijelentésről?
A kijelentés önmagára vonatkozik, tehát
rekurzív definíció. Szerkezetileg olyan, mint egy
öntartalmazó halmaz, amiről semmi továbbit nem
mondhatunk. Vagyis ha a mondat igaz, akkor igaz és kész.
Nincs ellentmondás, nincs probléma. Ha viszont a mondat
valamilyen okból nem igaz, akkor ellentmondásra jutunk,
mert nincs rajta kívül semmi más, amihez
képest megállapítható lenne, hogy igaz-e a
mondat vagy nem. Ráadásul nincs senki, aki ezt
megállapíthatná, kijelenthetné magát
a tagadást. Az öntagadás tehát
önmagában értelmezhetetlen, ami sehová sem
vezet. Következmény: egy kijelentés
önmagában, beágyazási környezet
nélkül csakis igaz lehet, vagyis az (alap-)igazság
tagadhatatlan.
Fogalmazzuk meg ezt a problémát: „Ez a mondat nem igaz.”
Egyszerűbben: „Ez a mondat hamis.” Mit mondhatunk erről a
kijelentésről?
A kijelentés önmagára vonatkozik, mint
rekurzív definíció, de megjelent benne egy
ellentmondás, a tagadásnak köszönhetően. Ha
ugyanis a kijelentés igaz, akkor amit állít, az
nem lehet igaz, mivel öntagadó. Ha pedig a
kijelentés hamis, akkor amit állít, az nem lehet
hamis, tehát igaz. Az eredmény egy két
állapotú rekurzív ellentmondás, ami
dinamikusan ide-oda oszcillál önmagában, vagyis a
mondat nem egyértelmű, hanem kétértelmű. Nincs
stabil állapota, nyugvópontja, ehelyett
állandó helyzetváltoztató mozgás van
benne. Azt gondolnánk, hogy ez azonos az időfizikában
definiált forgással, de nem így van. Egy pont
ugyanis önmagában áll, semmilyen mozgás,
változás nem értelmezhető. Két pont viszont
egymáshoz képest már foroghat, bár a
forgásuk iránya és sebessége, valamint
tengelye továbbra sem értelmezhető, mivel az egyikből
nézve a másik mozgását nincs mihez (egy
harmadikhoz) viszonyítani.
Van tehát egy mondatunk, ami két állapotot vesz
fel, folyamatosan váltogatva őket. Ez megfeleltethető annak, ha
van két mondatunk, amik egy rendszert alkotnak és
mindkettő egy-egy állapotban van. Az első esetben az egy mondat
időben oszcillál, a másodikban a két mondat időben
egyszerre van egy közös eseménytérben.
Egymás számára léteznek, ami
megnyilvánulást jelent. Ez az időfizikában a
Bindu, a Létező.
Ugyanerre az eredményre jutunk akkor is, ha a kezdeti
megnyilvánulatlan mondatunkhoz hozzáadunk még egy
ugyanolyan mondatot, vagyis két kijelentésünk lesz
egy rendszerben: „Ez a mondat igaz.” és „Ez a mondat igaz.”
Ekkor két igazságunk van, amik egymás
számára léteznek, ezért lehetőség
nyílik a köztük lévő
kölcsönhatás vizsgálatára. Ha ugyanis
két „Ez a mondat igaz” állítás
találkozik, logikusan felmerül a kérdés
mindkettőben, hogy melyik az igaz? Ha a pontok fizikailag
egyformák (a forgásukban), ami gyakorlatilag
kizárt, akkor mindkettő. Ha különbözők
egymástól (ami igaz), akkor viszont jön a
következő kérdés.: Hogy lehet két
különböző igazság egyszerre? Ezzel a
kérdéssel tehát megjelenik a
kételkedés és a kétségbe esés
a szemlélőben.
Amint az látható, az időfizikai folyamat precízen
leképezhető logikai összefüggésekbe és
fordítva. A fizikai kölcsönhatás úgy
jelenik meg a nyelvi logikában, hogy a mondatokban a
másik mondatra vonatkozó állítást
szerepeltetünk. Erre megint két lehetőségünk
van. Az egyik az elfogadás: „A másik mondat is igaz.”
Ekkor két igazságunk van és semmi nem
változott a megnyilvánulatlanhoz képest. A
másik a tagadás: „A másik mondat hamis.” Ekkor
mindenképpen ellentmondásokba futunk, akár
mindkét mondat tagadó, akár csak az egyik.
Logikailag azonnal belátható, hogy mindkét esetben
egy végtelen ciklust kapunk eredményül, amelyben a
másikra vonatkozó kijelentések oda-vissza
oszcillálnak. Ez már valódi
helyzetváltoztató mozgás lesz, ami
kívülről ugyan időtlen marad, de belülről nézve
egy folytonos időszálat fog generálni
(vízvonalat), ami geometriailag megfelel egy, a
kezdőpontjától folyamatosan nyúló
félegyenesnek.
Az eddigiek alapján tehát törvényszerű, hogy
mivel az öntagadás értelmetlen, csak a másik
tagadásának van értelme. Ha pedig csak
létező dolgot lehet tagadni, akkor hamissággal nem
kezdhető el egy ki-jelen-tés, csak az igazsággal.
Így az első mondatnak mindenképpen elfogadónak
kell lennie, a másodiknak pedig mindenképpen
tagadónak. Tehát amikor az egységből
kettősség lesz, az elkerülhetetlenül megszüli a
kétséget, az ellentmondást, a másik ellen
fordulást, vagyis a dualitást. Ez pedig az
időfizikában megfelel a forgó Bindunak, amiben a
két Mandu egymás körül forgolódik
(lásd: három bekezdéssel korábban).
Egy pont önmagában csakis igaz lehet, mint
megnyilvánulatlan, amihez ha hozzáadunk még egy
pontot, a megnyilvánulás létezni kezd, mozogni,
és ellentmondást, tagadást, kettősséget
szül. A folyamatot csakis egy harmadik pont
hozzáadásával lehet stabilizálni, hogy
végre valamilyen formát nyerjen (lásd: a
három pont tételt), ami szövegesen egyaránt
lehet egy igaz vagy egy hamis állítás. Ekkor a
kétségből bizonyosság lesz, mert bármelyik
pontból szemlélve a két másikat, azonnal
megállapíthatók a köztük lévő
különbségek. Tehát értelmezhetővé
válnak a mozgási paraméterek. A forgás
iránya, sebessége és tengelye, valamint megjelenik
a helyváltoztató mozgás is (futás).
A harmadik ponttól kezdve pedig akárhány
további pontot hozzáadhatunk a létrendszerhez, az
ellentmondások nem fognak eltűnni. Csak új
pályagörbéket alakítanak ki a ponthalmazban,
amitől megváltozik az oszcilláció üteme
és iránya. Ebből levonhatjuk a
következtetést, hogy a létezésben kezdettől
fogva jelen van a tagadás (hamisság), ami a rendszert
folyamatos változásra, mozgásra
kényszeríti és ez kitörölhetetlen
belőle. A nyelvi logika szintjén megfogalmazva:
akárhány igaz mondatunk lehet, de ha csak egy
tagadó mondat is akad köztük, már kialakul az
ellentmondás, ami a kölcsönhatásokon
keresztül végigszáguld a rendszeren és
ciklikusan körbeáramolva a végtelenségig
megmarad benne. Vagyis a rossz létrejötte
szükségszerű és elkerülhetetlen a
létezésben, ami ráadásul örökre
kiirthatatlan marad a létezésmegmaradási
törvénynek köszönhetően. Mert a minden
létezőben a rossznak is van létjogosultsága.
Elvileg elképzelhető egy olyan létezés is, amiben
minden mondat csak elfogadó (igaz), de ebben nincs
mozgás, változás, azaz élet. Ha
tehát az Isten valamiképp meg tudná
tisztítani a teremtését minden rossztól
és hamisságtól, hogy az egész világ
jó és igaz legyen, akkor meg is ölné azt
(saját magát). Az eredmény egy időtlenségbe
fagyott tökéletesség lenne, matematikailag egy
teljes gráf, ami egyenértékű a holtponttal.
Ennek az ellenkezője is elképzelhető, az olyan
létezés, amiben minden mondat csak tagadó (hamis),
azaz eltűnt belőle az elfogadás (igazság). Ekkor viszont
a kölcsönhatásokon keresztül a tagadás
rögtön átfordítana néhány
mondatot igazzá, vagyis a tisztán rossz és hamis
rendszer azonnal és elkerülhetetlenül
létrehozza magából a jóságot
és igazságot. Az eredmény pedig egy
mozgással, változással és élettel
teli létrendszer lesz. Innen ered az a bölcsesség,
miszerint könnyebb valamit rosszul csinálni, mint
tökéletesen, mert a rossz dolgokon mindig lehet
javítani, módosítani (kezelhető), a
tökéletességgel viszont semmit sem lehet kezdeni
(kezelhetetlen).
Az izgágább gondolkodók felvethetik, hogy mi van
akkor, ha az igaz-hamis (0 és 1) pólusok mellett
megjelenítünk különféle
alternatívákat is. Például átmeneti
állapotokat (talán, esetleg, stb) a kvantumfizika
által kitalált bizonytalanságra alapozva, de erre
azt kell mondanunk, hogy a létezésre nem vonatkozik a
kvantumfizika. Valami vagy létezik vagy nem, köztes
állapot és egyéb lehetőség nincs. A
gyakorlatban tehát értelmetlen újabb
kijelentésekkel bonyolítani a meglévő rendszert.
A létrendszerben zajló oszcillációs
folyamatnak egy különleges állomása az, amikor
a mozgások eredményeképpen kialakul az
intelligencia (egy időhurok) és önmagát
vizsgálva megvilágosodik, megértve önnön
alaptermészetét. Ezt nevezhetjük objektív
igazságnak, ami azonban nem független a
szemlélőktől, hanem inkább az összes
szemlélőpont által látott szubjektív
igazságok szuperpozíciója, eredője. Ez az
egyhegyűség állapota, amikor a szemlélő
megérti, hogy önmagában minden nézőpont lehet
igaz, ugyanakkor egymáshoz képest mégis
különbözők, ami lehetővé teszi a
megkülönböztetést. Ebből fakad az
elkülönülés, a sokaság, a
sokféleség illúziója, miközben a
hamisság és a tagadás is megmarad a
létezésben, szükséges (szubjektív)
állításként.
Megjegyzés: Az ókori Herakleitos (i. e. 540-480)
görög filozófusnak, a dialektika atyjának tanai
sok közös vonást mutatnak a fenti logikai rendszerrel.
A világmindenség őselve szerinte a Logosz, ami Tűzből van
(Teremtő tachion) és ami egy olyan egység, ami nem oldja
fel a dolgok egységét. A dolgok szerinte folyamatosan
egymásba alakulnak át, így a világ elve
és értelme az örök változás
(vagyunk és nem vagyunk). Szerinte ugyanabba a folyóba
kétszer nem léphetünk, vagyis a
létezés minden helye és pillanata
megismételhetetlen.
Készült: 2008.10.20.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz