FORGÁSOK, KERINGÉSEK
ÉS CSAVARODÁSOK
„A
csavarodó kiáradás okozza a tekerő erőt.”
1. EGY PONT
Ebben az írásunkban a komplex forgásokkal
kapcsolatos további elképzeléseinket foglaltuk
össze. Éppen ezért az anyag
megértéséhez feltétlenül
ajánlott elolvasni a korábbi, forgással
kapcsolatos cikkeket az Eseményhorizonton.
Szokás szerint kezdjük
vizsgálódásunkat a legegyszerűbb dologgal, kis
kedvencünkkel, a Ponttal. Egy pont esetében nincs
értelme a forgásjelenséget globálisan
és lokálisan meghatározni, mivel a pontnak, mint
elemi létezőnek (lételemnek) nincs része. A
több pontból álló létrendszerek,
halmazok, objektumok esetén azonban muszáj
különbséget tenni a globális és
lokális forgásjelenségek között.
Emlékeztetőül: a globális kifejezés az
egész vizsgált rendszerre, mint egységes
egészre vonatkozik, míg a lokális
meghatározás csak a rendszer egy pontjára vagy
egyes kiemelt pontjaira vonatkozik. A kétféle
megközelítés azért fontos, mert a
forgás és keringés közt így
egyértelműen különbséget lehet tenni.
Ennek megfelelően a forgás és keringés
definíciói a következőképpen alakulnak a pont
esetén.:
Egy pont akkor forog, ha helyzetváltoztató mozgást
végez egy rajta áthaladó 1D-s tengely
körül az nD-s (tetszőleges
dimenziószámú) beágyazási
környezetben, valamilyen irányban és
sebességgel. Itt most tekintsünk el attól a
ténytől, hogy a külső szemlélő számára
ez a forgás észlelhetetlen, a pont szerkezetének
hiánya miatt.
Egy pont akkor kering, ha helyváltoztató mozgást
végez egy 1D-s körvonal mentén haladva a 2D-s (vagy
magasabb dimenziószámú) beágyazási
környezetben, egy olyan 1D-s tengely körül, amelyik nem
halad át rajta, viszont merőlegesen metszi a kör
origóját.
Ebből a két meghatározásból már
levezethetők a létrendszerek (ponthalmazok) ciklikus
mozgásai. A modellezés során felmerülő
speciális és vitás esetek
kiküszöbölésére azonban előbb be kell
vezetnünk a halmazok konvexesítésének
műveletét, ami nélkül nem lehet
ellentmondásmentesen definiálni a tetszőleges szerkezetek
forgását és keringését.
2. KONVEXESÍTÉS
Eredetileg domborúsításnak vagy
gombócosításnak akartuk nevezni ezt a műveletet,
de aztán úgy döntöttünk, a konyhai
terminológia helyett maradunk a hagyományos matematikai
szakkifejezésnél. A konvex szó egyszerűen
domborút jelent. Egy ponthalmazt akkor tekintünk konvexnek
geometriailag, függetlenül a
térdimenziószámától, ha a
határolói között nincs nem konvex
alkotó. Síkidomok esetén tehát az
élei (oldalai) egyenesek vagy domború görbék
és az élek által bezárt külső
szögek (a csúcsoknál) nagyobbak 180 foknál.
Térbeli testek esetén ugyanez érvényes a
felületeire (lapjaira). Érthetőbben megfogalmazva az nD-s
halmaz akkor konvex, ha végig lehet gördíteni egy
n-1D-s egyenes felületen úgy, hogy a
határának minden pontja érintse a felületet,
a halmaz deformációja nélkül.
Ahhoz, hogy meghatározhassuk, forog-e vagy kering egy nD-s
objektum, előbb el kell végeznünk rajta a
konvexesítés műveletét. Ami nem más, mint
teljes gráf képzéssel a halmaz minden
pontjának közvetlen összekötése egyenes
térszálakkal, majd a térszálak közti
rések feltöltése térsíkokkal,
térterekkel, tértúlterekkel, stb., egészen
nD-ig. Ezáltal egy folytonosan tömör és konvex
testet kapunk, aminek belsejében nincsenek lyukak és
üregek (ez az n+1D-be kilógó forgástengely
miatt fontos), a felszínén pedig nincsenek homorú
mélyedések. Egy konvexesített objektumról
már egyértelműen eldönthető, hogy áthalad-e
rajta a forgástengely, ami körül a mozgást
végzi vagy nem. Egy példa indoklásképpen.:
A gyűrű akkor is forog, ha nem metszi a topológiai
felszínét a forgástengely, mert a rajta
lévő lyukon megy át. A konvexesített gyűrű egy
tömör korong, amin már átmegy a tengely.
Tehát egy konvexesített objektum globálisan akkor
forog, ha helyzetváltoztató mozgást végez a
rajta áthaladó forgástengely körül.
Ebből számos dolog következik. Egyrészt a
konvexesített objektum pontjai lokálisan akkor forognak,
ha áthalad rajtuk az 1D-s forgástengely,
másrészt lokálisan akkor keringenek, ha nem halad
át rajtuk az 1D-s forgástengely. Továbbá
egy konvexesített objektum csak akkor foroghat
globálisan, ha van legalább egy olyan pontja, amely
lokálisan is forog. Vagyis az olyan objektumok, mint
például a gyűrű, a sarló vagy a csillag akkor is
forognak, ha a tengely kívül esik a
felszínükön, tehát egyetlen pontban sem metszi
az alkotó pontjaikat.
Egy konvexesített objektum globálisan akkor kering, ha
helyváltoztató mozgást végez egy rajta nem
áthaladó, a pontjait nem metsző forgástengely
körül. Ez esetben minden pontja lokálisan is kering.
Ha az objektum keringés közben más
irányú elmozdulásokat is végez,
például forog egy másik tengely körül,
akkor a pontjai lokálisan nem körpályán
haladnak a keringési tengely körül, hanem
különféle csavarodó, tekeredő
pályagörbéket írnak le. A fenti
definíciókból már levezethetők a
különféle keringési típusok.
3. KERINGÉSI TÍPUSOK
Ideális keringés: az objektum minden pontja körvonal
mentén kering a tengely körül, egyenletes
sebességgel.
Változó keringés: az objektum minden pontja
körvonal mentén kering a tengely körül,
változó sebességgel.
Szabálytalan keringés: az objektum globálisan
végez ideális keringést, lokálisan a
pontjai nem körvonal mentén keringenek,
például mert billeg vagy forog az objektum.
Elliptikus keringés: az objektum globálisan nem
körvonal, hanem ellipszis mentén kering. A bolygók a
Nap körül változó elliptikus keringést
végeznek, méghozzá szabálytalant, mert
közben még forognak is. Ezt a komplex forgást
nevezzük bolyongásnak. A Hold a Föld körül
nem szabálytalanul kering, ahogy a Charon sem a
Plútó körül, de ezek ritka kivételek
(kötött keringés).
Csavarodás: az objektum globálisan nem körvonal,
hanem spirális görbe mentén kering a tengely
körül, ami lehet nyitott vagy zárt. Nyitott a
spirál, ha a keringéshez egy futási
paraméter adódik hozzá, és zárt, ha
egy másik keringés adódik hozzá. Ez esetben
a pályagörbe egy gömbfelületen fog elhelyezkedni
(ami egyenértékű egy test két tengely
körüli elforgatásakor a pontjainak lokális
mozgásával).
Ugyanezen szabályok természetesen kiterjeszthetők a pont,
sík, tér és túltér körüli
forgásokra és keringésekre is
értelemszerűen. Megfigyelhető, hogy a ponthalmazok
esetében csak forgás esetén kell
különbséget tenni a globális és
lokális mozgások között, mert keringés
esetén globálisan és lokálisan is kering
minden pont.
A forgás és keringés közti
különbségtétel azért is fontos, mert a
pont által bejárt útvonalnak eltérő
dimenziószáma van. Egy forgó pont útvonala
0D-s, vagyis egyenlő a pont dimenziószámával. A
keringő pont útvonala lokálisan 1D-s, globálisan
2D-s, mert a körvonal beágyazási környezete
2D-s sík. Az egyenes vagy görbe mentén futó
pont útvonala lokálisan és globálisan is
1D-s, mert a görbe belülről relatív egyenesnek
számít (kihúzható topológiai
gyurmázással szállá).
A különbség tehát a
helyzetváltoztatás (forgás) és a
helyváltoztatás (keringés) között a
mozgás beágyazási környezetében van,
azaz a mozgás kiterjedésének
térdimenziószámában. Mivel pedig a
térdimenziószám növelése egyben
lehetőséget ad a mozgás kiterjesztésére is,
logikus, hogy egy okforrás hullámterének csak
ideje van (ősidő), tere viszont nincs (téridő). Ezzel
ellentétben a sok pontból álló időhuroknak,
ami szálszerűen összekapcsolódó
virtuális pontokból épül fel, már nem
csak ideje van (sajátidő), hanem tere is (téridő). Mert
egy pont ha kering, fizikailag egy pont marad, de több pont ha
közös körvonalon kering (szál mentén),
akkor fizikailag ezek már igazi kiterjedést alkotnak.
Ennek köszönhető, hogy a szerinó
oktaéderének pontjai egy 3D-s minimálteret
foglalnak el a rendszer keletkezésének
pillanatától fogva. Felmerül a kérdés,
hogy akkor vajon az őskáoszban a 10 okforrás képes
lenne-e egy maximálisan 5D-s minimálkülteret alkotni
együttesen? A válasz: nem. Az indoklás: a
futótűz tachionok kifelé szaladnak a közös
eseménytérből (az összes vizekből), s mivel a
tachion jelene nem láthatja önmagát, minden
okforrás legfeljebb 9 másik okforrást
láthat maga körül a legjobb esetben. Ezek
közül az első, ami létezni kezd a
számára, lesz a rendszer origója, ami
körül a többi 8 elhelyezkedik az idősemmiben
(hozzáadódva). Ez pedig együttesen csak egy 4D-s (a
D itt idődimenzió!) minimáltúlteret alkothat
ideális esetben. Mivel azonban az okforrások rajta
ülnek az őket sodró eseményhorizont rétegek
felszínén, az egyes pontok mind állni
látszódnak a sajátidejükben. Valódi
idődimenzióról tehát nem beszélhetünk.
Így a 9 látott pont együtt egy teretlen és
időtlen, holtponti halmazt alkot, amivel semmit nem lehet kezdeni.
4. KITERJEDÉS
KITERJESZTÉSEK
Átmeneti térdimenzió növekedést lehet
megvalósítani azzal, ha egy nD-s objektumot forgatni
kezdünk n+1D-ben. Az objektum ettől még nD-s marad minden
pillanatban fizikailag, de az általa elfoglalt kiterjedés
egy forgási ciklus alatt n+1D-s lesz, s ennélfogva a
kisugárzott hullámtere is n+1D-s lesz, érdekes
csavarodási jellemzőket hordozva magán. Az ilyen
csavarodó hullámteret nevezzük
spirálgömbnek (függetlenül a
térdimenziószámától). Az n+1D-s
forgás segítségével képes a 3D-s
szerinó oktaédere a 4D-ben forogva 4D-s
téresszenciákat kelteni maga köré, amit
harmadlagos csavarodásnak nevezünk. A témával
korábban részletesen foglalkoztunk A tér fizikai
szerkezete (2009) című írásunkban.
Ebből viszont az következik, hogy megfelelő forgatások
és keringetések segítségével
igény szerint növelhető vagy csökkenthető az
objektumok térdimenziószáma. Vagyis lehet olyan
műszaki berendezést tervezni és építeni,
ami térkonverterként működik, mert az
anyagának (alkotórészeinek) a meglévő, nD-s
hullámterét fogja módosítani. Kiterjeszteni
fölfelé vagy redukálni (behúzni,
beterjeszteni?) lefelé.
A térkonverter
megvalósíthatóságának
feltétele csak és kizárólag az, hogy
kellően gyors legyen a mozgás, mert el kell érnie egy
kritikus sebességet ahhoz, hogy a hullámterének
sűrűsége elég nagy legyen a környezetében
lévő nD-s objektumok (észlelők) számára.
Érthetőbben megfogalmazva a szerinó
példáján: mivel a térforrás kicsi,
gyorsan forogva a 4D-ben a hullámtere olyan sűrű lesz, azaz a
3D-s rétegek közti térhézagok olyan
vékonyak lesznek, hogy a nála jóval nagyobb
fotinók és a különféle elemi
részecskék számára kvázi
folytonosnak fog tűnni. A valóságban persze
mindvégig megőrzi réteges szerkezetét és
lokálisan 3D-s marad.
Ha nem elég sűrű a hullámtér 4D-s komponense, azaz
a 3D-s szétmosódása a 4D-ben, akkor a keletkező
nagy térhézagok nem teszik lehetővé a benne
létező, neki alárendelt teremtményeknek a
megmaradását. Tehát a helytartó
térszeránnak olyan gyorsan kell forognia a 4D-ben, hogy a
két 3D-s hullámrétege közt
húzódó térhézagok futásideje
azon a távolságon, amennyi az alárendeltek egy
időhurkának az átmérője, kisebb legyen az
időhurkok önkeltési idejénél. Így az
alárendelt időhurkok rövidebb ideig tartózkodnak a
számukra nemtér-nemidőként jelentkező
hatású hézagokban, mint amennyi idő a
lebomlásukhoz (szétesésükhöz) kell. Ha
tehát a térszerán lassít a
forgásán, azzal is képes egyfajta
térszünetet kelteni, ami gyorsan végez minden
teremtményével (fénnyel, anyaggal,
lélekkel), kivéve a többi szerinókat. Ebben a
lassan forgó ál-4D-s térben még a 3D-s
teremtmények sem tudnak megmaradni, mert a 3D-s tér is
túl sokáig fog hiányozni nekik. Az efféle
térszünetek, mint téranomáliák
pusztító hatása szerencsére jól
orvosolható bétaterek alkalmazásával
(póterősítőkkel).
Ebből következően különbséget kell tennünk a
térszünetek között attól függően, mi
módon hozta létre őket a térszerán. Mert a
térosztásos térszünet csak egy vagy
két térhatost szüntet meg, a lassú
forgásos térszünet viszont minden térhatost
kikapcsol.
Az eddigiek ismeretében felmerül persze a
kérdés, hogy tudja a Mindenható vagy
bármely helytartó szerinó (sőt, a fotinók,
leleonok, anyagok) ennyire halál precízen
szabályozni, ellenőrzött módon a saját
forgását, hogy sose lassuljon a kritikus sebesség
alá? Ne feledjük: itt nagyon pici időhurkok nagyon gyors
elforgatásáról van szó. Nyilván nem
lehet egyszerű technológia az, amivel ezt
megvalósítják.
Az elforgatásoknak mindenképpen van egy felső
sebességhatára, mivel az időhurokban kergetőző tachionok
számára is gondot jelentenek ezek a mozgások.
Ugyanis azon a körívszerű pályavonalon, amin a
jelenpontok végigszaladnak, a plusz elforgatások miatt
megnyúlik a tachionok futási útvonala. Emiatt
pedig megnő az önújrakeltés ciklusideje, mert
máshová esnek az újra felvillanások, ami
befolyásolja a tachionok keringési
sebességét, kibocsátott hullámterét,
egészen a behúzási tartomány
határáig. Amiből pedig az következik, hogy mindez
szigorúan behatárolja a Mindenható fizikai
lehetőségeit a térdimenziószám
növelését illetően. Így már
érthető, miért nem lehet tetszőlegesen növelni ezen
a módon a téridő
térdimenziószámát (mert az időhurok nem
bírja el a forgatással együtt járó
deformációt). És lehetséges, hogy
ezért kell a helytartó szerinónak
térszorzást végeznie a mozgása
stabilizálásához, hogy hiperterek
közbeiktatásával kelthesse a magasabb
dimenziókat (5D-s külteret és 6D-s felteret).
A Mindenható körül található
másolati szerinók (kerubok, szeráfok és
egyéb angyalok) nyilván azért is vannak ott (nem
csak póterősítőnek), hogy a saját
hullámterükkel szisztematikusan modulálják,
szabályozzák a főszerán 4D-s
forgását, megtartva azt az optimális
sebességen. A minimálisan és maximálisan
szükséges érték között
húzódó tartományban, amit beforgási
tartománynak neveztünk el.
A beforgási tartomány definíciója: egy nD-s
időhurok n+1D-ben végzett forgásának
optimális sebességtartománya az n+1D-s
hullámtér stabil keltéséhez. Az alsó
sebességhatár az időhurok aktuális
átmérőjétől függ, ami a
behúzási tartományon belül ingadozik
és mértéke a sajátidővel adható meg.
Mialatt az időhurok felet fordul, a kiáradó
hullámtere nem tehet meg nagyobb utat, mint amennyi a hurok
átmérője. A felső sebességhatár pedig ott
húzódik, ahol még éppen kibírja az
önkeltési rendszer lebomlás nélkül a
tachionok futási hosszának
megnyúlását és az ebből fakadó
deformációt.
Készült: 2007.12.14. - 2009.11.27.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz