A SZÁMELMÉLET
LÉTFILOZÓFIAI ALAPJAI
„Megszámlálhatatlanul
végtelen
számú elemet tartalmazó halmaz
nincs.”
A matematika alapelemei a számok, amelyek
tulajdonságaival a számelmélet foglalkozik. Ebben
az írásomban szeretnék röviden
rámutatni a számfajok és az idő, mint fizikai
jelenség kapcsolatára, hogy bemutassam, milyen
(kevéssé ismert) létfilozófiai alapjai
vannak a matematikának és hogyan kapcsolódik a
számok tudománya a gyakorlati fizikához. A
leírások természetesen nem tükrözik a
tudomány mai és holnapi álláspontjait, a
megértésükhöz pedig szükséges
ismerni az időfizika és létfilozófia
rendszerét.
1. A SZÁMFAJOK
A természetes számok valódi
összességek absztrakciói, amik függetlenek az
összességek elemeinek különféle
tulajdonságaitól, valamint a
jelölésükhöz használt
szimbólumoktól. Az 1, 2, 3... természetes
számokat tőszámneveknek nevezzük, ami
számlálási eredetükre utal (pl.: három
ember). Ha a természetes számokat valamely halmaz
elemeinek megszámozására használjuk, akkor
sorszámnevekről beszélünk (pl.: harmadik ember). A
természetes számok közé tartoznak a
pozitív egész számok és a nulla. Egyes
matematikusok a nullát nem sorolják a természetes
számok közé, mivel a nulla a semmi
reprezentánsa, a semmi pedig (mint a valami hiánya) nem
létezik (a természetben).
Két természetes szám összege és
szorzata mindig természetes szám.
Különbségre és hányadosra ez a
megállapítás csak speciális esetekben
érvényes, ezért a természetes számok
körét úgy kell kibővítenünk
(újabb számok hozzáadásával), hogy a
kivonás mindig elvégezhető legyen. Ehhez
szükséges a plusz és mínusz előjel
bevezetése, ami a számokat a pozitív és
negatív számok csoportjába sorolja. A
pozitív és negatív egész számok a
nullával (ami a semmi helye a számegyenesen) együtt
alkotják az egész számokat. Ha nem
tüntetjük fel egy szám előtt az előjelét, akkor
alapértelmezésben pozitív számról
van szó.
Ahhoz, hogy az egész számok osztása
korlátlanul megoldható legyen, a halmazukat ki kell
egészíteni a racionális számok
halmazával, közismertebb nevükön a
törtekkel. Minden racionális számnak megfelel a
számegyenes egy pontja és két racionális
szám között mindig tetszőlegesen sok további
racionális szám van. A racionális számok
körében a négy alapművelet (összeadás,
kivonás, szorzás, osztás) korlátlanul
elvégezhető.
A magasabb fokú műveletek korlátlan
elvégzéséhez (pl.: hatványozás,
gyökvonás) a racionális számokat ki kell
egészíteni az irracionális számok
halmazával, amilyenek például a gyök 2, lg 2,
Pi, e. A racionális és irracionális számok
együtt alkotják a valós számok
halmazát, amelyek körében minden pozitív
valós szám gyöke kiszámítható.
A negatív számból vont páros kitevőjű
gyök értéke azonban nem valós szám
(pl.: gyök -1), mert nincs rajta a számegyenesen,
így a valós számok körét ki kell
egészíteni a képzetes számokkal, amelyek
összessége alkotja a komplex számok halmazát.
A komplex szám egy valós és egy képzetes
részből áll, ami a képzetes egység
együtthatója. A komplex számok körében
minden számolási művelet korlátozás
nélkül elvégezhető és ezek geometriailag a
Gauss-féle számsík pontjaiként
ábrázolhatók (a számegyenes két
oldalán).
A komplex számok négy dimenzióra
történő nem kommutatív (nem felcserélhető)
kiterjesztésével kapjuk a kvaterniókat, amik
négy báziskvaternió lineáris
kombinációjaként írhatók fel. Ezek
arra használatosak, hogy a tisztán képzetes
számokkal leírható a három dimenziós
vektortér, vagyis a három dimenziós (időbeli)
mozgások.
Ahhoz, hogy a számfajok egymással való
kapcsolatát könnyebben megérthessük, íme
a viszonyuk halmazos ábrázolása (1. ábra).
Az egyes betűk jelentése: természetes számok: N,
egész számok: Z, racionális számok: Q,
irracionális számok: Q*, valós számok: R,
komplex számok: C, kvaterniók: H.
2. A SZÁMFAJOK
LÉTFILOZÓFIAI
ÉRTELMEZÉSE
A 0D-s jelenpont (Mandu) önmagában csak van, de nem
létezik, ezért megfelel a nullának. Két
jelenpont ha kölcsönhatásba lép
egymással, akkor létezni kezdenek egymás
számára és együtt egy létező pontot
(Bindu) alkotnak, ami megfelel az egynek, mint legkisebb
természetes számnak. Az egy, mint szám egyben az
egységnyi távolságot is meghatározza a
számegyenesen a nulla és az egy között. Ez a
távolság fizikailag egy mértékegység
nélküli alapmérték, éppen ezért
nincs értelme a nagyságát firtatni. Ha a
létezőhöz csatlakozik egy harmadik jelenpont is, akkor a
három pont tétel értelmében megjelenik a
különbség fogalma, ami a számegyenesen a
kettőnek felel meg. Mivel a kettő messzebb van a
nullától, mint az egy.
Az a tény, hogy két jelenpont egymás
számára létezve egy két irányba
nyúló primer időszálat generál
(vízvonalat) azt jelenti, hogy az idő folytonos, és a
forgásnak köszönhetően egyben
kvantálható is, miként a számegyenes. A
forgásnak ekkor még nem értelmezhető az
iránya, tengelye és sebessége, tehát csak
annyi állapítható meg, hogy a Binduban az egyik
Mandu forog (helyzetváltoztatást végez) a
másikhoz képest. Ha a szál
nyúlását kifelé értelmezzük a
kezdő állapottól, akkor kapjuk az egész
számok egyenesét (negatív és pozitív
számok, valamint a nullapont). Ha viszont befelé
értelmezzük a két létező között,
akkor kapjuk a tört számok egyenesét a nulla
és az egy között. Mivel külső
viszonyítási rendszer hiányában nem
dönthető el, hogy az időszál kifelé nyúlik
vagy befelé strukturálódik, mindkét
folyamatot logikusan (racionálisan) egyenértékűnek
kell elfogadnunk. Így kapjuk meg a primer
időszálból a racionális számok
halmazát.
A jelenpontokból kiáradó sajátidő a
múlttér, beáradó jövőtér
ugyanakkor nem létezik. Ezért a számegyenes
fizikailag csak félegyenes lesz, ami az egytől (létező
jelen) indul és egy irányba tart, mivel az időnek csak
egyféle telési iránya van. A természetes
számok körébe ezért nem tartozik bele a
nulla, sem a negatív számok. A misztikusok szerint
egyébként az Isten csak (pozitív) egész
számokat használ a teremtése során,
és a teremtés minden pillanatában véges
méretű, bár folyamatosan növekszik, terjed
kifelé a végtelenbe.
Ahhoz, hogy a negatív számok létrejöhessenek
(megteremtődhessenek), szükség van arra a tényre,
hogy az időhullámok terjedési sebessége
(emanáció) egységnyi legyen, azaz véges
mértékű. Ekkor a jelenpontok egymásra gyakorolt
sugárirányú sodrása tachion
sebességre löki a jelenpontokat, amik kúpos
szerkezetű hullámterében a kettős idősűrűség
virtuálisan létrehozza a két irányba
nyúlni látszó időszálat. Ez az
időszál (tűzvonal) a tachion múltterébe
belépő szemlélőpont számára létezik
és a nulla pontja a szál töréspontján
található. A tűzvonal abban különbözik a
vízvonaltól, hogy a vízvonal a keltő
forrásai számára látszódik, a
tűzvonal pedig más jelenpontok számára is
látszódhat, nem csak a keltője (tachion jelene)
számára.
A racionális számoktól két módon
juthatunk tovább a számfajok bővítése
terén. Egyrészt azáltal, hogy a tűzvonalat keltő
jelenpont (a Teremtő Atya) önmagába visszakanyarodva
meglátja a tűzvonalat, és szerencsés
körülmények között létrehozva az első
időhurkot, végtelen ciklusba zárja a saját
szemlélő tudatának virtuális
másolatát. Ezen eleven szemlélő, az Isten
számára a tűzvonal egy belőle két irányba
kifutó élvonal lesz, aminek pozitív része a
jelenpont felé nyúlik, negatív része pedig
a régmúlt feneketlen mélységébe. Az
Isten, mint főszerán azonban irracionális módon
mégsem tekinthető a számegyenes nulla pontjának,
mivel több virtuális tachionból áll és
a mozgását folyamatosan háborgatja az
őskáosz hullámtere, szétmosva
létezésének jelenét egy jelenszakasz
mentén.
Mivel az időhullámok sodrása a sűrűségük
függvénye, ami a jelenpontjuk kibocsátáskori
mozgásállapotától függ (idődoppler),
és mivel ez a sűrűség tetszőleges értéket
fölvehet a fizikailag lehetséges tartományon
belül, az elért jelenpontokra gyakorolt hatásuk is
tetszőleges lehet. Ez a sűrűség moduláció az
elért jelenpontok számára
információt hordoz (a forrásáról),
amely a létezők transzcendens mivolta révén soha
nem szaturálódik (telítődik). Így
tehát egy távolságtartományon
(téridőben értelmezett időszál szakaszon)
belül egy jelenpont helyzete bármely racionális
és irracionális értéket fölvehet.
A másik lehetőség a számfajok
bővítésére az, ha a Teremtő Atya
tachionjának hullámterébe egy másik
jelenpont szalad bele és jelenik meg a számára a
tűzvonal káprázata. Ez fizikailag
egyenértékű azzal, ha az első lehetőséget
tovább gondolva, az Isten teremtményeket, azaz
további időhurkokat másol önmagából,
akik számára az egész belátott
létrendszer fa-gráf szerűen elágazó
időszálai alkotják a káprázatot. Az
irracionális számok tehát fizikailag a jelenpontok
közti irracionálisan változó
hullámtérbeli távolságoknak felelnek meg,
amit a halmazperturbáció okoz. A racionális
számok pedig fizikailag az időhurkok jelenpontjait
összekötő időszálaknak felelnek meg.
Másfelől szemlélve a létrendszert azt
látjuk, hogy a természetes számoknak fizikailag
egy tetszőleges jelenpont számára egyszerre létező
(látott) többi jelenpont darabszáma felel meg. Mivel
ez csakis megszámlálhatóan végtelen sok
lehet (pozitív egész szám), bármely
konkrét időpillanatban. A megszűnő jelenpontok után
visszamaradó létszünetek, mint növekvő semmi
buborékok (amik körül az árvahullámok
tágulnak) pedig megfelelnek a nullának.
A racionális és irracionális számok
együtt alkotják a valós számok
halmazát, ahogyan a teremtésben az okforrások
és virtuális források, hullámtéri
távolságok és időszál folytonosságok
együtt alkotják a valós (megfigyelhető)
létezés halmazát. A komplex számok halmaza
a valós számok képzetes számokkal
történő kiegészítésével
jön létre, kiterjesztve a számegyenest egy
számsíkká. Fizikailag ez megfelel a
teremtés jövőterében leendő dolgok
(lehetőségek) összességének, amik még
egyetlen szemlélő jelenpont számára sem
léteznek, de sejthető (számítások
révén előre jelezhető) a megjelenésük.
Nyelvtanilag a képzetes számok megfelelnek a befejezett
jövő időnek. A „képzetes” szó azt jelenti:
„látszólag képzett”, vagyis „valamiről
virtuális képet létrehozott”. Ennek
köszönhető, hogy a bizonytalan jövő is
elképzelhető (fantáziálás), bár a
megvalósulása (a számegyenesre történő
leképzése!) természetesen egészen
más lesz, mint az elképzelése.
A képzetes számok számsíkjának
további kiterjesztésével jön létre a
kvaterniók négy dimenziósnak nevezett
számtérideje, amiben az egy valós számhoz
(ami az időszálra esik) hozzárendelünk három
képzetes számot (amik a szál körüli 3D-s
tér meghatározott pontjainak felelnek meg). Fizikailag ez
megfelel a téridő hullámterében definiált
térdimenziónak, ami valójában csak időből
áll, tehát mint tér, pusztán
képzetes jelenség.
A kvaterniókkal végzett műveleteknél fellép
a műveleti sorrend felcserélhetetlensége, ami megfelel
annak a tapasztalatnak, hogy a téridő
hullámterében a szemlélők által
észlelt időbeliség szigorúan lineáris,
vagyis hétköznapi megfogalmazásban: az idő
telése egy irányú és nem
megfordítható. Ez a tulajdonság nem
érvényes az őskáoszra (nemtér-nemidőre),
ahol az időszálak (valós számok egyenese)
húzódnak, mivel ott az ősidő hullámtere nem
ciklikusan ismétlődő és kényszerítő
(rendező) erejű.
A műveleti sorrend felcserélhetetlensége
továbbá megfeleltethető az aszimmetria tétel
fizikai következményeinek is. Annak a ténynek, hogy
a teremtésben minden hely és idő egyedi és
megismételhetetlen, s ezáltal a dolgok nem keverhetők
össze egymással. Tehát egy adott eredmény
elérése csakis és kizárólag
egyféle útvonalon lehetséges a
létezésben.
Összefoglalva: Amint az látható, a matematikai
számelmélet teljes pontossággal leképezi az
időfizika törvényeit és a teremtés
természetes rendjét, összhangban a
létezés szerkezetével. A
számelméletet megalapozó filozófiát
pont azért nem tudták a mai napig se rendesen megalkotni
a matematikusok, mert nem rendelkeztek kellő mélységű
ismeretekkel a teremtésfilozófiáról. Ezt a
fontos hiányt most pótoltam, mindenki
okulására.
Készült: 2009.08.21.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz