MANŐVEREK TÉRUGRÓ
ŰRHAJÓVAL
„Aki
teret vált, az elcsavarog a szemlélőinek
látóteréből.”
A térváltás és a térugrás
matematikai, fizikai és technológiai alapjainak
kidolgozását követően hamar felmerült
bennünk a gondolat, hogy a gyakorlati alkalmazás
során lehetséges manővereket, ugrásfajtákat
számba vegyük és csoportosítsuk. Erre
elsősorban a pilóták és navigátorok
képzésénél lesz szükség,
valamint a forgalomirányítás
megszervezésénél. Ebben a fejezetben a
legegyszerűbb és valószínűleg majdan leggyakrabban
használt manővereket soroljuk fel ABC sorban, rövid
magyarázat kíséretében.
Érdekessége a listának, hogy legnagyobb
meglepetésünkre mindegyiknek megtaláltuk a magyar
nyelvben már régen meglévő
elnevezését. Így nem az volt a legfőbb gondunk,
milyen nevet adjunk az egyes manővereknek, hanem, hogy melyik manőver
mely szónak felel meg logikusan az ismertek közül.
1. Árokugrás
Valamilyen falon keresztül végzett térugrás,
egy nem feltétlenül zárt területre
befelé vagy onnan kifelé. A fal állhat
anyagból vagy lehet egy transzcendens erőtérpajzs
buboréka is. A terület lehet egy másik
űrhajón (hordozó), űrállomáson vagy
égitesten is. Árokugrásnak minősül egy hold,
bolygó vagy naprendszer védőpajzsának
megkerülése is. Fizikailag nem minden
árokugrás tekinthető bázisugrásnak.
2. Bakugrás
Egy alfatéri téresszencia elhagyásával
végzett 5D-s térugrás a nemtér-nemidőn
keresztül. Fizikailag abszolút térugrásnak
számít, mivel minden téridőt el kell hagyni
hozzá. A magyarban a bak egyszerre jelent férfit,
hímet (ezért jobbos csavarodást) és alapot
(alátámasztó állványt) is.
3. Bázisugrás
Kiugrás egy zárt helyről vagy beugrás egy
zárt helyre, ami lehet hangár vagy barlang. Fizikailag
minden bázisugrás árokugrásnak tekintendő.
4. Békaugrás
Kis távolságra történő
térugrás. A kis távolság az űrhajó
méretéhez és ugrási
hatósugarához viszonyítva értendő,
tehát a pár centitől a néhány
méterig, esetleg pár száz vagy ezer méterig
(5-10 hajóhosszig) terjed.
5. Bokorugrás
Egy aszteroidamező, törmelékfelhő vagy űrflotta egyenes
átugrása. Bokornak tekinthető minden olyan
űrtartomány, ami tele van kisebb-nagyobb tárgyakkal,
amiket a térben kerülgetni kellene.
6. Bolhaugrás
Egy égitest (bolygó, hold) vagy űrállomás,
űrhajó közeléből végzett
térugrás egy másik égitest (bolygó,
hold) vagy űrállomás, űrhajó közelébe.
A közelség minden objektum esetén egyedi
távolságot jelent, de általában egy
átmérőnyinek felel meg, így nagy
pontosságot kíván.
7. Elforduló ugrás
Olyan térugrás, amely során a térből
való kilépés és belépés
között, tehát a nemtér-nemidőben, a
térsűrítés előtt vagy után (vagy helyett)
az űrhajó elfordul valamelyik forgástengelye
körül és más szögben állva
tér vissza, mint ahogy elment (oldalt fordulva, háttal
fordulva, fejjel lefelé, stb). A
tértükröződés is ide tartozik
(halálugrás).
8. Fejesugrás
Az űrhajó normális térbeli mozgása
esetén meghatározott menetirányba, azaz előre
végzett térugrás (fejjel előre).
9. Félreugrás
Az űrhajó normális térbeli mozgása
esetén meghatározott menetiránytól
eltérő irányba, oldalra végzett
térugrás (balra, jobbra, föl, le,
különböző szögekben).
10. Gyorsuló ugrás
Olyan térugrás, amely során a térből
való kilépés és belépés
között, tehát a nemtér-nemidőben, a
térsűrítés előtt vagy után (esetleg
közben) az űrhajó a térbeli hajtóműveivel
gyorsítja vagy lassítja a haladási
sebességét. Bár ez időcsúszással
és tércsúszással jár,
vészhelyzetben mégis hasznos, főleg
menekülésnél.
11. Halálugrás
Tértükröződéssel járó
térugrás, ami miatt az antianyaggá
átfordult űrhajó a térbe belépve és
az ott lévő anyagokkal érintkezve megsemmisül. Ezen
az elven működnek az antianyag torpedók.
12. Hármasugrás
Amikor három kisebb térugrással kerül
megfelelő pozícióba az űrhajó a további
manőverek érdekében. Fajtái az égitesteket
vagy űrállomásokat, űrhajókat elhagyó vagy
megközelítő ugrások és a nagyobb
égitesteket megkerülő ugrások.
13. Hátraugrás
Az űrhajó normális térbeli mozgása
esetén meghatározott menetiránnyal
ellentétesen, azaz hátrafelé végzett
térugrás.
14. Helybenugrás
A térbeli vonatkoztatási rendszerhez képest
álló (lebegő) űrhajó által végzett
térváltás, azaz vektoron ugrás
nélküli kilépés-belépés a
térbe. Elsősorban más térbeli objektumok
útjából való kitérésre
használatos (például lövedék, nagyobb
űrhajó).
15. Hiperugrás
Amikor egy térugrás végén az űrhajó
valamelyik hipertéri térszeletbe lép be, azaz
átugrik az egyes térhatosok között. Ezzel
hatékonyan lerázhatók az olyan üldözők,
akik nem tudják, hogyan kell úgy elforgatni a
hajót a térváltáskor, hogy valamelyik
hipertéri térhatosba menjen át a
nemtér-nemidőből.
16. Időugrás
Időtrimmelés céljából végzett
térugrás. Két fajtája van:
lassító és gyorsító
trimmelés. Lassító ugrásra akkor van
szükség, ha a hajó sajátideje az univerzum
sajátidejéhez képest siet (pozitív
időcsúszás), tehát lassítani kell a
sajátidő telési sebességét, mert a
hajó a jövőben van. Gyorsító ugrásra
akkor van szükség, ha a hajó sajátideje az
univerzum sajátidejéhez képest késik
(negatív időcsúszás), tehát
gyorsítani kell a sajátidő telési
sebességét, mert a hajó a múltban van.
Időugrásnak nevezzük továbbá az időköz
növelő ugrásokat is, amelyekkel megnövelhető az
időcsúszás a jövő vagy a múlt
irányába.
17. Irányváltó
ugrás
Amikor az űrhajó térugrás közben, a
nemtér-nemidőben változtat irányt és
sebességet a vektoron ugrás előtt. Így nem oda fog
belépni a térbe, ahová a kilépéskori
mozgása alapján várható (egy térbeli
megfigyelő számára kiszámítható). Az
irányváltásra megtévesztésből vagy
időhiány miatt, esetleg a térbeli
akadályoztatás okán kerülhet sor. Az
irányváltó ugrások nevezetes fajtái:
derékszög ugrás, hurkos derékszög
ugrás, hajtűkanyar ugrás. Ezek mindegyike tengely
szimmetrikus, tehát a haladási irányt tengelynek
véve, arra tetszés szerint körbeforgathatók a
pályagörbék.
18. Lóugrás
Egy bétatéri téresszencia
elhagyásával végzett 4D-s térugrás a
bétatéri nemtér-nemidőn
(tisztítótűzön) keresztül. Fizikailag
relatív térugrásnak számít, mivel az
alfateret nem kell elhagyni hozzá. A sakkban a
lóugrás a tábla síkjának
elhagyását és a bábú térben
való ugrását jelenti.
19. Magasugrás
Felsőbb térdimenzióba történő
kilépéssel kombinált térugrás,
amikor az űrhajó nem szinkronizálódik vissza a
3D-be az ugrás végén, hanem megmarad a 4D-ben,
esetleg 5D-ben.
20. Menekülő ugrás
Eltűnő manőver, aminek célja, hogy az űrhajó mielőbb
eltűnjön az ellenséges hajók, üldözők
elől. Ekkor minden térugrás végén
másik térszeletbe kell belépni,
véletlenszerű sorrendben váltogatva a tereket, és
minden alkalommal irányt kell váltani a térben,
valamint az ugrások közben a nemtér-nemidőben.
Továbbá a lehető legmesszebbre kell ugrani, amely
során nem elsődleges fontosságú a
szinkrontartás (hogy ne legyen tércsúszás
és időcsúszás). Menekülő ugrást főleg
a mélyűrben érdemes végezni,
robotpilótával, előre programozott paraméterek
alapján, a lehető legnagyobb műveleti sebességgel.
Célszerű közben a hajó térbeli
sebességét is maximalizálni.
Végszükség esetén az is
megkockáztatható, hogy ha egy nagy,
feltérképezett területen üres a világűr,
ott ugrásvezető szonda nélkül ugorjon a hajó
néhányszor (kettős vakugrással), ami sokat
gyorsít a folyamaton. Ez rendkívül
kockázatos, épp ezért remélhető, hogy az
üldözők nem lesznek olyan bolondok, hogy kövessék.
21. Mélyugrás
Egy égitest felszíne közelében végzett
kis távolságú térugrás. Fizikailag a
békaugrás és a műugrás
kombinációja, amit a gravitációs tér
ugrástorzító hatása és a
felszíni tereptárgyak közelsége miatt a
lehető legnagyobb pontossággal kell végrehajtani.
22. Műugrás
Precíziós térugrás, amelynek célja a
lehető legnagyobb pontosságú belépés
valahová (térben és időben egyaránt,
elcsúszás nélkül).
23. Párhuzamos ugrás
Valamelyik párhuzamos téresszenciában
végzett ugrás vagy ugrási sorozat, a saját
téresszenciánk elkerülése
érdekében. Ha valamiért a saját
térszeletében nem tartózkodhat az űrhajó,
például mert az ugrási útvonalon
különféle akadályok,
veszélyforrások találhatók, akkor előbb
átmegy valamelyik biztonságos térszeletbe
és onnan végzi az ugrásokat a
célállomás számított
koordinátájáig. A kikerülendő űrbeli
akadályok és veszélyforrások a
következők: sűrű meteorraj (amit egy bokorugrással nem
lehet átugrani), erős sugárzási zóna (amit
okozhat napkitörés, szupernóva
lökéshullám, stb), ellenséges terület
(űrhajók, űrállomások, szondák, űraknamező,
térzárványok, stb), különféle
téranomáliák. Ezen a módon
ellenséges űrtérségen keresztül is
biztonságosan lehet közlekedni anélkül, hogy
megsértenénk az ottaniak kozmitóriumát.
24. Rúdugrás
Előre kihelyezett megfigyelő bóják, űrszondák
pozíciói mentén végzett, kötött
pályájú térugrás, a szondák
adatai alapján, amellyel megspórolható a
saját ugrásvezető szonda előre küldése. Nagy
forgalmú űrútvonalakon célszerű bójasort
használni két bolygó vagy közeli naprendszer
között.
25. Síugrás
A lehető legnagyobb térbeli sebességgel száguldva
végzett térugrás, amire technikailag képes
az űrhajó téri hajtóműve.
26. Szekrényugrás
Egy égitest (bolygó, hold) egyenes
átugrása. Nem minden égitest ugorható
át veszély nélkül (például a
csillagok nem), ezért az átugorhatóságot
kísérletek alapján kell meghatározni
és feltüntetni a navigációs atlaszban. A
szekrény jelentése: összefüggő, nagy
szilárd test.
27. Tandemugrás
Amikor két vagy több űrhajó együtt végez
térugrást, az egyik ugróművét
használva. A kísérő hajónak ilyenkor
belül kell maradnia a vezető hajó kiterjesztett
deportációs zónáján. A legjobb, ha a
két űrhajó fizikailag összekapcsolódik
(vontatás) vagy szoros kötelékben mozognak. Ezen a
módon egy nagyobb űrhajó kísérői
(szondák, vadászgépek) együtt ugorhatnak vele
anélkül, hogy fizikailag kapcsolódniuk kellene
hozzá, illetve zavarnák egymást a
deportációs zónáikkal,
továbbá időcsúszásba vagy
tércsúszásba kerülnének
egymáshoz képest.
28. Távolugrás
A technikailag lehetséges legnagyobb távolságra
történő térugrás, ami még
biztonságosnak tekinthető.
29. Toronyugrás
Nagy távolságba történő pontatlan
térugrás, ahol nincs jelentősége a
belépési pont helyének (például
azért, mert üres zónába
történik). Fizikailag megfelel a
távolugrásnak.
30. Vakugrás
Ha a pilóta nem látja előre, hová ugrik be az
űrhajóval, vagyis nem küld előre ugrásvezető
szondát vagy nincs a belépési körzetben
adatközvetítő egység (bója, másik
hajó, űrállomás, támaszpont). Ennek
veszélyesebb változata a kettős vakugrás, amikor a
pilóta azt sem tudja, honnan indul a vakugrás, mert nem
végzett helymeghatározást valamilyen okból
(sietség, műszaki hiba).
A felsorolt ugrásfajták igény szerinti
kombinálásával gyakorlatilag mindenféle
manőver elvégezhető, így egy technikailag kellően gyors
és mozgékony űrhajó nem csupán
követhetetlenné válik, de az is
kiszámíthatatlan, hogy mikor hol lesz éppen.
Hozzáfűzés: Ez a publikáció a
Térugrás című tankönyvből származik, a
szerzők hozzájárulásával. (Elibom)
Készült: 2009.02.02. - 06.29.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz