IDŐFIZIKA A CSILLAGOK
HÁBORÚJÁBAN
„A
térerő legyen veletek.”

Az
elmúlt években az Eseményhorizonton sorozatban
megjelent érdekes
elemző cikkek hatására én is vérszemet
kaptam, és úgy döntöttem,
összeszedem az egyik legismertebb sci-fi sorozatban, a Csillagok
háborújában előforduló időfizikai
utalásokat. Már évekkel ezelőtt
észrevettem, hogy ezekben a filmekben és
regényekben felbukkannak ilyen
szimbólumok, de csak mostanra jutottam el odáig, hogy
elegendő
teremtésfilozófiai ismeret birtokában legyek
és megkíséreljem az
összegyűjtésüket. Remélem semmi fontosat nem
hagytam ki.
A listát a filmekben látható jelképekkel
kezdem, időrendben haladva
végig a hét mozifilmen és az
animációs filmsorozaton, ami idáig
elkészült. Utána következnek a
nyelvészeti jellegű megfigyeléseim, amik
a szereplők neveivel kapcsolatosak. Beletelt jó egy
hétbe, mire az
összes filmet végignéztem és kiemeltem
belőlük olyan képkockákat, amik
alátámasztják érveimet.
A Baljós árnyakban a jedi templom tornyában
lévő tanácsterem padlóján
sárga, kör alakú mintázat
látható (1. kép). A külső körben
harminckét,
csúcsával befelé néző tachion sorakozik,
amik mindegyikének palástja
(két oldala) nyolc-nyolc csepp alakból áll
össze. Középen egy hosszabb
csepp látható, a tachion belsejében egy
rövidebbel. Ezek fény
tachionok, vagyis a fotinókra (teremtményekre) utalnak.
Azért van
belőlük harminckettő, mivel a teremtésben összesen
harminckétféle
teremtmény található, lásd: A
teremtmények számbavétele (2009) című
írást az Eseményhorizonton.
A belső körben nyolc, csúcsával kifelé
néző tachion sorakozik, amik
mindegyikének palástja hat-hat csepp alakból
áll össze (2. kép).
Közepükön ugyanúgy egy hosszabb és egy
rövidebb csepp látható. Ezek tér
tachionok, vagyis a szerinókra (istenekre) utalnak. Azért
van belőlük
nyolc (és nem hat), mivel a monász szerinó
időhurkának térdimenziószáma
maximálisan 4D-s lehet, amiben nyolc egymásra merőleges
irány
(kiterjedés) létezik. A tér tachionok
között nyolc virágszerű ábra is
látható, amik valójában a hármas
tachion elágazás jelképei (liliom), és
a kiágazó időszálakat (a külső kör
felé) és a rajtuk keletkező
teremtményeket szimbolizálják. A belső kör
és a külső kör színezése
egymás fordítottja (sárga és kék),
ami azt jelzi, hogy a térforrás
nincs benne a térben, amit maga köré kelt,
míg a teremtmények benne
vannak a térben.
A kör körül természetesen tizenkét fotel
található, amiben a jedi
mesterek ülnek, ők jelképezik az isteni tanácsot. A
panoráma ablakok
száma három, amik mindegyike fölött két
kisebb ablak látható. Ez jelzi,
hogy a teremtésünk valójában egy
triász univerzum, mivel az Isten három
irányban lát ki a környező
teremtésére, és ezek mindegyike kettős
természetű a pozitív és negatív
időrétegek miatt, illetve azért, mert
nem csak Ő lát kifelé, hanem a teremtmények is
belátnak hozzá (rálátnak
az Istenre).
Ha kívülről megnézzük a jedi templomot, akkor
egy hatalmas,
négyzetalapú tömböt látunk a
város közepén, ami stílusában erősen
emlékeztet a mezopotámiai zikkuratra (magyarul:
az-ég-ura). Felülről
nézve pedig a lapos teteje egy tibeti mandalát
formáz (az univerzum
jelképe), amiből öt karcsú torony emelkedik ki (3.
kép). Ennek kettős
jelentése van. Egyrészt ez a szerinó öt
tachionja, az öt Atya.
Másrészt, mivel a középső torony magasabb a
többinél, és a tetején négy
irányba néző erkély (kilátó)
látható, ez jelképezi a Mindenhatót
és a
belőle kiágazó négy arkangyalt, a négy
világtáj őreit.
A szenátusi gyűlésterem közepén
magasodó szürkéskék emelvényen
látható
a Köztársaság jelképe (4. kép). Egy
tachion, aminek alapjában kör
található, amiből két oldalra
elágazó levelek vagy szirmok nyúlnak ki.
Ez ismételten a hármas tachion elágazás,
vagyis a teremtés szimbóluma,
amit két oldalt egy-egy függőleges henger fog közre.
Ezek engem
zászlótartókra emlékeztetnek, de
valójában a két Teremtő okforrást
jelképezik. Maga az emelvény csöppet sem
célszerű és kényelmes
kialakítású, mert a
tervezésénél nem a
használhatóság, hanem a
szakrális mondanivaló volt az elsődleges. Úgy
néz ki, mint két domború
pajzs, amik között éppen csak elfér a
főkancellár és két titkára. Így a
vezetés három fejűsége a triász
szerinót jelképezi. Az emelvény
igazából nem egy gömb alak, hanem egy
lapított ellipszis, pontosabban
egy mandorla, ami a teremtési tartományt hivatott
ábrázolni.
A sminkesek, fodrászok és divattervezők nagyon kitettek
magukért ebben
a filmben, mert Amidala királynőt (pontosabban
királylányt, mert a
választott uralkodó kiskorú volt!)
teleaggatták különféle teremtési
szimbólumokkal. Most ezeket veszem sorra.
Először a haját egy kettős, két oldalra
lógó kontyba fonták (ez persze
műhaj volt) aranyozott pántokkal, amik végéről
díszes felszínű hengerek
lógnak le vállszélességben a melléig
(5. kép). Ez két kanyarodó tachion
(balra és jobbra), a hengerek pedig emlékeztetnek a
buddhista
imatekercsekre, amiken az ősi szent szövegeket
tárolják. Középen a feje
fölött egy aranylemezből készült tardion
látható (RV=1), a frizura
csúcsán pedig egy kis kúp. A fejét
ráadásul egy olyan sapka borítja, a
nehéz konty megtartása érdekében, ami
szív alakúra formálja az arcát.
Hogy egészen egyértelmű legyen a
szívzónára történő utalás,
három piros
pöttyöt is tettek a kékre festett arcára (az
orcákra és az alsóajkára),
mivel a szerinó közepén ciklusonként
háromszor villan fel a királylány
forráspontja. A ruházatának piros színe
szintén a női minőségre
(Anyára) utal, az aranysárga
díszítés pedig a szakrális jellegre. Az
arc kékre festése azt súgja meg, hogy a
szívzóna belsejében a keringő
tachionok hullámterének pozitív időrétegei
vannak túlsúlyban (ahogy azt
a számítógépes modellek mutatják).
Az arca két oldalán lelógó
aranyozott függők az időhurokból kivezető
időszálakat reprezentálják.
Tehát egy csicsásnak tűnő uralkodói
öltözékbe a tervezőknek sikerült
belerejteniük rengeteg olyan szakrális
információt, ami a teremtéssel
kapcsolatos és csak egy magas szinten beavatott mester
számára
ismerhető fel. Nem is vette észre eddig senki a dolgot (rajtam
kívül),
úgy tudom. Ha lenne róla nagyobb felbontású
képem, valószínűleg az
aranyozás mintázatában is felfedezhetnék
még néhány szimbólumot.
A csata után, amikor a győztes királynő fogadja
Palpatinét, egy
ugyancsak tachiont formázó kontyot visel, ami azonban
hosszában áll a
fején, a két csúcsával előre és
hátra nézve (6. kép). Alatta a haja
félkörszerűen takarja el a füleit, és
úgy néz ki, mint valami glória. A
tachion frizura elülső vége nem hegyes, hanem csonka,
aminek
ellensúlyozására odabiggyesztettek a
homlokára egy kis fémkorongot,
amit vékony kapocs tart a helyén (7. kép).
Így ábrázolják a
jelenpontot, ami a futási sebessége miatt
kívül van a tachion
toronyzónáján és önálló
fejbuborékot kelt maga köré. A kapocs ez
esetben a tűzvonalat jelképezi. A fekete ruházat (mivel
gyászol a csata
után) vállrészén egy
körkörös szimbólum látható, amibe
alulról és
felülről egy-egy tachion szalad bele. Ez a homokóra forma
az időt
ábrázolja (múlt, jelen, jövő), amit a
szakrális uralkodó a vállain
hordoz, mivel ő a népe helytartója (istensége).
A film végén, amikor a királynő fogadja a gungan
uralkodót és katonáit,
már fehérbe van öltözve, ezzel is jelezve a
politikai színtér és a
bolygó megtisztulását a gonosztól (8.
kép). Az ünnepi szertartás során
a tachionsapkás gungannak egy üveggömböt ad
ajándékba, aminek
belsejében kékes energiavillámok ugrálnak.
Az átlátszó gömb az idő szimbóluma,
belsejében a teremtésre képes
transzcendens energiával. A királynő haja ezúttal
hátul van összefonva
több lekerekített, vese alakú kontyba, amikből
öt darab van körben (az
öt Atya). A homlokán lógó,
gyöngyökkel díszített rácsozatnak
(időszál
mátrix) három lefelé irányuló
csúcsa van, amik az arcára festett három
szívpont irányába mutatnak (9. kép). A feje
mögött egy vállszélességnél
is nagyobb körlapot visel, ami glóriaként
övezi, azt jelezve, hogy
szent az uralkodó, aki megszabadítja népét
az elnyomástól (az anyagi
világ fogságát jelképező gépek
seregétől). A körlapot sugarasan kifutó
indák merevítik, szám szerint húsz,
bár ebből csak tizenhárom látszik
szemből nézve, ami (szerencsétlen számként)
előrevetíti Padmé
elkerülhetetlen bukását és
halálát A sith-ek bosszújában. A
kanyargó
elágazásokkal díszített indák a
lelkéből kifutó időszálakat
(élvonalakat) jelképezik, és a körlap
szélén túlnyúlva mindegyik egy
fémtüskében végződik, amiket
értelmezhetünk tachionokként is.
A klónok támadásában Palpatine
főkancellár irodájának asztalán két
üvegdísz látható a két oldalon (10.
kép). Egy piramis, körbevéve egy
gyűrűvel. Oldalról nézve ez nagyon hasonlít az
Eseményhorizont Magazin
szimbólumára, a tachion-tardion kettősre, amiből
azért van kettő, mert
a teremtést (a galaktikus köztársaságot) a
két Teremtő okforrás (Atya
és Anya) tartja létezésben. Függetlenül
attól, hogy a rendszer mennyire
működik jól vagy rosszul, illetve mennyire jó vagy
gonosz az éppen
aktuális vezetője.
A köztársasági hadsereg jelvénye egy
körbe rajzolt nyolcágú csillag,
pontosabban nyolcas szimmetria, ami a fotinó szimbóluma
és azt mutatja,
hogy a jók a fény képviselői (11. kép). Ezt
az ábrát többféle
változatban is láthatjuk a különféle
űrhajókon, harcjárműveken és
páncélruhákon itt és a következő
epizódban.
Padmé frizurájában a fodrászok ismét
elrejtettek némi időfizikát, mert
az egyik jelenetben olyan hátrafelé csavarodó
kontyot készítettek neki,
ami a saját múltjába visszakanyarodó
tachiont formázza (12. kép).
Ráadásul hat kék színű pánttal van
összefogva, ami az isteni időhurok
forráshelyeinek számát jelképezi. Aki
mindezek alapján még nem találta
volna ki, most már biztosan tudhatja, hogy egy (bolygó
fenntartó)
istennőről van szó. Akinek még a neve is egy hozzá
szóló fohászt
tartalmaz, mivel a Padmé Amidala magyarul azt jelenti: add meg
(nekünk)
a mi dalunkat (zengésünket).
Később a Tatuinon Padmé egy olyan kék ruhát
visel, ami hangsúlyozottan
árulkodik a női, és rövidesen anyai
szerepéről a történetben (13. kép).
Az ágyéka előtt látható koncentrikus
körök ugyanis az állóvíz (RV=0
tardion) szimbólumai (ezért kék a ruha), ami
azért van alulról ék
alakban kivágva, mert egy tachion belehatol. Ezt a kör
közepéből lelógó
hosszú bojt jelképezi. Ebből már sejthető, hogy
rövidesen anya lesz
belőle (az erő élő megtestesülésének,
Anakinnak a jóvoltából), aki
megszüli a teremtést (galaxist) megváltó
ikerpárt. Luke, mint jedi az
energia, Leia, mint politikus az anyag szimbóluma lesz a
történetben,
és az ő dolguk helyrehozni az apjuk hibáját.
Vagyis a jedi prófécia
valójában nem Anakinról szól, hanem a
gyermekeiről, mert ők hoznak majd
egyensúlyt az erőbe. Amit előbb a sitheknek fel kell
borítaniuk, hogy
utána helyreállítható legyen.
A klónok háborúja című
animációs filmben és rövidfilm sorozatban
eddig
csak kevés említésre méltó
szimbólumot találtam. Anakin Skywalker és
Obi-van Kenobi tábornoki ruhájának
vállvédőjén egy időkiflivel
kombinált fénycsillag látható (14.
kép). Az időkifli két felívelő szára
három-három lángnyelvből áll össze,
vagyis hat tachion övezi a középen,
pontosabban benne (a téridőben) létező fotinót.
Ami természetesen egy
függőleges, tüskeszerű szárra van felszúrva
(élvonali időszálra).
A második évadban feltűnő mandalori hercegnő, Satine
fejdísze tele van
zsúfolva teremtési szimbólumokkal (24. kép,
a frissítés során
beillesztve). A feje két oldalából hat-hat
aranysárgás színű tölcsér,
kis tachion áll ki egymás fölött, míg az
álla két oldalán egy-egy
világoskék tachion dísz lóg, amik hegye
visszakanyarodik. A fejét két
oldalt, függőleges síkként övező kékes
glóriaszerűség ugyancsak két
tachion, felül kifelé kanyarodó csúcsokkal. A
homlokdísze ugyanakkor
egy RV=1 tardion. A Satine szó jelentése:
tisztában, a Mandalore
rendszer neve pedig Mandu-al-őre, azaz az időforrás
leszármazott őrzője
(helytartóként).
A sithek bosszújában szintén feltűnik az időkifli,
ezúttal Padmé fején,
amikor a szenátusban egy kör alakú fejéket
visel (15. kép). Látszólag
ez csak egy tardion, de mivel a csúcsai nem érnek
össze, itt valójában
egy időkiflit látunk. A fejék ennek megfelelően nem
függőlegesen áll a
feje mögött, hanem előre dől, hogy a vele szemben
álló ember számára
csúcsszögben adjon rálátást a
teremtési szimbólumra. Mivel az
időkiflinek nevezett geometria csak akkor látható, ha egy
körpályán
keringő tachionra hegyesszögben, tehát nem
éléről és nem felülről
(merőlegesen) látunk rá. A témával
részletesen foglalkozik a Bétaterek
az alfatérben (2009) című írás az
Eseményhorizonton.
Az új reményben a birodalmi hadsereg műszaki
egységei a Halálcsillagon
a Mindenható szimbólumát viselik magukon (16.
kép). Egyrészt a
bolygóromboló szuperlézert aktiváló
katonák sisakján, másrészt a
Millennium Falcon fedélzetére igyekvő technikusok
egyenruhájának váll
részén láthatjuk a hatos
szimmetriájú kereket, szögletes küllőkkel.
Mindez ékesen árulkodik a csúcstechnológia
mindenhatóságába vetett
hitéről a birodalmiaknak, akik élet és
halál urainak képzelik magukat.
Velük szemben a Felkelő pilóták még mindig a
régi Köztársaság
szimbólumára hasonlító jelzéseket
viselnek a sisakjaikon (17. - 18.
kép).
Az ezredforduló tájékán elterjedt az
időfizikával foglalkozó emberek
között az a legenda, miszerint a Csillagok
háborújában a Halálcsillag
szuperlézerének nyalábjai pontosan olyan
sorrendben tüzelnek, ahogy a
fotinó időhurkában felvillannak egymás után
a tachionok (19. kép). A
tachionok felvillanásáról korábban
részletesen szó volt Az
energiakvantumok geometriája (2007) című
írásban az Eseményhorizonton.
Vettem magamnak a fáradtságot, és utána
néztem a dolognak,
ellenőrizendő, hogy tényleg így van-e. Lassítva
többször megnéztem a
kérdéses jelenetet, és ez alapján biztosan
állíthatom, hogy erről –
sajnos – szó sincs. A lézernyalábok
megjelenési sorrendje meglehetősen
szabálytalan, bár kétségtelen, hogy nyolc
darab van belőlük (20. kép).
Attól eltekintve, hogy fizikailag lehetetlen így
egyesíteni a
fénysugarakat egy nyalábba, az sem lehetséges,
hogy egyetlen rövid
lézer impulzussal szétrobbantsunk egy bolygót.
Maximum egy jó mély,
füstölgő lyukat lehetne vele égetni a kéregbe,
amiből aztán föltör a
láva és betömi a nyílást.
A birodalom visszavágban és A jedi visszatérben
nem találtam említésre
méltó szimbólumot, viszont megnéztem a
második Halálcsillag lövéseit
(21. kép). A jedi visszatérben a szuperlézer
kétszer tüzelt, ezúttal
azonban csak hét nyaláb indult a kráter
széléről, a nyolcadik a
közepéből startolt (22. kép). A két
lövés egymás tükörképe volt, csak a
csillagos ég háttere maradt változatlan, amiből
kiderül, hogy mindössze
a Halálcsillagot és a lézersugarat
tükrözték a számítógéppel,
a
vízszintes tengely körül elforgatva a képet. A
lézersugarak megjelenési
sorrendje itt is szabálytalan, ami komoly dilettantizmusra utal
a
készítők részéről (23. kép).
Egyszóval a legenda csak kacsa volt, mint
oly sok minden más az utóbbi években, aminek nem
néztek rendesen utána
a kiagyalói.
Végezetül pedig ejtenék néhány
szót a szereplők nevéről. Nem
mindegyiküknek van rejtett jelentése, de a főszereplők
nevei többnyire
beszédesek. Anakin Skywalker magyarul: Anya kinn
égjáró, azaz az
Anyában kint született szerinó. Darth Vader:
vaduló dárda (a darts
szóból). Obi-van Kenobi neve: gyász-van
látókör-gyász, ami tökéletesen
érthető abból a szempontból, hogy az ő
hibája miatt szabadult rá a
galaxisra az Anakinból lett Vader. Luke Skywalker:
égjáró lúk, vagyis
égben mozgó időforrás (lyuk), ami passzol egy
ügyes X-szárnyú pilótára.
Leia Organa neve: szerves (élő) leszármazott, aki az
Alderaan (olderán:
öregebb ég) hercegnője. Han Solo magyarul:
szóló (magányos) ég.
George Lucas, akinek az egész történetet
köszönhetjük (isteni
sugallatra), szintén sokat mondó nevet visel, mivel a
Luk-ász magyarul
isteni időforrást jelent. A Ge-or-ge: Gé-őr-Gé
pedig a Gaiát (bolygót)
őrző Gé rezgésű lény (maga Gaia helytartó
istenség). Ebből már biztosan
tudható, ki áll az egész star wars univerzum
mögött, ami nem véletlenül
lett olyan sikeres az egész világon.
Készült: 2009.11.16.
Frissítve: 2010.10.07.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz