ÁBRÁZOLÁSI
IRÁNYELVEK A LEENDŐ ŰRFLOTTÁNK SZÁMÁRA
„A
látott kép megvalósító erejű.”
1. ELŐSZÓ
Ezen írás folytatása az Általános
irányelvek a leendő űrflottánk számára
(2005) és a További irányelvek a leendő
űrflottánk számára (2008) című
publikációknak és javaslatokat tartalmaz a leendő
űrhajózási kézikönyv számára.
Köszönet érte a témában elmélyedő
kollégáknak és továbbra is várjuk az
olvasók észrevételeit, javaslatait a
felvázolt rendszerekkel kapcsolatban.
2. AZ ASZTROGÁCIÓS
TÉRHAJÓZÁSI ATLASZ
A világűrben és az egyes téresszenciákban
való eligazodáshoz, vagyis az
asztrogációhoz (asztronómiai
navigációhoz) szükség van egy dinamikus
(folyamatosan frissülő) térképre, ami egybe
integrálva minden fontos adatot tartalmaz az asztrogátor,
a kapitány, a pilóta és minden más
űrhajós számára (tudományos tiszt,
harcászati tiszt, valamint a földi
eseménykövetők és
forgalomirányítók). Ennek feltétlenül
térbeli (3D-s) térképnek kell lennie, tehát
nem elégedhetünk meg egy síklapra rajzolt,
felületes (mélység nélküli)
ábrával, amilyenek például a mai
bolygófelszíni térképek. Mivel pedig az
égi objektumok folyamatosan mozognak az űrben egymáshoz
képest, feltétlenül időbeli (mozgó)
térképre van szükség. Ami automatikusan
(önállóan), nagy pontossággal leképzi
a fizikai valóságot az egységes adatgyűjtő
rendszerbe integrált megfigyelő egységek adatainak
és az asztrogációs
számítógépek
pályaszámító programjainak
segítségével.
Ez a folyamatosan bővülő és egyre nagyobb
tárkapacitást igénylő virtuális rendszer
lesz az Asztrogációs Térhajózási
Atlasz (a továbbiakban: ATA), amihez valós időben
(késlekedés nélkül) hozzá kell
férnie az űrflotta minden egységének
(űrhajóknak, űrszondáknak, űrállomásoknak,
felszíni támaszpontoknak, az űrkikötők
forgalomirányításának és a flotta
parancsnokságoknak). Éppen ezért az ATA-t egy
szigorúan védett, bombabiztos szerverfarmon kell
elhelyezni (a főparancsnokság közelében), és
megfelelő kiszolgáló kapacitással (bejövő
adatok feldolgozása és eltárolása, kimenő
adatok biztosítása minden vonalon), redundanciával
(tartalék rendszerek karbantartás esetére)
és biztonsági felügyelettel (folyamatos technikai
felügyelet, fegyveres őrség) kell ellátni. A
rendszer időszálas művonalakon keresztül csatolódik
az űrflotta központi hálózati
csomópontjára (ami egy ettől fizikailag teljesen
független időszálas jelelosztó központ), amin
keresztül a bekapcsolt egységek elérhetik és
használhatják az atlaszt.
Az ATA-ban a következő adatoknak kell szerepelniük, tematikus
csoportokra bontva.:
1. Az Objektum
Nyilvántartási Katalógus (a
továbbiakban: ONYKA): ami minden fölfedezett
és
nyomon követett űrbeli objektum (égitest, űrjármű
és földrajzi hely) katalógusszámát
és ha van, a nevét tartalmazza. Ez a törzs
adatbázis, aminek rekordjaihoz a következő pontokban
felsorolt adatok hozzárendelődnek az atlaszban.
2. Párhuzamos univerzumok:
az ONYKA-ban szereplő objektumok mely
téresszenciában léteznek éppen (a
jelenben). Minden térszeletet önálló, 3D-s
térképen kell megjeleníteni. Ezek az
űrhajóink számára elérhető összes
paralel téresszenciák, minden
térdimenziószinten, plusz a nemtér-nemidő.
Bár elszeparálódnak egymástól,
mégis ki kell alakítani köztük logikai
kapcsolódási pontokat a biztonságos
térváltások
megkönnyítésére. Ez a gyakorlatban azt
jelenti, hogy az ATA-nak tudnia kell, hogyan fedik le egymást az
egyes térszelet térképek, azaz az egyes helyek
mely helyeknek felelnek meg a párhuzamos
téresszenciákban.
3. Térdimenziószintek:
az ONYKA-ban szereplő objektumok
és az ismert téresszenciák
térdimenziószáma, amik a jelenlegi tudásunk
és technikai lehetőségeink szerint 3D-sek, 4D-sek
és 5D-sek lehetnek. Abban az esetben, ha egy égitest
több térdimenzióban is jelen van (mint
például a Föld), ezt minden
téresszenciában ki kell jeleznie az atlasznak.
4. Az ONYKA objektumok térbeli
koordinátái: az,
hogy a jelenben éppen hol találhatók az adott
téresszenciában és
térdimenziószinten, a használt
koordinátarendszereknek megfelelően. A
koordinátarendszerek valószínűleg
háromfélék lesznek a beágyazási
környezetük kiterjedésétől függően, amiben
az adatokat a jellemző viszonyítási pontokhoz
(asztrogációs támpontokhoz) képest
megadjuk. Ezek: 1. Egy csillag körüli (heliocentrikus), 2.
Űrövezeti (szektoriális) és 3.
Tejútrendszerbeli (galaktikus). Ahogy az űrflotta
mozgástere egyre nő majd az évszázadok,
évezredek alatt, úgy kell kibővíteni a
koordinátarendszert is. Épp ezért célszerű
már az elején egy bővíthető és a
későbbi fejlesztésekkel kompatibilis rendszert kidolgozni
(hogy ne kelljen később az utódainknak az egészet
újratervezni és átírni).
5. Az ONYKA objektumok mozgási
paraméterei a
használt koordinátarendszerekben: az, hogy milyen
irányba, mekkora sebességgel mozognak,
közelítően milyen pályagörbét
leírva (egyenes, kör, ellipszis, parabola, hiperbola).
6. Az ONYKA objektumok időfüggő
térkoordinátái: az, hogy valami mikor, hol
volt,
van vagy lesz éppen. Ez a négyes és ötös
pont adataiból számolható ki. A gyakorlati
asztrogációhoz feltétlenül
szükség lesz majd egy olyan segédprogramra is az
ATA-ban, ami képes kiszámolni a távoli objektumok
látszólagos helyét egy adott
szemlélőpontból, adott időpillanatban nézve
(honnan, mikor, mi, hol látszódik). Ez a
távolságuk és az emanáció
(fénysebesség) függvénye, és
lehetővé teszi a tájékozódást,
valamint a nagy távolságú űrutazások
ugrási sorozatának, pályapontjainak
meghatározását.
7. Az ONYKA objektumok fő, jellemző
tulajdonságai, amiket az
Objektum Tulajdonságot Kifejező Ikonokkal (a
továbbiakban: OTKI) jelölnek az atlaszban. Ezek a
szimbólumok alapból látszódnak a
térképen, az objektum rajza mellett megjelenő ONYKA-val
együtt (mellette vagy alatta). Az atlaszt úgy kell
kialakítani, hogy egy adott objektumra (annak
területére) húzva a mutatónyilat a
képernyőn, alatta automatikusan megjelenjenek egy szöveges
buborékban az előző pontok adatai.
8. Az égitestek
felszíntérképei: ami minden
ismert bolygó, hold és űrtörmelék 3D-s,
űrfotók alapján összevágott
panorámaképeit, illetve 2D-s rajzolt
térképeit tartalmazza. A fontosabb égitestek
panorámaképeit célszerű rendszeresen, adott
időközönként frissíteni (hetente, havonta,
évente, a térképész egységek
kapacitásának függvényében). Ezen
térképeken fel kell tüntetni a földrajzi
objektumok mellett a fontosabb mesterséges objektumok
(támaszpontok, űrkikötők, városok, utak, stb)
helyét is. Egy nagy felbontású, közel
valós idejű (folyamatosan frissített)
térképnél pedig lehetővé kell tenni, hogy a
mozgó objektumok (autók, repülők, hajók,
tengeralattjárók) is szerepeljenek rajta. Ennek
elsősorban a katonai, rendészeti felhasználás
esetén van nagy jelentősége.
9. Kiegészítő adatok az
ONYKA-hoz: egy rövid,
maximum 1-2 oldalas, központilag szerkesztett
tájékoztató minden egyes objektumról. Ha a
mutatónyílra kattint a szemlélő, az ATA megnyit
számára egy ablakot (vagy a térkép ablaka
előtt ugyanazon képernyőn vagy egy külön
képernyőn, képernyőrészen, a
beállítástól függően), amiben
további fontos információk vannak felsorolva. Ezek
jellemzően: az objektum átmérője, tömege,
kémiai összetétele, éghajlata, a rajta
található főbb életformák listája,
az ismert veszélyforrások és minden egyéb
adat, amit szükséges tudni az adott objektumról. A
tájékoztató alján van egy link, ami egy
külön oldalra (állományhoz) vezet az atlaszban
(lásd: a 10. pontot).
10. Az ATA-n kívüli
információk link
gyűjteménye: itt csak hálózati címek
találhatók, amik egy tűzfalon keresztül kivezetnek
az ATA-ból a nyilvános hálózatba
(internetre). Olyan oldalakra, amik ellenőrzötten
biztonságosak és hiteles információkat
tartalmaznak az adott objektummal kapcsolatban. Ezek jellemzően:
leírások, beszámolók, jelentések,
képek, filmek, elemzések, szakmai
értékelések, stb lehetnek. Amennyiben nem
megoldható az ATA és a flotta
számítógépes
hálózatának tökéletes védelme a
nyilvános hálózat irányából
érkező támadásokkal szemben, ezt a pontot mellőzni
kell - vagy egy külön, belső adatbázist kell
építeni, ahová ellenőrzött módon lehet
áttölteni a kérdéses
információkat.
Összefoglalva: az ATA
akkor működik jól, ha a
használói két-három kattintás
segítségével gyakorlatilag minden elérhető
információhoz azonnal hozzáférnek, minden
ONYKA objektummal kapcsolatban. Ennek főleg akkor lesz
jelentősége, ha már nagyon sok bolygóról,
holdról, illetve csillagrendszerről lesznek adataink és a
flotta űrhajói jelentős méretű területeken fognak
mozogni, amiről annyi információ gyűlik össze, hogy
értelmetlenné válik mindent bemagoltatni az
űrhajósokkal. Vagyis az űrhajósok fejét nem kell
lexikonná alakítani, hanem biztosítani kell a
számukra, hogy bárhová menjenek is, azonnal
és könnyen minden szükséges tudáshoz
hozzájussanak a helyszínről.
További fontos követelmény, hogy minden ATA-hoz
kapcsolódó felhasználónak képesnek
kell lennie írni az atlaszt, vagyis hozzátenni új
információkat egy külön beviteli program
segítségével, hogy az adatbázis mindig
friss legyen és szó szerint percre pontos. A hamis vagy
ellenőrizetlen, megbízhatatlan adatok kivédése
érdekében minden bevitt információnak
személyi azonosítóval kell rendelkeznie (ki vitte
be és mikor), a számon kérhetőség
érdekében. Az ATA adatainak három logikai
csoportra osztva kell szerepelniük az adatbankban. Az első
csoportba kerülnek az egy forrásból
származó, úgymond ellenőrizetlen,
megerősítetlen információk, amiket az atlaszt
karbantartó szakemberek (amint lehet) átnéznek,
és ha formai hibát vagy gyanús dolgot
találnak benne, akkor azt kijavítják vagy
rákérdeznek a forrásnál (az
információt beküldőnél) a
részleteknek. A második csoportba kerülnek az
átnézett, javított, formalizált
információk, amikben már meg lehet bízni,
de nem teljesen. Azt eldönteni, hogy egy
információban mennyire lehet megbízni, mindig a
felhasználó felelőssége. A harmadik csoportba
kerülnek a független forrásból
származó, megerősített információk,
amiket legalább két észlelő ugyanolyannak
talált. Ha a második észlelés eltér
az elsőtől, automatikusan felülírja az elsőt és
megmarad az első csoportban. Az észlelések közti
eltérések természetesen
adattípusonként eltérő mértékűek
lehetnek, vagyis minden adatnak más és más a
rugalmassága, vagyis hogy mennyire kell pontosan egyeznie az
azonossághoz. Ennek a rugalmassági tényezőnek a
megállapítása az atlaszt karbantartó
szakemberek feladata.
Az ONKYA objektumok időfüggő
térkoordinátáinak (6. pont) nem csak a nagy
távolságú űrutazások során van
jelentősége, hanem az időcsúszásoknál
és később az időutazásoknál is (ha
odáig fejlődik a technikánk, hogy a flotta
irányított időutazásokra is képessé
válik).
Az ATA-ban szereplő ONYKA-khoz elvileg tetszőleges számú
OTKI-t lehet hozzárendelni, de praktikusan célszerű csak
3-4 darabot szerepeltetni, amik valószínűleg a
következők lesznek: a térdimenziószám, az
objektum típusa (égitest, űrjármű, felszíni
létesítmény, élőlény,
gépezet), és a biztonsági jellemzők (amikből
háromféle van). Ezen OTKI-kat is a felfedezőnek
(információ beküldőnek) kell kiválasztania az
atlasz számára, amit a karbantartók
felülbírálhatnak.
3. AZ OBJEKTUM TULAJDONSÁGOT
KIFEJEZŐ IKONOK
Az ATA-ban szereplő ONYKA-k a fő tulajdonságaikat kifejező
piktogramokkal együtt jelennek meg az atlaszban. Ezek az OTKI-k,
amik egyszerű és egyértelműen felismerhető
szimbólumok, egy tematikus listából az
objektumokhoz rendelve. Gyakorlatilag
képírásként funkcionálnak,
lehetővé téve az adott objektum jellemző (fontos)
tulajdonságainak azonnali felismerését a
szemlélő számára. Használatuk jóval
gyorsabbá teszi a döntéshozatalt, mintha a
felhasználónak hosszabb-rövidebb szöveget
kellene olvasgatnia a képernyőn. Megjegyzés: Az
asztrológiában ugyanezen célt
szolgálják a horoszkópba rajzolt
szimbólumok is (állatövi jegyek, bolygók
és kisbolygók jelei, valamint a műveleti jelek).
Mivel a megjelenítők a technikai fejlődésnek
köszönhetően nem csak 2D-sek (sík monitor) lehetnek a
későbbiekben, hanem 3D-sek is (holovíziós kocka),
az OTKI-kat úgy kell megtervezni, hogy megfeleljenek
mindkét megjelenítő rendszer által
támasztott követelményeknek. Vagyis legyenek
síkba rajzoltak (2D-sek), színtelenek (a
színezésnek mindig a megjelenítés
helyének háttérszínéhez kell
igazodnia, tehát a fekete világűr előtt fehérnek
vagy sárgának kell lennie, egy kék vagy zöld
bolygófelszínen pirosnak, egy csillag fénylő
gömbje előtt pedig feketének, stb) és egyszerűek
(minél kevesebb vonalból, ívből és
körből kell állniuk, gyerekrajzszerűen). Vagyis az
OTKI-knak az ábrázolt tulajdonságot jellemző
és egyedi módon, jól felismerhetően kell
kifejezniük, hogy egy gyerek is rögtön megértse,
miről van szó.
Megjegyzés: Az OTKI-k készítésekor nem
szabad elkövetni azt a hibát, amit a mai
számítástechnikában láthatunk, hogy
a különféle platformokhoz a fejlesztők
különféle ikon készleteket rajzoltak, amik nem
kompatibilisek egymással a kinézetükben és
színezésükben. Ráadásul ma már
többféle stílusú ikon készlet is
létezik egy rendszerhez, amik között válogathat
a felhasználó. Továbbá sok egymásra
hasonlító ikon van, amiket az apró
részletek és kis eltérések miatt
nehéz megkülönböztetni. Ennek a
változatosságnak a fő hátránya, hogy amikor
az ember megszokja az egyik használatát, és
hirtelen valamiért egy másik rendszerrel
találkozik, nehézséget jelent a
számára a jelek újraértelmezése,
újratanulása. Az ATA esetében ez a fajta civil
egyénieskedés megengedhetetlen. Ezért
szigorúan csak egyféle ikonkészletet szabad
használni és ahhoz a későbbiekben is ragaszkodni
kell (évezredeken át).
További fontos követelmény, hogy az ikonoknak
forgásszimmetrikusnak kell lenniük (forgatás 2D-ben)
és tükör szimmetrikusnak is (forgatás 3D-ben),
hogy még véletlenül se lehessen őket
összekeverni egymással. Ennek fő előnye, hogy az atlasz
3D-s megjelenítése esetén is
használhatók és felismerhetők maradnak. Egy
holovíziós kockában lebegő sík jel szemből
és hátulról egyaránt jól
látható és felismerhető (csak az
éléről nézve nem), míg egy betűkből
álló szó elolvasása nem olyan könnyű,
ha a tükörképét látja az ember. A
számok esetében nincs ilyen gond, mert azokat könnyű
felismerni elforgatva és tükrözve is.
4. OTKI CSOPORTOK
Az OTKI-k logikailag hat főcsoportra oszlanak, amik
különféle alcsoportokból állnak az
átláthatóság érdekében. Ezek
a következők (mindegyikhez mellékeltük az
ábrát is).:
1.
Égitestek térdimenziószáma:
1001 – az égitest 3D-s.
1002 – az égitest 3D-s és 4D-s, amik nincsenek
elszeparálva.
1003 – az égitest 3D-s és 4D-s, amik el vannak
szeparálva egymástól.
1004 – az égitest 3D-s és 4D-s és 5D-s, amik
nincsenek elszeparálva egymástól.
1005 – az égitest 3D-s és 4D-s és 5D-s, ahol a a
3D és 4D nincs elszeparálva, a 4D és 5D viszont el
van szeparálva egymástól. Ekkor
természetesen a 3D is el van szeparálva az 5D-től.
1006 – az égitest 3D-s és 4D-s és 5D-s, ahol a 3D
és 4D el van szeparálva, de a 4D és 5D nincs.
Ekkor természetesen a 3D nincs elszeparálva az 5D-től,
vagyis azon keresztül közvetve kapcsolódik
egymáshoz a 3D és 4D.
1007 – az égitest 3D-s és 4D-s és 5D-s, és
mindhárom el van szeparálva egymástól.
1008 – az égitest 4D-s.
1009 – az égitest 4D-s és 5D-s, amik nincsenek
elszeparálva.
1010 – az égitest 4D-s és 5D-s, amik el vannak
szeparálva egymástól.
1011 – az égitest 5D-s.
Megjegyzés: Egyelőre nem tudjuk, hogy mindegyik típus
létezik-e fizikailag, valahol az univerzumban, ezért
alkottuk meg az összes lehetőség ikonját.
2.
Égitestek:
21 – Csillagok:
2101 – csillag (átlagos, fősorozatbeli, Nap
típusú).
2102 – vörös óriás (nagy méretű csillag).
2103 – szuperóriás (nagyon nagy méretű csillag).
2104 – fehér törpe.
2105 – vörös törpe.
2106 – változó csillag.
2107 – nóva.
2108 – szupernóva.
2109 – neutroncsillag.
2110 – fekete lyuk.
Megjegyzés: Ez a csoportosítás a jelenlegi,
közismert csillag típusokon alapul, ami később
bővülhet vagy változhat, a tudásunk
függvényében.
22 – Bolygók, holdak,
űrtörmelékek és felhők:
2201 – kőzetbolygó, szilárd és folyékony
felszínnel, légkörrel vagy légkör
nélkül (az átmérője nagyjából
800 - 40 000 km között). A ma érvényes
csillagászati definícióktól eltérően
nem különböztetjük meg a törpebolygók
csoportját, mert a köztük lévő
különbség túl csekély és nehezen
meghatározható. Ugyanígy nem jelöljük
külön a kettős bolygókat sem.
2202 – gázbolygó, folyékony felszínnel (az
átmérője nagyjából 40 000 - 200 000 km
között).
2203 – barna törpe, protocsillag, átmenet a
gázbolygók és vörös törpék
között (az átmérője nagyjából 200
000 – 500 000 km között).
2204 – kisbolygó, szilárd felszínnel,
légkör nélkül (az átmérője
nagyjából 1 – 800 km között).
2205 – üstökös, szilárd felszínnel,
csóvaszerűen elpárolgó légkörrel (az
átmérője mint a kisbolygóké). Bár az
üstökösök azonos kategóriába
tartoznak a kisbolygókkal, mégis
megkülönböztetjük őket, a formájuk,
kibocsátott csóvájuk miatt.
2206 – űrtörmelék, szilárd felszínnel (az
átmérője nagyjából 1 mm – 1 km
között).
2207 – gyűrűrendszer egy bolygó körül.
2208 – hold, egy bolygó kísérője.
2209 – sötét felhő.
2210 – világító felhő (diffúz köd).
2211 – planetáris köd (táguló,
héjszerű gázfelhő).
2212 – felhőmag (csillagkezdemény felhőben).
Megjegyzés: Az űrbeli felhőket alkotó szemcsék
mérete 1 mm-es átmérő alatt pornak
számít, nem űrtörmeléknek.
3.
Űrjárművek:
31 – Űrhajók (embert
szállító
űrjárművek):
3101 – embert vagy értelmes idegen lényeket
szállító, általános
célú űrhajó.
3102 – csak téri hajtóművel rendelkező űrhajó.
3103 – téri és térugró hajtóművel
rendelkező űrhajó.
3104 – utasszállító űrhajó.
3105 – konténer teherszállító űrhajó.
3106 – ömlesztett árút, érceket
szállító teherűrhajó.
3107 – gázszállító
tartályhajó.
3108 – folyadék szállító
tartályhajó.
3109 – felderítő, kutató űrhajó.
3110 – mozgó csillagászati obszervatórium.
3111 – bójarakó, bójaszedő űrhajó.
3112 – hadihajó.
3113 – mentőűrhajó.
3114 – kórházhajó, egészségügyi
űrhajó.
3115 – tűzoltó és katasztrófa
elhárító űrhajó.
3116 – rendőrségi űrhajó.
3117 – daruhajó, vontató vagy tolóűrhajó.
3118 – mentőkapszula vagy mentőcsónak.
3119 – űrhajó roncs.
32 – Űrállomások,
térablakok:
3201 – általános célú
űrállomás (emberi vagy idegen lényekből
álló személyzettel).
3202 – autoszféra, önellátó
bioszférával rendelkező és állandó
lakótérként szolgáló
űrállomás.
3203 – űrhotel, megfigyelőhely, turista kilátó.
3204 – teherkikötő, átrakóhely, raktár
és ellátóközpont.
3205 – gyártelep, ipari létesítmény.
3206 – erőmű, energiatermelő űrállomás.
3207 – tudományos kutató űrállomás.
3208 – katonai űrállomás.
3209 – űrdokk, űrhajógyár.
3210 – elhagyott űrállomás, roncs.
3211 – működő térablak (használható), ami az
űrben vagy légkörben lebeg, esetleg egy
űrállomásra vagy égitest felszínére
van telepítve.
3212 – lezárt térablak, roncs.
33 – Űrszondák, űrrobotok:
3301 – általános célú űrszonda
hajtómű nélkül, távirányított
vagy autonóm vezérlésű szerkezet.
3302 – csak téri hajtóművel rendelkező űrszonda.
3303 – téri és térugró hajtóművel
rendelkező űrszonda.
3304 – térugrásvezető űrszonda.
3305 – felderítő, kutató, űrhajót
kísérő űrszonda.
3306 – térugrást megkönnyítő láncba
kihelyezett űrbója.
3307 – megfigyelő és nyomkövető űrbója.
3308 – katonai, harci űrszonda.
3309 – daru vagy vontató, tolóűrszonda.
3310 – égitest felszínére leszálló
kutatószonda.
3311 – asztroid (űrben dolgozó robot).
3312 – nanorobot (kihelyezett raj).
3313 – űrszonda roncs.
4.
Bolygófelszíni objektumok:
41 – Települések:
4101 – általános célú felszíni
támaszpont (emberi vagy idegen lényekből
álló személyzettel).
4102 – általános célú földalatti
támaszpont (emberi vagy idegen lényekből
álló személyzettel).
4103 – állandó lakótérként
szolgáló telep.
4104 – ideiglenes bázis, költöztethető telep.
4105 – üdülőtelep, hotel, szórakoztató
központ, turista kilátó.
4106 – átrakóhely, raktár és
ellátóközpont.
4107 – gyártelep, ipari létesítmény.
4108 – bánya, kitermelőhely.
4109 – mezőgazdasági farm, növénytermesztő,
állattenyésztő, élelmiszer
előállító telep.
4110 – űrkikötő, leszállópálya.
4111 – tudományos kutató állomás.
4112 – megfigyelőhely, őrposzt.
4113 – krematórium, halottasház, temető.
4114 – kórház, egészségügyi
intézmény, szanatórium.
4115 – templom, kegyhely, szent hely.
4116 – katonai bázis, támaszpont.
4117 – térenergia kicsatoló generátorral
üzemelő erőmű.
4118 – atomerőmű (radioaktív bomláson alapuló vagy
fúziós).
4119 – naperőmű (hőfókuszáló tükrös
erőmű, fotoelektromos áramfejlesztő erőmű).
4120 – vízerőmű (gátba épített erőmű,
árapályerőmű, tengeráramlás erőmű).
4121 – szén, olaj, gáz, hulladék
tüzelésű erőmű.
4122 – szélerőmű.
4123 – geotermikus erőmű.
4124 – automata mérőállomás.
4125 – elhagyott telep, rom.
Megjegyzés: Ide tartoznak a szárazföldi
építmények mellett a tengeri, szilárd
lábazaton álló létesítmények
és a tengerfenékre telepített bázisok is.
42 – Szárazföldi
járművek:
4201 – embert szállító, általános
célú kerekes jármű, gépkocsi.
4202 – tehergépjármű.
4203 – ipari munkagép.
4204 – mezőgazdasági munkagép.
4205 – daru vagy vontatógép, járműmentő.
4206 – tudományos, kutató, felderítő
gépjármű.
4207 – rendőrségi jármű.
4208 – tűzoltó jármű.
4209 – mentőautó.
4210 – katonai jármű.
4211 – kétéltű jármű
(vízi-szárazföldi, például
légpárnás vagy terepjáró).
4212 – robotautó.
4213 – gépjármű roncs.
43 – Légi járművek:
4301 – embert szállító, általános
célú repülőgép.
4302 – teherszállító repülőgép.
4303 – léghajó, léggömb.
4304 – mezőgazdasági repülőgép.
4305 – daru vagy vontató repülőgép.
4306 – tudományos, kutató, felderítő
repülőgép.
4307 – rendőrségi repülőgép.
4308 – tűzoltó repülőgép.
4309 – mentőrepülőgép.
4310 – katonai repülőgép.
4311 – hidroplán (tengeri mentőgép).
4312 – robotrepülőgép.
4313 – robotléghajó.
4314 – repülőgép vagy léghajó roncs.
44 – Vízfelszíni
járművek:
4401 – embert szállító, általános
célú hajó.
4402 – teherszállító hajó.
4403 – ipari üzem, úszó kitermelő egység
(úszó platform saját hajtóművekkel vagy
lehorgonyozva).
4404 – mezőgazdasági kitermelő, halász hajó.
4405 – daru vagy vontató, tolóhajó.
4406 – tudományos, kutató, felderítő hajó.
4407 – rendőrségi hajó.
4408 – tűzoltó és kárelhárító
hajó.
4409 – mentő vagy kórházhajó.
4410 – hadihajó.
4411 – anyahajó, repülőgép és helikopter
hordozó.
4412 – robothajó.
4413 – hajó roncs.
45 – Vízalatti járművek:
4501 – embert szállító, általános
célú tengeralattjáró.
4502 – teherszállító tengeralattjáró.
4503 – ipari üzem, vízalatti kitermelő egység
(úszó vagy lehorgonyzott).
4504 – mezőgazdasági kitermelő, halász
tengeralattjáró.
4505 – daru vagy vontató tengeralattjáró.
4506 – tudományos, kutató, felderítő
tengeralattjáró.
4507 – rendőrségi tengeralattjáró.
4508 – tűzoltó és kárelhárító
tengeralattjáró.
4509 – mentő vagy kórháztengeralattjáró.
4510 – katonai tengeralattjáró.
4511 – robot tengeralattjáró.
4512 – tengeralattjáró roncs.
5.
Élőlények és robotok:
51 – Élőlények (ember,
állat, növény,
mikroba, idegen lények):
5101 – ember.
5102 – szárazföldi állat (szilárd
felszínen vagy mocsaras területen élő, illetve
kétéltű).
5103 – madár (szárazföldi és vízi
szárnyasok).
5104 – vízi állat (halak, vízi emlősök).
5105 – szárazföldi növény (szilárd
felszínen vagy mocsaras területen élő).
5106 – vízi növény (vízfelszíni vagy
vízben élő).
5107 – mikroba (egysejtűek, amőbák, baktériumok,
vírusok, gombák).
5108 – idegen lény (ismeretlen kategóriába
tartozó).
Megjegyzés: Ez a lista később biztosan bővülni fog a
felfedezett újfajta élőlények miatt (mint
például a gázbolygók
légkörében élő lények, az űrben
élő lények, stb).
52 – Robotok és androidok:
5201 – android (embert utánzó gépezet).
5202 – felszíni kerekes robot.
5203 – felszíni lépegető robot.
5204 – felszíni nanorobot.
5205 – idegen robot (más értelmes lények
alkotása).
6.
Viszonyulási jellemzők:
61 – Veszély jelzések:
6101 - radioaktív sugárzás veszély.
6102 - elektromágneses sugárzás veszély.
6103 - erős mágneses tér veszély.
6104 - erős fény veszély (vakító,
forró sugárzás).
6105 - lézersugár veszély.
6106 – téranomália veszély.
6107 - nagyfeszültség veszély (elektromos
áram, villámcsapás).
6108 - robbanás veszély.
6109 - kémiai veszély (mérgező anyagok).
6110 - biológiai veszély (fertőzés).
6111 - élőlényektől származó veszély
(ragadozók, támadók, stb).
6112 - tűzveszély.
6113 - árvíz veszély.
6114 - fagyveszély.
6115 - földrengés veszély.
6116 - vulkánkitörés veszély
(lávafolyás, füstfelhő és
törmelékzápor).
6117 - Omlásveszély (épületek,
meredélyek, lavinák).
62 – Politikai és katonai
státuszok:
6201 – nagyon veszélyes, ellenséges, mindenképpen
kerülendő (jelzőszíne: sötétvörös).
6202 – veszélyes, lehetőleg kerülendő (jelzőszíne:
piros).
6203 – barátságtalan, óvatosság
szükséges (jelzőszíne: narancs).
6204 – ismeretlen viselkedésű, óvatosság
szükséges (jelzőszíne: sárga).
6205 – semleges viselkedésű, veszélytelen,
közömbös (jelzőszíne: zöld).
6206 – barátságos, megbízható,
segítőkész (jelzőszíne: világoskék).
6207 – saját objektum (jelzőszíne: kék).
6208 – szövetséges, megbízható,
segítőkész (jelzőszíne: lila).
63 – Intelligenciaszintek:
6301 – primitív értelem (kezdetleges).
6302 – a miénknél fejletlenebb értelem (fiatalabb).
6303 – a miénkkel közel azonos fejlettségű
értelem (egykorú).
6304 – a miénknél fejlettebb értelem
(öregebb).
6305 – a miénknél sokkal fejlettebb értelem
(isteni).
6306 – mesterséges intelligencia (gépi).
6307 – nagyon másféle, nem besorolható
értelem (meghatározhatatlan).
Megjegyzés: A későbbiekben természetesen, ahogy
változnak az ismereteink az univerzumról,
szükségessé válhat a fenti csoportok
és elemeik módosítása,
kibővítése, értelemszerűen. Ugyanakkor a
fejlesztőknek azt is tudniuk kell, hogy nincs értelme túl
sok elemmel bővíteni a listát, mivel ezek csak
általános tudnivalókat közölnek a
szemlélővel. A részleteket úgyis az ONYKA-hoz
rendelt kiegészítő adatok fogják tartalmazni.
Ráadásul minél több az OTKI, annál
nehezebben igazodnak el rajtuk a felhasználók. Ne
feledjük: az OTKI-kat nem csak az űrhajósoknak és
tudósoknak, hanem az ATA minden
használójának be kell magolnia majd a
hatékony munkához.
5. AZ ÁLTALÁNOS
MEGJELENÍTÉSI RENDSZER
Egy űrhajó parancsnoki hídján az egyes pultok
előtt és körben a falon számos megjelenítőre
van szükség, amiken az ügyeletes személyzet
minden szükséges információhoz
hozzájuthat az események nyomon
követéséhez és a döntések
meghozatalához. Mivel a feladatok és
körülmények roppant változatosak lehetnek,
semmiképp sem célszerű egy képernyőt csak egy
célra használni. A fantasztikus filmekben ugyan
láttunk már példákat arra, hogy a
monitorokat két vagy több célra is
használják a fedélzeten, de még ezek az
ötletek sem voltak igazán jól átgondolva
és főként kidolgozva. Éppen ezért
összeállítottunk egy Általános
Megjelenítési Rendszert (a továbbiakban:
ÁMER), ami tág határokat hagyva a
hajótervező mérnököknek és a
felhasználóknak, lehetővé teszi, hogy a
rendelkezésre álló képernyők mindig a
legoptimálisabban legyenek kihasználva a hídon
és rajtuk a lehető legátláthatóbb
formában jelenjenek meg az igényelt adatok.
De mielőtt ismertetnénk az ÁMER-t és
részeit, előbb gondoljuk végig, elvileg milyen
képernyőkre lehet szükség egy átlagos
űrhajó parancsnoki hídján. Aminek
alapértelmezésben nincs az űrre néző ablaka, mert
ez fölösleges biztonsági kockázatot jelentene,
és csak a helyet foglalja, még akkor is, ha egyben
monitorként is használható. A hídra vezető
egy vagy két ajtó felületén szintén el
lehet helyezni képernyőket (amennyiben nem falba
csúszók), amik értelemszerűen az űrhajó
vázlatrajzát, fedélzeteinek
térképét tartalmazzák és
kérésre útvonaltervet mutatnak (hová, merre
lehet menni, a közlekedési helyzettől függően).
A parancsnoki hídon lévő képernyők
számát és méretét, valamint a
használatuk módját egyrészt a
rendelkezésre álló hely, másrészt az
ott szolgálatot teljesítő személyek száma,
elhelyezkedése és munkaköre határozza meg,
harmadrészt pedig az egész rendszer
átláthatósága, és a
redundanciák minimalizálásának
kényszere, ami alapvető a hatékony, gyors és
egyszerű kezelhetőséghez. Nyilvánvaló, hogy
egyrészt minden szolgálatot teljesítő
személynek a vezérlőpultjához tartozik egy vagy
több saját képernyő, amin a számára
fontos adatok jelennek meg. Ezek mellett azonban szükség
van egy központi vagy főképernyőre is, amin mindenki
figyelemmel kísérheti a legfontosabb eseményeket.
A főképernyőt úgy kell elhelyezni, hogy a hídon
mindenki láthassa az üléséből. Vagy
közvetlenül, mert a látómezejébe esik (a
saját képernyői mellett) vagy közvetetten, ha
odafordítja a fejét. A tervezéskor fontos
szempont, hogy senki és semmi ne takarja, takarhassa el a
főképernyőt a normál működés közben
(mintha egy moziterem lenne a híd).
A főképernyő kezelése, a rajta megjelenő adatok
kiválasztása természetesen a kapitány (vagy
ügyeletes tiszt) feladata, aki a híd és az
egész hajó
irányításáért felelős. Mivel a
kapitány székét nehéz úgy
elhelyezni, hogy minden beosztottjának
képernyőjére rálásson, főleg ha azok
körben (körülötte) vannak elhelyezve a fal
mentén, ezért lehetővé kell tenni, hogy a
parancsnok bármelyik kezelőpult megjelenítőjének
képét a főképernyőre hozhassa. Lehetőleg
minél gyorsabban, maximum 1-2 gombnyomással,
anélkül hogy szólnia (kérnie) kellene
bárkitől is az őt érdeklő adatokat. Ettől
függetlenül természetesen a személyzet tagjai
szóban felhívhatják a kapitány
figyelmét a fontos dolgokra, hogy szerintük mit kellene
megnéznie a döntéshez. Ennek a módszernek az
előnye, hogy senkinek (és főleg a kapitánynak) nem kell
elhagynia az ülését ahhoz, hogy
hozzájuthasson bármely információhoz menet
közben. Ami egy filmen ugyan jól mutat, de a
valóságban kifejezetten problémás lehet.
A főképernyő vezérlésére szolgál a
kapitányi szék karfájába két oldalt
beépített, víz és
ütésálló érintőképernyő
páros, amit könnyen elérhet az ujjaival. Ezt a
két tapilapot természetesen föl kell szerelni
beépített biometrikus ujjlenyomat
azonosítóval, hogy csak az arra felhatalmazott tisztek
használhassák. Így elkerülhetők a
hídon tartózkodó egyéb személyek
véletlen érintéseiből vagy a
különféle tárgyak
hozzáéréséből adódó
problémák (kabátujj, kesztyű, lerakott
pohár, stb). A két tapilap
vezérlését úgy kell szoftveresen
kialakítani, hogy a tartalmuk felcserélhető legyen (bal
kezesek számára), illetve egyetlen tapilappal is
használható legyen a rendszer (sérült
kéz esetén). A kezelőmenü
beállításai között pedig szerepelnie
kell a biometrikus azonosító
kikapcsolhatóságának is, jelszavas
hozzáférés után, ami lehetővé teszi,
hogy vészhelyzetben szkafander kesztyűvel is
használható legyen a felület.
Alapértelmezésben a bal kéz tapilapján kell
megjeleníteni egy legördülő listában,
rövid címszavakkal és ikonokkal, fa-gráf
struktúrában a kapitány által elérni
kívánt információkat. Ez a Fedélzeti
Tematikus Adat Lista, a továbbiakban: FETAL. Ebből
választhatja ki, hogy mit akar éppen látni a
központi számítógépen keresztül
rendelkezésére álló adathalmazból. A
FETAL valószínűleg egy jó hosszú, sok
szintre tagolódó könyvtár struktúra
lesz (lásd: a 6. fejezetet), ezért a képernyő
külső (bal) oldalán lapozógombokat is meg kell
jeleníteni hozzá, amivel nem görgetni, hanem egy
oldalt ugrani lehet föl-le, gyorsan, mindenféle grafikus
effektusok nélkül (amik fölöslegesek). Az
aktuálisan kiválasztott tételnek pedig mindig
jól láthatóan ki kell emelkednie a
listából, például
háttérszínezéssel és-vagy
villogással (lásd: a 8. fejezetet).
A jobb kéz tapilapján kell megjeleníteni a
főképernyő felületének lehetséges szoftveres
felosztásait, ahová a kiválasztott tételek
kerülnek. Ez a Képernyő Felosztási Rendszer, a
továbbiakban: KÉFER, amivel a kezelő
meghatározhatja, hogy hová tegye az őt érdeklő
FETAL adatokat. Mivel a képernyő felületének
felosztása sokféle lehet (lásd: a 7. fejezetet),
ezek a lehetőségek is több oldalt fognak elfoglalni
valószínűleg. Ezért a külső (jobb) oldalon
lapozógombok kellenek a föl-le ugráshoz. Az
aktuálisan kiválasztott képernyőrésznek
pedig mindig jól láthatóan ki kell emelkednie a
többi közül, például
háttérszínezéssel és-vagy
villogással.
Annak érdekében, hogy a redundanciát
elkerüljük (ugyanaz az adat két vagy több
képernyőrészen), a kiválasztott tételeknek
blokkoltnak kell maradniuk mindaddig, amíg bárhol
szerepelnek a főképernyőn. A tételek között
pedig feltétlenül szerepelnie kell (lehetőleg a lista
elején) egy szünetjelnek, amivel üresbe lehet
állítani a megjelenítőt. Ez lehet egy
monoszkóp vagy az űrflotta emblémája, esetleg egy
kép az űrhajóról (vagy bármi
másról). Így a kapitány szükség
esetén megakadályozhatja, hogy a hídon
valamiért megjelenő illetéktelen személyek
olyasmit lássanak, amit nem volna szabad
(képernyőzár). Amikor kikötőben vagy
javítódokkban pihen a hajó, akkor is
célszerű üresbe kapcsolni a hídon minden monitort,
hogy csak a hozzáféréssel rendelkező
karbantartók férhessenek hozzá a
kulcsfontosságú információkhoz és
rendszerekhez.
Egy átlagos, közepes méretű és
sokfeladatú űrhajó parancsnoki hídján (a
jelenlegi elképzeléseink szerint) a következő
kezelőpultokra és a hozzájuk tartozó
személyzetre van szükség, a kapitány (1.)
körül (lásd: a rajzon).
A kapitány széke előtt kell elhelyezni, bal oldalon a
kormányos állást. Innen tudja a pilóta (2.)
irányítani az űrhajót a térbeli
mozgások és a térugrások során.
Nagyobb, bonyolultabb űrhajók esetén
valószínű, hogy két pilótára van
szükség egymás mellett, ahol az egyikük a
térbeli mozgásokat irányítja, a
másikuk pedig a térugrásokért felel. A
kormányos képernyőjének a
főképernyőhöz hasonlóan több részre
oszthatónak kell lennie, hogy a műszaki adatok mellett a
burkolatra szerelt külső kamerák képét
és a navigációs rendszerek adatait is egyszerre
figyelhesse.

A kapitány széke előtt kell
elhelyezni, jobb oldalon a
navigátori állást. Innen tudja az
asztrogátor (3. ) meghatározni az űrhajó
pozícióját, használni az ATA-t és
kiszámolni a megteendő útvonalat, akár
térbeli mozgásról, akár
térugrásról van szó. Egyben figyelemmel
kíséri az űrhajó körül lévő
különféle objektumokat is és összedolgozik
a pilótával, segítve a munkáját.
Nagyobb, bonyolultabb űrhajók esetén
valószínű, hogy két navigátorra van
szükség egymás mellett, ahol az egyikük a
térbeli mozgásokat határozza meg, a másikuk
pedig a térugrásokért (és az
ugrásvezető szonda
irányításáért) felel. A
navigátor képernyőjének több részre
oszthatónak kell lennie, hogy a környező világűrt
különböző nézetekben és eltérő
léptékekkel is egyszerre figyelhesse. Amennyiben pedig
létezik hozzá a technika, célszerű legalább
az asztrogátor számára három
dimenziós kivetítőt, holovíziós
kockát beépíteni a kezelőpultba, hogy minél
jobb rálátása legyen a térbeli objektumokra.
A kapitánytól balra, a pilóta mögött
kell elhelyezni, a híd bal oldalán a fedélzeti
mérnök munkaállomását. Innen tudja a
főgépész (4. ) figyelemmel kísérni
és vezérelni az űrhajó fedélzeti
rendszereit. Az energiaellátást, a hajtóműveket,
az életfenntartó rendszereket, a
kommunikációs rendszert és a
számítógépeket (mint rendszergazda).
Nagyobb, bonyolultabb űrhajók esetén
valószínű, hogy két vagy három
fedélzeti mérnökre van szükség
egymás mellett, akik elosztják egymás közt a
feladataikat. A főgépész képernyőjének
szintén több részre oszthatónak kell lennie
és az általa látott adatok egy része
megjelenik a pilóta képernyőjén is (amik
feltétlenül szükségesek a
manőverezéshez).
A kapitánytól jobbra, a navigátor mögött
kell elhelyezni, a híd jobb oldalán a tudományos
tiszt állását. Innen tudja a szakértő (5.)
figyelemmel kísérni és vezérelni az
űrhajó külső érzékelőit, a kamerákat,
távcsöveket, radarokat,
sugárzásmérőket, távérzékelő
rendszereket, elemző számítógépeket,
valamint a kihelyezett kísérő, felderítő és
kutató űrszondákat. Szükség esetén az
űrhajón kívül tartózkodó
személyek vagy csoportok munkáját is nyomon
követheti és tarthatja velük a kapcsolatot. Emellett
tudományos kérdésekben a kapitány
tanácsadójaként is működhet. Nagyobb,
bonyolultabb űrhajók esetén valószínű, hogy
két vagy három tudományos tisztre van
szükség egymás mellett, akik elosztják
egymás közt a feladataikat. A szakértő
képernyőjének szintén több részre
oszthatónak kell lennie és az általa látott
adatok egy része megjelenik a pilóta
képernyőjén is (amennyiben szükséges a
manőverezéshez).
Ezen személyek mellett a hídon hátul, a
kapitány mögött még két vagy
három állás kialakítására
kerülhet sor, az űrhajó rendeltetésétől
függően. Ők a falnál elhelyezkedő pultjaik miatt
háttal ülnek a főképernyőnek, ezért a
székeiknek forgathatónak kell lenniük, hogy
szükség esetén láthassák a
hídon zajló eseményeket.
Az egyik (bal oldalon) a harcászati tiszt pultja, ahonnan a
fegyvermester (6.) figyelheti az űrhajó körül
megjelenő ellenséget és vezérelheti a
fegyverzetet. A támadó és
elhárító fegyverzetet, a kihelyezett harci
űrszondákat, a védőpajzsokat és lehallgató,
zavaró rendszereket, valamint kapcsolatot tarthat a flotta
többi hajójával és a parancsnoksággal,
elemezheti a hírszerzői jelentéseket és taktikai
terveket dolgozhat ki a számítógépén
a kapitány számára. Emellett ő felel az
űrhajó belső biztonságáért is, vagyis
nyomon követheti a fedélzeten mozgó
személyzetet és lezárhatja az egyes belső
ajtókat, valamint irányíthatja a biztonsági
embereket (rendfenntartókat, katonákat). Nagyobb,
bonyolultabb űrhajók esetén valószínű, hogy
két vagy több, akár öt harcászati
tisztre is szükség lehet egymás mellett, akik
elosztják egymás közt a feladataikat. Amennyiben ez
túl sok helyet foglalna el, célszerű a híd
közelében (mögötte, mellette) egy külön
harcálláspontot kialakítani, ahol ezek az emberek
dolgozhatnak és nem zavarják a hajó
irányítóit.
A másik (jobb oldalon) a személyzeti tiszt pultja,
ahonnan a vezénylő (7.) figyelheti a személyzetet az
űrhajó belső kamera rendszerén keresztül,
irányíthatja a belső kommunikációs
(videotelefon) hálózatot, valamint a ruházatba
épített érzékelők
segítségével nyomon követheti a
személyzet egészségi állapotát.
Emellett ő irányítja a belső, fedélzeti robotokat
is, amennyiben azok nem képesek önállóan
elboldogulni egy feladattal. A vezénylő dolga
összeállítani a szolgálati beosztást
és naplózni a fedélzeten történteket,
illetve szükség esetén orvosfőtisztként is
tevékenykedik (kis létszámú
személyzetnél). Nagyobb, bonyolultabb űrhajók
esetén valószínű, hogy két vagy
három vezénylőre is szükség lehet
egymás mellett, akik elosztják egymás közt a
feladataikat.
A harmadik (középen, a kapitány mögött) a
repülésirányító tiszt pultja, ahonnan
a repülőfedélzet parancsnoka (8.) - nagy űrhajó,
anyahajó esetén - figyelheti és
irányíthatja a startfedélzeten,
leszállófedélzeten,
parkolófedélzeten és a
hangárfedélzeten mozgó kisebb űrhajók,
űrszondák mozgását, valamint a külső
zsilipeket. Emellett ő irányítja az űrhajó
körüli forgalmat és a kiküldött
járművek manővereit is. Feladata a repülőfedélzeten
dolgozó kiszolgáló személyzet és a
repülő személyzet irányítása és
tevékenységük összehangolása. Nagyobb,
bonyolultabb űrhajók esetén valószínű, hogy
két vagy akár öt
repülésirányítóra is
szükség lehet egymás mellett, akik elosztják
egymás közt a feladataikat. Amennyiben ez túl sok
helyet foglalna el, célszerű a híd közelében
(mögötte, mellette) egy külön
repülésirányító központot
kialakítani, ahol ezek az emberek dolgozhatnak és nem
zavarják a hajó irányítóit.
6. A FEDÉLZETI TEMATIKUS ADAT
LISTA
Az ÁMER az űrhajó parancsnoki hídjának
képernyőire kitehető adatok praktikus
elhelyezésének lehetőségeit és az adatok
kinézetét határozza meg. Mivel ezen
információk csoportosítása és
összetétele az űrhajó
felépítésétől és
rendeltetésétől függően nagyon sokféle lehet,
ezért az alábbiakban csak egy egyszerűsített
FETAL-t sorolunk fel, hogy érthető legyen, mire gondolunk.
Reméljük, az általunk felvázolt rendszer
később segítségére lesz az űrhajó
tervező mérnököknek és belső
építészeknek, valamint ergonómusoknak a
konkrét részletek kidolgozásában.
1. Az űrhajó térbeli
mozgásáról
tájékoztató adatok: irány,
sebesség,
gyorsulás, helyzet az aktuálisan használt
koordinátarendszerben, a beágyazási
térszelet paraméterei, a műhorizont (térbeli), a
hajó mozgásállapota (mozog, ugrik, parkol,
sodródik).
2. Az űrhajó időbeli
mozgásáról
tájékoztató adatok: sajátidő,
otthoni
rendszeridő, sajátidő szóródási
tulajdonságai, időcsúszás, kihelyezett
űrszondák sajátidejeinek elcsúszásai,
aktuális bolygó rendszerideje, helyi felszíni
zónaidő, idegen időszámítások, futó
folyamatok és küldetések, események
idejének kijelzése, fontos határidők
kijelzése.
3. Az űrhajó burkolatára
szerelt külső
kamerák képei: orr, tat, bal, jobb, tető,
fenék,
zsilipek környéke.
4. Az űrhajó
távérzékelő rendszerei
által közvetített adatok: a
távcsövek
képe, a sugárzásmérők, radarok
képei, a tudományos elemző műszerek adatai.
5. Az űrhajó belső
kameráinak képei: a
folyosókat, nem privát helyiségeket megfigyelő
biztonsági kamerák felvételei.
6. Az asztrogációhoz
szükséges adatok: az
ATA, a pályaszámítások, a
térugrással kapcsolatos navigációs adatok.
7. Az űrhajó fedélzeti
rendszereinek adatai: az
energiatermelés és energiafogyasztás
szekciókra lebontva, a szünetmentes tápok
állapota, a téri hajtóművek állapota, a
térugró hajtóművek állapota, a
fedélzeti számítógép
állapota, a belső és külső
kommunikációs rendszer állapota és az
éppen zajló adatáramlások nyomon
követése, az életfenntartó rendszerek
állapota (levegő, víz, élelem,
sugárzás, hőmérséklet, esetleg
hibernátorok), a teremtőgépek állapota (ha vannak
a fedélzeten), a térablak állapota (ha van a
fedélzeten), a zsilipek állapota, a
leszálló támok állapota, a belső
szakaszoló ajtók állapota, az önsúly,
a raksúly, a teljes súly adott gravitációs
térben.
8. Az Aktuális
Rendszerállapot Szintjének (a
továbbiakban: ARESZ) megjelenítése: nagy
színes számmal, alatta külön kiírva
betűkkel és a hozzárendelt tevékenységek
listája (elvégzendő, folyamatban, elvégzett,
akadályoztatva van). Az ARESZ-t részletesen lásd
a: További irányelvek a leendő űrflottánk
számára (2008) című publikációban.
9. A külső egységek adatai:
a kísérő
szondák, felderítő és kutató
szondák, ugrásvezető szondák állapota, a
műszereik adatai és a kameráik által
közvetített képek. A hajón kívül
dolgozó űrrobotok (asztroidok) állapota, a kompok
és kisebb űrhajók állapota. A mentőcsónakok
és mentőkapszulák állapota.
10. A személyzet adatai:
a személyzet
létszáma, az emberek elhelyezkedése az
űrhajó belsejében és azon kívül, a
szolgálatban lévők adatai (ki, hol, mikor, mit
csinál), az utasok (látogatók, behatolók)
nyomon követése, a személyzet
egészségi állapotának megfigyelése,
a belső robotok nyomon követése és
irányítása.
11. A hajó
emlékezetének tartalma: a
hajónapló, a személyzet privát
naplói, az ideiglenesen eltárolt adatok a
fedélzeten és az űrhajó körül
történtekről (amik egy idő után maguktól
törlődnek, ha nem kerülnek archiválásra), a
fedélzeti és kihelyezett műszerek adatai (az út
során összegyűjtött hasznos információk).
12. Az űrhajó külső
kommunikációjának
megjelenítése: az eseménykövetővel
való adatkapcsolat (hozzáférés a flotta
adatbankjához), a flotta többi űrhajójával
vagy idegen űrhajókkal való adatkapcsolat, az otthoni
hálózattal való adatkapcsolat
(hozzáférés a nyilvános internethez
védett módban, a flottán keresztül), valamint
az élő videotelefon kapcsolat bárkivel vagy
bárkikkel (konferenciabeszélgetés).
13. A fegyverzet adatai:
támadó fegyverek,
elhárító fegyverek, védőpajzsok,
lehallgató eszközök, megfigyelő és
idegen-barát azonosító eszközök,
zavaró eszközök, kihelyezhető fegyverek (harci
űrszondák és robotok), a fegyveres személyzet
állapota (őrség).
14. A
repülésirányítás adatai: a
repülőfedélzet állapota, indítások
és fogadások, parkolási rend, a zsilipek
állapota, a kiszolgáló személyzet
munkája, a repülő személyzet szolgálati
beosztása, a hajó körüli forgalom
irányítása.
7. A KÉPERNYŐ FELOSZTÁSI
RENDSZER
A parancsnoki híd főképernyőjének
lehetséges, legvalószínűbb részekre
osztásait és az alapértelmezésben
rájuk helyezendő adatokat a KÉFER szabályozza. A
főképernyőt itt az egyszerűség kedvéért
egyenlő élhosszúságú, vagyis négyzet
alakú felületként ábrázoljuk, amihez
nem muszáj tartania magát a tervezőknek. A négyzet
alakú monitor előnye, hogy a szélesvásznú
(téglalap alakú) kép alatt és
fölött üresen maradó csíkokon
kiegészítő információk,
tájékoztató szövegek jeleníthetők meg,
a programozástól függően.
1. Az űrhajó mozgásáról
tájékoztató adatok.
2. Az űrhajó fölött látható égre
néző tetőkamera képe. Videotelefonálás
esetén ezt célszerű használni. Térablakon
való átkelés esetén a kapuval kapcsolatos
adatokat ide célszerű kitenni.
3. A kísérő szondák és az
ugrásvezető szonda fő adatai.
4. Az űrhajó bal oldalán látható
égre néző burkolati kamera képe.
5. Az űrhajó előtt látható égre néző
orrkamera képe.
6. Az űrhajó jobb oldalán látható
égre néző burkolati kamera képe.
7. Az űrhajó fedélzeti rendszereiről
tájékoztató adatok.
8. Az űrhajó alatt látható égre néző
haskamera képe.
9. Az űrhajó mögött látható égre
néző tatkamera képe. Az ARESZ és más adatok
megjelenítésére ezt célszerű
használni.
2/6. vagy 5/9. Ha részletesebb, jobban látható
képre van szükség valamiről, például
egy külső kamera vagy érzékelő
képéről, de nem akarja a kapitány a teljes monitor
méretére nagyítani, akkor célszerű ezeket a
beállításokat használni.
Amennyiben a parancsnoki híd elülső részén
van elég hely több négyzet alakú
főképernyőnek, a legvalószínűbb
elhelyezésük egymás mellé
történik majd. Az egyes képernyőrészek
célszerű felosztása a mellékelt rajzon
látható.
8. A SZABVÁNYOS ADATFORMÁZÁSI SÉMA
A képernyőkre kerülő adatoknak célszerű
egységes kinézetben megjelenniük, legalább
egy űrhajón vagy űrhajó típuson, illetve
flottacsoporton belül. Ezt szabályozza a Szabványos
Adatformázási Séma (a továbbiakban: SZAS),
ami meghatározza az alkalmazható betűtípusokat,
betűméreteket, műveleti jeleket és szimbólumokat,
valamint az OTKI-k megjelenését is. Emellett
rögzíti a menük, listák, sematikus
ábrák, alkalmazás ablakok,
eszköztárak, panelek, mezők és nyomógombok,
egyszóval a widgetek kinézetét.
Mivel meglehetősen bonyolult feladatról van szó, a
SZAS-ról egyelőre csak annyit mondunk, hogy ajánlott lesz
profi grafikusokkal és pszichológusokkal megterveztetni.
Ennek során figyelembe kell venni a könnyű és gyors
felismerhetőséget, a szabványosított
színhasználatot, a szemkímélő
megjelenést (ez monitorfüggő is), valamint a
félreértelmezések lehetőségének
kizárását.
Ahogy az űrflottánk egyre nagyobb lesz, és egyre
többféle űrhajót állítunk
szolgálatba, valószínűleg felmerül majd az
igény, hogy a különféle feladatokat
ellátó járműveken a SZAS eltérő legyen,
igazodva a személyzet speciális igényeihez. Az
adatok grafikus megjelenésének formája ugyanis
befolyásolja a szemlélők hangulatát,
érzelmi állapotát, és végső soron a
figyelmét is. Ennek megfelelően egész más
kinézetet kell alkalmazni egy utasszállító
űrhajón, egy teherűrhajón, egy felderítő
űrhajón vagy egy hadihajón. Ugyanakkor nem szabad
túlzásba vinni a SZAS stílusok
szaporítását sem, hogy a flottán belül
az egyes felületek azért kompatibilisek maradjanak
egymással és az űrhajósok (egyik
alakulattól a másikhoz kerülve) gond
nélkül felismerjék őket.
Készült: 2010.05.15. - 24.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz