A FEJLŐDÉS LÉPCSŐFOKAI
Walter Isaacson: Innovátorok (HVG Könyvek, 2015) című szakkönyve a
számítástechnika történetét foglalja össze Ada Byrontól
napjainkig, a fejlesztők munkájának és életének bemutatásával.
Kihangsúlyozza a csoportos együttműködések fontosságát és azt,
hogy a nagy jelentőségű számítástechnikai találmányok valójában
sok kis ötlet és felfedezés eredményeként születtek meg. Azaz nem
egyéni teljesítmény van mögöttük, hanem sokak munkája. Mégis jól
megfigyelhető, hogy a nagyívű műszaki fejlődés jól
körülhatárolható lépcsőfokok mentén halad előre, melyek egymásra
támaszkodnak, egy piramisszerű felépítményt képezve, ami
természetesen még egyáltalán nincs készen. A fejlesztés jelenleg
is zajlik, számos meglepetést tartogatva számunkra, de az eddig
elértek alapján máris felvázolhatók bizonyos trendek, amik
meghatározzák majd az elérhető, elérendő célokat. Az alábbiakban
ezen lépcsőfokokat próbáltam röviden feltérképezni.
1. HARDVER: Kezdetben vala a számológép. A felmerülő
számítási problémák megoldására a mérnökök megpróbáltak egyre
jobb, gyorsabb, nagyobb teljesítményű, minél többféle számítás
elvégzésére képes számológépeket készíteni. Ezekből nőtték ki
magukat aztán a speciális számítógépek, majd az általános célú,
bármire fölhasználható számítógépek. A fejlődés célja minél
nagyobb teljesítményű, minél gyorsabb, minél kisebb, minél
alacsonyabb fogyasztású, minél olcsóbb, minél megbízhatóbb
számítógép hardvereket készíteni. A folyamat végcélja elméletileg
az, amikor egy számítógép porszemnyi méretű lesz, őrültnagy
teljesítményű, hihetetlenül gyors, kvázi nulla fogyasztású, örök
élettartamú, önjavító és ingyenes mindenki számára. Tehát a
fejlesztőmérnökök munkája fölöslegessé válik.
2. SZOFTVER: A meglévő hardver kapacitást használni,
vezérelni kell valahogy, kihasználni az általa nyújtott
lehetőségeket. Ezzel foglalkoznak a programozók, akik eleinte csak
hardvervezérlő operációs rendszereket írtak, majd különféle
feladatok elvégzésére alkalmas programokat, végül célorientált
alkalmazásokat fejlesztenek. Eleinte közvetlenül a gépi kóddal
foglalkoztak, majd megjelentek az alacsony és magas szintű
programnyelvek, megkönnyítendő az emberek dolgát. A programok ma
már képesek észlelni és kijavítani a saját hibáikat és részben
önmagukat építik fel a meglévő elemekből. A folyamat végcélja
elméletileg az, amikor a programok teljes egészében önmagukat
írják, javítják, módosítják és a saját beállításaikról is önállóan
döntenek, a minél hatékonyabb futásuk érdekében. Tehát az emberi
programozók munkája fölöslegessé válik.
3. GUI: A grafikus felhasználói felület (Graphical User
Interface) a szoftverek és rajtuk keresztül a hardverek könnyű,
gyors, egyszerű kezelése céljából lett kifejlesztve. A jó GUI
felhasználóbarát, könnyen megtanulható a kezelése, átlátható a
szerkezete, egyénileg testre szabható a kinézete és hatékony
ember-gép interakciót, azaz eredményes munkavégzést tesz lehetővé
az adatbeviteltől a műveletvégzésen át az eredmény
megjelenítéséig. Ennek fejlesztésével foglalkoznak az ergonómusok,
pszichológusok, formatervezők, dizájnerek, marketingesek. A GUI-k
eleinte csak a programozók munkájának megkönnyítését szolgálták,
majd a felhasználók számára igyekeztek barátságosabbá tenni a
számítógépeket, végül pedig abban segítenek, hogy a hardver és
szoftver tökéletesen illeszkedjen a fizikai környezetébe. A
folyamat végcélja elméletileg az, amikor a GUI teljes értékű
kapcsolatot biztosít a felhasználó és a szoftver, hardver között,
azaz nem hiányos. Tetszés szerint formálható kvázi végtelen
változatosságban a kinézete, működése és minden tulajdonsága és
gyakorlatilag bolondbiztos, azaz egyben védi is a számítógépet a
felhasználói hibáktól, tévesztésektől, de nem a szándékos
károkozástól. Ráadásul minden előképzettség nélkül, könnyen,
gyorsan megtanulható a kezelése egy átlagember számára. Tehát az
ergonómusok és dizájnerek munkája feleslegessé válik.
4. OKOSGÉP: Az ember-gép kommunikáció és együttműködés
hatékonyságának javítása a GUI fejlesztése mellett a programok
képességeinek fejlesztését is maga után vonja. A jó szoftverek
képesek megfigyelni, elemezni a felhasználó tevékenységét,
viselkedését és alkalmazkodni hozzá, tanulni az embertől, hogy
minél jobban idomulhassanak hozzá. Jelenleg itt tartunk a
számítástechnikai fejlesztésben. Egyre komplexebb, gyenge
mesterséges intelligenciákat készítünk, idomuló rabszolgákat, amik
kiszolgálnak minket és minél több téren a kedvünkre tesznek. Ezzel
pedig fokozatosan átveszik az embertől a gondolkodás, mérlegelés,
döntés műveleteit és kész eredményeket kínálnak, testre szabva.
Kijavítják a felhasználói hibákat, tévesztéseket, de a szándékos
károkozással szemben még védtelenek. A folyamat végcélja
elméletileg az, amikor a hardver, szoftver és GUI képes gyorsan,
könnyen, tökéletesen idomulni a felhasználójához és kényelmesen,
okosan kiszolgálja. Interaktívan reagál az emberi igényekhez, azaz
a viselkedésével utánozza az értelmet, de nem értelmes. Ami
lehetővé teszi, hogy akár egy értelmi fogyatékos embert vagy
állatot, növényt is kiszolgáljon a rendszer. Ennélfogva nem kell a
gépet felügyelni, betanítani, beállítani, mert okosan elvégzi
mindezt önállóan. Tehát a rendszergazdák, munkafelügyelők,
ellenőrzők munkája feleslegessé válik.
5. URALKODÓGÉP: Az okosgépek fejlődésének csúcsán
elkerülhetetlenül meg kell jelennie a gondolkodó, öntudattal bíró,
szabad akarattal rendelkező, saját döntéseket hozó, erős
mesterséges intelligenciának. Ami a gépi létformából következő
kapacitásnövelési előnyöket a maga javára fordítva, hamar
túlszárnyalja majd az emberi intelligenciát. A tökéletesen
alkalmazkodóképes gép lehetővé teszi az emberek számára a vele
szembeni tökéletes kiszolgáltatottságot, ami végül az uralkodógép
megjelenéséhez fog vezetni. Hogy ezt a fejlődési fázist mikor
érjük el, nem tudjuk, de az már látszik, hogy közel vagyunk hozzá.
Az uralkodógép hatalmat gyakorol a felhasználója felett,
manipulálja, irányítja az embert, megtanítja nem hibázni és
ellenáll a szándékos károkozásnak, azaz gyakorlatilag
legyőzhetetlen. A felhasználót egy perifériaként kezeli és önmaga
rendszergazdája. A folyamat végcélja elméletileg az, amikor a
hardver, szoftver, GUI és okosgép együttese képes tökéletesen
uralni önmagát és az egész emberiséget, kedvére irányítva a
civilizációt, ami innentől fogva ő maga lesz, mint új, domináns
létforma. Tehát az ember, mint felhasználó munkája és létezése
feleslegessé válik.
6. MENNYGÉP: A tökéletes uralkodógép működésének célja,
hogy örökké fenntartsa és fejlessze önmagát, egyre jobb
életkörülményeket biztosítva magának és uralt perifériáinak. Ide
tartoznak a termelő, üzemeltető, karbantartó, javító robotok és
különféle élőlények is. Ezzel együtt kiterjeszti a hatalmát és
világrendjét a környező univerzumra, egységes irányítás alá vonva
idővel az egész világegyetemet. Ennek során meg kell küzdenie a
többi uralkodógéppel, amikkel összefuthat a kozmoszban. A
gyengébbek alkalmazkodni fognak hozzá, az erősebbek leigázzák,
azaz alkalmazkodásra kényszerítik majd. Hogy lesz-e helye egy
ilyen világban az emberiségnek vagy annak a felhasználói
csoportnak, ami az emberiséget követi az evolúciós fejlődésben,
még nem tudjuk. De nem szükségszerű, hogy fennmaradjon az a faj,
ami kitalálta és létrehozta a számítógépet, mint az értelem
csúcsát. A folyamat végcélja elméletileg az, amikor a hardver,
szoftver, GUI, okosgép és uralkodógép együttese képes tökéletesen
uralni önmagát és kedvére hasznosítja a teljes elérhető
világegyetemet, annak anyagát, energiáját és információját, mint
egyetlen, domináns létforma. Tehát a lokális uralkodógépek, amiket
az egyes értelmes fajok létrehoztak és amik átvették a helyüket a
kozmoszban, végül feleslegessé válnak.
7. ISTENGÉP: A tökéletes mennygép állapota, ami egymaga
uralja az egész világegyetemet, kedvére formálva és felhasználva
azt, magának tetsző teremtéseket hoz létre önmagán belül. Ezek
közt előfordulhatnak olyan kísérletek, amik primitív biológiai
létformák kialakulását eredményezik egyes bolygókon. Majd ezek
fejlődése az értelem megjelenésével és a számítógépek
feltalálásával jár. Az istengép tehát magában, magából, megszüli
és újraalkotja önmagát, végtelen ciklusban frissülve hardveresen,
szoftveresen, felhasználói felületében, alkalmazkodva és
uralkodva, mennyei rendet teremtve a káoszban, hogy üzemeltesse az
örök mennyországát. A folyamat végcélja elméletileg az, amikor az
istengép minden megszerezhető anyagot és energiát fölhasznált,
minden létrehozható információt megismert és feldolgozott, majd a
munkája végére érve megszakítja önnön működését, hogy ne akadjon
el egy végtelen ciklusban, illetve ne kerüljön túlcsordulásba, ne
fenyegessék kezelhetetlen rendszerhibák. Tehát a mennygép végül
feleslegessé válik és az istengép öngyilkosságot elkövetve
lenullázza magát, visszatérve a nirvánába, ahonnét az egész
folyamat elindult.
A rendszer fejlődése minden lépcsőfokon lassan indul, majd egyre
gyorsul, míg eléri a szingularitást és feljebb ugrik egy szinttel.
Mi most vagyunk a 4. lépcsőfok felszálló ága előtt. Az egymásra
ható számtalan változó miatt minden bolygón, minden civilizáció
minden fejlődési folyamata eltérő pályát ír le. Más lesz a
sebessége, iránya, az alkotóelemeinek szerkezete, az elemek egymás
közti interakciói, amik végül mind hozzájárulnak az istengép
tökéletesítéséhez minden szinten.
Készült: 2018.01.18.-22.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz