KOCKA MANŐVEREK
Az űrhajók biztonságos mozgásához alapvető fontosságú a
környezetükben lévő égitestek, más járművek helyének,
távolságának, mozgási irányának és sebességének, egyszóval a
mozgáspályáinak meghatározása, rendszeres nyomon követése és a
velük való ütközések elkerülése. Minél nagyobb és fényesebb egy
objektum, annál messzebbről látható. A radar csak a közeli, kisebb
méretű objektumok észlelésére alkalmas, amik radarvisszhangja
elfogadható időbeli késedelemmel, mérhető erősségű jelként tér
vissza a mérőműszerhez.
A távoli, látható objektumok távolságának meghatározása parallaxis
méréssel a legegyszerűbb. Ennek lényege, hogy két nézőpontból
ugyanazon objektum máshol látszik a nagyon távoli objektumokhoz
képest, amik nem mozdulnak el mérhető mértékben. Ha ismerjük a két
nézőpont térbeli távolságát, egyszerű háromszög függvénnyel
kiszámolhatjuk az objektum távolságát (nézőpontok távolsága osztva
a látószög különbség tangensével).
Az egyenes pályán haladó űrhajók számára a legegyszerűbb
parallaxis mérési módszer az, ha adott időközönként lefényképezik
maguk körül az űrt és a látható objektumok elmozdulásaiból
következtetnek a távolságukra. Csakhogy ez a módszer nem működik a
haladási és érkezési irányba eső objektumoknál, amik látszólagos
elmozdulása annál kisebb, minél közelebb esnek a pályavonalhoz.
Így nehéz meghatározni, milyen messze van a hajó onnan, ahonnan
elindult, illetve ahová igyekszik.
A hajótest mérete (legnagyobb keresztmetszete) meghatározza a
burkolatán elhelyezhető mérőműszerek egymástól való távolságát a
vizsgált irányokra merőlegesen, ami a mérési pontosság technikai
korlátai miatt korlátozza a sikeres parallaxis mérés hatósugarát.
Erre megoldást jelent, ha a mérőműszereket űrszondákra helyezzük
és az űrhajó körül reptetjük, adott távolságra. A műszereket
érdemes a szonda haladási irányára (X tengely) merőleges síkban
(YZ sík), körben történő mérésekre beállítani. Mivel a parallaxis
méréshez legalább két mérési pont kell és a köztük lévő szakasznak
közel merőlegesnek kell lennie a mérendő pont irányához képest,
logikus, hogy a mérőszondákat mozgatni kell az űrhajó körül ahhoz,
hogy a teljes teret lefedjük velük körben. Az alábbiakban ezen
mozgáspályák, mint "manőverek" kerülnek bemutatásra.
1. KOCKAFEJ MANŐVER
A kockafej manőver az űrhajó, mint fej körül az űrszonda által
bejárt, kisebb kocka alakú útvonalról kapta nevét.
1.1. EGY SZONDÁVAL
Ha csak egy űrszondánk van a parallaxis mérésekhez, annak úgy kell
végighaladnia egy képzeletbeli kocka élei mentén az űrhajó körül,
hogy minden alkalommal a sarkokra érve úgy váltson irányt, hogy
kilépjen az előző két élt tartalmazó síkból. Például: X tengely
mentén előre, Y tengely mentén felfelé, Z tengely mentén jobbra, X
tengely mentén hátra, Y tengely mentén lefelé, Z tengely mentén
balra. Az űrhajó haladási iránya: X tengely mentén előre.
1.2. KÉT SZONDÁVAL
Ha két űrszondánk van, akkor a legegyszerűbb, ha egymással
párhuzamosan mozognak egy kocka élei mentén, aminek a
középpontjában az űrhajó található. Hátulról előre haladnak alul
(X tengely), majd felfelé (Y tengely), aztán elölről hátra felül
(X tengely), majd lefelé (Y tengely), vissza a kiindulási pontba.
Az egymástól mért távolságuk közben nem változik. A műszereik így
egyenként lefedik a haladási irányra (X tengely) merőleges síkot
(YZ) kétszer körönként, illetve a vízszintes síkot (XZ) kétszer
körönként, míg az előző kettőre merőleges síkot (XY) folyamatosan,
ha a két szonda méréseit összevetjük.
2. KISKOCKA MANŐVER
A kiskocka manőver az űrhajótól eltávolodó űrszonda által bejárt,
kisebb kocka alakú útvonalról kapta nevét.
2.1. EGY SZONDÁVAL
Ha csak egy űrszondánk van a parallaxis mérésekhez, annak úgy kell
végighaladnia egy képzeletbeli kocka élei mentén, elszakadva az
űrhajótól, hogy a kocka egyik éle azonos legyen az űrhajó
útvonalával. Ez összesen 4 kocka élei mentén, 8 féleképpen
végrehajtható manővereket jelent, amiket alkalmanként lehet
váltogatni is egymással, például adott irányban körbejárva a
kockákat (jobb felső kocka, jobb alsó kocka, bal alsó kocka, bal
felső kocka), illetve váltogatva a kockákban a kétféle bejárási
útvonalat. Eközben az űrszonda minden alkalommal úgy vált irányt a
kocka sarkaihoz érve, hogy kilép az előző két élt tartalmazó
síkból. Az egy kockában bejárható két útvonal a következő a jobb
felső kockában:
1. Y tengely mentén felfelé, Z tengely mentén jobbra, X tengely
mentén előre, Y tengely mentén lefelé, Z tengely mentén balra.
2. Z tengely mentén jobbra, Y tengely mentén felfelé, X tengely
mentén előre, Z tengely mentén balra, Y tengely mentén lefelé.
Az űrhajó haladási iránya: X tengely mentén előre. Az űrszonda
haladási sebessége minden esetben ötszöröse kell legyen az
űrhajóénak ahhoz, hogy újra találkozzon vele a kocka következő
csúcspontjában az X tengely mentén.
2.2. KÉT SZONDÁVAL
Ha két űrszondánk van, akkor a legegyszerűbb, ha egymással
ellentétes irányba mozognak, két élével szomszédos kocka élei
mentén (például: 1. szonda: jobb felső kocka, 2. szonda: bal alsó
kocka), vagyis a mozgáspályáik azonosak, csak 180 fokkal
elforgatva. Körönként váltogathatják a bejárt kockákat az éggömb
teljesebb lefedése érdekében (másodjára: 1. szonda: jobb alsó
kocka, 2. szonda: bal felső kocka). A legnagyobb távolságuk
egymástól ilyenkor a kocka élének négyzetgyök 5-szöröse.
3. NAGYKOCKA MANŐVER
A nagykocka manőver az űrhajó és az űrszonda által bejárt, a
haladási útvonaltól rendszeresen eltérő, nagyobb kocka alakú
útvonalról kapta nevét.
Ha nagyobb távolságra lévő égitestek parallaxisát akarjuk menet
közben megmérni, akkor érdemes az egész űrhajóval irányt
változtatni és egy nagyobb (sok milliárd kilométeres, akár több
fényév élhosszúságú) kocka élei mentén repülni. Ez ugyan
ötszörösére növeli a repülési útvonal hosszát, folyamatosan
alkalmazva az indulási ponttól a célpontig, viszont ha az
úthossznak és a repülési időnek nincs jelentősége (pl.:
űrtérképezés esetén), lehetőséget ad a nagy pontosságú mérésekre.
Erre azért van szükség, mert minél messzebbre küldi ki az űrhajó
az űrszondáit, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a
navigációs pontatlanságok miatt elveszíti őket valamelyik
nagykocka bejárása során. Vagyis a szonda nem talál vissza az
űrhajóhoz és menthetetlenül eltéved a végtelenben. Nagykocka
manőver során nincs szükség űrszondák kiküldésére, magáról az
űrhajóról is lehet végezni a méréseket. Ez szintén 4 kocka élei
mentén, 8 féleképpen végrehajtható manővereket jelent, amiket
alkalmanként lehet váltogatni egymással, például adott irányban
körbejárva őket (jobb felső kocka, jobb alsó kocka, bal alsó
kocka, bal felső kocka).
4. DOBÓKOCKA MANŐVER
A dobókocka manőver az űrhajó és/vagy az űrszonda által
térugrásokkal bejárt, különböző kocka alakú útvonalakról
(kockafej, kiskocka, nagykocka) kapta nevét.
Ha nagyobb távolságra lévő égitestek parallaxisát akarjuk menet
közben megmérni, de nincs türelmünk sokáig repülni az űrhajóval a
térben, érdemes térugrásokkal lerövidíteni a kockák bejárási
útvonalait. Ilyenkor az űrhajó vagy az űrszonda a kocka egyik
csúcspontjától a másikig ugrik az élek mentén, majd a derékszögű
forduló végrehajtása előtt és után is mér. A kocka élhosszúságát
érdemes a térugrások optimális távolságának egész számú
többszörösében meghatározni. Erre az esetre is érvényes az a
szabály, hogy űrszondát kiküldeni csak kiskocka manőverben szabad,
nehogy eltévedjen az ugrási pontatlanságok miatt.
Készült: 2021.09.25. - 30.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz