SZEGED: ŐSMAGYAR EMLÉKHELY
A minap Szegeden jártam és többek között megnéztem a város északi
részén lévő Vér-tó és a szomszédos Európa liget környékét is, ami
Újrókus és Makkosház kerületek közt található a Rókusi körút és a
Csongrádi sugárút kereszteződésénél (tőle délre áll a távbeszélő
torony). Itt a tó melletti dombra 2010-ben a Magyarok
Világszövetsége egy emlékhelyet épített, ami fa szobrokból,
totemoszlopokból és számos székely kapuból áll. Bár dicséretes,
hogy ilyen rovásírással és ősmagyar szimbólumokkal díszített
emlékművet raktak a városba, azért a szakrális geometria és
építészeti szabályok ismeretében komoly kritikát kell
megfogalmaznom a létesítménnyel kapcsolatban.
1. Elhelyezkedés: Katasztrofális! A domb beékelődik a
nyugati oldalán lévő Vér-tó és a keleti oldalán lévő Európa liget
közé, ahol a villamos végállomás van. Délről a körút, északról egy
lakótelep és annak parkolója határolja, vagyis elég bajos a
megközelítése. Már maguk a nevek is baljósak és semmi jót nem
ígérők. Egy ilyen helyen lévő dombra én maximum az aradi vértanúk
vagy az ismeretlen honvéd emlékhelyét telepíteném, nem egy olyan
emlékművet, ami a magyarság eredet történetét és életprogramját
tartalmazza szimbólumokba kódolva (a vér és Európa közé
beszorítva). Erre mondjuk azt, hogy rossz ómen.
2. Tájolás: Rossz! Az emlékművet próbálták az égtájaknak
megfelelően felépíteni, a szobrok is ennek megfelelően állnak
(négy kőoroszlán, lábával a Földgolyón tapodik a négy égtáj felé).
Csakhogy a székelykapuk sorozata, ami a dombra (az őseinkhez, a
népünk eredetéhez) felvezető szakrális útvonal szimbóluma,
északról indul, nem keletről, ahonnan az őseink jöttek (vagy
nyugatról, ahová állítólag igyekszünk). Lényegében egy
autóparkolóból indul (a nagy semmiből! - ahol most vagyunk) és egy
buldózerekkel rosszul elegyengetett (értsd: trehányul megcsinált)
lejtőn megy föl a dombra. A túloldalon meg kanyargós, lepusztult
ösvény vezet le a susnyáson (bokrokon) keresztül szintén a
semmibe, a villamossínekhez. Ha ezt egy magyar táltos meglátja,
ott helyben idegrohamot kap. Ahogy én is nem győztem csóválni a
fejem ezen alapvető tervezési hibák miatt.
3. Útvonal: Használhatatlan! Elvileg ezt a zarándokhelyet
úgy kéne meglátogatni, hogy az ember az első székelykaputól
elindul fölfelé a dombra, s közben a jelentől visszafelé halad a
múltunkba az őseredethez, ahogy azt a kapuk melletti faoszlopok
jelzik is. Ezekre műanyag cédulákat szögeltek (ízléstelen!),
rajtuk rövid szöveggel nemzetünk nagyjairól. Az első Kossuth,
aztán az időben visszafelé haladunk: Rákóczi, Zrínyi, Dobó,
Hunyadi, stb. Csakhogy a székelykapuk össze-vissza állnak! Minden
kapunak van egy nagy és egy kis nyílása. Egyeseknél a kis nyílás a
bal oldalon van, másoknál a jobb oldalon. Ráadásul az út nem
egyenes, hanem enyhe S alakú, így se átlátni, se simán végigmenni
nem lehet rajta. De még ha lehetne, akkor sem lehet, mert a
dombról levezető ösvény nem a kapukon át vezet, hanem mellettük,
illetve a domb tövében egy kőjárda még átlósan át is szeli az
útvonalat, mintegy fittyet hányva rá. Így a látogatók nem
járhatják végig a szakrális beavatási (a múlttal szembesítő)
útvonalat, hanem kerülőutakon csavaroghatnak a területen.
4. Mondanivaló: Siralmas! Az egész emlékhely szerintem hűen
tükrözi a magyarság katasztrofális szellemi és fizikai helyzetét
és elcseszett történelmét. Kezdve azzal, hogy a dombra felvezető
útvonal a semmiből indul és az első állomása nem a jelenben van,
hanem a XIX. század közepén (Kossuth). Mintha a Magyarok
Világszövetségének 1849-ben megállt volna az idő és utána semmi
sem történt volna (ami a közelmúlt teljes tagadását és
feldolgozatlanságát sugallja). Szerintem ez elé kellett volna még
legalább két állomást telepíteni (de nincs rá hely): egyet
Horthynak (aki minden kritika ellenére a XX. század legnagyobb
magyar vezetője volt), egyet pedig majd Orbánnak (mert gondolni
kell a közeljövőre is). Az útvonal végigjárhatatlan, hisz a
székelykapukon át nem vezet útvonal (járda vagy lépcső), csak fű
van és elegyengetetlen lejtő. Ez jelzi, hogy a mai magyaroknak már
nem sok közük van az őseikhez, hiszen külön utakon kell járniuk,
eltérve az eredeti életprogramtól. Viszont mellette van egy sima
lejtő a szánkózóknak, ami abszolút nem odaillő egy szent helyen.
5. Továbbá: A dombtetőn nagy póznákon zászlók lobognak, de
csak a maiak, nem az ősiek. És bár több helyen ki vannak téve
táblák, hogy kamerákkal megfigyelt terület, én bizony egyetlen
kamerát sem láttam sehol. Mivel a dombra nem vezet föl járda, csak
letaposott ösvény, sáros időben járhatatlan. A dombtetőn van egy
fényoltárnak nevezett márványasztal is, amire azonban nem a fény
szimbólumát karcolták (nyolcas szimmetriát), hanem egy 16-os
szimmetriát, ami egész mást jelent. A középen lévő szoborcsoportot
virgoskert és mulcscsal borított talaj övezi, így nem lehet simán
megközelíteni. Messziről viszont nem látszanak a szobrok tövébe
szögelt fémlapocskák, amikre a neveket írták, hogy melyik szobor
kit ábrázol (a növényzet eltakarja). Ráadásul a középső női
alaknak nincs táblája. Ő ki lehet? Az Istenanya? És mit keres a
dombtetőn két indián totemoszlopra emlékeztető valami? Rajtuk
sámándobokra hajazó korongokkal? És miért kellett az ősmagyar
hitvilág szimbólumait összekeverni a keresztény elemekkel?
Összefoglalva: A mai magyarságnak már nem sok köze van az őseihez.
Nincs egyetlen igazi beavatott főpapja sem ennek a népnek, aki
tényleg az Isten embere lenne és tudná, hogy kell egy szent helyet
megtervezni és fölépíteni. Ezért aztán nem is működik, az építők
minden igyekezete ellenére sem.
Készült: 2015.09.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz