AZ ŰRKUTATÁS ÉS ŰRUTAZÁS TECHNIKAI KORLÁTAI
2020-ban írtam az alábbi cikksorozatot a témáról egy facebook
csoportba, majd úgy döntöttem, kiteszem ide is, hogy ne vesszen el
az információözönben:
1. RÉSZ:
Pár gondolat a SETI kutatás nehézségeiről és a távérzékelés
technikai, fizikai korlátairól:
1. A csillagászati műszereink a távolból érkező rádióhullámokat,
illetve a fényt gyűjtik be és érzékelik (alakítják feldolgozható
jellé). Ezek erőssége (felületegységre jutó hatóereje, sűrűsége) a
távolsággal négyzetes arányban csökken. Tehát ha kétszer
messzebbről nézzük ugyanazt a csillagot, akkor negyed olyan erős a
fénye. Tízszer messzebből ez már százszor gyengébb, milliószor
messzebbről billiószor gyengébb, milliárdszor messzebbről
trilliószor gyengébb.
2. Minél gyengébb a hatás, amit meg akarunk figyelni, annál
nagyobb felületű gyűjtőre van szükség. Ez lehet parabolatükör vagy
optikai lencse, a lényeg a felület mérete. A gyűjtő a nagy
felületet elérő hatást fókuszálja, kis területre összesűríti, ahol
az érzékelő található. Minél nagyobb a felületi méretkülönbség a
gyűjtő és az érzékelő közt, annál nagyobb az erősítés. Tehát ha
tízszer nagyobb a gyűjtő átmérője, mint az érzékelőé, akkor
százszor nagyobb a felülete, stb. Viszont nem lehet akármekkora
gyűjtőt és érzékelőt építeni, egyrészt technikai, másrészt
fizikai, harmadrészt pénzügyi okokból. Nem lehet akármekkora
üveglencsét csiszolni (belső hibáktól és felületi hibáktól
mentesen, atomi pontosságú alakra). Nem lehet akármekkora
parabolatányért építeni (a legnagyobbak völgyeket, krátereket
töltenek meg), mert azt mozgatni is kell, irányba fordítani, hisz
a Föld mozog alatta. Az űrtávcsövek esetén minél nagyobb a
rendszer, annál nehezebb, annál több üzemanyag kell a
feljuttatásához, mozgatásához, precíz beállításához. Minél nagyobb
a rendszer, annál nehezebb pontosan beállítani a kívánt irányba,
hisz a mozgatáskor a tömegtehetetlenség, a fékút, a kilengés, a
szerkezeti deformáció, a hőtágulás mind problémát jelentenek.
3. Minél gyengébb a hatás, amit meg akarunk figyelni, annál
hosszabb idejű exponálásra van szükség. Annál tovább kell precízen
egy adott irányba állítva mérni a műszerrel, gyűjteni az onnan
érkező, információt hordozó hullámokat, hogy a gyenge, ritka
jeleik szép sorban, egymás után felhalmozódjanak az érzékelőben,
egymásra rakódva. Közben a műszert mozgatni kell, mert alatta
mozog a Föld. Az égitestek is mozognak, bár minél messzebb vannak,
ez annál kisebb látszólagos szögsebességet jelent (kozmikus
távolságoknál elhanyagolható). Viszont minél hosszabb az
expozíciós idő, annál több zaj keveredik a hasznos jelbe. Hisz a
műszer és a célpont közti kozmosz nem üres. Ritka, de nem
abszolúte. Tele van mindenféle részecskékkel, atomokkal,
molekulákkal, porszemekkel, aszteroidákkal, üstökösökkel,
bolygókkal, csillagokkal, illetve a köztük össze-vissza cikázó,
kibocsátott vagy visszavert fénnyel, rádiójelekkel,
visszhangokkal. Ezeket egy darabig lehet szűrni, de ha a zaj
erősebb a hasznos jelnél, reménytelenné válik a feladat.
4. Minél messzebbre nézünk, a dolgok annál kisebbnek látszanak.
Vagyis a műszerünk érzékelési tartományát annál szűkebbre kell
méretezni, hogy csak azt érzékelje és a körülötte lévő dolgokat
nem. A látószög azonban nem szűkíthető bármeddig, technikai
okokból, mert az olyan, mintha egyre kisebb lyukon vagy egyre
hosszabb csövön át néznénk a világot. Végül már csak a cső falát
fogjuk látni, a lyuk összezsugorodik és eltűnik. A látószögön
belüli, közelebb lévő dolgok nagyobbnak látszódnak, mint a
távolabb lévő dolgok. Az érzékelőink felülete képpontokból áll.
Minél több a képpont egységnyi felületen, annál kisebb dolgok
észlelhetők a kész képen. A képpontok (érzékelő egységek) mérete
azonban nem csökkenthető bármeddig, technikai okokból. A sűrűségük
sem növelhető bármeddig a felületen, nem rakhatók szorosabban
egymás mellé a fizikailag lehetségesnél.
5. Minél messzebbre nézünk, ott annál több minden található, amit
meg kéne nézni. Annál hosszabb ideig kell nézni, annál zajosabb a
kép, annál kevesebbet látunk az egyre kisebb dolgokból. Annál
kevesebb hasznos információt tudunk kinyerni a jelhalmazból. Annál
többet kell válogatnunk a lehetséges néznivalók közül, hogy
melyiket akarjuk előbb megnézni, mert fontosnak hisszük, így annál
több dolog megnézésére nem jut idő, azaz elnézünk mellette és nem
vesszük észre, majd csak évek, évszázadok múlva. A kozmikus
kukucskálás tehát addig tart, míg bele nem ütközünk rengeteg
fizikai, technikai, időbeli korlátba. Ha hosszabb ideig tart az
expozíciós idő, mint a műszer élettartama vagy a kezelő személyzet
élete (a csillagász nem él addig, hogy meglássa, milyen képet
csinált a távcső), akkor ellehetetlenül a feladat megvalósítása.
6. A csillagok és galaxisok hatalmasak. A jelenlegi távcsöveinkkel
mégsem látunk el egyik irányban sem az univerzum végéig, ahonnan
már nincs tovább semmi. Minél messzebbre nézünk, annál több
mindent fedezünk fel. És sosem tudhatjuk, hogy mi van még azon is
túl és meddig terjed az egész? Így aztán az eseményhorizontunk
egyre tágul, a világegyetem pedig végtelennek tűnik. Vagy
legalábbis nagyobbnak annál, mint amit még be tudunk látni.
7. A bolygók és a rajtuk, köztük tenyésző idegen civilizációk és
életformák, géplények picik. A csillagokhoz képest, azok
méretéhez, fényerejéhez, jelerősségéhez képest elenyészően gyengék
a kibocsátott mesterséges jeleik, ha egyáltalán vannak és ezek nem
fókuszáltak, hanem gátlástalanul szétszórják őket, hogy bárki
észrevehesse, azaz ránk pazarolják az energiát. Lehet, hogy ott
vannak, de a műszereink nem elég nagyok ahhoz, hogy észrevegyük
őket. Belevesznek a jeleik a környező zajba. Lehet, hogy sosem
fogjuk őket felfedezni, a fent felsorolt fizikai, technikai
korlátok miatt. Főleg úgy, hogy azt sem tudjuk, pontosan hol
vannak, hová kéne figyelnünk, és mire kéne figyelnünk? És mikor
kéne figyelnünk? Most vagy a régmúltban vagy a távoli jövőben,
mert már, vagy még nem léteznek, a beérkező jelek futási
késedelmét is figyelembe véve?
Hát ezért nem találtunk az elmúlt 50-60 évben idegen
civilizációkat a csillagászati műszereinkkel. És lehet, hogy még
évszázadokig, évezredekig nem fogunk találni semmit és senkit. De
a bizonyíték hiánya nem a hiány bizonyítéka. Csak a természet
tréfája, ami nem úgy van kitalálva, hogy megkönnyítse a távoli
értelmes lények közti kommunikációt. Az univerzum nem a mi
kedvünkért létezik. Mi csak jelentéktelen mellékhatások vagyunk
benne. És amíg nem tudunk olyan technikát csinálni, amivel a
fénynél sebesebben odamehetünk bárhová, hogy közelről is megnézzük
a dolgokat, addig marad a kukucskálás és a siker statisztikai
esélyeinek latolgatása.
Készült: 2020.04.24.
2. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Navigációs
pontosság.
A térbeli mozgás lényege, hogy adott cél felé adott irányba
megyünk, adott sebességgel, adott idő alatt odaérve. Az irányt a
cél láthatósága és/vagy a körülötte lévő vonatkoztatási pontok
láthatósága alapján határozzuk meg. Ehhez jó minőségű érzékelők
kellenek, amikkel olyan felbontású, élességű képet alkothatunk a
célról és környezetéről, amin a lehető legpontosabban tudjuk mérni
a vonatkoztatási pontok egymáshoz viszonyított helyzetét: a
látszólagos távolságukat az éggömbön (szögfokban), a látszólagos
elmozdulásukat (ahogy közeledünk feléjük), illetve a
parallaxisukat (két helyről nézve ugyanazt, nem ugyanott látszik
az éggömbön). Ezen adatokból számítható ki a távolságunk a céltól,
valamint a haladási irányunk és sebességünk.
A gyakorlatban a nagyon távoli objektumok (csillagok, bolygók,
galaxisok) nagyon kicsinek látszanak. Kisebbnek, mint a fizikailag
elkészíthető legnagyobb felbontású képen egy képpont. Ezért látjuk
a csillagászati felvételeken a csillagokat világító pontoknak (a
csillagászati felvételek felbontásáról lásd: az április 24.-én
közzétett írásomat a csoportban). Noha a valóságban millió
kilométer átmérőjűek. Ebből az következik, hogy ha az irány
meghatározásakor csak egyetlen képpontnyit is tévedünk (ami
előfordulhat), máris millió vagy milliárd kilométerekkel elvétjük
a célt (a távolságától függően). Hiszen nem tudjuk, hogy azon a
világító képponton belül pontosan hol található ténylegesen a
csillag?
Mi következik ebből? Például az, hogy az összes sci-fi regényben
és filmben állandóan bemutatott űrutazásos jelenetek teljességgel
komolytalanok. Nem lehet csillagközi távolságokra ugrani nagy
pontossággal. Jó, ha a naprendszer gömbjét eltalálod. Az kizárt,
hogy pont a célbolygó közelébe érkezz egyetlen gigantikus
térugrással.
Mi történik akkor, ha sok kisebb ugrással közelítjük meg a célt és
két ugrás közt rövid időre megállunk, újra felmérjük a
műszereinkkel a célt és pontosítjuk az ugrásunk irányát és
távolságát? Először is sokkal tovább fog tartani az utazás.
Másodszor: rengeteg mérést és számítást kell elvégezni közben.
Harmadszor: folyton módosítani kell a következő ugrás irányán és
távolságán. Amíg távol van a cél, könnyű nagyokat ugrálni,
közeledve viszont érdemes egyre rövidebbeket ugrani, hogy a
pontosság növekedjen és végül ott kössünk ki, ahová menni
szeretnénk. Ehhez komoly mérőműszerek, nagy számítógépes
adatfeldolgozó és tároló kapacitás, valamint türelem szükséges. A
munkát elvégzik a gépek, az űrhajósoknak csak meg kell határozniuk
a körülbelüli útvonaltervet és jóváhagyni a manőver lépéseket.
Készült: 2020.06.10.
3. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Manőverezési
pontosság.
A manőverezés lényege a jármű haladási irányának és sebességének
beállítása. Ezt a hajtóművek tolóerejének iránymódosításával,
illetve az egyes hajtóművek tolóerejének módosításával érjük el.
Egy hajtómű tolóerő vektorának át kell haladnia a jármű
tömegközéppontján ahhoz, hogy egyenes irányba tolja azt. Ha nem
metszi a tömegközéppontot, akkor a jármű kanyarodni és fordulni
fog, végül bukfencezik és bepörög. Ha több hajtóművünk van, a
tolóerő vektoroknak nem kell áthaladniuk a jármű tömegközéppontján
ahhoz, hogy egyenes irányba tolják azt. Viszont a tolóerejük
összesített, eredő vektorának a kívánt irányba kell mutatnia.
Ehhez nagyon pontosan kell tudni szabályozni az egyes hajtóművek
tolóerejét, működési teljesítményét. Ha a hajtóművek mozgathatók
(nem rögzítettek a hajótesthez), akkor az elforgatásuk szögét kell
tudni nagyon pontosan beállítani és kilengés nélkül ott tartani a
kívánt ideig.
A jármű tömegközéppontja általában nem esik egybe a geometriai
középpontjával (a köré írható gömb közepével). Ráadásul nem egy
fix pontról van szó, hisz a jármű tömege változik attól függően,
hogy mennyi rakománya van. A belső tömegeloszlása is változik
attól függően, hogy ez a rakomány hol, hogy van elhelyezve?
Rögzített vagy sem? Egy tartálygépnél például a folyadék lötyögése
komoly tényező, amivel számolni kell. A fedélzeten minden mozgás
módosítja a jármű tömegközéppontját menet közben. Az emberek
mászkálása, a felszerelések ide-oda hurcolása, a vízvezeték
rendszer működése (folyadék áramlik a víztartályból a
felhasználóhoz, majd tovább a szennyvízgyűjtőbe, onnan a
tisztítóba, majd vissza a tartályba), a burkolatra helyezett
csillagászati távcsövek, radartányérok elforgatása, az űrséták
során a hajót elhagyó, majd visszatérő emberek, robotok, drónok, a
kiszivárgó levegő, a kidobott hulladék, stb. Feltételezzük, hogy
az űrhajó zárt inerciarendszerű meghajtást használ, tehát nem
üzemanyaggal működik, nem bocsát ki magából anyagot a működése
során, csökkentve a jármű össztömegét.
A jármű mozgását külső tényezők is befolyásolják. A világűr
ugyanis nem üres, csak nagyon ritka közeg. Viszont csillagközi
távolságokon, pláne nagy sebességgel haladva rengeteg mindennel
lehet összeütközni, amik mind löknek egy picit a jármű tehetetlen
tömegén, különböző irányokba, különböző időpontokban, különböző
mértékben - véletlenszerűen módosítva a haladási irányát,
sebességét. A becsapódó testek (fény, részecskék, atomok,
molekulák, porszemek, kavicsok) energiája (tömeg és sebesség
függő), ütközési helye (szemből, oldalról, hátulról, a hajó
tömegközéppontjához közel vagy távol), becsapódási szöge
(merőlegesen vagy valamilyen hegyesszögben) igen sokféle lehet. A
hatásuk eredője változó (azaz erősítik vagy gyengítik egymást).
Mindezen tényezők állandó és igen bonyolult, folyton változó
összjátékának köszönhetően a jármű irányát és sebességét csak
korlátozott pontossággal lehet megvalósítani, tehát mindig el fog
térni valamennyire az elvárttól. Nem oda megy, ahová szeretnénk.
Ezért menet közben folyton módosítani kell rajta, próbálva
kiegyenlíteni az eltéréseket. Így az űrhajók sosem haladnak
nyílegyenes (ideális) pályán a céljuk felé, hanem cikk-cakkban
ingadozva manővereznek. Ahogy a gépkocsik sem haladnak egyenesen
az egyenes úton, hanem imbolyognak, mert folyton kormányozni kell
őket, le ne térjenek róla a technikai pontatlanságok (félrehúzás)
miatt. Ez független a jármű méretétől, tömegétől, sebességétől,
bármilyen technikai jellemzőjétől. És minden jármű esetén, minden
utazás során egyedi és megismételhetetlen (mértékű és irányú).
Mi következik ebből? Például az, hogy az összes sci-fi regényben
és filmben állandóan bemutatott űrutazásos jelenetek teljességgel
komolytalanok. Nem lehet csillagközi távolságokat megtenni nagy
pontossággal, kikapcsolt vagy fixen működő hajtóművekkel, illetve
úgy, hogy a személyzet (vagy számítógép) nem figyel oda a
kormányzásra. Menet közben adott időközönként apróbb korrekciós
manővereket kell végrehajtani a legfrissebb navigációs adatok
alapján. A feladatot nehezíti, hogy menet közben folyton
felbukkannak az űrben különféle méretű, irányú, sebességű, tömegű
objektumok (kavicsok, üstökösök, aszteroidák), amiket ki kell
kerülni a végzetes ütközés lehetősége miatt.
Készült: 2020.06.15.
4. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Ütközések
elkerülése.
Ahhoz, hogy egy űrhajó ne ütközzön össze az űrben mindenféle
objektumokkal (kavicsok, üstökösök, aszteroidák), állandóan
figyelnie kell maga körül és főként maga előtt az űrt. Észlelnie
kell, lehetőleg minél távolabbról a felbukkanó tárgyakat, aztán ki
kell számolnia az irányukat, sebességüket, azt összevetni a hajó
saját irányával és sebességével, azaz eldönteni, hogy történhet-e
ütközés velük vagy nem? Ez állandó éberséget igényel, főleg nagy
sebességű utazásnál és csillagközi utazásnál, ezért csakis egy
számítógép lehet rá képes. Majd ütközés veszélye esetén el kell
dönteni, hogy a tárgy elég nagy-e ahhoz, hogy kárt tegyen a
hajótestben? Ha igen, vagy ki kell térni előle (pályamódosítás,
majd visszatérés a korábbi irányhoz) vagy el kell téríteni
(lézersugárral belelőni, szétporlasztani, odébb lökni). Ha nem,
akkor valószínűleg kibírja a páncélozott burkolat vagy a hajó
körüli erőtérpajzs a becsapódást. Bár ekkor is történhetnek
kellemetlen meglepetések, ha például a tárgy megrongálja az
ablakot vagy a zsilipet vagy a külső távérzékelők, távcsövek,
radarok, kamerák, antennák valamelyikét, nem beszélve a burkolaton
épp kint dolgozó emberekről, robotokról.
Egy űrhajó használhat passzív (távcső) és aktív (radar)
távérzékelőket a környező űr megfigyelésére. Ezeket érdemes úgy
elhelyezni a burkolaton, hogy a pásztázási zónáik átfedjék
egymást, így bármelyik kiesésekor nem keletkezik lyuk, vakfolt a
látómezőben, ahonnét kellemetlen meglepetések érhetik a járművet.
A radar észlelési sebessége technikailag fele olyan lassú, mint a
távcső, mivel először ki kell bocsátania egy radarhullámot, majd
meg kell várnia a visszatértét a tárgyakról. A távcsövek gyengéje
viszont, hogy csak a fényes dolgokat lehet velük jól látni, amik
vagy sugároznak vagy elég sok fényt vernek vissza. A mélyűr
sötétjében, egy csillagközi porfelhő belsejében nem sokat látni a
közeledő tárgyakból. Pláne, ha sötét színűek. Ugyanakkor annak
kicsi a valószínűsége, hogy az űrben összefussunk egy lopakodó
kaviccsal, ami nem veri vissza a radarhullámokat, így ez
megbízhatóbb módszer.
Minél kisebb egy tárgy, annál kisebb a keresztmetszeti képe,
felülete, ami alapján észlelhető. Ezért az érzékelőkkel kisebb
távolságból vehető észre. Az érzékelők akkor hatékonyak, ha elég
messziről észreveszik azokat a méretű tárgyakat, amik már
veszélyesek az űrhajóra nézve, azaz nem bírja ki a becsapódásukat
a burkolat vagy a pajzs. Viszont minél gyorsabban halad a térben
az űrhajó, annál hamarább összetalálkozik az útvonalába eső
tárgyakkal, tehát annál kevesebb idő marad az észlelésére,
eltérítésére vagy a kitérésre. Az idődoppler miatt a haladási
irányában megrövidül az észlelési sugara, hátrafelé
meghosszabbodik. Ezért egy kritikus sebesség fölött megtörténhet,
hogy a hajó már vakon repül, azaz technikailag képtelen elég
gyorsan eltéríteni a vele ütközőpályán lévő tárgyakat vagy kitérni
előlük. Azaz: fejjel megy a falnak.
Mi következik ebből? Például az, hogy az összes sci-fi regényben
és filmben állandóan bemutatott űrutazásos jelenetek teljességgel
komolytalanok. Nem lehet kézi irányítással kerülgetni a világűr
sötétjében össze-vissza száguldó aszteroidákat, mert az emberi
szem érzékenysége és a testünk reakcióideje túl lassú ehhez.
Óriási kockázattal jár egyszerűen csak repülni egyenesen előre és
abban bízni, hogy valószínűleg úgysem találkozunk egyetlen nagyobb
tárggyal sem menet közben. Vagy ha igen, kibírja a burkolat vagy
szét tudjuk lőni és nem lesz semmi baj. A burkolatba csapódó
mikrometeorok, porszemek és részecskék mind kis krátereket ütnek a
felületbe, fokozatosan erodálva, szitává lyuggatva azt. Szó
szerint a világűr pora lemarja a burkolatot a hajóról, főleg a
hosszabb utakon és a nagy sebességű száguldozás során.
Egy nagyobb méretű, tömegű űrhajó védettebb a sok kis űrtörmelék
becsapódásával szemben, mert vastagabb páncélburkolatot, erősebb
pajzsot cipelhet magával. Viszont nagyobb a felülete, ezért
könnyebben eltalálhatják a mindenfelé röpködő tárgyak. Ezért
célszerű a nagyobb űrhajókat hosszúkásra tervezni (henger,
szivar), hogy a haladási irányba eső profiljuk minél kisebb
legyen. És érdemes az orr részt megvastagítani, hogy tovább bírja
a koptatást (amitől viszont orrnehéz lesz, ami rontja a manőverező
képességét). Ugyanakkor a nagyobb űrhajóval nehezebb pályát
módosítani a nagyobb tömegtehetetlensége miatt, tovább tart a
kitérés, ami szintén megnöveli az ütközések kockázatát. Ezért a
nagy hajóknak érdemes komoly űrtörmelék elhárító fegyverzetet
hordozniuk és használniuk az útvonaluk tisztára söpréséhez. Ez
csak akkor nem segít, ha a tárgy túl nagy a megsemmisítéshez vagy
eltérítéshez. Vagy ha szétlőve a törmelékei is túl nagyok ahhoz,
hogy a hajó kibírja a velük való ütközést. Ha egy veszélyes
tárgyból a szétlövés miatt lesz sok száz veszélyes tárgy, az nem
éppen biztonságos megoldás, főleg korlátozott tűzerő és tüzelési
idő esetén. A fenti problémákra jelent megoldást a térugrással
történő kitérés, a veszélyes tárgyak pozíciójának átugrása.
Készült: 2020.06.22.
5. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Térugrás
égitestek közelében.
A térugrás nem csak a nagy térbeli távolságok gyors (a fény
határsebességét meghaladó iramú) áthidalására használható, hanem
az ütközések elkerülésére is. A térben mozgó tárgyak ugyanis
akadálytalanul átugorhatók az idősemmin keresztül, mivel ott nem
léteznek. Ez a bolygókra és csillagokra is igaz (feltételezésem
szerint a legtöbb esetben, de talán nem mindig), ami azt jelenti,
hogy zavartalanul lehet a közelükben ugrálni, a gravitációjukkal
nem zavarják meg az ugrást. Az ugrás lépései: 1. Kifordulás a
téridőből az idősemmibe. 2. Térsűrítéssel a relatív sebesség
megsokszorozása a haladási irány mentén, függetlenül a téridőtől,
mint vonatkoztatási rendszertől. 3. Befordulás a téridőbe.
Ugrás előtt érdemes kiszámolni, hová ugrunk és mikor leszünk ott?
Ennek főleg a nagy méretű égitestek közelében végzett ugrásoknál
van jelentősége. A Föld például másodpercenként kb. 30 kilométeres
sebességgel száguld a Nap körül. Ha tehát az űrből a közelébe
ugrunk, mondjuk a légkörbe, hogy megjelenjünk egy űrkikötő fölött
pár száz méterre, akkor elég 1 másodpercet tévedni a számításnál
az ugrás technikai pontatlanságai miatt és máris nagy bajban
vagyunk. Attól függően, hogy merrefelé halad éppen a Föld a
belépési zónánkhoz és a saját haladási irányunkhoz (és
sebességünkhöz) képest, vagy a cél fölött 30 kilométer magasan,
vagy a talajban, 30 kilométer mélyen, vagy valahol oldalirányban a
kikötő mellett, gyakorlatilag akárhol fogunk belépni. Ez még
századmásodperces pontatlanság esetén is 300 métert jelent. Ugrás
előtt tehát ismernünk kell a célégitest mozgási sebességét és
irányát, valamint az űrhajónk ugrási pontatlanságát, a technikai
félrehordását térben és időben. És ennek megfelelően kell
meghatározni a biztonságos belépési zónát, ami nem metszi az
égitestet (vagy egy felhőkarcolót). Plusz nem árt a hajótestet úgy
forgatni ugrás előtt, hogy ne fejjel lefelé vagy oldalra fordulva
lépjünk be a felszín fölé, mert a gravitáció csúnya meglepetéseket
okozhat a fedélzeten. Arról nem beszélve, hogy érdemes a hajó
sebességét és haladási irányát az égitest sebességéhez és haladási
irányához igazítani a belépési zónában, különben azonnal őrült
sebességgel kezdünk száguldani a légkörben az
impulzusmegmaradásunk miatt, hangrobbanást okozva és a súrlódás
miatt felhevítve (megolvasztva) a burkolatot.
Fordított irányban kevesebb gondunk van. A Föld felszíne közeléből
nyugodtan kiugorhatunk az űrbe (csak elméletben, gyakorlatban nem,
de erről majd a 6. részben olvashattok), mondjuk orbitális
pályamagasságra vagy akár a Holdhoz is. Amennyiben nincs ott semmi
a belépési zónánkban (műhold, űrállomás, másik űrhajó,
űrtörmelék), nem megyünk neki semminek. De vannak veszélyforrások,
amiket még térugrással sem lehet kikerülni. Ilyen például egy
közeli szupernóva robbanás nagy energiájú lökéshulláma, aminek
vastagsága akár az 1 fényhetet is elérheti. Korábban már írtam
arról (az 1. részben), hogy térugrással nem lehet tetszőlegesen
nagyokat ugrani. A biztonságos legnagyobb ugrási távolság technika
és környezet függő, de az kb. egészen biztos, hogy egy ilyen
lökéshullámot nem lehet átugrani, azaz kívülről beugrani a táguló
gömbjén belülre vagy belülről kiugrani a külső határán túlra.
Ezért vagy rendes sugárzás védelemre van szükség vagy... egy
párhuzamos térbe kell átugrani a baj elől.
A téridő 5 párhuzamosan létező téresszenciából áll, plusz egy
nemtér-nemidőnek is nevezett idősemmi zónából, ahol nincs téridő,
csak őskáosz. A térváltás során nem csak a mi téresszenciánk és az
idősemmi közt tudunk oda-vissza átjárni, de átmehetünk bármelyik
párhuzamos téresszenciába is a többi négyből. Amik teljesen
máshogy néznek ki, mint a mi terünk. Máshol vannak benne a másféle
kinézetű és mozgású égitestek, tele másféle idegen
civilizációkkal. Így ha a mi terünkben problémát jelent egy
szupernóva lökéshulláma, érdemes gyorsan átváltani valamelyik
párhuzamos térre és ott folytatni tovább az utazást.
Készült: 2020.06.28.
6. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Térbe való
biztonságos belépés.
Amikor egy űrhajó olyan távolságra végez térugrást, ameddig nem
lát el a távérzékelőivel vagy abban a távolságban már nem észleli
a kisebb tárgyakat a belépési zónában csak a nagyobbakat,
lényegében nem tudja előre (se a számítógép, se a pilóta), mi vár
rá a belépéskor. A térváltás (kilépés, belépés) lényegében egy
pillanat alatt lejátszódik (technikailag a másodperc töredéke
alatt), így az ott tartózkodó tárgyakkal való összeütközés is
azonnal megtörténik. Nincs lehetőség a kitérésre. Az is
előfordulhat, hogy egy újabb térváltásra sincs már idő menekülés
céljából a becsapódás előtt. Épp ezért létfontosságú, hogy
valamilyen módon mégis tisztában legyen azzal a jármű, mi vár rá a
belépési zónában. A feladatot nehezíti, hogy az ugrási
pontatlanság miatt minél messzebbre ugrik a hajó, annál
bizonytalanabbá válik a belépési pont meghatározása előre. Csak
egy szabálytalan, gömbszerű teret lehet megbecsülni, aminek mérete
és alakja több tényező függvénye és amin belülre nagy
valószínűséggel meg fog érkezni a hajó.
A belépési zóna felderítésének egyik módja, ha az űrhajó egy
ugrásvezető űrszondát ugráltat maga előtt a tervezett útvonalán,
ami odaugrik, a műszereivel körülnéz és az időszálas kommunikációt
használva (azonnal, késlekedés nélkül) továbbítja a térségről
gyűjtött adatait a hajó navigációs számítógépének. Ami ez alapján
eldönti, hogy tiszta-e a zóna vagy elég tiszta ahhoz, hogy érdemes
legyen megkockáztatni egy esetleges összekoccanást valami kisebb
kaviccsal, amit a burkolat (védőpajzs) még el tud hárítani? Vagy
túl nagy a veszély és ekkor letiltja az ugrást. Majd átviszi
máshová a szondát a haladási útvonal mentén és keres egy tiszta
zónát távolabb (esetleg közelebb, bár ez macerásabb az irányváltás
miatt) a hajóhoz. Ha a szonda nekimegy valaminek és megsemmisül, a
hajó kiküld egy másikat, szóval nem árt bespájzolni
ugrásvezetőkből, hogy ne fogyjon ki a készlet a célba érés előtt.
Vagy: ki lehet küldeni vontató szondát a pórul járt ugrásvezetőhöz
és behozni a roncsait újrahasznosításra (új szonda legyártására).
Feltéve, hogy maradt belőle annyi, amennyit vissza lehet hozni a
hangárba. És feltéve, hogy a vontató nem megy szintén tönkre.
A másik módszer, ha az űrhajó a burkolatán cipel magával egy
felderítő szondát. Miután végrehajtotta a térsűrítéses vektoron
ugrást az idősemmiben, megáll odakint, leválasztja a szondát, ami
eltávolodva tőle térváltással befordul a térbe és körülnéz. Az
időszálas kommunikáció tértől függetlenül működik mindenhová,
tehát a párhuzamos terek közt is, nem csak őrült nagy távolságokra
viszi át azonnal a jelet. Ha tiszta a zóna, az űrhajó a szondája
után lép, ami visszacsatlakozik rá (el ne hagyja a manőverek
során), majd jöhet a következő ugrás. Ha veszélyes a zóna, a
szonda visszalép (amennyiben nem semmisült meg), visszacsatlakozik
és újabb térsűrítés következik, azonos vektoron, ezúttal kisebb
távolságra, mert a belépési pontatlanságok összeadódnak. Majd
megismétli az előző műveletet.
Ennek a módszernek egy alternatív technikai megvalósítása, amikor
az űrhajó fedélzetén működtetnek egy mini térváltó gépet, ami egy
pici, lokális térváltást végrehajtva egyfajta lyukat hoz létre a
hajó sajáttere és a belépési zóna térideje között. Majd átdugnak
rajta egy endoszkópszerű távérzékelőt és úgy néznek körül.
Természetesen mindkét eljárás kiterjeszthető az összes párhuzamos
téresszenciára, ha van rá elég műszaki kapacitás, így egyszerre
vizsgálható az összes tér és el lehet dönteni, melyikbe is lépjen
be a hajó? Valamelyik csak üres lesz az adott zónában.
A sok űrhajó által, rendszeresen használt ugrálási útvonalak
mentén érdemes távérzékelő bójákból sort telepíteni, amikkel a
forgalomirányítás állandóan szemmel tarthatja az összes belépési
zónát és valós idejű adatokkal látja el a közlekedőket. Ezzel
megspórolható a sok kukucskálás, vagyis gyorsabban lehet ugrálni,
ami növeli a hajók átlagiramát.
Kiegészítésképpen pár fogalom definíciója:
Iram: az űrhajó számított, relatív sebessége, a fény
határsebességéhez viszonyítva. Az egyszeres iram azt jelenti, hogy
az űrhajó olyan gyorsan ugrott át a tér két pontja között, amilyen
gyorsan a fény megtette ugyanezt a távolságot a térben.
Saját iram: az űrhajó műszereivel mért irama egy ugrás során, amit
a saját mozgása alapján számít ki.
Valós iram: az űrhajó kívülről, független megfigyelők által mért
irama a téridőből nézve, egy ugrás során. Ez eltér a saját iramtól
a technikai pontatlanságok miatt.
Átlag iram: az űrhajó egy útvonalon megtett összes térugrása
eredményeként elért átlagos iram, amibe bele kell számolni az
ugrások közti várakozási időket is, amik jelentősen csökkentik az
értékét. De végeredményben ettől függ, mikorra ér a céljához a
hajó.
Készült: 2020.07.06.
7. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Térugrások
fajtái.
Mivel a térugrás fizikailag két műveletből áll, amik többféleképp
is megvalósíthatók, igen sokféle térugrást lehet végezni a
gyakorlatban. A legegyszerűbb a hajótest menetirányába való
egyenletes haladás közben térugrást végrehajtani, amikor az ugrási
vektor megegyezik a haladási iránnyal. Valamivel komplikáltabb, ha
közben gyorsul vagy lassul az űrhajó. Egyenletes sebesség közben a
hajótest elforgatható, hogy az orra ne a menetirányba nézzen. Akár
farolva is lehet ugrani.
Lehet kis távolságokra ugrani, amikor a hajó a műszereivel még
rálát a belépési zónára, azaz felderítő szonda odaküldése nélkül
is tudja, hová megy. Lehet nagy távolságokra ugrani, amihez
felderítő szondát kell használni. Ha erre nincs lehetőség, az
eredmény: vakugrás. Ennek kockázatait a pilótának kell
megbecsülnie a navigációs adatok alapján. Lehet térsűrítés nélkül
simán teret váltani és a normál sebességet megtartva haladni az
idősemmiben, majd visszatérni. Ekkor annyit ugrott a hajó,
amennyit ment a téren kívül. Lehet teret váltani másik
téresszenciába, a belépés és kilépés közt térsűrítéssel vagy
anélkül.
Lehet szabályozni a térsűrítés nagyságát és időtartamát, amik
együttesétől a vektoron ugrás relatív távolsága függ, a térbeli
sebesség függvényében. Lehet az idősemmiben irányt és sebességet
váltani az űrhajóval a vektoron ugrás előtt, aminek eredményeként
máshová fog érkezni a belépéskor, mint ami a térből nézve
kiszámítható volt a pályagörbéje alapján. Ez főleg a külső
megfigyelők megtévesztésére jó, illetve az üldözőket lehet vele
lerázni. Lehet a vektoron ugrás után irányt és sebességet váltani,
hogy a belépéskor másfelé mozogjon az űrhajó, mint ami a térből
nézve kiszámítható volt az ugrás előtti pályagörbéje alapján.
Elvileg lehet a térsűrítés közben is irányt és sebességet váltani,
bár ez nagy mértékben megnöveli a valószínűségét annak, hogy
ismeretlen helyre lép be a hajó.
Lehet olyan ugrás sorozatot végezni, amikor az idősemmiben adott
időközönként megszakítja a hajó a térsűrítést, kibocsát egy
szondát, beküldi a térbe, azon keresztül körülnéz, meghatározza a
helyzetét, majd visszahozza a szondát és folytatja a térsűrítést.
Azaz lényegében több ugrást összekapcsol technikailag egyetlen
extrém hosszú láncba. Ez megvalósítható úgy is, ha az útvonalon a
szabvány ugrásoknak megfelelő távolságokra, minden belépési
zónában lebeg egy jelzőbója, amit viszonyítási pontként használ a
felderítőszonda.
Lehet tandem ugrást végrehajtani, amikor a térváltáshoz
létrehozott sajáttér buborékot annyira kibővítik, hogy egy másik,
közeli űrhajó vagy kisebb égitest is beleférjen és azt is magával
vigye. Ennek azonban hátránya, hogy a térsűrítés csak akkor fog
hatni a vonszolt objektumra, ha az benne van a sűrített sajáttér
hullámterében, különben egyszerűen ott marad az idősemmiben.
Többek között emiatt nem tanácsos égitestek légköréből kiugrani,
pláne közel a felszínhez, mert ki tudja, miket ránt magával a hajó
- a biztos pusztulásba.
Mi következik ebből? Például az, hogy az összes sci-fi regényben
és filmben állandóan bemutatott térugrásos (teleportációs)
jelenetek teljességgel komolytalanok. Nem lehet súlyos
következmények nélkül ide-oda ugrálgatni a földfelszínen, pláne
kapásból, komoly mérések, számítások nélkül. A környező tárgyak
elragadása és a belépési pontatlanságból fakadó ütközések mellett
az is veszélyforrás, hogy az égitestek sajáttere nem biztos, hogy
teljesen stabil és egyenletes működésű. Amennyiben téranomáliák,
téringadozások fordulnak elő az égitesten, ezek elronthatják vagy
megakadályozhatják a térváltást, kilépéskor és belépéskor
egyaránt. Ha pedig valaki szándékosan térzavarást generál egy
égitesten, azzal ellehetetleníti a belépéseket és kilépéseket. Az
ilyenkor ugrani próbáló hajó nem tud kifordulni az idősemmibe,
hanem össze-vissza átlép az egyes téresszenciákba, nem találva a
"helyét".
Készült: 2020.07.13.
8. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Az égitestek
mozgásai.
A kozmoszban a különböző égitestek mozgása a következő adatokkal
írható le:
1. A haladás iránya a környezethez képest (az abban kijelölt
feltűnő, könnyen észrevehető, a nagy távolságuk miatt kvázi álló
vonatkoztatási pontokhoz viszonyítva). Merre megy?
2. A bejárt pályagörbe típusa (ellipszis, parabola, hiperbola) és
ennek tulajdonságai (közelpont és távolpont távolsága a
fókuszponttól, lapultság és a pályagörbe elhelyezkedése a térben).
Milyen alakú útvonal mentén megy?
3. A haladás sebessége a pálya mentén a környezethez képest.
Milyen gyorsan megy?
4. Az égitest forgástengelyének állásszöge a környezethez képest.
Hány fokos szöget zár be a fentnek kijelölt irányhoz képest?
5. Az égitest forgásának iránya a környezethez képest. Fentről
nézve balra vagy jobbra forog?
6. Az égitest forgásának ideje. Mennyi idő alatt fordul körbe a
környezethez képest?
A gravitációs vonzás miatt az égitestek egymás közelébe érve,
egymás körül kezdenek el bolyongani, amit helytelenül keringésnek
nevezünk. Azért helytelenül, mert a keringés körpályán való
körbejárást jelent, az égitestek viszont soha nem körpályán
haladnak, hanem elliptikus pályán, aminek két fókuszpontja van. Az
egyik fókuszpont a két égitest eredő tömegközéppontja, ami körül
mindkettő bolyong a saját elliptikus pályáján. Ha a két égitest
közel egyforma tömegű, mindketten egyforma távolságra vannak a
fókuszpont körül (és a két fókuszpont kvázi egybe esik, tehát
majdnem kör alakú lesz az ellipszis). A gyakorlatban az égitestek
mérete és tömege mindig különbözik, így a nagyobb közelebb bolyong
a fókuszponthoz, a kisebb távolabb. Jelentős tömegkülönbség esetén
a fókuszpont a nagyobb égitest térfogatán belül található, ami
ekörül imbolygó mozgást végez. Ha több, különböző tömegű égitest
bolyong egymás körül, ezek mozgása rendkívül bonyolult lesz, amit
nehéz előre vagy visszamenőlegesen kiszámolni a jelen állapot
alapján.
A csillagok a galaxisuk vagy egy csillaghalmaz tömegközéppontja
körül bolyonganak. A bolygók egy (vagy több egymáshoz közel
bolyongó) csillag körül bolyonganak. A holdak egy bolygó körül
bolyonganak. A holdak körül nem bolyonganak még kisebb holdak
(tartósan legalábbis), a bolygó tömegvonzásának zavaró hatása
miatt. Viszont rövid időre (emberi léptékkel mérve) lehet egy hold
körül bolyongani (lásd: műholdak). A csillagok, bolygók és holdak
egyaránt kölcsönösen befolyásolják egymás bolyongását valamilyen
mértékben a gravitációs vonzásukkal, ami állandó
pályaperturbációkat, azaz pályazavarokat (a számított pályától
való eltéréseket) okoz. Ezért a kozmoszban minden égitest
pályaelemei csak ideiglenesek, azaz időben valamilyen mértékben,
valamilyen irányba állandóan megváltoznak. Ha emberi léptékkel
(élettartammal) mérve egy égitest pályaelemei minimális változást
mutatnak, akkor azt stabil pályának tekintjük. A minimális
változás az, ami az égitest méretéhez és a pályájának méretéhez
képest elhanyagolható (centiméterekben, másodpercekben mérhető).
Egy kisebb égitest bolyongási sebessége a nagyobb égitest körül
függ a két égitest tömegétől és távolságától, a bolyongási pálya
alakjától, a nagyobb égitest haladási irányától és sebességétől,
valamint a többi égitest gravitációs zavaró hatásainak eredőjétől.
Vagyis minden pályamagassághoz és pálya alakhoz tartozik egy
pályasebesség, ami folyton változik. Az elliptikus pályán haladó
égitestek a közelpontnál felgyorsulnak, a távolpont környékén meg
lelassulnak. Ha több kis égitest kering a nagy körül, azok hol
gyorsítják, hol lassítják egymást a kölcsönös vonzásukkal.
Az égitestek mozgását bonyolítja az árapály jelenség, ami a
bolyongási pályákat két zónára osztja. Ezek határoló gömbfelszíne
a stacionárius pályamagasság, ahol a kisebb égitest olyan gyorsan
bolyongja körbe a nagyobbat, amilyen gyorsan az forog. Vagyis a
nagy felszínéről nézve a kicsi mindig ugyanott látszik állni az
égbolton. A stacionárius pályamagasság alatt bolyongó égitestet az
árapály hatás fékezi (hátrafelé húzza), ezért egyre alacsonyabban
bolyong (lefelé spirálozik), mígnem lezuhan és becsapódik a
nagyobb égitestbe. A stacionárius pályamagasság fölött bolyongó
égitestet az árapály hatás gyorsítja (előrefelé húzza), ezért
egyre magasabban bolyong (felfelé spirálozik), mígnem elszakad a
nagyobb égitesttől és kirepül a végtelenbe. A stacionárius
pályamagasság nem stabil, az ott lévő égitestek könnyen
kibillennek a látszólagos egyensúlyi állapotukból egyik vagy másik
irányba a különböző zavaró hatások miatt. Az árapály hatás fékezi
az égitestek forgását, egészen addig, míg azok kötött bolyongású
pályára nem kerülnek. Ilyenkor az egyik vagy mindkét égitest
mindig ugyanazt az oldalát fordítja a másik felé, tehát a másik
állni látszik az égbolton.
A felsoroltakból látszik, hogy az égitestek mozgása folyton
változik és bizonytalanná válik a jövőbeli helyzetük kiszámítása
(a múltbeli is). Ezért a két távoli égitest közti űrhajózáshoz
pontos számításokat kell végezni és menet közben időnként
ellenőrizni, pontosítani kell az eredményeket. A csillagok most
nem ott vannak az égbolton, ahol látjuk őket. Akkor voltak ott,
amikor elindult róluk az a fény, ami most ér ide a műszerünkhöz.
Vagyis a távolságuktól függ, milyen régi képüket látjuk. Tehát ha
el akarunk jutni egy távoli csillaghoz, akkor nem oda kell
mennünk, ahol látjuk, illetve nem oda, ahol most van, hanem ahol
lesz majd akkor, amikor odaérünk hozzá, adott idő múlva.
Lényegében elé kell mennünk, hogy találkozzunk vele.
Készült: 2020.07.20.
9. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: A
nemtér-nemidő tulajdonságai, navigáció az idősemmiben.
A nemtér-nemidő réteg a téridő rétegezett, spirálgömbi hullámterei
közt kialakuló hiányzóna, ahol nincs téridő. Mivel az egyes
téresszenciák a szerkezeti felépítésük miatt szeparálják a bennük
lévő dolgokat (fényt, anyagot) egymástól, azok nem látszódnak a
többi térszeletből nézve és nem is hatnak egymásra semmilyen
módon. Vagyis az egyes térszeletek úgy viselkednek, mint
párhuzamos univerzumok, amik egymásba ágyazódva léteznek, de nem
tudnak egymásról. A téresszenciák a nemtér-nemidő réteget is
szeparálják maguktól. Vagyis kilépve oda a szemlélő (űrhajó) az
őskáosz idősemmijébe kerül, ahol nem hat rá a téridő hullámtere,
ezért a sajátterében létezik, a téridő univerzumtól fizikailag
elkülönülten. Ez az Isten háta mögötti hely, ahol látszólag semmi
sincs. A nemtér-nemidőt ezért hívjuk végtelen feketeségnek,
fénytelen ürességnek, feneketlen mélységnek, létsemminek vagy
tisztítótűznek is.
A nemtér-nemidőt azért hívjuk idősemminek, mert ott csak idő van,
azaz a teremtés kezdeti létezőinek (okforrásainak) a sajátidejei,
tachionikus és tardionikus hullámterei töltik ki. Épp ezért a
térbeliség nem értelmezhető benne, spirálgömbi téridő
hullámrétegek hiányában. Mivel az okforrások iszonyúan messze
vannak (a sajátidejükben mérve) és 0 térdimenziós a méretük,
gyakorlatilag láthatatlanok és műszeresen észlelhetetlenek. A
hatásuk viszont mérhető, a hullámtereik nagyon gyenge sodrása, ha
tudunk hozzá kellően érzékeny műszert fabrikálni. Ennélfogva itt
nincsenek viszonyítási pontok. Nincs semmi a koromfekete égen,
tehát nem lehet mihez képest a helyzetünket, távolságunkat,
mozgási irányunkat és sebességünket meghatározni. Ezért az
idősemmiben rendkívül nehéz navigálni, bár nem lehetetlen.
Az univerzumban élő számtalan isten és különféle, fejlettebb
csillagközi civilizáció rengetegféle járművel közlekedik
(évmilliárdok óta), amik az idősemmin keresztül, térugrással
küzdik le a téridőben hatalmas távolságokat. Ennek során a
rengeteg űrhajó sajáttere gömbszerűen kiterjed az idősemmibe (az
időhullámok terjedési sebességével), amíg az űrhajó ott
tartózkodik. Vagyis a sajáttér gömbök héjainak vastagsága arányos
az űrhajó idősemmiben töltött idejével. Amikor az űrhajó
visszafordul a téridőbe, visszamarad utána a sajátterének
végtelenbe táguló héja, egy meddőhullámtér, benne az űrhajót
elhagyó, szétszaladó fénykvantumokkal. Ha az idősemmiben
tartózkodó űrhajónk találkozik egy ilyen meddőhullámmal
(térszennyezéssel) és a műszereinkkel észleljük ezt, láthatjuk a
távoli másik űrhajó képét egy rövid időre felvillanni, majd
eltűnni. Ez nem alkalmas navigációs viszonyítási pontnak, ráadásul
csak relatíve kis távolságon belül észlelhető, hisz a téridőben
sem lehet sok ezer vagy milliárd fényévről észrevenni egy űrhajót,
olyan picinek látszik.
Annak a valószínűsége, hogy az idősemmiben bármivel (másik
űrhajóval) összeütközzön az űrhajónk, kb. nulla. Ezért itt nem
kell aggódnunk az ütközések miatt, nem kell pályamódosítást
végeznünk, hogy elkerüljük a különféle tárgyakat, égitesteket,
mivel ilyenek itt nincsenek. Ha manőverezni akarunk a
nemtér-nemidőben, ahhoz viszonyítási pontok kellenek, amiket
nekünk kell magunkkal vinnünk oda (ideiglenesen). Ilyenek például
a kibocsátható űrszondák vagy a kidobható (nélkülözhető)
hulladékok. Ha ismerjük ezek haladási irányát és sebességét
hozzánk képest, illetve megmérjük a pillanatnyi távolságukat és
irányukat a sajátterünkben, akkor hozzájuk képest tudunk
pályamódosítást végezni, mert a segítségükkel kiszámolhatjuk,
merre, mennyit mozdultunk el az ürességben ahhoz képest, ahol
akkor lennénk, ha nem végzünk irány és sebességmódosítást. Ennek
oka az, hogy az impulzusmegmaradás törvénye miatt az idősemmibe
kiforduló űrhajó változatlanul megőrzi a mozgási irányát és
sebességét, amíg nem hat rá erő (nem változtat ezen a téri
hajtóműveivel). Az idősemmiben nincsenek égitestek, azért
gravitációs hatásokkal, vonzóerőkkel, pályaperturbációs hatásokkal
sem kell számolni. Az okforrások időhullámainak és a távoli
űrhajók térszennyezéseinek hatásai olyan gyengék, hogy érdemben
nem befolyásolják az űrhajónk mozgását. Az idősemmiben nincs
kozmikus sugárzás: se fény, se elektromágneses hullámok, se
különféle részecskesugárzások nem bombázzák az űrhajó burkolatát,
védőpajzsát. Ebből következően itt abszolút hideg van. Olyan
hideg, amilyen a téridőben sosincs.
Készült: 2020.07.27.
10. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: A térváltás
folyamata és a térváltómű működése.
A térugrás folyamata három fő részre bontható technikailag:
1. Térváltás: kifordulás a téridőből a nemtér-nemidőbe.
2. Térsűrítés: a sajáttér szerkezetének eltorzításával
végrehajtott relatív sebesség változás a haladási irány mentén.
3. Térváltás: befordulás a téridőbe a nemtér-nemidőből.
A téresszenciából való kiforduláshoz az űrhajónak nem egyszerűen
sajátteret kell keltenie maga köré, hanem térkibővítést kell
végeznie, hogy a sajáttere átmenetileg egy térdimenzióval nagyobb
legyen, mint az univerzum alfaterének térdimenziószáma. Ekkor tud
ebben a lokálisan kitágított térbuborékban elfordulni a
téresszencia kiterjedési irányaira merőlegesen, hogy kilógjon az
alfatérből. Ha például a mi téridőnk 3D-s, akkor egy 4D-s sajáttér
buborékkal ki lehet szinkronizálódni, fordulni belőle. Az
elforduláshoz nem kell a manőverező téri hajtóműveket használni,
mert a térváltáshoz nem kell semennyi térbeli távolságot megtenni
semerre. Az űrhajón emanációs sebességgel áthaladó alfatér
hullámrétegeinek haladási iránya nagy valószínűséggel valamekkora
szöget zár be az űrhajó haladási irányával (a kettő sosem
párhuzamos és egyirányú) és folyamatosan sodorja az űrhajó minden
részecskéjét azokba az irányokba, amerre a hullámrétegek taszítási
vektorai éppen mutatnak (ez folyton változik a térforrás
csavarodásai miatt). Ennyi már bőven elég hozzá, hogy a másodperc
töredéke (milliomod része) alatt kisodorja az űrhajót a
téresszenciából.
A sajáttér térdimenziószámának csökkentésével (4D-ről vissza
3D-re) az űrhajót alkotó részecskék újra egy pillanat alatt
belerázódnak a téresszencia hullámterébe. A folyamat
finomhangolásával lehet szabályozni azt, hogy az űrhajó ugyanabba
a téresszenciába kerül vissza, ahonnét kifordult vagy valamelyik
párhuzamos téresszenciába vagy a nemtér-nemidő rétegbe. Ezt az
teszi lehetővé, hogy azon a "helyen", ahol az űrhajó tartózkodik,
az egyes párhuzamos téresszenciák hullámtereinek taszítási
vektorai mindig másfelé állnak egymáshoz képest, vagyis másik
irányba sodorják a dolgokat, amiken áthaladnak. Így a kibővített
sajáttérben való elfordulás irányával lehet befolyásolni, hogy
melyik téresszencia pillanatnyi kiterjedési irányába forduljon a
hajó, hová lépjen be, melyik térbe váltson át. Az egyes
téresszenciák vektorainak állásszögei persze folyton változnak,
ahogy az alfateret keltő távoli térforrás mozog, csavarodik,
viszont a párhuzamos téresszenciák vektorai egymáshoz képest
mindig azonos irányú és nagyságú állásszög eltéréseket mutatnak
egy "helyen", egy szűk időpillanatban.
A térsűrítés során az űrhajó sajátterét kell eltorzítani oly
módon, hogy az űrhajóra gyakorolt hatása minél jelentősebb legyen.
Lényegében idődopplert kell előidézni. Ezzel persze becsapjuk
önmagunkat, mert úgy teszünk, mintha hirtelen nagyon gyorsan
mennénk, noha ténylegesen nem gyorsulunk. Mivel a nemtér-nemidőben
a sajátterünkben a sajátterünkhöz képest értelmeződik minden
mozgás (mert máshoz nem lehet viszonyítani, hisz semmi más nem
létezik ott rajtunk kívül), a térsűrítés egyenértékű azzal, mintha
nagyon sokáig haladtunk volna egy irányba. Ebből következik, hogy
a térsűrítés nem működik a téridőben (ahol van mihez
viszonyítani).
A térsűrítés nagysága a longitudinális sűrítés (hosszirányú
összenyomás, azaz: idődoppler) mértékétől és időtartamától függ
(hány másodpercig tart). Ha például ezerszeresen összenyomjuk a
hullámteret egy másodpercre, az egyenértékű azzal, mintha
változatlan hullámtérrel ezer másodpercig haladtunk volna előre.
Ezen a módon tehát időt nyerünk és tényleges térbeli mozgás nélkül
kerülünk előre az univerzum változatlanul maradó téridejéhez
képest, ami csak akkor vehető észre, ha visszatértünk valamelyik
téresszenciába. Az erősen összenyomott időhullámtér szerkezete az
összenyomás irányában torlódási frontokat hoz létre, míg az
ellenkező irányban megritkul a hullámtér (megnő a hullámhossz,
maximum a duplájára). Ez még tardionikus hullámtér, ami nem
fordítható ki tachionikus hullámtérré. Mivel a térsűrítés nem
lehet nagyobb az emanáció sebességénél, mivel az űrhajónk
fedélzetén csak időhurok alapú létezőkkel rendelkezünk, nincsenek
okforrásaink, amik képesek lennének tachionikus sebességre. De már
a tardionikus hullámtérrel is el lehet érni több ezerszeres vagy
akár milliószoros relatív sebesség növekedést (megfelelő
technikával). Tehát egy, a téridőben a fényhatársebesség
ezrelékével haladó űrhajó képes térugrással ezerszeres iramban
áthelyeződni (ezt nagyságrendileg kell érteni, körülbelül).
Készült: 2020.08.03.
11. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: 4 térdimenziós
hatások és következményeik.
A hivatalos tudomány nem definiálta kielégítően a tér, az idő, a
téridő, a térdimenzió és az idődimenzió fogalmát. Ezért úgy
tekintik és ábrázolják a teret, mint valami rácsos szőnyeget, amit
tetszés szerint lehet hajlítgatni, benyomogatni, kilyukasztani.
Ami természetesen ostobaság, hisz aminek nincs szerkezete,
geometriája, annak a geometriai deformációja sem ábrázolható,
ennélfogva semmi. A semmi pedig nem deformálható, semmilyen hatást
nem lehet rá gyakorolni. Anélkül, hogy most belemennék a téridő és
a térdimenzió definiálásába, amiről az érdeklődők bőségesen
találhatnak (szigorúan nem tudományos) kutatási anyagokat az
interneten, röviden csak a térváltó berendezés által okozott
térkibővítés lehetséges hatásait, mellékhatásait ismertetem.
Valamint bemutatom ezek következményeit az űrhajózásra, hogy
érthetőbbé váljanak a csillagközi utazás azon nehézségei, amiket
meg kell majd oldanunk a jövőben (mielőtt egyáltalán elindulunk).
Ha egy 3 térdimenziós téridőben térkibővítéssel lokálisan
létrehozunk egy 4 térdimenziós hipergömbi hullámteret (saját
térbuborékot), akkor minden dolog, ami benne van a 3D-ben, benne
lesz a 4D-ben is. Anélkül, hogy ténylegesen 4D-ssé válna, mivel a
dolgok geometriai térszerkezetének átalakításához nem elég a
beágyazási környezetül szolgáló téridő kibővítése. Érthetőbben
megfogalmazva: egy 2D-s papírlap nem lesz 3D-s papírkocka attól,
hogy a síkból kivisszük a térbe. Persze hajlítgathatjuk, gombóccá
gyűrhetjük, hogy kitöltse a 3D-s teret (globális topológia), de
ettől még lényegileg megmarad 2D-snek (lokális topológia).
Lényeges különbség van tehát az egyes térdimenzió szinteken létező
dolgok geometriai szerkezete, illetve ezzel együtt az információ
tartalma között, ami a hajtogatások, deformációk során mindig
megváltozik, míg a halmaz elemeinek száma változatlan marad.
A 3D-s térben az anyagok (molekulák, atomok, azokon belül a
protonok, neutronok, elektronok) meghatározott térszerkezetekbe
tömörülnek, köztük meghatározott kölcsönhatásokkal, amik
összetartják vagy épp eltaszítják az alkotókat egymástól. Ha
mindez hirtelen (a másodperc milliomod része alatt) kikerül a 4D-s
térbe, elkerülhetetlenül megváltoznak az alkotók közti
kölcsönhatások. Tehát más lesz a magerő, a mágneses erő, az
elektromos erő és a gravitációs erő működése, lefolyása, erőssége,
irányultsága, hatósugara, stb. Mások lesznek a fény tulajdonságai
és kölcsönhatása az anyagokkal. A következmények lehetnek picurkák
(jelentéktelenek), észrevehetőek vagy katasztrófálisan nagyok is,
a körülmények függvényében. Például az elektromos vezetők hirtelen
szigetelővé válnak. Pontosabban a vezetékek nyitottá válnak a 4D
irányába az elektronok számára, mivel arrafelé (kata és ana
irányokban) nincs szigetelőréteg a drótok körül, így az ide-oda
pumpált elektronok egyszerűen kipréselődnek a 4D felé és nem
hajlandók végigvánszorogni, egymást taszigálva a nagy ellenállású
drótban. A következmény: az összes elektromos berendezés a
világítástól és légkondicionálástól kezdve a számítógépeken és
mérőműszereken át a hajtóművekig és energiaforrásokig hirtelen
teljesen leáll és működésképtelenné válik. Egy száguldó űrhajóban
arra eszmélni, hogy a térkibővítés mellékhatásaként minden
rendszer leállt, semmi sem működik és nem is lehet újraindítani,
amíg tart a 4D-s hatás: eléggé kellemetlen, illetve halálos baki
tud lenni.
Nem tudjuk, hogyan változik meg a különböző anyagok keménysége,
mágnesezhetősége, felületi súrlódása, hőmérséklete
(hűlési-melegíthetőségi sebessége), halmazállapota, sűrűsége,
viszkozitása, fényáteresztő képessége, színe, stb. a 4D hatására?
Nem tudni, hogy ezen változások mennyi idő alatt következnek be?
Nem tudni, hogy a 4D-s hatás kikapcsolása után, mikor visszaesik a
téridő 3D-ssé, mennyi idő alatt deformálódnak vissza a dolgok az
eredeti szerkezetükbe? Nem tudjuk, hogy ugyanolyanná válnak-e,
amilyenek voltak vagy maradandó torzulásokat szenvednek-e? Hogy
összeolvadnak-e, szétesnek-e, eltorzulnak-e? Elég ciki lenne azzal
szembesülni az űrben, hogy az űrhajó burkolata egyszerűen
szétreped emiatt vagy a személyzet teste beleragad az ülésbe és
eggyé olvad azzal (biztos halál). Nem tudjuk, hogy az emberi
szervezet egyáltalán kibírja-e a 4D-s téridőt és ha igen, mennyi
ideig? Hogy változik meg a vér sűrűsége, kémiai tulajdonságai? A
gázcsere a tüdőben? A sejtek különféle molekuláris folyamatai? Az
érzékszervek és az idegrendszer (elektromos jeltovábbítás)
működése?
Mielőtt nekilátunk tehát térkibővítő generátort építeni (amiről jó
okkal nem írtam egy sort sem eddig és nem is fogok), előbb
tisztáznunk kell a lényeges kérdéseket, majd számtalan óvatos és
veszélyes kísérletet el kell végezni, letesztelve a gyakorlatban a
különféle anyagok és élőlények reakcióit a 4D-ben. Elméletileg
lehetséges, hogy vannak olyan anyagok, amik jól tűrik a 4D-s
hatásokat. Ezekből aztán vagy tudunk működőképes térugró űrhajót
építeni (létrehozható-e belőlük minden alkatrész, ami kell?) vagy
nem. Elméletileg az is lehetséges, hogy vannak olyan anyagok, amik
csak lassan reagálnak a 4D-s hatásokra, illetve maradandó
torzulás, változás nélkül visszadeformálódnak az eredeti
szerkezetükbe a 3D-be való visszatéréskor (a körülmények
valamilyen függvényében). Ezek szintén felhasználhatók lesznek az
űrhajózásban. A deformációjuk sebessége persze korlátozni fogja a
térkibővítő generátor működtetési idejének hosszát (maximum meddig
lehet bekapcsolva), amin belül kell megoldanunk a térváltásokat
vagy egyéb műveleteket.
Készült: 2020.08.10.
12. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Az űrhajók
számítógépei.
Az űrhajókba különleges számítógépeket (és mérőműszereket) kell
tervezni és beépíteni, mert a hagyományos eszközök nem alkalmasak
a rendkívüli körülmények okozta igénybevételek elviselésére. A
hardvernek bírnia kell a következőket:
1. Jéghideg és a forróság: változó elektromos ellenállás,
hőtágulás.
2. Súlytalanság és nagy gyorsulás: ütközések, rázkódások,
súrlódások, karcolások is.
3. Légnyomás és vákuum: az idegen égitestek eltérő összetételű
légkörének korrozív hatásait is.
4. Változó mágneses terek: térerősség iránya és nagysága.
5. Elektroszmog: töltött részecskék beszivárgása az alkatrészekbe.
6. Részecskesugárzás: neutronok, protonok, elektronok, hélium
atommagok, radioaktív bomlási termékek becsapódásai.
7. Elektromágneses sugárzás: rádióhullámok, mikrohullámok,
infravörös, látható, ultraibolya, röntgen, gamma.
8. Szennyeződések: páralecsapódás, por, szőrszálak, mindenféle
kosz, maszat, bőrzsír.
Mindezt nem elég szigeteléssel, árnyékolással, rugalmas
védőburokkal megvalósítani, magának a hardvernek a védőrétegek
nélkül is rendkívül strapabírónak kell lennie, hogy azok sérülése
esetén se álljon le. És mindennek a lehető legkisebb
fogyasztásúnak, ugyanakkor a lehető legnagyobb teljesítményűnek,
sebességűnek kell lennie a hatékonysághoz. Továbbá a
meghibásodásoknak könnyen megtalálhatóknak, a hibás alkatrészeknek
könnyen és gyorsan kicserélhetőknek kell lenniük, akár puszta
kézzel is (lego számítógép) vagy szkafanderkesztyűben (vészhelyzet
esetén). A téves, hibás összeépítéseket egyedi kialakítású
csatlakozókkal kell megakadályozni, hogy semmit ne lehessen rossz
konnektorba bedugni vagy rosszul bedugni, illetve a bedugott
csatlakozók ne essenek szét maguktól vagy rázkódás hatására.
A szoftvernek fejlett hibajelző, hibakereső és hibajavító
eljárásokkal kell rendelkeznie, valamint a kiemelten fontos
adatokat redundánsan kell tárolni (több példányban) a gyors
helyreállíthatósághoz adatvesztés esetén. A legtöbb műveletet
automatizálni kell, hogy a rendszer önállóan működhessen, ne
kelljen külső (emberi) beavatkozásra, utasításokra várnia.
Ugyanakkor a vezérlő szoftvernek minél kisebbnek, egyszerűbbnek és
könnyen vezérelhetőnek kell lennie, valamint védettnek az
illetéktelen hozzáférésekkel szemben. A felsorolt követelmények
természetesen sok esetben egymással ellentétes irányba ható
fejlesztési megoldásokhoz vezetnek, vagyis muszáj
kompromisszumokat kötni miattuk.
Egy űrhajóban a következő számítógépekre van szükség:
1. Hajtóművezérlő: tolóerő iránya, nagysága.
2. Energiaszolgáltatás vezérlő: termelés, tárolás, fogyasztás.
3. Távérzékelési adatok begyűjtése, tárolása, feldolgozása:
tájékozódáshoz, pályaszámításokhoz, észlelt objektumok mozgási
adatainak kiszámításához.
4. Kommunikáció: belső fedélzeti kapcsolattartás, külső
kommunikáció más űrhajókkal, űrkikötőkkel, szondákkal, űrsétát
végző személyzettel.
5. Robot, űrszonda és űrkomp vezérlés: amennyiben nincs
mindegyikben saját, külön számítógép.
6. Létfenntartás: 6.1. Levegő keringtetés, oxigénszint,
szén-dioxid eltávolítás, hőmérséklet, páratartalom, szűrés,
pormentesítés. 6.2. Víz keringtetés, felhasználás szabályozása,
hőszabályozás, tisztítás. 6.3. Élelem készletek, termelés és
fogyasztás, feldolgozás. 6.4. Hulladék tárolás, feldolgozás,
újrahasznosítás. 6.5. Belső és külső sugárzásmérés, riasztás,
árnyékolórendszerek vezérlése. 6.6. Belső világítás szabályozása
helyiségenként. 6.7. Belső gyorsulásmérés, mesterséges gravitáció
szabályzás. 6.8. Személyzet egészségi állapotának nyomkövetése,
adatbegyűjtés, tárolás, feldolgozás, figyelmeztetések, orvosi
asszisztencia (tanácsadó és műtős robot vezérlése).
7. Zsilipvezérlés: zsilipajtók nyitása-csukása, zsilipkamrák
feltöltése, légtelenítése, kizsilipelési légveszteség és tartalék
levegőkészlet nyilvántartása, belső fertőtlenítés,
sugárzásmentesítés, fedélzeti légnyomáscsökkenés észlelése
szivárgás esetén.
8. Rakomány nyilvántartás: mit, hol, hogyan tárolnak a fedélzeten,
az egyes csomagoknak mennyi a tömege, mekkora a mérete, ennek
alapján hol van az űrhajó tömegközéppontja, mit, hol kell
berakodni, kirakodni, átrakodni?
9. Személyi számítógépek: a személyzet tagjainak és az utasoknak
az igényeit kiszolgáló rendszerek. Kommunikáció, szórakozás,
tanulás, kiképzési gyakorlatok, szimulációk, stb.
10. Mesterséges intelligencia: a különböző számítógépek által
alkotott belső hálózat munkájának összehangolása, felügyelete,
figyelmeztetések, robotpilóta használata.
A felsorolt rendszerek nem lehetnek befejezetlenek, félig készek.
Nem lehetnek tele hibákkal és hiányosságokkal, támadható
felületekkel, kiskapukkal. Minden komponensüket alaposan le kell
tesztelni különféle körülmények közt. Minden gépnek
kompatibilisnek kell lennie egymással, nem csak egy űrhajón belül,
de egy űrflottán belül is minden űrhajó és támaszpont közt a
zökkenőmentes együttműködéshez. Az egésznek átláthatónak és
könnyen megérthetőnek, felhasználóbarátnak kell lennie, továbbá a
lehető legegyszerűbbnek. Ehhez a programok és felhasználói
felületek nyelvezetének egyértelműségére van szükség. A használt
szavak, kifejezések jelentésének félreérthetetlennek és világosnak
kell lennie. Minden bonyolultabb alrendszert el kell látni könnyen
elérhető segítséggel, tájékoztató leírással.
Készült: 2020.08.17.
13. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: A gravitáció
és gyorsulás közti különbségek.
A mai fizikában önkényesen összemossák egymással a tömegvonzás
keltette gravitációs hullámteret (amit egyébként részecske
sugárzásnak képzelnek teljesen helytelenül) a gyorsulás okozta
tehetetlenségi erőhatásokkal, amikből kétféle van: egyenes vonalú
és körforgásos (és amik közt szintén nem tesznek különbséget,
teljesen helytelenül). Egyes fizikusok odáig merészkednek, hogy a
gravitáció és a gyorsulás egyenértékűségét a relativitás elmélet
fontos bizonyítékának tartják. Akkor most röviden, tömören romba
döntöm ezt a butácska elképzelést, hogy utána rátérhessünk a
minket érdeklő fontosabb témára: a mesterséges gravitáció
megvalósítására az űrutazások során.
A gravitációs hullámtér az égitestek anyagtömegéből árad
folyamatosan, gömbszerűen minden irányba, leárnyékolhatatlanul,
fényhatársebességgel a végtelenségig kifelé. Minden tömeg kelti
magából (anyagi részecske és fénykvantum egyaránt), de nagyon
gyenge befelé taszító (azaz a forrás felé vonzó) hatásról van szó,
ezért csak nagy tömegben válik jelentős tényezővé. Ezért hívjuk
tömegvonzásnak. Mert tömeges forrásfelhalmozódásra van szükség
hozzá (egyedi forrásoknál elhanyagolható). Minden égitest
anyagtömegének egy tömegközéppontja van, ami normál esetben (nagy
égitesteknél) egybe esik a gömbszerű égitest geometriai
középpontjával. Az égitest gravitációja a középpontban nulla,
mivel a minden irányból ható vonzások kiegyenlítik egymást. Az
égitest gravitációja a felszínén maximális, mivel az egy irányból
ható vonzások taszítási vektorai itt zárják be egymással a
legnagyobb szöget. Az égitest gravitációja a felszínétől kifelé
távolodva a távolsággal négyzetes arányban csökken, tehát kétszer
messzebb negyed akkora. Mivel a taszítási vektorok eredője a
tömegközéppont felé irányul, az égitest egyik oldalán, két helyen
megmérve a vonzás irányát, a vektorok sehol sem lesznek
párhuzamosak, hanem összetartóak (a középpontban metszik egymást).
Vagyis a szabadon eső tárgyak egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
Az egyenes vonalú gyorsulás ettől eltérően egyenletes mindenhol,
ha például egy gyorsuló űrhajó fedélzetén bárhol megmérjük. Tehát
minden helyen egyforma nagyságú lesz (a plafonnál és a padlónál
is, míg a gravitáció a felszín fölött a plafonnál kisebb, a
felszín alatt nagyobb), a vektorai pedig párhuzamosak (sehol sem
metszik egymást). Vagyis a szabadon eső tárgyak megőrzik az
egymástól való távolságukat. Az egyenes vonalú gyorsulást nem
lehet hosszú ideig fenntartani, csak amíg az űrhajó meg nem
közelíti a fényhatársebességet, amit nem érhet el és nem léphet
át. Vagy utána 180 fokos fordulatot téve el nem kezd lassítani, a
teljes megállásig. Ellenben az égitestek gravitációs tere nagyon
hosszú ideig megmarad, bármiféle munkavégzés, energiabefektetés
nélkül is.
A körmozgásos gyorsulás ezektől eltérően változó mindenhol, ha
például egy centrifugában bárhol megmérjük. Tehát minden helyen
különböző nagyságú lesz a forgástengelytől való távolság
függvényében (a plafonnál kisebb, a padlónál nagyobb), tehát csak
egy olyan hengerpalást felszínén lesz egyforma, aminek tengelye
egybeesik a forgástengellyel. A vektorai pedig csak azon egyenesek
mentén párhuzamosak, amik a forgástengellyel párhuzamosak (tehát
egy hengerpalástra esnek). Mindezek miatt a szabadon eső tárgyak
nem egyenes, hanem ívelő pályát írnak le, látszólag a
forgásiránnyal ellentétes irányba kanyarodva (Coriolis-erő). A
körmozgásos gyorsulást fenn lehet tartani hosszú ideig,
energiabefektetés nélkül is (például egy forgó űrállomáson).
A fentiekből következik még, hogy a 4 térdimenzióban a
gravitációnak valószínűleg a távolsággal köbös arányban kell
csökkennie. Hogy tényleg így van-e, azt csak konkrét mérésekkel
tudjuk majd meghatározni, mivel egyelőre nem ismerjük a 4D-s
anyagok sűrűségi és tömegfelhalmozódási jellemzőit. Viszont az
egyenes vonalú és körforgásos gyorsulásnak a 4D-ben is ugyanúgy
kell hatnia a mozgó anyagokra.
Készült: 2020.08.24.
14. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: A mesterséges
gravitáció tulajdonságai.
Mesterséges gravitációra a súlytalanságban van szükség, egyrészt
élettani okokból, mert az emberi test a földi gravitációs
viszonyokhoz van szokva, másrészt praktikus okokból, mert
meghatározza a fent-lent irányát és ezzel megkönnyíti a
tájékozódást. Továbbá a tárgyak tömegtehetetlensége folytán segít
a dolgoknak lent maradni, így nem kell őket rögzíteni, hogy ne
röpködjenek össze-vissza. A gravitáció azt jelenti, hogy egy tárgy
minden atomjára, elemi részecskéjére egyszerre, folyamatosan hat
egy nagyjából egyforma erősségű, egy irányú mozgató erő, ami
valamekkora mértékben deformálja a tárgy szerkezetét, azaz nyomást
gyakorol rá. Ezt az emberi test esetében nem lehet a
súlytalanságban végzett rendszeres tornagyakorlatokkal és
vákuumruhával ellensúlyozni, amint azt az űrállomáson való hosszú
távú fenntartózkodások mellékhatásai mutatják.
Technikailag a legegyszerűbb módszer az, ha az űrhajó vagy
űrállomás centrifugaként viselkedik és a belső palástján a
tömegtehetetlenség idézi elő a sugárirányú kifelé mozgató erőt.
Viszont egy folyamatosan pörgő járművel elég nehéz manőverezni,
sőt még tájékozódni is, nem beszélve az összekapcsolódás
nehézségeiről. Valamivel bonyolultabb módszer, ha az űrhajó
folyamatos gyorsulással, majd fékezéssel repül egyenes vonalban,
félúton megfordulva, viszont ez is csak kisebb távolságokon
használható, hosszabb utazásoknál beleütközik az elérhető
legnagyobb térbeli sebesség korlátjába. Az meg nem lenne
praktikus, ha a csillagközi utazás során folyton
gyorsítana-lassítana a hajó csak azért, hogy a fedélzeten
megfelelő legyen a gyorsulás mértéke. Elméleti lehetőségként
fölvethető még az, ha az egész bolygót visszük magunkkal a talpunk
alatt, hogy biztosítva legyen az állandó gravitációs tér, ám itt
meg a tömegtehetetlenség és a mozgatáshoz szükséges energia
mennyisége okoz komoly gondokat.
A megoldás tehát - az összes fantasztikus filmben rutinszerűen
mutogatott - mesterséges gravitációs tér létrehozása, ami mindenen
átmegy (nem leárnyékolható) és minden tárgyat egy irányba sodor,
kényszerít, adott mértékben. Ez nem lehet elektromos mező,
mágneses mező, sem elektromágneses sugárzás, valami mást kell
alkalmazni. A megoldás triviális, de a megértéséhez ismerni kell a
téri hajtómű és az erőtérpajzs működését, amiket korábban nem
részleteztem. A lényeg, hogy ugyanazon módszerekkel létrehozható
olyan hullámtér is a generátor körül, ami adott területen belül
adott irányba taszigálja az összes elemi részecskét, adott
sebességgel, tehát jól szimulálja a gravitáció hatását.
Mivel az ilyen mesterséges gravitáció generátorok működése jól
szabályozható, a gyakorlatban többféleképp is használhatók. 1.
Vonzó mező létesítése a padló alatt elhelyezett készülékekkel. 2.
Taszító mező létesítése a plafon fölött elhelyezett készülékekkel.
3. Generátor lefedési zónánként eltérő nagyságú, irányú, vonzó
vagy taszító mezők létesítése (hogy föl lehessen sétálni a falon
és meg lehessen állni a plafonon). 4. Vonósugaras lift,
tehermozgatás a fedélzeten vagy az űrhajón kívül (hisz az elv
ugyanaz). 5. Gyorsulás csillapítása, rázkódás kiegyenlítése
(feltéve, hogy elég gyorsan változtatható a mező nagysága,
iránya).
A mesterséges gravitációs mező és a természetes gravitáció közti
legfontosabb különbség a szerkezetében rejlik. Mivel a
generátorokból gömbszerűen árad kifelé a hullámtér, a hatástér
alakja kúpos, kifelé szétterülő lesz. Ezért a generátorokat úgy
kell elhelyezni például a padló alatt, hogy a kúpjaik átfedjék
egymást. Viszont emiatt a hatástérben lesznek helyek, ahol csak
egy, máshol kettő vagy három generátor mezejének hatása
érvényesül. Vagyis a vonzás helyenként eltérő erősségű és irányú
lesz. Az emberi test számára meglehetősen kényelmetlen és zavaró
(egyensúlyozást nehezítő) érzés, ha az egyik részét erre húzza a
vonzás, a másikat arra, illetve egyes helyeken nagyobb, máshol
kisebb a vonzás. Állva, hosszában elhelyezkedve egy mezőkúpban még
csak ki lehet bírni, de a járást bizonytalanná teszi a dolog, a
fekvés pedig kifejezetten kényelmetlen ilyen térben.
A problémára egy megoldás létezik: kisebb generátorokat kell
készíteni és többet, sűrűbben kell elhelyezni egymás mellett a
síkban, hogy a hullámtereik jól kiegyenlítsék egymást. Itt viszont
beleütközünk a bonyolultság és hatékonyság problémájába, mivel a
kisebb készülékek gyengébb vonómezőt keltenek és a hatósugaruk is
változó. Az energiával való ellátásuk és a vezérlésük bonyolultabb
kábelezést, szabályzórendszert kíván, aminél nagyobb a
meghibásodások valószínűsége, több karbantartást igényelnek, stb.
Készült: 2020.08.31.
15. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Az űrhajósok
kiképzése.
A világűr nem az ember természetes környezete. Kifejezetten
ellenséges, halálos veszélyekkel teli közeg, ahol csak
technológiai segítséggel, mesterséges környezetben lehet életben
maradni. Vagyis alkalmazkodni kell hozzá, ismerni a tulajdonságait
és ennek megfelelően viselkedni, cselekedni. A földi felszíni
körülmények közötti életünk során mindezeket nem tanuljuk meg, nem
válnak az életünk természetes részévé, ezért az űrhajósokat külön
ki kell képezni rá, hogy elviseljék a bezártságot, a
súlytalanságot, a gépekkel való folyamatos együttélést és ami a
legfontosabb: a gépek használatát, irányítását, karbantartását,
javítását.
Az űrben csak az van, amit magaddal viszel oda. Tehát mindent
vinned kell, amire csak szükséged lehet, mert vagy nem áll
rendelkezésre vagy sokat kell utazni a beszerzéséhez, illetve nagy
munkával jár a hozzá szükséges nyersanyagok megtalálása,
bányászata, feldolgozása, felhasználása. A jó űrhajósnak ezért
rengeteg mindenhez értenie kell, főleg a kisebb csoportokban, ahol
korlátozottak a munkamegosztás lehetőségei. Az ember csak akkor
jön rá, mennyi mindenre van szüksége a teste életben tartásához, a
jó közérzetének biztosításához, az értelmes munkavégzéséhez, ha
megfosztják ezen körülményektől. A földi civilizáció mérete és az
ebből fakadó munkamegosztás miatt a legtöbb emberben sohasem
tudatosul, hogy mennyi munka van minden tárgy, eszköz, szerszám,
élelem, ruházat, lakóhely, jármű előállítása mögött. Amit
egyszerűen, olcsón megveszünk a boltban, az hosszú útvonalon
került oda, sok kézen átment, különféle munkafolyamatok
eredményeként nyerte el formáját. Az űrben mindezt magunknak kell
megcsinálnunk, nem mehetünk el a legközelebbi boltba. Ahogy az sem
megoldás, hogy mindenből elegendő készletet halmozunk fel a
raktárakban, mert túl sok helyet foglalna el a fedélzeten és túl
nagy részét tenné ki az űrhajó össztömegének. Tehát helyben kell
előállítani (tárgynyomtatással), a meglévő anyagok
újrahasznosításával.
Űrhajósnak lenni igazi úttörő munka. Érteni kell a biológiához,
szociológiához, fizikához, űrélettanhoz, matematikához, kémiához,
anyagtechnológiához, gépészethez, számítástechnikához, egyszóval
rengeteg különféle géppel kell tudni profin bánni, illetve szükség
esetén kijavítani őket. Az eredményen szó szerint élet-halál
múlhat, ezért nem megengedhető az, hogy hiányos vagy elégtelen
tudással engedjünk az űrbe embereket. Itt a Földön a legtöbb
iskola úgy működik, hogy a tanulók erősen megkérdőjelezhető
szintű, gyenge minőségű, korlátozott szintű tudással vergődnek át
az oktatáson. Ennek következményei, a különféle tudásbeli és
képességbeli hiányosságok csak később, a gyakorlati életben
derülnek ki, de többnyire nem járnak halálos veszélyekkel. Az
űrben ez másképp van. Ott pillanatok alatt bele lehet halni a
hülyeségbe, illetve meg lehet ölni a kollégákat a hozzá nem
értéssel. Ezért az űrhajós iskolának a világ legmagasabb szintű
elméleti és gyakorlati oktatását kell nyújtania, ahol csak két
érdemjegy adható: átment vagy nem ment át. Tudja vagy nem tudja.
Túléli az űrt vagy belehal. Tanulás közben nem lehet egyes
részeket önkényesen kihagyni, sem gyenge eredménnyel
"elsajátítani". A vizsgán nem lehet csalni, puskázni és nincs
protekció, semmi engedékenység. Űrhajósnak lenni azt jelenti, hogy
az illető szó szerint az emberiség elitjéhez tartozik, a legjobban
képzettek közé, aki a legextrémebb körülmények közt is képes a
túlélésre. Olyan, mint sarkkutatónak vagy tengeralattjárósnak
lenni, csak méginkább technológia orientáltan.
A földi társadalomnak szerves része a manipuláció, a hazudozás, az
elhallgatás, az ügyeskedés, a csalás, lopás, szélhámoskodás, a
legkülönfélébb bűnök és visszaélések elkövetése. Az űrben ennek
következményei fokozottan érintenek mindenkit, ezért
megengedhetetlen az a fajta erkölcstelenség, ami a Földön
hétköznapinak számít. Az űrhajósoknak szó szerint sokkal jobb
embereknek kell lenniük mindenki másnál, szinte már
természetellenes mértékben. Tudniuk kell gondolkodni, kreatívan
megoldani a felmerülő problémákat, komplex cselekvési terveket
alkotni és kivitelezni, felismerni a lehetséges veszélyeket,
mérlegelni a kockázatokat. Tudniuk kell gyorsan,
félreérthetetlenül, hatékonyan kommunikálni egymással, egyértelmű
jelzéseket, világos nyelvet használva. Tudniuk kell összedolgozni
egy csapatban, segíteni egymást, engedelmeskedni a
csoportvezetőnek. A politikai pártoskodás, vitatkozás, ellenkezés,
széthúzás, veszekedés, cserben hagyás, árulás nem megengedhetők az
űrben. Ehhez egyértelmű hierarchiára van szükség, ahol mindenkinek
tudnia kell, hol a helye. Az űrben nincs demokrácia, nincs
liberalizmus, szavazás meg pártoskodás. Semmi olyan emberi
ostobaság, amik a Földön elterjedtnek számítanak.
Készült: 2020.09.07.
16. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: A sebes vándor
csillagok.
A Tejútrendszerben több száz nagy sebességű csillag száguldozik,
különböző sebességekkel, különböző helyeken, különböző irányokba.
Ezek közt a leggyorsabbak elérik a fénysebesség egyharmadát is,
ami mellett a mi leggyorsabb eszközeink, rakétáink, űrszondáink is
tetű lassúak. Lásd: a cikket.
https://index.hu/techtud/2021/01/06/tobbszaz_hipergyors_csillag_hagyja_el_epp_a_galaxist/
Nyilvánvaló, hogy nem csupán csillagok lehetnek sebes vándorok,
hanem bolygók, holdak, aszteroidák, üstökösök is, de ezeket (még)
nem látjuk a nagy távolságok és a kis méretük, gyenge visszavert
fényük miatt. Néha azonban egy-egy ezek közül elszáguld a
közelünkben, mint az Oumuamua nevű, pálcika alakú égitest, amiről
még mindig nem tudjuk, természetes objektum vagy űrhajóroncs
volt-e?
Bár nagyon kicsi az esélye, hogy egy sebes vándor csillag pont a
mi Naprendszerünkön száguldjon keresztül, azért előfordulhatnak
ilyesmik néhány száz millió évente. A fő veszélyt a gravitációs
árapály és a bolygók, holdak pályáinak megváltoztatása mellett a
hőség jelenti. A Nap körül 50 millió kilométerre még iszonyú hőség
van: a Merkúr felszíne igencsak forró emiatt. Ha a Nap egy sebes
vándor lenne, egy 100 millió kilométer átmérőjű körön belül
izzítaná fel az égitesteket a pályavonala mentén, illetve kétszer
ekkora átmérőjű (az négyszeres felületű keresztmetszet!) területen
belül okozna komoly melegedést.
Annak kicsi a valószínűsége, hogy egy ilyen csillag pont
eltrafálja a Földet és elgőzölögtesse a légkörét, óceánjait, majd
olvadt lávává hevítse a felszínét, hogy végül egy pillanat alatt
magába nyelje az egész bolygót. Sokkal valószínűbb, hogy csak
letépne minket a Nap körüli pályáról, közben ropogósra sütné a
felszínt és kihajítana minket a mélyűrbe vagy pályára állnánk
körülötte és izzó lávamezővé olvadna a Föld egész felszíne.
Ha csak 10 fényévről veszünk észre egy közeledő sebes vándort,
alig 30 évünk van űrflottát építeni és villámgyorsan elhúzni
innen, mielőtt ionizált gőzfelhőt csinál belőlünk. Egy ilyen
katasztrófát nem lehet elhárítani, mert egy száguldó csillagot nem
tudnánk eltéríteni. A világ összes atombombája együtt felrobbantva
is csak egy halovány böffenés lenne hozzá képest. Se a Földet nem
tudnánk jelentősen odébb vinni, biztonságos távolságba a
vándorcsillag hőjétől. Egy planetáris erőtérpajzzsal talán
megvédhetnénk a bolygónkat a fénysugárzástól, részecskesugárzástól
és a hőtől, de a gravitációs hullámok ezen is akadálytalanul
átmennének és katasztrofális árapály ingadozásokat, cunamikat,
földrengéseket, vulkánkitöréseket okoznának, nem beszélve a Nap
körüli pálya megváltozásáról vagy elhagyásáról. Ha a Föld csak 100
millió kilométerrel kerül közelebb a Naphoz; megsülünk, mint a
Merkúr. Ha 100 millió kilométerrel kerül távolabb; megfagyunk,
mint a Mars. A legszívósabb, talajlakó baktériumokat kivéve ezt
senki sem élné túl, még atombunkerben sem.
Nem tudjuk, volt-e már ilyen kataklizma korábban a Naprendszerben?
Nem tudjuk, hány civilizációt semmisítenek meg, mondjuk ezer
évente az ilyen kozmikus lövedékek, csak a mi galaxisunkban? De az
biztos, hogy az univerzum nem olyan biztonságos, veszélytelen
hely, mint azt sokan gondolnák. Ezért is olyan fontos, hogy
folyamatosan figyeljük magunk körül a világűrt, hogy fejlesszük az
űrtechnológiánkat és, hogy minél több bolygón legyenek önellátó
településeink a Naprendszerben, később pedig több közeli
bolygórendszerben is. A szétszórtság növeli a hosszútávú túlélési
esélyeinket a lokális katasztrófákkal szemben.
Készült: 2020.01.06. - 15.
17. RÉSZ:
Pár gondolat a csillagközi utazás nehézségeiről: Csillagkövető
kamerák.
A csillagkövető kamerák feladata az űreszközökön rendszeresen
lefényképezni az égboltot körben, hosszú expozíciós idővel. Ezeken
egy külön képfeldolgozó program azonosítja a fényesebb csillagokat
a fényerejük, színük, helyzetük és egymással alkotott
konstellációik (távolságok, bezárt szögek) alapján, illetve
azonosító sorszámokat rendel hozzájuk az adatbázisban a későbbi
számításokhoz. Ezen csillagok közül minimum 3-at kell kiválasztani
támpontnak ahhoz, hogy az éggömbön általuk alkotott háromszöghöz
képest tájolni tudja magát az űreszköz. Hol vagyok? Merre megyek?
Milyen szögben állok? Mihez képest, merre, mennyit fordulok el a
kozmoszban?
Viszont egy térugró csillaghajónál állandó problémahalmazt jelent,
hogy egyes támponti csillagok a csillagközi ugrálás közben
takarásba kerülnek (bolygó, porfelhő mögé elbújnak), a
parallaxisuk egyénileg változik (más irányba, más mértékben
mozdulnak el), a fényerejük is változik a távolság és a saját
pulzálásuk miatt, a színük is megváltozik a csillagközi térben
lévő gázok torzító hatásai miatt. Plusz ott vannak a kamera hibák
(lencsehiba, kozmikus sugárzás okozta hamis felvillanások),
szoftverhibák (képek széleinek összeillesztési hibái, egy csillag
bolygóval vagy másik űrhajóval összetévesztése). Ezért muszáj több
támpontot használni menet közben, hogy ha 1-2 eltűnik vagy
tévesnek bizonyul, akkor is maradjon legalább 3.
Ezért úgy gondolom, hogy egy csillagközi civilizáció űrhajójának,
illetve flottájának asztrogációs atlaszában minimum 6, de inkább 8
csillagot kell kijelölni támponti csillagnak. Ha galaktikus
civilizációról van szó, szektoronként több ilyen 8-as támponti
csoportot kell kijelölni és ezeket néhány évente frissíteni az
égitestek sajátmozgása és a működésük megváltozásai miatt.
Készült: 2022.04.07.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz