FÉNYSZENNYEZÉS
A fényszennyezés a téridő hullámterének fénykvantumokkal való
fokozatos telítődése, ami a kozmikus háttérsugárzás mértékének
növekedésében nyilvánul meg. A kezdetben abszolút sötét fekete
világűr fokozatosan kivilágosodik, azaz sötétszürke, majd
világosszürke, végül fényes fehér lesz, mígnem a kozmosz eléri a
végtelen fényözön állapotát. Elméletileg, mert gyakorlatilag nem
ilyen egyszerű a helyzet.
Egyrészt azért, mert a világűr nyitott rendszer. A téridő
hullámtere folyamatosan és megállíthatatlanul tágul bele az
őskáosz végtelenjébe, vagyis egyre nő a térfogata, amibe a fotinók
szétrohanhatnak. És odakint, a téridő peremén nincs semmi, ami
visszaverné, befelé kényszerítené őket, tehát a végtelenségig
száguldhatnak a fénykvantumok, bele a sötétbe.
Másrészt, mert a fotinók szaporodása (fényszórás, fényhabzás) a
deformációjuktól függő jelenség, amit a környezetük eredő
hullámtere okoz. Minél kijjebb ér egy fotinó a téridő buborékának
peremére, annál nyugodtabb, csöndesebb, alacsonyabb zajszintű
hullámtérbe kerül, ami csökkenő valószínűséggel kényszeríti
másolatok gyártására. A zajosabb, belső területeken meg a
keletkező rengeteg fény nagy része csapdába esik a csillagok,
fekete lyukak belsejében, amik ezzel lassítják a világűr fénnyel
való telítődését. A fekete lyukak belsejében a nagy nyomás miatt a
fény eléri maximális sűrűségét, ahol az egymással szoros
közelségben létező fotinók kiegyenlítik egymás deformációit, így
képtelenné válnak a szaporodásra. A jóval kisebb tömegű
csillagokban viszont a fény nem maximális sűrűségű, így lehetősége
van megfelelően deformálódni a másolatok keltéséhez. Ezért a
világító csillagok gyakorlatilag a fény és az anyag bölcsőiként,
szó szerint fehér lyukakként működnek, gyarapítva önnön tömegüket
és szétszórva azt a végtelenbe.
Harmadrészt, mert a téridő nem állandó hullámtéri szerkezet. Az
alfatéri szerinó időnként megváltoztatja a saját működését
(harmadlagos csavarodását), így egyes korszakokban három
térdimenziósak, máskor négy vagy öt vagy hat térdimenziósak
lesznek a téresszenciák. Minél nagyobb a téridő térdimenziószáma,
annál nagyobb a lokális térfogata, amiben szétszóródhatnak a
fotinók, ami csökkenti a sűrűségüket. Azt nem tudjuk, hogy a
térdimenziószám változása hogyan befolyásolja a fotinók másolódási
képességét. Feltételezésünk szerint a hat térdimenziós
téresszenciákban már olyanná torzul a fotinó időhurkának
geometriai szerkezete, ami nem teszi lehetővé a fényhabzást
(exponenciális ütemű szaporodást), így ott nem tudnak hat
térdimenziós anyagi részecskék (neutronok) keletkezni. Jelenlegi
ismereteink szerint erre csak a három, négy és öt térdimenziós
téresszenciák alkalmasak. Azt nem tudjuk, hogy vajon a hat (vagy
több) térdimenziós téresszenciákban létrejöhet-e fényszórás
(lineáris ütemű szaporodás)?
Negyedrészt, mert a térdimenziószám csökkentésekor rengeteg fotinó
kizáródik a téresszenciákból, kívül reked a meddőtérben, ahol
megszűnik létezni, amint kikerül a fennmaradását biztosító
hullámtérből az őskáosz sötétjébe. Az istenek ezen a módon
szabályozzák az univerzumuk fénysűrűségét és anyagmennyiségét,
szakaszosan kipöfékelve a túl sok fényt és anyagot (a csillagok
milliárdjait!) az őskáoszba, amivel megelőzik a fényözön
kialakulását. Ezzel nem csak sötétebbé teszik az alacsonyabb
térdimenziószámú téresszenciákat, de hidegebbé és üresebbé is. Azt
nem tudjuk, milyen időközönként kerítenek sort a nagy kozmikus
ürítésre, amit valószínűleg befolyásol a sűrűsödés üteme. Tehát
minél lassabban nő a fényszennyezés a kozmoszban, annál ritkábban
kerül sor a kiürítésére.
Amikor szétnézünk a négy térdimenziós kozmoszban, ott azt látjuk,
hogy nappali világosság van a világűrben mindenfelé. De nem vakító
fehéren, hanem kellemes, türkiz árnyalatú színekben pompázik az
univerzum körülöttünk. Ennek oka, hogy a különböző
hullámhosszúságú fénysugarak eltérő mértékben nyelődnek el a
kozmoszban mindenfelé jelenlévő anyagokban, illetve térülnek el a
terjedésük során. A látható spektrumban ezért a fényszennyezés
zöldeskék színűnek tűnik. A három térdimenziós kozmosz is ilyenné
fog válni idővel, évmilliárdok múlva, ahogy a körülöttünk lévő gáz
és porfelhőkön egyre intenzívebben átragyog majd a csillagok szórt
fénye. A hindu teremtésmítoszokban ezért beszélnek Brahmá
nappalairól és éjszakáiról. Tehát a mi három térdimenziós
alvilágunkban jelenleg éjszaka van, a négy térdimenziós
túlvilágban pedig nappal. Ebből logikusan következik, hogy a négy
térdimenziós kozmosz sokkal régebb óta működik, mint a
beleágyazott, hozzá képest frissen létrehozott három térdimenziós
altér.
Azok az istenek, akik jártak már az univerzumunk peremén, azaz
kvázi kívülről (valójában még a téridőből) visszanéztek a fénnyel
és anyaggal teli kozmoszra, azt állítják, hogy a teremtés halovány
zöldes fényben világít. Nem türkiznek, hanem inkább derengő
sötétzöldnek tűnik a kozmosz szélének látványa. Ott, ahol már
nincs anyag, csak a kezdeti ősfénylésből származó fotinók rohannak
szanaszét a végtelenbe, szóródás és torzulás híján egyenletes
középértéket mutat a fény hullámhossza. Ilyen távolságból még a
legősibb csillagok, galaxisok sem láthatók, azaz egy ismeretlen
vastagságú fényudvar (halo) veszi körül a teremtésünket, ami
kifelé egyre halványul, ahogy egyre kevesebb fotinó csapódik bele
a szemlélő érzékelő műszereibe. Ennek legszélén, a téridő
buborékának tényleges peremén pedig teljes sötétség van és
abszolút hideg, pont mint a nemtér-nemidő idősemmi rétegében.
Készült: 2022.04.17. - 07.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz