EGYIPTOM ISTENEI
Az ókori egyiptomi birodalom évezredeken át virágzott
Északkelet-Afrikában, a Nílus folyó mentén. A fővárosa többnyire
Memphisz volt, a Nílus nyugati partján fekvő közigazgatási és
vallási központ a mai Kairótól délre, a Gízai piramisok közelében.
Egyiptom lakói kiterjedt mitológiát és összetett istentani
ismereteket halmoztak föl és hagyományoztak rá az utókorra. Ennek
egy részét valószínűleg még az özönvíz előtti időkből,
Atlantiszról kimentett tudományos írásokból örökölték (emelték
ki), amire az évezredek alatt számos magyarázat és kiegészítés
rakódott rá, a félreértések miatt alaposan összezavarva az ősi
kozmikus (teremtéssel kapcsolatos fizikai) tanításokat. Az
alábbiakban megpróbáltam ezeket rendbe tenni és tisztázni,
amennyire ez lehetséges a logikai összefüggések és magyarul
beszédes elnevezések alapján. Mivel igen kiterjedt mitológiáról
van szó, a későbbiekben még biztosan sokan, sokat fogják elemezni
ezeket az ezoterikus kapcsolatokat, hisz rengeteget elárul az
atlantiszi kultúra és tudomány hátrahagyott eredményeiről is. A
témában érdemes még elolvasni az: Atum isten időhurka (2023,
ezoterika) című írást.
Az alábbi szavak magyarul a következőket jelentik:
Egyiptom: Egy ép tó-m (egy épített vizem, azaz: egy teremtett
VÍZ-em). Egypsy: egy ép sün (egy építette Sun, azaz: egy Úr
(Napisten) által épített birodalom).
Nílus: Nyíl. Mert nyílegyenesen folyik észak felé és mert egy
nyíllövésnyi a szélessége.
Memphisznek több neve is volt az idők során:
1. Men-nofer: Ménfő, ami nem lófej, hanem: mozgó fej értelmű.
2. Men-nofer-Pepi: Papa mozgó feje, azaz: isteni mozgó forrás.
3. Ineb-hedzs: Éned-hegy (Éned hegye), amit tévesen "Fehér
fal"-nak fordítanak.
4. Anh-taui: Án-táji (Égi tájék), amit tévesen "ami élteti a Két
Földet"-nek fordítanak.
5. Hut-ka-Ptah: Ptah lelkének háza, azaz: Út-Ká-Apa-Atya (a
Teremtő okforrás útja az őskáoszban).
Az egyiptomi vallás ősi istenei több logikai csoportba sorolhatók
a köztük lévő leszármazási kapcsolatok alapján:
1. ENNEÁD ISTENEK:
Kilencen vannak, együtt egy családot alkotnak. Egyesek szerint
valójában tízen voltak, tehát ide kell számítani Hóruszt is, de
logikailag jobban illene ide Ptah, ahogy azt alább bemutatom. Az
enneád magyarul: énem ád, azaz olyan istenek, akiknek van énjük
(öntudatuk, identitásuk) és képesek további én-eket teremteni
magukból (énnel rendelkező teremtményeket létrehozni). Ez a
mitológia által hordozott időfizikai jelentés értelmében azt
jelenti, hogy időforrásokról, okforrásokról van szó, így a család
esetükben nem leszármazási vonalat jelent, hanem az egymással való
kapcsolatba lépésük sorrendjét, ahogy létezni kezdtek egymás
számára az őskáoszban.
1.1. Atum: Az egyetlen. Magyarul: Atyám. Az ősi (legelső)
istenek egyike az ókori egyiptomi vallásban. Általában emberi
alakban ábrázolták, fején kettős koronával vagy vöröslő
napkoronggal (Tűz elem), így napistenként (Ámon-Ré) is
azonosítják, akit Heliopoliszban imádtak. A kezében pásztorbotot
és ankh keresztet tart. Ő a nagy enneád legöregebb istene, akitől
a többi ősi isten származik (valójában Ptahtól származnak mind). Ő
teremtette anyagból, önnemzéssel (egyedül, önmagából) a világot.
Atum gyermekei:
1.2. Su: A Levegő elem istene. Magyarul: Szó.
1.3. Tefnut: A Víz elem istennője. Magyarul: tett út, az
isteni köpet (időt köpő forrás) útja.
Su és Tefnut gyermekei:
1.4. Geb: A Föld elem istene. Innen erednek a geo, Gaia
kifejezések.
1.5. Nut: Az Ég és a túlvilági fák istennője, tehát az
Életfa. Magyarul: Nagy út.
Geb és Nut gyermekei:
1.6. Ozirisz: A túlvilág istene, aki feltámadott. Magyarul:
ős íre, ahol az íre nem csupán írást jelent, hanem: teremteni,
létrehozni jelentésű. Írásképe: trón után egy szem (jelentése: a
teremtés helye). Ozirisz címe: Henti-Amentiu, azaz magyarul: Lenti
Atya menti út, ami az alvilágra utal. Élő jelképe a szent bika,
Ápisz.
1.7. Széth: A sivatag, a zűrzavar és pusztítás (káosz),
valamint a mágia és rontás istene. Magyarul: szét rombol, szét
szed. Állatfejű (sakál, kutya, róka, szamár, földimalac) emberként
ábrázolták. Gonosz és harcias, Ozirisz gyilkosa.
1.8. Ízisz: Anyaistennő, varázslás, termékenység, nőiesség
szimbóluma. Magyarul: ízes (finom, ami jelent választékosat is).
Szimbóluma a tjet (Ízisz-csomó), ami az örök életet és újjáéledést
jelképezi. Ő az istenek anyja, az Életház úrnője, a fényhozó, aki
ismeri a szív (az időhurok belsejének) helyes használatát (a
teremtés folyamatát).
1.9. Nebethet (Neftisz): A ház úrnője. Magyarul: neve tett
(cselekvés). Hieroglifái: félkör (tányér, amit uralomnak
fordítanak) és téglalap (épület, amit háznak fordítanak).
Ozirisz és Ízisz fia:
1.10. Hórusz: Az égbolt, az ifjúság és a harc sólyomfejű
istene. Magyarul: óra lyuk (időforrás). A fáraó dinasztiák Hórusz
örököseinek tartották magukat.
2. OGDOÁD ISTENEK
Az egyiptomi teremtéstörténetben szerepelnek még az Ogdoád istenei
(magyarul: ok-isten-adta, azaz: csinálta), akik nyolcan vannak:
négy férfi (Nun, Kuk, Heh, Ámon) és négy nő (Naunet, Kauket,
Hauhet, Amaunet). A nevük jelentése:
Nun és Naunet: ősvíz, a kezdetek vize, sötét víz.
Kuk és Kauket: sötétség, békafejű isten és kígyófejű
istennő.
Heh és Hauhet: végtelenség (meghatározhatatlan mennyiség).
Ámon és Amaunet: elrejtettség.
A tulajdonságaik alapján ők mind az őskáosz idősemmijének
alaptulajdonságait jelenítik meg. Ámon és Amaunet párosa helyett
előfordulnak más istennevek is (mert ők a thébai háromsághoz is
tartoznak logikailag), amik további jellemző tulajdonságait
fejezik ki az őskáosznak:
Gereh és Gerehet: hiány (éjszaka, megállít, megtagad,
tétlen, ők Kuk és Kauket helyén is állhatnak).
Tenem és Tenemet: tévelygés (hiábavaló mozgás).
Nia és Niat: üresség, tagadás (nincs, semmi).
Az Ogdoád tagjai a Nunból (őskáosz) kivált dombon (tachionkúpon)
álltak. Ezen elhelyeztek egy tojást (időhurok), ami életet adott
Ré-Atumnak (szerinó).
3. HÁROMSÁGOK
Az egyiptomi teremtéstörténetekben szerepel három háromság, akik
valószínűleg ugyanazon teremtésfilozófiai leírás különböző
megfogalmazásai, mivel eltérő helyen és időpontban születhettek, a
birodalom különböző korszakaiban.
3.1. A memphiszi háromság:
Egyidősek lehetnek a birodalommal (bika korszakból vagy még
korábbi világhónapból származhat a mítoszuk).
1. Ptah: Világteremtő isten, a kézművesek és művészetek
istene, aki a gondolat és szó erejével teremtette a világot és
benne az összes isteneket és azok alakját, szentélyeit, míg Atum
önnemzéssel teremtette anyagból a világot. Szimbólumai: álló
emberi múmiaként ábrázolják kék színű, fejre simuló sapkában, a
kezében dzsed-oszloppal (a teremtés oszlopa), uasz-jogarral
(úr-ász, magyarul: úristen), ankhhal (an-ká-há, magyarul: égi ká
és há okforrás). Hogy ő a Teremtő Atya okforrás, az abból is
tudható, hogy Memphisz egyik neve: Ptah lelkének háza.
2. Szahmet: "A hatalmas" istennő. Egyszerre harcias és
pusztító, illetve gyógyító és védelmező, Ré napisten lánya. A
férje Ptah, a fia Nofertum. A Nap szemeként ismert istennők
egyike. Oroszlánfejű nőnek ábrázolják, vörös ruhában, fején
napkoronggal, ureusz kígyóval. Az anyák oltalmazója, a háború,
gyűlölet és halál úrnője, a járványok felelőse, a betegségdémonok
úrnője, az orvosok oltalmazója, mágikus erejével megbetegít vagy
meggyógyít. Ő a Nagy Anya okforrás, akinek szerepét a patriachátus
erősödésével igyekeztek eljelentékteleníteni és háttérbe tolni a
vallásban.
3. Nofertum: A mindenség szépsége, az illatszerek istene
(illat: élet). A Fiatal Atum. A teremtéskor az ősvízből (őskáosz)
kiemelkedő kék lótuszvirág (szerinó) ifjú istene (magyarul:
nő-fér-atum, azaz az Atyámban elférő, növekvő isten). A
Napistennel, Atummal azonosították, helyesen, mivel ugyanarról a
szerinóról van szó. A fején lótuszvirágot visel, hozzá kettős
tolldíszt és két nyaklánc ellensúlyt (menat). A kezében khepes
sarlót tart (képes, mert teremtőképes és mert önnön képeit másolva
teremt). Khener taui (a Két ország: Felső és Alsó Egyiptom)
védelmezője (magyarul: kéne táj). Ábrázolják lótuszvirágon ülő
gyermeknek is (mint az indiai teremtésmítoszokban az Istent).
3.2. A thébai háromság:
Az V. dinasztia korától kezdve jelentek meg (a kos korszak
kezdetén). A tulajdonságaik gyakorlatilag megegyeznek a memphiszi
háromságéval, tehát felfoghatók azok újragondolásaiként.
1. Ámon: Az elrejtett. Aki rejtve van. Egyetlen. Emberként
ábrázolták, a fején kettős tollkoronával (kettős idősűrűségű
tachionkúp toronyzóna) vagy kosként, ami a teremtő erő jelképe
(két csavarodó szarva van). Eredetileg a Levegő istene volt
(szerinó) és kékre festve ábrázolták, aztán összeolvasztották a
Napistennel és Ámon-Ré-nek nevezték. Első felesége Amaunet volt
(Ámon női formája), a második Mut. Ámon és Mut örökbe fogadták
Montu hadistent, akiből később Honszu holdisten lett a
mitológiában a vallási magyarázatoknak köszönhetően.
2. Mut: Anyaistennő, keselyűszárnyakkal a fején vagy
keselyűként ábrázolták. A férje Amon, a fia Honszu. Mut öröktől
fogva létezett (Nagy Anya okforrás), a semmiből született
(megnyilvánult) és mivel nem lehetett gyereke (nem Teremtő, nem
belőle keletkezett a fia), nem megszülte, hanem örökbe fogadta
fiát (a Teremtő Fiát, a szerinót). Ő a természetet átható energia
(időhullámok), a Nap az ő segítségével halad útján (gravitáció).
3. Honszu (Khonszu): Holdisten, Időisten, Vándorló.
Sólyomfejjel (mint Hórusz) vagy gyermekarccal vagy múmiaként,
fején holdsarlóval vagy holdkoronggal ábrázoltak. Az ifjúság és
gyógyítás istene, aki megszabadít a gonosz szellemektől. Magyarul:
Hon-szó, azaz: haza szava (az otthon, mint lakótér hulláma), de
értelmezhető Kron-szú-nak: időforrásnak is (akkor is ugyanazt
jelenti).
3.3. Az elephantinéi háromság:
Ők is a kos korszakban jelentek meg.
1. Hnum (Khnum): A termékenység kosfejű istene. Teremtő
isten, a Nílus forrásának őrizője (a Nílus küszöbök, azaz
katarakták ura). Ő alkotta meg fazekaskorongján az első embert.
Apja: Nun.
2. Szatet: Kilőni. Kiönteni. A Nílus istennője. Hnum
felesége, Anuket anyja. Fehér koronát visel, rajta
antilopszarvakkal vagy tollakkal, elöl ureusszal.
3. Anuket: Ölelő. Az Asszuán környéki katarakták
(zuhatagok) istennője, az áradások úrnője. Fején tollas koronát
visel, hátul szalagokkal, elöl ureusszal, kezében ankh. Szent
állata a gazella.
Ők hárman nem a másik két isteni háromság újabbkori megfelelői,
mert a nevük és tulajdonságaik egyértelműen eltérnek azoktól.
Ráadásul itt a gyermek egy nő.
4. TOVÁBBI ISTENEK
Az egyiptomi pantheonban vannak még további istenek is, akik
eredete nem minden esetben ismert:
4.1. Mehetweret: Nagy áradás. Tehén formájában ábrázolták,
a teremtés ősvizéből (őskáosz) emelkedett ki és megszülte Ré
napistent, akit korongként a fejére helyezett, a két szarva közé.
Ő az égi út, melyen Ré hajózik (égistennő). Lánya: Neith. A neve
magyarul: mehet-veret: mozgó-ütő jelenség (tardionikus hullámtér
torlódási frontja).
4.2. Neith: A vadászat és a háború istennője, akit a fején
vörös koronával, kezében íjjal, nyíllal, pajzzsal ábrázoltak.
Szobek anyjaként szoptatja a krokodilokat. Megtanította az
embereket a szövésre, vászon készítésre. A szaiszi dinasztia
idején minden istenek anyjaként, teremtő istenanyának nevezték
(mert a neve: nem itt, azaz: idősemmi), aki fényt adott Rének.
4.3. Szobek: Neith és Széth fia, a Nílus és a víz istene,
akit krokodilfejű emberként ábrázoltak. Magyarul: szó-be-ká, azaz
a Ká hullámtérben lévő szó (levegő elem) hullámtér.
4.4. Anhur: A vadászat és a háború istene. Lándzsával és
kötéllel ábrázolták, a parókáján ureusz kígyóval. A nevének
jelentése: aki elhozza a távollévőt (a Nap szemét: Mehit
istennőt), magyarul: an-há-úr, azaz égi Há hullámtér ura.
4.5. Mehit: Oroszlánistennő, egyike a Nap szemeként ismert
istennőknek. A teliholdat is megszemélyesíti.
4.6. Hathor: A szépség, öröm, szerelem, zene, tánc,
termékenység, anyaság istennője. Magyarul: Hat-óra, azaz: hat
időforrás. A Nyugat úrnője, aki az elhunytat köszönti a
túlvilágon. Leggyakrabban tehénistennőként ábrázolták, amint a
szarvai közt tartja a napkorongot, az elején az ureusszal (támadó
kígyó). A későbbi korokban két tollat (tachion fejdíszt) és
menat-nyakéket visel. Vörös ruhában (szenvedély) ábrázolták,
ugyanakkor szent színe a türkiz (a 4D-s kozmosz színe), hangszere
a szisztrum, szent fája a szikomorfa. Ő lényegében Hórusz női
változata, mivel a nevét Hórusz házának fordítják. Egyes helyeken
és időkben Hórusz, máskor Thot feleségének tartották. Denderai
temploma ma is áll (jó állapotban maradt fenn). Az ókori egyiptomi
naptárban az Ahet (áradás) évszak 3. hónapját róla nevezték el.
4.7. Maat: Az igazság, a világrend, a törvény istennője (az
istenek tápláléka az igazság). Ré napisten lánya. Férje: Thot. Az
elhunytak lelkét a két Maat (két igazság) csarnokában ítélik meg a
túlvilágon az isteni bírók. Maat dönti el, hogy a szíve elég
tiszta-e (és könnyű) ahhoz, hogy az örök boldogság mezejére
léphessen. Ha nem, felfalja Ammut. A döntés az erkölcsiséget
meghatározó 7 virtus és 42 intés alapján történik, amiket az
istenek elvárnak a lelkektől. Ehhez Anubisz egy mérleg egyik
serpenyőjébe teszi a lelket, a másik serpenyőbe kerül Maat tolla.
Csak ember alakban ábrázolták, a fején tollat visel és szárnyai
vannak. Az egyiptomi bírók voltak Maat papjai, a nyakukban hordott
istennő kis aranyszobrával. A Maat jelentése magyarul: ma-át, a
jelenponton keresztül, mert rajta, mint a létező igazságon kell
átjutnia mindenkinek az ítélethozatal során.
4.8. Thot: Az írás, bölcsesség, tudományok, mágia istene, a
világ rendjének őrzője, aki rendbe teszi a dolgokat. Ő viszi fel
szárnyán a halott lelkét az égbe. Íbisz fejű emberként ábrázolták,
szent száma a 8, ezért szent városának neve: Hemenu (nyolc).
Jelentős mitológiája van, sok történetben szerepel.
4.9. Anubisz: Anpu (magyarul: égi pont), Inpu, Inepu. A
halál, a mumifikálás, a balzsamozás istene. Az istenek bírója. Ő
kíséri a halottakat az alvilágba, részt vesz a megítélésében (a
sakál hieroglif jele bírót is jelent). Jóságos és gondoskodó
isten. Fekete sakálként vagy sakálfejű emberként ábrázolták, a
kezében az Imiut nevű bottal, ami magyarul: íme-út, amivel mutatja
az utat a lelkeknek. Széth és Nebethet fia.
4.10. Szokar: Szeker, Szaker (magyarul: Szekér), az alvilág
bejáratánál őrködő sólyomfejű, mumifikált ember alakú isten. A
feltámadási szertartások során a halottak birodalmával való szoros
kapcsolata miatt háromságot alkotott Ptah-val és Ozirisszel. A
kézművesek, fémművesek védőistene, a tiszteletére körmeneteket és
mezőgazdasági, termékenységi ünnepségeket tartottak, körbehordozva
a képét Memphiszben és környékén.
4.11. Básztet: Felfaló (Bászt). Oroszlán, majd macska testű
istennő. Ré napisten és a fáraó védelmezője. A macska kultusz
megtestesítője. Magyarul: basz-tett, azaz: csinál-cselekedet.
4.12. Mahesz: Oroszlán isten, Básztet vagy Szahmet fia.
Háborúisten, egyesek szerint idegen eredetű isten (nem tartozik az
eredeti teremtésmítoszhoz, később került a panteonba). Magyarul:
ma-há-ez, azaz: a Há hullámtér ezen jelenpontja.
4.13. Apóphisz: Apep, Apepi (magyarul: Atya-Apa), a
sötétség és káosz istene, akit egy égben élő hatalmas kígyó (vagy
hibásan: krokodil), később sárkány alakjában ábrázoltak (Teremtő
okforrás tachionja). Ré az alvilágba alászállva naphajóján, minden
éjszaka megküzdött vele (Anhur isten és más istenek segítségével),
hogy másnap újra felkelhessen a Nap. A gonosz erőket jelképezi (az
őskáoszt), amik veszélyeztetik a világ egyensúlyát és ami ellen az
istenek állandóan harcolnak.
4.14. Szopdet: Az áradás meghozója. A tiszta víz istennője.
Aki megmossa a holtakat. Az Arcturus vagy a Szíriusz csillag
megszemélyesítője, az év megtestesítője (mert ezek kelési
időpontja segített az évkezdet meghatározásában és egybeesett a
Nílus áradásával). Tehénnek vagy tehénszarvú nőnek ábrázolták
(piros ruhában, csillaggal a fején). Magyarul: szop-etet.
4.15. Upuaut: Sakálisten. Az utak megnyitója.
Felvonulásokon a többi isten előtt halad. A háborúban megnyitotta
az utat a király és serege előtt. Megnyitotta az utat a túlvilágra
tartó halott előtt. A Nap előtt megnyitja az utat az égen.
Magyarul: Apa-út. Szürke sakálként ábrázolták, megkülönböztetésül
Anubisztól.
5. ÖSSZEFOGLALÁS
Amint az látható, a különböző istenek és tulajdonságaik, tetteik
egyértelműen mind időfizikai jelentéssel bírnak és a teremtés
fontos lépéseit mesélik el szimbolikus formában a vallás
követőinek. Vagyis az egyiptomi vallás lényegében nem egy emberek
által kitalált, önkényes hitrendszer volt, hanem egy magasszintű
fizikai és kozmológiai tanítás a valóság természetéről és
működéséről, leegyszerűsítve és antropomorfizálva.
A sok összefüggés és mély logika miatt gyakorlatilag kizárt, hogy
mindezt csak úgy kitalálták az ókori papok, önnön hatalmuk
igazolása céljából. A teremtésmítosz létrejötte legalább három
módon történhetett és lehetséges, hogy mindegyik szerepet játszott
a formálódásában valamilyen mértékben, az évezredek során.
Az első, hogy az egyiptomi birodalom születésének hajnalán az
írástudó papok találtak egy vagy több olyan, Atlantiszról
kimentett tudományos szakkönyvet, fizikai, matematikai,
kozmológiai leírást (kőtáblákon, papiruszokon), amik szövegét
megpróbálták megfejteni és közérthető formában átadni a népnek.
Aztán ez vagy sikerült vagy nem. Az ősrégi fizika könyvek végül
vagy elpusztultak vagy eltűntek a történelem viharaiban, de a
belőlük származó vallási jelképek tovább éltek még nagyon sokáig,
szellemi alapot adva a később felbukkanó hitrendszerek számára.
A másik, hogy a földi civilizáció összeomlását követően, Atlantisz
pusztulása után a piramisok környékén letelepedő embercsoportok
kaptak némi segítséget az atlantiszi túlélők leszármazottaitól.
Azaz meglátogatták őket (űrhajóikkal, repülőgépeikkel, hajóikkal)
a fejlettebb rokonok és átadták nekik a fontosnak ítélt
tanításaikat. Így jelentek meg szinte a semmiből az ókori világ
fejlett kultúrái Egyiptomban, Mezopotámiában, az Indus völgyében,
a készen kapott tudás segítségével építve fel civilizációikat.
A harmadik lehetőség, hogy az istenek a helyi sámánokon,
médiumokon, parafenoméneken (papokon és prófétákon) keresztül
átadták a tudatlanságba süllyedt embereknek az egyetemes tudás
lényeges elemeit, vallási köntösbe bújtatva, hogy ezt
ismételgessék egészen addig, míg egyszer, a távoli jövőben valaki
megérti az egész lényegét, valódi jelentését. Ez a pillanat végre
eljött. És immáron a nyelvészek is kiakadhatnak azon, hogy az
ókori egyiptomi nyelv (és valószínűleg az atlantiszi nyelv is)
mennyire hasonlít a mai magyarra. Hisz csak ezen a nyelven lehet
megfejteni ezoterikus titkaikat.
Készült: 2023.05.21. - 06.30.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz