MANŐVEREZÉS AZ ÉLETÚTON
Az élőlények által a környezetükben, térben és időben bejárt
útvonal az életút, aminek mindig van egy kezdete és vége. A kettő
közt az útvonal haladhat egyenesen, kanyaroghat, különböző
szögekben megtörhet, különféle méretű és alakú hurkokat,
spirálpályákat (majdnem köröket) írhat le és többször is
elhaladhat a korábbi pontjai közelében, de soha nem metszheti
önmagát, mivel különös attraktorként viselkedik. Ezért mondjuk
azt, hogy nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba, ami az
aszimmetria tétel közérthető és egyszerű megfogalmazása.
De mi történik pontosan az életfolyamat közben? Hogyan hozzuk meg
azokat a döntéseket, amik eredményeként kialakul az egyedi és
megismételhetetlen életutunk? Ebben az ismeretelméleti írásomban
ezt szeretném röviden bemutatni.
Minden élőlény folyamatosan információt gyűjt a környezetéről az
érzékszervein keresztül. Ezen tapasztalatokat feldolgozza: szűri,
elemzi, értelmezi, rendszerezi, beépíti a világképébe és önképébe.
Majd ezek segítségével kialakítja az értékrendjét, ami alapján
meghozza a döntéseit, reagálva a környezete és önmaga
változásaira; azaz cselekszik.
A fizikai valóság, amiben az élőlények működnek, a fizikai
kölcsönhatások révén összekapcsolódó elemekből álló, komplex
mozgásokat végző, állandóan változó rendszer. A környezet mindig
nagyobb annál, mint amekkora területet az élőlények az
érzékszerveikkel képesek elvileg átlátni. Egyrészt, mert a dolgok
takarják egymást (előtérzaj), másrészt mert a távoli dolgok az
érzékelés felbontásához képest túl kicsik, a megvalósítható
nagyítás mértéke pedig mindig véges. Ezért nem lehet mindig,
mindenhol, mindenről, mindent tudni.
Az átlátott terület mindig több elemből áll, mint amennyit az
élőlények képesek gyakorlatilag megfigyelni. Az átlátott terület
mozgásviszonyait mindig befolyásolják az azon kívüli valóság
ismeretlen hatásai, ezért sosem válik determinálttá (unalmassá).
Az érzékelés mindig irányított, vagyis az átlátott terület egyes
részeire fókuszált. Így mindig vannak olyan részterületek, amikre
éppen nem fókuszál az élőlény, átmenetileg figyelmen kívül hagyja
őket. Az érzékelés mindig szűrt, mert nem a teljes fizikai
valóságot érzékeli, hanem annak egy szűkített területét,
részhalmazát, kihagyva belőle a nem lényeges vagy adott módon nem
érzékelhető dolgokat.
Az érzékletek feldolgozása során további szűrések történnek, a
beérkező információkból kiemelve egyes részeket, meghatározott
szempontok szerint. A kiemelések értelmezése, gondolati címkézése,
rendszerezése hozza létre a világkép és önkép modelljét, ami egy
nagyon leegyszerűsített, hiányos és pontatlan vázlat a fizikai
valóságról. Ezt nevezzük tudásnak, ami a tapasztalataink kivonata.
És mindig eltér a valóságtól, amivel soha nem lehet azonos,
bármennyire is próbáljuk minél pontosabban ráilleszteni a világra,
az újabb tapasztalatok segítségével bővítve, fejlesztve,
módosítva, átértékelve a logikai halmazát. Ez minden élőlényre
általánosan érvényes, megkerülhetetlen és örök alapigazság.
Függetlenül attól, hogy milyen idős az élőlény, milyen
tapasztalatokat szerzett, mennyi információval bír a valóságról és
hogyan rendszerezi őket (mennyire intelligens). Tehát az Isten
számára is törvényszerű, hogy a tudása mindig eltér a valóságától
valamilyen mértékben.
Döntéseket hozni többféleképpen lehet. Érzelmi alapon,
véletlenszerűen, külső parancsoknak engedelmeskedve vagy a meglévő
tudás alapján. De ezek közül egyik sem garantálhatja soha a
sikerességet, a kívánt eredmények elérését. A valós döntések tehát
mindig eltérnek valamennyire az elméletileg ideálisnak mondható
(de senki által nem ismert) döntésektől. A döntések alapján
véghezvitt reakciók, cselekvések pedig, amik révén az élőlények
mozognak a környezetükben és mozgatják annak egyes részhalmazait,
a végrehajtás késleltetése és tökéletlenségei miatt mindig
eltérnek a tervezett irányvonaltól. Tehát a ténylegesen bejárt
életút mindig más lesz, mint amit az élőlény szeretne bejárni. Ami
mindig más lesz, mint ami elvileg ideális lenne a számára.
Mindennek eredménye a hibázás, tévedés, kudarc, sikertelenség, a
valósággal való ütközés, konfliktus, szenvedés, sérülés,
pusztulás, halál, illetve a különféle igazságtalanságok, bűnök
megjelenése, amiket az élőlények egymással szemben követnek el. Ez
még akkor is így van, ha az élőlény képes folyamatosan módosítani
az észlelését, tudását, döntéseit, cselekedeteit és állandóan
irányt vált, meggondolja magát, pontosítja az útirányát. Hisz sok
esetben a körülmények egymás ellenében hatása miatt nincs legjobb
döntés és útirány az adott értékrendnek megfelelően. Ezen az
értékrend megváltoztatásával sem lehet segíteni, mert az is csak
egy eleme a rendszernek.
Mindezen jelenségek felismerése miatt a legfejlettebb
intelligenciák a valóságban azt csinálják, hogy egyrészt
igyekeznek kizárni a környezetükből a zavaró tényezőket, egy
saját, védett teremtést hozva létre maguknak, amit stabilan uralni
és irányítani tudnak. Másrészt olyan helyre költöztetik a
teremtésüket, ahol távol van azoktól a zavaró tényezőktől, amiket
másként nem tudnak kizárni belőle. Ezzel kiszámíthatóbbá és
biztonságosabbá teszik az életútjukat, csökkentik az ütközések és
iránymódosítások számát, de teljesen megszüntetni nem tudják
mindezen veszélyeket, mert ahhoz teljesen ki kellene lépniük a
minden létező halmazából, örökre elszeparálódva tőle. Ami fizikai
okokból nem lehetséges.
A biztonságos környezethez való alkalmazkodás elkényelmesíti az
élőlényeket. Hozzászoknak a jó dolgokhoz, természetesnek véve
őket. Amint ebbe betör a külső valóság és nekilát szétrombolni az
idillt, az élőlények vagy elpusztulnak vagy különböző nehézségek,
veszteségek, szenvedések árán úrrá lesznek a helyzeten. Harcolnak
a kedvezőtlen körülmények ellen vagy elmenekülnek előlük és máshol
újrakezdik a számukra ideális környezet felépítését. Így az életút
két fő szakaszra osztható fel, amik dinamikusan váltogatják
egymást: 1. A nehézségek szakasza, ami tele van
bizonytalanságokkal, hibákkal, szenvedéssel. 2. A könnyűségek
szakasza, amikor látszólag jól mennek a dolgok és minden rendben
van.
Azt gondolnánk, hogy az életút vége (az élőlény halála) a
nehézségek szakaszára esik, de valójában éppúgy bekövetkezhet a
könnyűségek szakaszán is, amikor az élőlény elkényelmesedve
biztonságban érzi magát és ezért lankad a figyelme. Nem veszi
észre időben a közelgő veszélyeket, illetve annyira elpuhult, hogy
már nem képes megfelelően cselekedni a bajok elhárítása érdekében
(harcolni vagy menekülni). Közérthetően megfogalmazva: a
mennyország épp olyan halálos veszélyekkel teli tartózkodási hely,
mint a pokol. Semmivel sem biztonságosabb, annak ellenére, hogy
sokkal biztonságosabbnak tűnik szubjektíve. A jó stratégák tudják,
hogy minden béke csak tűzszünet, ami lehetőséget ad felkészülni a
következő háborúra. Ezért minden élőlény számára elsődleges és
örök feladat az életben maradás, mindenféle körülmények között. Ha
ez a feltétel nem teljesül, minden más terv, cél és szándék is
értelmét, létjogosultságát veszti azonnal.
Készült: 2023.02.21.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz