LÉTBIZONYTALANSÁG
A teremtésfilozófiai világmodellben a létbizonytalanság kifejezés
a létezés körülményeinek időbeli és térbeli változásával, ezek
előrejelezhetőségével és befolyásolhatóságával kapcsolatos
fogalom, aminek mértéke ugyancsak bizonytalan, nehezen
meghatározható szubjektív jelenség a szemlélők (élőlények)
számára. Mindez szorosan kapcsolódik két fontos informetriai
fogalomhoz. Az egyik az információhiány, aminek lényege, hogy a
szubjektív szemlélők minden helyen és minden időpillanatban
valamivel kevesebb információval rendelkeznek a környezetükről,
mint amennyi a biztosan garantált eredményre vezető
döntéshozatalhoz szükséges lenne. A másik a lehetségesség, ami az
események bekövetkezésének valószínűségét fejezi ki egy adott
helyzetben, adott információk alapján. Az alábbiakban ezt a
témakört igyekszem vázlatosan bemutatni, mivel az ismerete
nélkülözhetetlen minden élőlény számára az életben maradáshoz és a
sikeres élethez.
A létezés legfontosabb alaptulajdonsága az aszimmetria. Vagyis az
egymás számára létező jelenpontok halmaza egészében minden időbeli
pillanatában más térbeli geometriával (formával) rendelkezik és
sosem rendeződik kétszer vagy többször ugyanabba a formába. A
minden létező halmazán belül, ennek bármely, tetszőlegesen
kiválasztott méretű és elemszámú részhalmaza szintén minden
időbeli pillanatában más, tehát egyedi térbeli geometriával
rendelkezik és sosem rendeződik ugyanabba a formába. Ez egyetlen
elemre (jelenpontra) is érvényes megállapítás, ami a létezésének
bármely időbeli pillanatában máshol és máshol van a környezetében,
a körülötte lévő pontokhoz képest és sosem tér vissza abszolút
pontosan ugyanoda. A mozgása különös atraktorral ábrázolható.
Ebből következően a létezés egészének és bármely részének
információ tartalma önmagáról és a környezetéről folyamatosan
változik, bővül, sosem térve vissza bármely korábbi állapotába. Ez
teszi lehetővé a ponthalmazok, térbeli helyek, időbeli pillanatok
megkülönböztethetőségét, azok egyedisége és megismételhetetlensége
miatt. Viszont nem zárja ki a formai hasonlóságok kialakulását a
térbeli és időbeli felbontástól függően, ami meg lehetővé teszi a
formák csoportosítását, összehasonlítását, logikai egyesítését
(egymásnak való megfeleltetését). Például kellően messziről nézve
minden csillag egy fénypontnak látszik. Közelebbről nézve minden
csillag egy fénylő gömbnek látszik. Még közelebbről nézve már
észrevehetők köztük a méretbeli, színbeli, hőmérsékleti,
mozgásbeli különbségek. Ez skálafüggetlen tulajdonság, tehát a
galaxisok, galaxishalmazok is hasonlóak, meg a bolygók, holdak,
kődarabok, atomok, elemi részecskék, fénykvantumok is. De soha nem
azonosak abszolút mértékben, végtelen pontossággal vizsgálva
egymással. Ez a tény független attól, hogy az észlelési korlátaink
miatt nem tudunk abszolút pontossággal megmérni semmit, a
gyakorlatban csak közelítő pontosságra vagyunk képesek. Ezért ha
két dolog közelítő pontossággal egyformának tűnik, akkor azokat
egyformának tekintjük, noha nem azok.
A létezés bizonytalanságát mindig az adja a szemlélők (értelmes
lények) számára, hogy az ismereteink, a világról rendelkezésünkre
álló információink mindig közelítő pontosságúak és folyamatosan
változnak, módosulnak, bővülnek valamilyen mértékben. Mert a világ
(szemlélt) is változik, meg az értelem (szemlélő) is változik,
hisz ugyanabból állnak: időbeli létezésből. Ez a tény döntően
meghatározza az önképünket (modell), világképünket (modell), a
döntéseinket (választások), a kommunikációnkat (információcsere),
a cselekvéseinket (reakciók). Állandóan választásokra
kényszerülünk, amiket a pillanatnyi információink és fizikai
lehetőségeink határoznak meg, de sosem tudhatjuk teljes, abszolút
bizonyossággal, hogy mi volt a döntésünk múltbeli, valódi oka? Mi
lesz ennek a jövőbeli következménye? Milyen mellékhatásokkal fog
ez járni és mikor, kinek a számára mennyire lesz ez jó vagy rossz?
Hiszen minden helyzet egyedi, ami először és utoljára fordul elő
az univerzumban, ezért egyedi mérlegelést és döntéshozatalt
igényel. Amire viszont nem mindig vagyunk képesek, mert sokszor a
korábbi döntéseinket próbáljuk megismételni, azonosnak ítélve meg
(helytelenül) a korábbi és mostani helyzetet.
Minden értelmes lény legfőbb élettevékenysége a rend kialakítása,
fenntartása és növelése, az ezzel kapcsolatos döntések meghozatala
és a cselekvések végrehajtása. Amihez csökkenteni kell a
bizonytalanságot, növelni a biztosra vehető információk
mennyiségét, hogy kiszámíthatóbbak (pontosabban modellezhetők)
legyenek az események. Csakhogy a modell sosem azonos a
valósággal, amit modellez, hanem annak egy csökkentett információ
tartalmú leképzése, egyszerűsítése. A modellezés hasznos
tevékenység, mert megkönnyíti a lényeges elemek kiemelését a
teljes halmazból és a legfontosabbnak tartott összefüggések
felfedezését, ábrázolását is elősegíti. Viszont épp ezen hasznos
tulajdonságai miatt hozzájárul a bizonytalanság növeléséhez a
részletek elhagyása miatt. A lényeg ugyanis mindig a részletekben
van. Azokon múlik a valóság valódi mozgása, állapotváltozása.
Ezért a modellek mindig félrevezetnek és állandóan bővítésre,
újrafogalmazásra, végül elvetésre kényszerítenek minket, hogy
helyettük új modelleket hozzunk létre. És ennek a folyamatnak
(nevezhetjük fejlődésnek) sosincs vége.
Ez a jelenség minden értelmes lényre általánosan vonatkozik, a
legegyszerűbbektől a legbonyolultabbakig. Tehát a frissen
megteremtett fénykvantumtól az Öreg Isten elsőrangú időhurkáig
mindenki számára örök és megváltoztathatatlan tulajdonság, ami
lekorlátozza a döntéseink és cselekvéseink pontosságát. Aki él, az
dönteni kényszerül. Aki dönt, az cselekszik. Aki cselekszik, az
hibázik, ami miatt a kialakuló valóság eltér a terveitől,
szándékaitól. Ezért korrigálni kényszerül, újabb döntéseket hozva
és újabb cselekvésekkel újabb hibákat elkövetve. Ha az újabb hibák
nagyjából kiegyenlítik a korábbi hibákat, akkor mondjuk azt, hogy
"helyrehoztuk" a dolgokat. Ha nem, akkor tovább rontottunk a
helyzeten.
Ami távolról nézve, egészében jónak látszik, az közelről nézve,
részleteiben sosem az. A dolgok jónak látásához tehát
figyelmetlennek, nagyvonalúnak, elnézőnek és felületesnek kell
lenni, míg a rossznak látásához, a hibák, pontatlanságok,
mindenféle eltérések észrevételéhez figyelmesnek, ébernek,
kritikusnak és vizsgálódónak. Mindezek miatt a hibázástól az Isten
sem tud megmenteni soha senkit, mert még önmagát sem tudja soha
megmenteni tőle. A teremtett világunk azért tűnik olyan
elrontottnak, tökéletlennek, befejezetlennek és félresikerültnek,
mert lényegében az is. Ahhoz képest, amilyennek látni, amilyenné
tenni szeretnénk. Ez független attól, hogy a világ kialakításában
részt vevő értelmes lények ugyanazt akarják (ideális esetben) vagy
különböző dolgokat akarnak, egymás ellenében tevékenykedve (reális
esetben).
Egyes döntések elősegítik az értelmes lények fennmaradását, mások
megnehezítik vagy ellehetetlenítik (pusztuláshoz, halálhoz
vezetnek). Tehát mindig lehet olyan döntéseket hozni és úgy
cselekedni, hogy annak hatására javuljon az esélyünk az életben
maradásra vagy csökkenjen. Ez a halandókra és a kvázi
halhatatlanokra is egyaránt érvényes. Hisz nem elég egyszerűen
csak élni és életben maradni. Nagyon nem mindegy, hogy ezt milyen
formában, állapotban tesszük? Hogy milyen következményekkel jár a
számunkra az életformánk változása?
A lelkek ugyan rendkívül strapabíró, masszív, megbízható
nanoszerkezetek, amik képesek sokáig jól működni, gyűjteni,
feldolgozni, tárolni, kibocsátani az információkat, mégsem
sebezhetetlenek. Viszont ha elromlanak, tönkremennek, darabokra
esnek, az őket alkotó atomok, részecskék, fénykvantumok ettől még
megmaradnak és őrzik magukban a korábban összegyűjtött információk
lenyomatait. Amennyiben ezek is megsemmisülnek, a létezésük utolsó
pillanatáig kisugárzott információ tartalmuk örökre megmarad a
minden létező komplex hullámterében, lenyomatként megőrződve a
környező jelenpontok (anyagok, fénykvantumok) szerkezetében. Épp
csak nem sok hasznuk van már, hisz nem "futnak", nem működik a
szellem, mint aktív, műveletvégző elme, a megfelelő hardver
(lélektest) hiányában.
Ugyanez arra az esetre is igaz, ha mondjuk egy lélek beleragad egy
kőbe vagy beleesik egy neutroncsillagba, fekete lyukba és nem tud
többé elmozdulni onnan. Szerkezetileg túléli az odaragadást, de
gyakorlatilag cselekvőképtelenné válik és a továbbiakban csak
szemlélheti a környezetét (szinte az örökkévalóságig), ami eléggé
távol áll az aktív életviteltől. Az ilyen csapda helyzeteket tehát
érdemes elkerülni, ahogy az unalmas, monoton ismétlődő élet
információkban szegény állapotát is. Mert az információ szegénység
nem szünteti meg a létbizonytalanságot. Tehát akik tisztára
meditálják az elméjüket és üresfejű szerzetessé válnak vagy
visszavonulnak az élet nyüzsgésétől, hogy remeteként tengessék a
mindennapjaikat, nem menekülnek meg az élet nehézségeitől, káros
hatásaitól. Csak védtelenebbé válnak azokkal szemben, hisz
hiányoznak belőlük a kívánatos válaszreakciókhoz szükséges
ismeretek. Ezért a tudatlanság sosem jelent megoldást az élet
problémáira. Ahogy a tudás sem, mert sosem tudhatjuk, elég-e a
meglévő tudásunk mennyisége, minősége az előttünk felbukkanó
kihívások megfelelő (számunkra elfogadható) kezelésére? Erre
mondjuk azt, hogy aki tanul, az bolond. Aki viszont nem tanul, az
bolond is marad.
Ezzel a bizonytalansággal mindannyiunknak, mindörökké együtt kell
élnünk. Persze végezhetünk valószínűségszámításokat, de azok is
csak a már meglévő (hiányos, pontatlan) ismereteinken alapulnak,
amik vagy elegendők vagy nem a feladathoz. Tehát nem szüntetik meg
a létezésben meglévő, alapvető bizonytalanságot önmagunkkal
szemben. Ezt a tényt csak fokozza az önmagába zárt létezés
alapvető tudatlansága önmagáról. Az, hogy minden információt a
létezésről maga a létezés talál ki, teremt meg, hoz létre, mert
alapból nem rendelkezik semmilyen tudással önmagáról azon kívül,
hogy egyszerűen létezik. És sosem tudhatja, hogy meddig fog még
létezni és mi lesz utána?
Készült: 2023.04.05. - 06.28.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz