ŰRHAJÓ MANŐVEREK
Ez a cikk Kocsis Ferenc: Űrflotta fejlesztési irányelvek (Adamo
Books, 2012) című könyvének tartalmához illeszkedik logikailag.
Ennek kapcsán érdemes elolvasni a következő űrhajózási írásokat:
Észrevételek az űrhajók biztonságos üzemeltetéséhez (2005),
Általános irányelvek a leendő űrflottánk számára (2005), További
irányelvek a leendő űrflottánk számára (2008), Manőverek térugró
űrhajóval (2009), Ábrázolási irányelvek a leendő űrflottánk
számára (2010), Űrközlekedési irányelvek a leendő űrflottánk
számára (2010), Az űrkutatás és űrutazás technikai korlátai
(2021), Kocka manőverek (2021).
Az Űrflotta fejlesztési irányelvek könyv elérhető itt:
http://adamobooks.hu/urflottafejlesztesi_iranyelvek__otletek_es_gondolatok.html
1. ŰRHAJÓ HELYZETVÁLTOZTATÓ MANŐVEREK
A helyzetváltoztató manőverek olyan térbeli elfordulások, amik
irányai a hajótesthez képest kerülnek meghatározásra. Elvileg
meghatározhatók lennének a környezetben lévő támpontokhoz képest
is, de csak akkor, ha vannak ilyenek. A téren kívüli
elfordulásokkal, azaz a térből történő kifordulásokkal és a térbe
történő befordulásokkal később külön cikkben foglalkozunk.
A hajótestnek hat fő iránya van, amik végpontjai három tengelyt
jelölnek ki. Ezek középen, az origóban (O középpont) merőlegesen
metszik egymást.
1. Tető: Fel (F tengely végpont).
2. Orr: Előre (E tengely végpont).
3. Jobb: Jobbra (J tengely végpont).
4. Has: Le (L tengely végpont).
5. Tat: Hátra (H tengely végpont).
6. Bal: Balra (B tengely végpont).
Az elfordulások ezen három tengely körül körül történnek két
irányba:
1. FL tengely körül: legyezés balra-jobbra (az E tengely
végponttól a BJ tengely végpontok felé fordulva: B felé balra, J
felé jobbra). Mint a fejrázás.
2. BJ tengely körül: bólintás előre-hátra (az E tengely végponttól
az FL tengely végpontok felé fordulva: F felé hátra, L felé
előre). Mint a fejbólintás.
3. EH tengely körül: dőlés fel-le (a J tengely végponttól az FL
tengely végpontok felé fordulva: F felé fel, L felé le, mintha a
kinyújtott jobb kezem felemelném vagy lesüllyeszteném). Mint a
fejingatás.
2. ŰRHAJÓ HELYVÁLTOZTATÓ MANŐVEREK
A helyváltoztató manőverek olyan térbeli elmozdulások, amik
irányai a környezetben lévő támpontokhoz képest kerülnek
meghatározásra. Elvileg meghatározhatók lennének a hajótesthez
képest is, de csak akkor, ha ismert a sebesség és a gyorsulás. A
környezetnek ugyanúgy hat fő iránya van, mint a hajótestnek, csak
ezek végpontjai könnyen azonosítható, relatíve nem mozgó (távoli),
támpontként használható égitestekhez vannak rögzítve. A FEJLHB
koordinátarendszer használhatóságához legalább két pontját
egyértelműen rögzíteni kell (praktikusan az F és E végpontokat)
azért, hogy az űrhajó körül minden pont helye egyértelműen
meghatározható legyen. A téren kívüli elmozdulásokkal, azaz a
nemtér-nemidőben való mozgással és a felsőbb térben való mozgással
később külön cikkekben foglalkozunk.
Néhány fogalom jelentése emlékeztetőül:
Elkerülő manőver: minden téresszencián belül végrehajtott, tehát
térbeli manőver.
Kitérő manőver: minden téresszencián kívül végrehajtott, tehát
térközi manőver.
Eltérítő manőver: az ütközőpályán közeledő objektumok eltérítése
céljából, rajtuk végrehajtott térbeli manőver.
Kitérítő manőver: az ütközőpályán közeledő objektumok kitérítése
céljából, rajtuk végrehajtott térközi manőver.
Helyben ugrás: a legegyszerűbb kitérő manőver, ahol az űrhajó
kilép az indulási térből a nemtér-nemidőbe, majd adott várakozási
idő múlva visszalép ugyanabba a térbe.
Bakugrás: olyan térugrás, ahol az űrhajó kilép az indulási térből
a nemtér-nemidőbe, majd a térsűrítés után visszalép ugyanabba a
térbe.
Párhuzamos ugrás: olyan térugrás, ahol az űrhajó kilép az indulási
térből a nemtér-nemidőbe, majd a térsűrítés után visszalép egy
másik, párhuzamos térbe.
2.1. RELATÍV LEÁLLÓ MANŐVER:
Ha az űrhajónk beleszalad egy olyan erősségű űrviharba, ami
elvakítja a távérzékelő műszereinket és nem tudunk térváltással
átmenni egy csöndes űrszeletbe, akkor célszerű megállítani az
űrhajót és kivárni a vihar elvonulását. Ezzel minimalizáljuk a
környező égitestekkel való összeütközés lehetőségét, illetve a
relatív sebességet és becsapódási energiát, az általa okozott
károkat. A leállás a környező égitestekhez képesti relatív
sebesség minimalizálását jelenti, Áramlás Követő Manőverrel (ÁKM)
kombinálva (lásd: 2.2.). Ilyenkor célszerű az űrhajó orrát a vihar
érkezési irányába fordítani, hogy a normál haladási irányból
érkező ütközésektől védő pajzs takarásába kerüljön a hajótest.
Ennek neve: Relatív Leálló Manőver (RLM).
A térváltás két esetben nem működhet: ha térzavarás akadályozza
vagy ha mindkét térváltómű (fő és tartalék) meghibásodott. Az
űrviharokat napkitörések, nóvák, szupernóvák, galaxismag kitörések
okozzák és javarészt töltött részecskékből, ionizált gázból és
porfelhőből állnak, ami túlterheli a távérzékelőket a rengeteg
előtérzajjal, eltakarva a környező közeli objektumokat. Ez ellen
az árnyékolás, szűrés nem hatásos, mert a hasznos jeleket is
kiszűri. Kutatásokat kell végeznünk olyan érzékelők létrehozása
céljából, amik a legvadabb űrviharokban is kifogástalan minőségben
látják a környező objektumokat, legalább annyira, hogy a méretük,
távolságuk, relatív sebességük, pályájuk meghatározható legyen és
elkerülhető legyen a velük való összeütközés.
Űrvihar idején az űrhajó körül dolgozó különböző kísérő
űrszondákat vissza kell hozni a fedélzetre, biztonságba. Ha nem
férnek el odabent, akkor a burkolaton kell lehorgonyozni őket a
védőpajzsok alatt és figyelni velük a környezetet. Tesztelnünk
kell, hogy a meglévő érzékelőink milyen erősségű űrviharban,
milyen távolságból, mekkora objektumokat vesznek észre? Ennek
alapján meghatározhatjuk a saját reakcióidőnket, ami az ütközés
elkerüléséhez szükséges. Lásd: Kitérő manőver.
Az RLM hátránya, hogy tovább tart elkerülő manővert végezni, mert
az eléréséhez előbb lassulni kell. Ha nincs rá elég idő (nagy
tömegű, nehezen gyorsuló űrhajó estén), maradnak az eltérítő
manőverek, az ütközőpályán érkező objektumok szétlövése
lézerágyúkkal vagy a kísérő űrszondák szándékos ütköztetése velük,
hogy félrelökjék őket (öngyilkos manőver).
2.2. ÁRAMLÁS KÖVETŐ MANŐVER:
A holdak többnyire azonos irányban keringenek a bolygójuk körül,
javarészt egy síkban.
A bolygók többnyire azonos irányban keringenek a csillaguk körül,
javarészt egy síkban.
A csillagok többnyire azonos irányban keringenek a galaxisukban,
javarészt egy síkban.
Ennek oka, hogy az égitest rendszerek együtt alakulnak ki, egy
forgó porfelhőből, megőrizve pályájukat. Az ellenkező irányban
keringő égitestek általában ütközés vagy befogás eredményeként
jönnek létre.
Ha biztonságosan akarunk áthaladni egy égitest rendszeren, a
megközelítésekor fontos meghatározni a keringési síkját és
irányát, majd olyan pályát követni, ami lehetőleg belesimul ebbe.
Azaz a haladási irányunknak egybe kell esnie az égitestek haladási
irányával. Ez az Áramlás Követő Manőver (ÁKM). Így kisebb az
égitestekhez viszonyított relatív sebességünk, tovább tart a
mellettük való elhaladás, több időnk van méréseket végezni, kisebb
a valószínűsége a velük való ütközésnek és több időnk van az
elkerülő vagy kitérő manőverekre.
A legjobb parkolópálya (javítások miatti leállás során) egy
bolygórendszer vagy holdrendszer peremén található, áramlás követő
irányban, a helyi égitestekre jellemző mozgási sebességgel, egy
üres zónában. Ilyenkor célszerű a hajó orrát a központi csillag
felé fordítani, hogy egy esetleges napkitörés során védve legyenek
a burkolat oldalán és a taton lévő zsilipek.
2.3. ÁRAMLÁSSAL SZEMBENI MANŐVER:
Ha gyorsan akarunk megközelíteni egy égitestet és jól tudunk
manőverezni, elkerülve az összeütközést a szemből gyorsan közeledő
égitestekkel, akkor érdemes alkalmazni. Ez az Áramlással Szembeni
Manőver (ÁSZM), amit lehetőleg csak vészhelyzetben szabad
használni a veszélyei miatt.
2.4. GRAVITÁCIÓS HINTA MANŐVEREK:
Egy égitest gravitációs mezejének és sebesség különbségének
felhasználása egy űrhajó pályájának és sebességének
megváltoztatásához. Az űrhajó sebessége növelhető vagy
csökkenthető vele. Ez a Gravitációs Hinta Manőver (GHM).
Gyorsító Hinta Manőver (GYHM): az égitest mögött kell elhaladni,
derékszögben oldalról megközelítve azt, hogy maga felé húzva
előrelökjön (45-60 fokos irányváltozással), a saját haladási
irányához képest. Ez növeli az űrhajó sebességét.


Lassító Hinta Manőver (LHM): az égitest előtt kell elhaladni,
hegyesszögben (30-45 fokos szögben) hátulról megközelítve azt,
hogy visszahúzzon, a saját haladási irányához képest derékszögű
pályára kényszerítve. Ez csökkenti az űrhajó sebességét.
2.5. ELKERÜLŐ MANŐVEREK:
Az ütközőpályán közeledő nagyobb égitestek elől az űrhajót kell
eltéríteni, mert a taszítómezeje vagy a védőpajzsai nem képesek
azt megbízhatóan elhárítani, anélkül, hogy a becsapódása kárt
okozna az űrhajóban. Amennyiben valamilyen okból nem lehetséges
kitérő manővert végezni, akkor valamilyen térbeli elkerülő
pályamanővert kell végrehajtani.
Az elkerülő manőver nagyságát mindig úgy kell megválasztani, hogy
az űrhajó burkolata és az idegen objektum felszíne közt legalább 1
hajóátmérőnyi távolság legyen a közelpontban. Ez az űrhajó körüli
gömb alakú űrtérség a védelmi zóna, aminek átmérőjét célszerű
nagyobbra méretezni, mint az űrhajó köré írható gömb átmérője.
Az elkerülő manőverek a következők lehetnek:
2.5.1. Irány Váltó Manőver (IVM): a sebesség
megváltoztatása nélkül.
Ilyenkor 8 lehetséges irányból kell kiválasztani, meghatározott,
tehát mindig kötött sorrendben azt, amelyik a legbiztonságosabb az
űrhajó számára. Azon irány biztonságos, amerrefelé haladva nem
ütközik bele az űrhajó a védelmi zóna felé tartó idegen
objektumba, sem más idegen objektumokba. Az asztogációs
helyzetelemző program minden esetben megvizsgálja mind a 8 irányt
és rangsorolja őket biztonság szerint (van-e ezen haladva ütközési
zóna bármivel?).
Az Irány Rangjának Sorszáma (IRS) négyféle lehet, amik jelentése:
1. Teljesen biztonságos, tiszta irány, az ütközés valószínűsége
bármivel: semmi (0%).
2. Nagyrészt biztonságos, zavart irány, az ütközés valószínűsége:
alacsony (1-10%).
3. Kisrészt biztonságos: kockázatos irány, az ütközés
valószínűsége: magas (11-50%).
4. Nem biztonságos: veszélyes irány, az ütközés valószínűsége:
biztos (51-100%).
Az elkerülési irányok jelentése:
Tiszta irány: amerre felé haladva az összes veszélyes idegen
objektum kívül marad a védelmi zónán.
Zavart irány: amerre felé haladva veszélyes idegen objektum kerül
a védelmi zónába.
Kockázatos irány: amerre felé haladva veszélyes idegen objektum
ütközik a védőpajzsnak (és lepattan róla vagy átszakítja).
Veszélyes irány: amerre felé haladva veszélyes idegen objektum
becsapódik a burkolatba (és megrongálja azt).
Az elkerülési irányok sorrendje egy 8 beosztással rendelkező
körlapon ábrázolva a következő (számsorrendben): 2-6-7-1-3-5-0-4
(ahol 0 a fel irány). A program az elkerülő manőver lehetséges
irányait ebben a kötelező (nem módosítható) sorrendben vizsgálja
meg, hogy alkalmasak-e az elkerülésre, egy 0 irányból az origó
felé közeledő idegen objektummal való összeütközés megelőzésére?
Az ütközési zóna alapesetben az E tengely végpont irányában
található.
Logikus, hogy azért a 4-es irány az utolsó, mert a szemből
közeledő idegen objektum arrafelé halad tovább, átvágva az
origóban lévő ütközési zónán, amennyiben nem történik vele
ütközés. Tehát a legbiztonságosabb kilépni a 0-origó-4 pályavonal
és az űrhajó pályavonala által alkotott síkból, ami a körlapon az
FELH síkba van elforgatva. Ez független a támponti csillagok és az
űrhajó állásszöge által alkotott FELH síkoktól egyaránt, mert csak
az ütközési eset szemléltetésére és az elkerülő manőver könnyű
gépi feldolgozására szolgál ideiglenesen.
Megjegyzés: A közeledő idegen objektumok ábrázolása az
asztrogációs képernyőn adott szabályok szerint történik, amivel
később egy külön cikkben foglalkozunk.
A valós esetek nagy részében az idegen objektum pályája és az
űrhajó pályája valamilyen hegyes vagy tompa szöget zár be
egymással, így az ideiglenes FELH sík helyzete könnyen
megállapítható. Van viszont két olyan speciális eset, amikor a két
pálya párhuzamos, azaz egy egyenest alkot. A program ilyenkor is
felállítja a FELH síkot az elkerülési irányok vizsgálatához, de a
hajótest állásszögéhez igazítva. Két pálya akkor párhuzamos és
akkor alkot egy egyenest, ha az általuk bezárt szög kisebb 1
foknál, tehát elhanyagolható nagyságú.
1. Frontális Ütközési Veszély (FÜV): az idegen objektum szemből
érkezik, az E tengelyvégpont felől. Ilyenkor szembeszaladási
helyzetről van szó.
2. Utoléréses Ütközési Veszély (UÜV): az idegen objektum hátulról
érkezik, a H tengelyvégpont felől. Ilyenkor rászaladási helyzetről
van szó.
2.5.2. Sebesség Váltó Manőver (SVM): az irány
megváltoztatása nélkül.
Űrhajó sebességek:
Az Űrhajó Relatív Sebességét (ŰRS) a maximális, Biztonságos Utazó
Sebességhez (BUS) és a minimális, Parkolópályán Keringési
Sebességhez (PKS) képest kell meghatározni. Ha az ŰRS közelebb van
a PKS-hez, mint a BUS-hoz, akkor lassan halad. Ha az ŰRS közelebb
van a BUS-hoz, mint a PKS-hez, akkor gyorsan halad. Vészhelyzet
esetén használható a Veszélyes Menekülő Sebesség (VMS) is,
amelynél az ütközőpályán közeledő objektumok észlelésétől az
ütköző zóna elkerüléséig eltelő időtartam rövidebb, mint az ütköző
zóna eléréig hátralévő időtartam. Tehát elkerülő manőverrel nem
lehet elkerülni az ütközést.
Kétféle SVM használható a gyakorlatban:
1. Gyorsító Elkerülő Manőver (GYEM): ezt főleg alacsony ŰRS,
például PKS esetén kell használni.
2. Lassító Elkerülő Manőver (LEM): ezt főleg magas ŰRS, például
BUS vagy VMS esetén kell használni.
5.3. Irány és Sebesség Váltó Manőver (ISVM): a két módszer
kombinálása abban az esetben, ha külön egyik végrehajtása sem
biztonságos.
A megfelelő elkerülő manőver kiválasztása során mindig kötött
sorrendben kell megvizsgálni, melyik biztonságos. Tehát ha egyik
IVM sem biztonságos, akkor meg kell vizsgálni, melyik SVM
biztonságos. Ha egyik SVM sem biztonságos, akkor kell ISVM-et
használni. Ennek elvileg elégnek kell lennie mindenféle
ütközésveszély esetén. Ha mégsem elég, mert nagyon sok objektum
közeledik több irányból, akkor marad az ütközési riadó
elrendelése.
Elkerülő manőver kiválasztása attól függően, milyen pályán halad
az űrhajó:
1. Utazópályán egyenesen haladó űrhajó esetén:
Amikor az orr a haladási irányba néz a gyorsítások, lassítások
miatt. Ilyenkor az elkerülést sebességváltással a legcélszerűbb
végrehajtani. Ha relatíve lassan halad az űrhajó: GYEM-mel
gyorsítani kell, hogy előbb haladjon át az ütközési zónán, mint az
idegen objektum. Ha relatíve gyorsan halad az űrhajó: LEM-mel
lassítani kell, hogy később haladjon át az ütközési zónán, mint az
idegen objektum. A lassító eltérés előnye, hogy több idő van
méréseket végezni és pontosítani a pályaszámításokat, illetve
követő pályára állni az idegen objektum után eredve vagy
körpályára állva körülötte. Így lehet parkolópályára állni a
bolygók, kóborló égitestek körül. Ha két vagy több idegen objektum
is felbukkan az űrhajó előtt, több ütközési zónában becsapódva az
űrhajóba, a LEM a legcélravezetőbb módszer. Ha ez nem elég, akkor
ISVM-re van szükség (lásd: ott).
2. Parkolópályán keringő űrhajó esetén:
Amikor az űrhajó körpályán kering egy égitest körül, az orra
különböző irányokba nézhet.
1. Ha az űrhajó orrát az égitest felé fordítjuk, az oldalán,
tatján lévő zsilipek takarásban maradnak az ottani megfigyelők
számára. Ha az égitest egy csillag, ez megvédi a bejáratokat egy
napkitörés sugárzásától. A hajó hossztengelye mindig merőleges a
pályavonalra. Orr vagy tat irányú tolóerővel gyorsan elhagyható a
körpálya, különböző irányokban befelé vagy kifelé a pályasík
mentén. Ezt hosszabb idejű parkolópályán tartózkodáskor érdemes
használni.
2. Ha az űrhajó orrát egy támponti csillag felé fordítjuk, könnyű
hosszú expozíciós idejű csillagászati megfigyeléseket végezni a
burkolatán lévő műszerekkel. A hajó hossztengelye mindig más
szöget zár be a pályavonallal. Orr vagy tat irányú tolóerővel
gyorsan elhagyható a körpálya a támponti csillag irányába vagy
ellenkezőleg. Ezt rövidebb idejű parkolópályán tartózkodáskor
érdemes használni.
3. Ha az űrhajó forog az egyik tengelye körül valamiért, könnyű
rövid expozíciós idejű, égbolt felmérő csillagászati
megfigyeléseket végezni a burkolatán lévő műszerekkel. A hajó
hossztengelye mindig más szöget zár be a pályavonallal, a körpálya
síkjában vagy egy attól eltérő forgási síkban. A körpálya
elhagyásához előbb le kell állítani a forgást, a kívánt irányba
fordítva az orrot, ami időigényes. Ezt nagy űrhajóknál nem érdemes
használni, csak kis űrszondáknál.
Minden elkerülő manőver lényege a gyors reagálás, tehát nem szabad
az időt vesztegetni helyzetváltoztatásokkal (elfordulásokkal).
Mivel a parkolópályákon lassan mozog az űrhajó (PKS-sel), a
haladási irányba érdemes gyorsítani GYEM-mel, hogy sebességet
növelve javuljon a manőverező képesség. A lassítás hátrányos,
illetve veszélyes, főleg ha közel keringünk egy égitesthez
(bolygó, hold, kóborló), mert annak gravitációja lehúzza az
űrhajót. A gyorsítás hatására eltávolodik az űrhajó az égitesttől,
magasabb körpályára állva vagy elszakadva tőle. A haladási irányba
gyorsítás akkor rossz megoldás, ha az idegen objektum abból az
irányból közeledik. Ilyenkor lassításra LEM-mel vagy ISVM-mel van
szükség. A haladási irányba gyorsítás akkor is rossz megoldás, ha
az űrhajó BUS-gel halad és ezzel átlépnénk a VMS-be.
Az idegen objektum közelítő pályavonala és az űrhajó keringési
pályavonala által az ütközési zónában bezárt szög mértéke
határozza meg, hogy GYEM-et vagy LEM-et vagy ISVM-et kell-e
végezni? Ha az ütközési szög kisebb 45 foknál és magas a keringési
pálya, akkor LEM-et érdemes végezni, alacsonyabb pályára jutva. Ha
az ütközési szög kisebb 45 foknál és alacsony a keringési pálya,
akkor ISVM-et kell végezni felfelé. Ha az ütközési szög nagyobb 45
foknál, akár magas, akár alacsony a keringési pálya, GYEM-et
érdemes végezni. A 45 fokos iránykülönbség lehetővé teszi az
idegen objektum kellő távolságú elkerülését, minimális sebesség
és/vagy irány módosítás mellett, a lehető legrövidebb idő alatt, a
lehető legkevesebb tolóerővel és gyorsulással.
Emiatt célszerű az égitestek körül magas körpályára állni,
mindenképpen a stacionárius pályamagasság fölött maradva. Ez alá
menni csak GHM vagy vészhelyzet esetén szabad. Mindez csak a nagy
és lassan mozgó űrhajókra vonatkozik. A kis és gyorsan mozgó
űrhajók, űrszondák bárhogy mozoghatnak.
6. KITÉRŐ MANŐVEREK:
Az ütközőpályán közeledő nagyobb égitestek elől az űrhajónak a
legegyszerűbb kitérnie, amennyiben a taszítómezeje vagy a
védőpajzsai nem képesek azt megbízhatóan elhárítani, anélkül, hogy
a becsapódása kárt okozna az űrhajóban. A kitérő manőverek fajtái
a következők:
1. Térváltás: az űrhajó kilép az aktuális téresszenciából és belép
valamelyik párhuzamos téresszenciába.
2. Bakugrás: az űrhajó kilép az aktuális téresszenciából a
nemtér-nemidőbe, térsűrítést végez, majd máshová visszalép
ugyanabba a téresszenciába.
3. Helyben ugrás: az űrhajó kilép az aktuális téresszenciából a
nemtér-nemidőbe, vár egy ideig változatlan sebességgel és iránnyal
haladva, majd máshová visszalép ugyanabba a téresszenciába. Ez a
bakugrás rövidebb változata.
4. Párhuzamos ugrás: az űrhajó kilép az aktuális téresszenciából a
nemtér-nemidőbe, térsűrítést végez, majd máshová belép valamelyik
párhuzamos téresszenciába.
A robotpilóta vagy ha van rá elég idő, az emberi pilóta feladata
kiválasztani egyrészt a kitérő manőver fajtáját, másrészt azt,
hogy hová ugorjon át a hajó. Ennek helye a tervezett belépési zóna
biztonságosságától függ. A párhuzamos téresszenciákba való átlépés
előnyösebb a nemtér-nemidőbe kilépésnél, mert azok is tele vannak
támponti csillagokkal, így alkalmasabbak a tartós ott
tartózkodásra, manőverezésre. A nemtér-nemidőbe kilépés azért
előnyösebb a párhuzamos téresszenciáknál, mert üres, nincsenek
benne idegen objektumok, amik ütköző pályán közelíthetnek az
űrhajó felé. Így alkalmasabb a rövid idejű ott tartózkodásra,
manőverezés nélkül.
A kijelölt belépési zónát még a kitérő manőver kiválasztása előtt
ellenőrizni kell, hogy tiszta és biztonságos-e? Ez 4 módon
lehetséges, a rendelkezésre álló technikai eszközök függvényében.:
1. Soros módszer:
Egy kísérő űrszonda átlép az első párhuzamos téresszenciába és
körülnéz az ottani belépési zónában. Ha nem tiszta, akkor
továbblép a következő térbe, kivéve, ha közben megsérül vagy
megsemmisül. Ha tiszta, akkor két csillagászati felderítő űrszonda
is átlép a közelében a két oldalára és egyszerre felmérik a
környező űrt, ütközőpályán mozgó idegen objektumokat keresve és
ezek irányát, sebességét, távolságát, méretét meghatározva. Ha
tiszta a zóna, az űrhajó is átlép a kísérő űrszonda mögé. Ha nem
tiszta, a kísérő űrszonda továbblép a következő párhuzamos
téresszenciába, majd a leírt módon a felderítő űrszondák is mennek
utána, egészen addig, míg tiszta belépési zónájú téresszenciát nem
találnak.
Előnye: 1 kísérő és 2 felderítő űrszonda elég a feladathoz.
Hátránya: Sokáig tarthat, az ellenőrzés időtartama változó és
előre nem meghatározható. Sürgős térváltásnál ez megengedhetetlen,
ezért kerülni kell az alkalmazását.
2. Párhuzamos módszer:
A 4 párhuzamos téresszenciába egyszerre átlép 1-1 kísérő űrszonda
és körülnéznek a belépési zónákban. Ha nem tiszta valamelyik, a
kísérő visszalép, kivéve, ha közben megsérül, megsemmisül. Amelyik
tiszta, abba egyszerre átlép a közelében a két oldalára 1-1
csillagászati felderítő űrszonda és egyszerre felmérik a környező
űrt. Ha nem tiszta valamelyik, a kísérő és a felderítők
visszalépnek. A tiszta terek közül választja ki a pilóta a
belépési zónát, a tisztaság mértéke vagy a téresszenciák sorrendje
alapján. Ha nincs tiszta tér, a nemtér-nemidőbe kell kilépni az
űrhajóval, bakugrást vagy helyben ugrást végezve. Ott nem
szükséges felmérést végezni.
Előnye: Gyors, az ellenőrzés időtartama rögzített és előre
meghatározott.
Hátránya: 4 kísérő és 8 felderítő űrszonda kell a feladathoz. Ha
sokáig nem végzünk térváltást, ezek kihasználatlanul állnak az
űrben, esetleg besegíthetnek az űrhajó aktuális téresszenciájában
dolgozó kísérőknek és az ott dolgozó 2 felderítőnek. Ehhez sok
űrszonda kell, ezért nem praktikus az alkalmazása.
3. Körbeléptetéses módszer:
Az 5 párhuzamos téresszenciát az aktuális téresszenciától (ahol az
űrhajó épp tartózkodik) kiindulva sorban végigjárja 1 kísérő
űrszonda, átlépve beléjük és mindenhol körülnéz. Ha tiszta, átlép
utána a közelében a két oldalára a 2 csillagászati felderítő
űrszonda és egyszerre felmérik a környező űrt. A kísérő eközben
továbblép a következő téresszenciába. A sor végére érve mind
visszaugranak az aktuális téresszenciába és azt is újra felmérik.
Ezt ismételgetik folyamatosan, így állandóan vannak adataink
minden téresszencia tisztaságáról, az ottani belépési zónák
biztonságosságáról.
Előnye: A leggyorsabb, mert nem kell felmérni a belépési zónát az
átlépés előtt. Az űrszondák folyamatosan dolgoznak, nincs
üresjáratuk. Így mindig tudjuk, hol van tiszta belépési zóna.
Ehhez csak 1 kísérő és 2 felderítő űrszonda kell, amik
folyamatosan dolgoznak, ezért praktikus az alkalmazása.
Hátránya: Rengeteg mérés készül, sok adatot kell folyamatosan
eltárolni és feldolgozni, majd az elavultakat törölni.
4. Állandó módszer:
Az 5 párhuzamos téresszencia mindegyikében folyamatosan dolgozik 1
kísérő és 2 csillagászati felderítő űrszonda.
Előnye: Ugyanaz, mint a körbeléptetéses módszernél.
Hátránya: Még több adatot kell folyamatosan eltárolni és
feldolgozni, törölni. A párhuzamos téresszenciákban dolgozó
űrszondák helyzetét folyamatosan ellenőrizni kell külön
térváltásokkal (1 külön kísérő űrszondával, ami körbelépkedi őket)
és hozzáigazítani az űrhajóhoz, hogy ne szakadjanak el tőle, mert
akkor az adataik használhatatlanok lesznek, mivel nem arról az
űrtérről készítenek felmérést, mint ahová az űrhajó átlép. Ehhez
sok űrszonda kell, ezért nem praktikus az alkalmazása.
A körbeléptetéses módszer akkor biztonságos, ha az egyes űrterek
felmérésének ideje nem túl nagy. Mivel 4 felmérés idejére az
űrhajó felderítők nélkül marad, ilyenkor rövidlátó módon csak a
kísérő űrszondák érzékelőivel látja a környezetét. Az űrtér
felmérések időtartama a használt technika függvénye, aminek
rövidítése két fő tényezőtől függ:
1. Mennyi idő alatt térképezi fel egy felderítő űrszonda a teljes
éggömböt, hány lépésben fotózva annak egyes négyzet alakú részeit?
Minél nagyobbak a négyzetek (minél szélesebb a kamerák látószöge),
illetve minél több négyzet kerül egyszerre fotózásra (minél több
nem mozgatható kamera van a szondán), annál kevesebb lépésre van
szükség az éggömb teljes felméréséhez. Viszont minél kisebbek a
négyzetek (minél szűkebb a kamerák látószöge), annál nagyobb ezek
felbontása, tehát annál kisebb és messzebb lévő objektumok
fedezhetők fel a fotókon. Az egy lépéses felméréshez tehát sok
kamera kell. Az éggömb felmérés technikai alapjaival később külön
cikkben foglalkozunk. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni a:
Gömbfelszín lefedése négyzetekkel (matematika, 2023) című írást.
2. Mekkora a fotók expozíciós ideje? Ha túl rövid az expozíciós
idő, nem látszódnak a fotókon a kicsi, halvány, sötét, távoli
objektumok. Ha túl hosszú az expozíciós idő, megnő a felmérés
időtartama, túl sokáig marad az űrhajó rövidlátó, felderítők
nélkül.
Készült: 2021.11.18. - 2023.06.09.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz