Ébren Álmodók
Osho: Meditáció
- Az Első És Utolsó Lépés A Szabadság Felé
Vipassana |
A Vipassana meditáció által több ember világosodott meg, mint bármely másik
meditáció által - mivel ez minden meditáció lényege. Az összes többi
meditációnak ugyanez a lényege, csak más-más formában. Lényegtelen elemek is
társulnak hozzájuk. A Vipassana viszont a tiszta lényeg. Nem hagyhatsz ki
belőle semmit, és nem is tehetsz hozzá semmit azért, hogy továbbfejleszd. Az első változat: cselekedeteid, tested, gondolataid és érzelmeid tudatos figyelése. Ha sétálsz, sétálj tudatosan. Ha mozgatod a kezed, mozgasd tudatosan, légy vele teljesen tisztában, hogy éppen a kezedet mozgatod. Persze mozgathatod tudatosság nélkül is, gépiesen... Mondjuk, reggeli sétádat végzed. Lépkedhetsz anélkül is, hogy tudatában lennél lábaid mozgásának. Kísérd éber figyelemmel testmozgásodat. Míg eszel, légy éber a mozdulatokra, melyek az evéshez kellenek. Ha zuhanyozol, légy éber a hűvösségre, mely bőrödet éri, a testedre csurgó vízre, és a határtalan örömre, amivel ez jár - csak légy éber. Mindez ne öntudatlan állapotban történjen. És ugyanez érvényes az elmédre is. Bármilyen gondolat suhan is át az elméd vetítővásznán, te csak figyelj. Bármilyen érzelem tölti is el a szívedet, te maradj szemlélő - ne bonyolódj bele, ne azonosulj vele, ne akard megítélni, mi jó s mi rossz. Ez nem része a meditációdnak. A második változat a légzés: válj tudatossá a légzésre. Amint beszívod a levegőt, a hasad emelkedni kezd, s amint kifújod, a hasad ismét lelapul. Tehát a második módszer, hogy légy tudatos a hasra: a has emelkedésére és süllyedésére. Figyeld éberen, ahogy a has emelkedik és süllyed. A has nagyon közel van az élet forrásához, hiszen a magzatot a köldökzsinór köti össze az anya életével. A köldök mögött található a magzat életének forrása. így amikor a has megemelkedik, valójában az életenergia, az élet forrása emelkedik meg és süllyed alá minden egyes lélegzetvétellel. Ez sem nehéz gyakorlat, s talán még könnyebb is mint az előző, hiszen itt csak egyetlen dolgot kell csinálni. Az első változat szerint tudatosnak kell lenned a testre, tudatosnak kell lenned az elmére, tudatosnak kell lenned az érzelmeidre, a hangulataidra. Tehát a gyakorlatnak három változata él. A második megközelítés egyetlen lépésből áll: figyeld a hasat, ahogy emelkedik és süllyed. Az eredmény pedig ugyanaz. Amint egyre tudatosabbá válsz a hasra, az elme lecsendesül, az érzelmek elcsitulnak, a szeszélyek eltűnnek. A harmadik változat: légy tudatos a beáramló lélegzetre - arra, ahogy a levegő az orrlyukadon át bejut. Ragadd meg a dolgot a másik végéről, s a has helyett most indulj ki az orrlyukból. A beszívott levegő enyhén lehűti az orrlyukakat. Azután kilégzés, belégzés, és megint kilégzés. így is lehet. A férfiaknak ez könnyebben megy, mint a nőknek. A nők tudatosabbak a hasra. A férfiak többsége nem szívja olyan mélyre a levegőt, ők nem a hasba lélegeznek. Nekik a mellkasuk emelkedik és süllyed, mert világszerte egy helytelen felfogás terjedt el az atléta termetről. Persze az alak formásabb, ha a mellkas kidomborodik, míg a has csaknem teljesen belapul. A férfiak inkább a mellkasukba szívják a levegőt, hogy az mind jobban kidomborodjon, a has pedig besüppedjen. Úgy gondolják, ettől sportosabbnak látszanak. Japán kivételével világszerte az összes sportoló és edző azt hangoztatja, hogy lélegezzünk a tüdőnkbe. Ilyenkor a mellkas kitágul és a has összehúzódik. Az eszménykép az oroszlán, kiugró mellkasával és karcsú törzsével. Légy olyan, mint az oroszlán - ez a szabály terjedt el a tornászok és a sportolók körében. Japán az egyetlen hely, ahol nem tartják fontosnak, hogy a mellkas legyen széles, a has pedig lapos. Ahhoz, hogy a hasunkat behúzva tartsuk, némi önfegyelemre van szükség, mivel ez nem természetes. japánban a természetes utat választották, ezért is olyan meglepő a japán Buddha-szobrok látványa. Ebből mindjárt látszik, hogy egy Buddha-szobor Indiából vagy Japánból származik-e. Az indiai szobrokon Gautama Buddha kisportolt testalkatú: alig van hasa, míg mellkasa igen széles. A japán Buddha szobor ettől teljesen eltér: a mellkasa szinte belapul - mivel ő hasból lélegzik -, a hasa viszont nagyobb. nem valami tetszetős - mert ez a világon uralkodó nézet nagyon régi, annak ellenére, hogy hasból lélegezni természetesebb és egészségesebb is. Éjszaka, alvás közben nem a mellkasodból lélegzel, hanem a hasadból. Ezért olyan pihentető az éjszaka. Amikor felébredsz reggel, frissnek és fiatalnak érzed magad, mert egész éjjel természetes módon lélegeztél. Ezt az időt Japánban töltötted. Ha attól tartasz, hogy a hasi légzés és a has légzés közbeni mozgásának tudatos figyelése árt az alakodnak - s ez a probléma talán inkább a férfiakat érinti -, akkor figyeld az orrlyukak tájékát, ahol a levegő beáramlik. Figyelj, és amikor a levegő távozik, akkor is figyelj. Ez tehát a három változat. Bármelyiket alkalmazhatod. Csinálhatsz kettőt is egyszerre, akkor a hatás erősebb lesz. Ha mind a három gyakorlatot együtt végzed, akkor az eredmény is hamarabb jelentkezik. Mindez tőled függ, csak könnyedén csináld. Ne feledd: ami könnyű, az a jó. Ahogy a meditáció "beáll", és az elme elnémul, az ego el fog tűnni. te ott leszel, de nem lesz ott az "én" érzése. Ekkor az ajtók kinyílnak. Csak várd szerető vágyakozással, nyitott szívvel az ébredés eme nagy pillanatát - mely minden ember életének legjelentősebb pillanata. Eljön...biztosan elérkezik. Még sosem késett, egyetlen percet sem. Ha már a megfelelő hullámhosszon vagy, egyszerre felrobban benned, átalakít. Régi éned meghalt, az új ember megérkezett. Ülés Találj egy olyan testhelyzetet, melyben kényelmesen és éberen tudsz ülni negyven-hatvan percen át. A hát és a fej egyenes, a szemek csukva, a légzés legyen természetes. Maradj olyan mozdulatlan, amennyire csak lehet, s csak akkor változtass testhelyzetet, ha nagyon muszáj. Ülés közben az alap feladat, hogy figyeld a has be- és kilégzés okozta emelkedését és süllyedését valamivel a köldök felett. Ez nem egy koncentrációs gyakorlat, úgyhogy mialatt a légzésre figyelsz, sok más dolog is magára fogja vonni a figyelmedet. A Vipassanában semmi sem számít figyelemelterelésnek; amikor valami felmerül, hagyd abba a légzés figyelését, és bármi történjék, figyeld azt, míg végül vissza tudsz térni a légzéshez. Fölmerülhetnek gondolatok, érzelmek, bírálatok, testérzetek, benyomások a külvilágból, stb. Maga a figyelem a fontos, s nem az, amit figyelsz, ezért ügyelj arra, hogy ne azonosítsd magad semmivel, ami felmerül benned; a kérdéseket, problémákat tekintheted rejtélyeknek - élvezd a játékot! Vipassana Járás Ez egy lassú, hétköznapi járásmód, mely a talajjal érintkező lábak megfigyelésén alapul. Sétálhatsz körben, vagy egyenes vonalban, tíz-tizenöt lépést téve előre, majd ugyanennyit hátra. A gyakorlatot végezheted bent, vagy akár a szabadban. Nézz pár lépéssel magad elé. Járás közben azt figyeld, milyen az egyes lábak kapcsolata a talajjal, amikor leteszed őket. Ha más dolgok is fölmerülnek, hagyd abba a figyelést, nézd meg, mi vonta el a figyelmedet, majd térj vissza a lábakhoz. Ugyanazt kell tenned, mint ülés közben, csak a figyelem most másra irányul. Húsz-harminc percig járkálhatsz. |