Ébren Álmodók
írta:
Szűcs Gábor, Védikus Bölcselettudományi Szabadegyetem
Észrevételek A Prána-Táplálkozásról A Védikus írások Alapján |
A közelmúltban jött divatba egy olyan táplálkozási mód, amely évezredek óta ismert volt az indiai jógik körében. Ez a pránaevés. Az ősi szanszkrit nyelvű írások, a Védák részletesen beszámolnak az emberi szervezet működésének alapelveiről. A mindannyiunk által ismert durva fizikai test mellett az ember egy finomfizikai, ún. energiatesttel is rendelkezik. Ez alkotja az emberi aura rétegeit. Mind a durva, mind a finom rétegek anyagiak, és Tudattal nem rendelkező anyagi elemekből állnak. A durva fizikai testet öt őselem kombinációja alkotja: föld, víz, tűz, levegő és éter. A finomfizikai testet finomabb energiamezők alkotják: az elme, az intelligencia, az egó és a tudat. Mindezek a rétegek burokként fedik be a lelket, amely egy örök, transzcendentális, Tudatos személy. Mi A Prána?A prána az univerzális életerő, amely az egész univerzumot áthatja. A prána az univerzum ősállapotának idején nyilvánul meg az anyagi elemek összességéből, a mahat-tattvából. A prána főleg éterből (ákása) áll, de az emberi testbe belépve a víz és levegőelem is belekeveredik. A prána biztosítja a durva és finom test különböző rétegeinek és szerveinek működését és kapcsolatát egymással. Az atmoszférában található pránarészecskék a napfonatcsakrán keresztül kerülnek be a testbe és tízféle életlevegőre oszlanak, amelyek különböző pályákon keringenek az energiatestben az ér- és idegrendszerhez hasonlóan. A prána a következő közegeken keresztül juthat be a szervezetbe: levegő, napfény, víz, táplálék, föld, valamint tudatos energiaátadás. A legutóbbi módszeren alapul a bioenergetika tudománya. Hogyan Használjuk Fel A Pránát?A prána megfelelő felhasználásához a csakráknak nyitottaknak és tisztáknak kell lenniük. Ha energiablokkok vannak az aurában, akkor betegségek léphetnek föl. A prána tudatos felhasználásának tudományával a jóga ősi tanításai foglalkoznak. A jóga célja, hogy az ember minden szinten megtisztítsa a szervezetét, és a testét lélek irányítása alá vonja. Ennek érdekében nyolc egymás után következő fokozat elsajátítása szükséges, melyek a következők: jáma - az öt tilalom; nijáma - az öt önszigor; ászana - testtartások, pránájáma - a légzés irányítása; pratjáhára - az érzékek visszavonása; dháraná - koncentráció; dhjána - meditáció; szamádhi - az önmegvalóstás transza. A légzés szabályozását tehát, mint látjuk, három másik lépcsőfok előzi meg. A jáma öt tilalma a következő: ahimsza - erőszakmentesség; szatya - igazmondás; asztéja - a lopás elkerülése; aparigraha - a vagyonról való lemondás; bramacsárja - cölibátus. Az a jógi, aki tökéletessé vált e tilalmak követésében, elkezdheti a nijáma öt önfegyelmező gyakorlatát: saucsa - tisztaság; szantosa - elégedettség; tapasz - lemondás; szvádhjája - a tudás művelése; isvara pranidhána - meghódolás Isten előtt. A nijáma elsajátítása után a jógi elkezdheti az ászanák gyakorlását. A több száz különféle testgyakorlat felkészíti a szervezetet arra, hogy az életáramlatok szabályozásának alá legyen vetve. A pránajáma szintjéhez érkezve a jógi már nagyrészt magtanult uralkodni az érzékszervei felett. Mind az ászanák, mind a légzőgyakorlatok azt a célt szolgálják, hogy optimalizálják a szervezet energiafelhasználását és így a jógi lehetőleg minél kevesebb aktivitással tudja fenntartani a testét és minél több figyelmet tudjon fordítani a meditációra. A pránájáma tökéletességét elérve a jógi valóban képes lesz arra, hogy csupán a levegőből és a napfényből vegye magához a táplálékot. Ekkor képessé válik arra, hogy hosszan tartó meditációknak vesse alá magát, akár évtizedeken vagy évszázadokon át transzba merülve. Pránaevő Jógik És SzentekHadd szúrjuk itt közbe, hogy a pránaevés nem feltétlenül enged következtetni a yógi erkölcsi és lelki szintjére, bár sok fejlett személy érte el ezt a szintet. Dhruva Maharádzsa, a híres királyfi öt éves korában érte el ezt a szintet, sőt a lélegzését is leállította. Hiranyakasipu viszont egy hatalmas démon volt, és tízezer éven keresztül végzett lemondást, melynek során nem evett, és testéből csak a csontok maradtak meg. Misztikus képességének segítségével a pránát a csontjaiban keringette. A koronacsakrájából ugyanakkor annyi tűzenergia áradt hogy az egész univerzumot felmelegítette. Szaubhari Risi és Visvámitra Muni a légzést is feladták, és a víz alatt meditáltak. A középkori vaisnava (Visnu-, Krisna-hívő) szentek közül Bhúgarbha Goszvámi évtizedeken keresztül nem evett, Raghunátha dász Goszvámi pedig kétnaponta egy pohár írót fogyasztott élete utolsó éveiben. Ő Isteni Kegyelme A.C. Bhaktivedanta Szvámi Prabhupáda életének utolsó évében feladta az evést, és teljesen tiszta tudattal hagyta el a testét. Ki Lehet Pránaevő?A védikus hagyomány szerint a szilárd táplálék fogyasztásának feladása az olyan, testileg és lelkileg tiszta személyek számára ajánlott, akik fizikailag visszavonult, de spirituálisan aktív életet szeretnének élni. A prána ugyanis sokkal könnyebben alakítható át mentális energiává, mint fizikai erővé. A nehéz fizikai munkát végző, sokat utazó, aktív kommunikációt folytató és hideg éghajlat alatt tartózkodó emberek számára tehát a Védikus ismereteim alapján nem ajánlom a pránaevés elsajátítását, bár a test megtisztítása és a prána minél tisztább bevitele az ő számukra is fontos. Hangsúlyozni szeretném tehát, hogy a táplálkozás feladását csak nagyon tiszta, felkészült személyeknek érdemes megkísérelnie, kizárólag a lelki fejlődés érdekében, és nem gazdasági megfontolásból. A táplálkozás feladása illetve a prána segítségével történő létfenntartás önmagában még csak lelki gyakorlatnak sem számít. A védikus írások szerint a valódi lelki fejlődést korszakunkban Isten odaadó szolgálata és az Ő neveinek éneklése jelenti. A "prána-táplálkozás" csupán egy másféle létfenntartás - de önmagában még nem lelki tett. Lelki Étel?Sokan azzal a tévfelfogással vetik bele magukat a pránaevésbe, hogy a prána az abszolút transzcendens energia, és a pránaevő egy tökéletes szintet elért transzcendentalista, szent ember. A cikk bevezetőjében azonban rávilágítottam arra, hogy ez csupán az anyag egy finomabb formája. A fizikai vibrációk emellett szennyezettek is lehetnek, hiszen temérdek karmát hordozhatnak magukkal. A Védák azonban kínálnak egy lehetőséget azoknak, akik anyagi táplálkozás mellett szeretnék elérni a lelki tökéletességet. A Bhagavad-gítában Krisna azt mondja, hogy azok, akik a Neki áldozat gyanánt felajánlott étel maradékait fogyasztják, megszabadulnak minden bűntől és a szívükben felébred az Iránta érzett transzcendentális szeretet. Azt is kinyilvánítja, hogy milyen ételeket lehet Neki felajánlani: zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, tejtermékek, magvak és hüvelyesek. Bárki tehát, aki ilyen alapanyagokból készít ételt és felajánlja Istennek, az mennyei mannában részesül, melynek energiaszintje nem is hasonlítható a közönséges pránáéhoz. |