,,Végy egy erõs
motort, akassz rá négy kereket és te
gyõzöl!"
(Enzo Ferrari)
A
Ferrari-istálló 67 éves
fennállása
óta sikert
sikerre halmoz. A 14 kon-struktõri és 14
egyéni
világbajnoki cím messze
túlszárnyalta Enzo Ferrari és olasz
csapata
legmerészebb álmait is.
Enzo
Ferrari értett a
kocsikhoz, hiszen maga is
autóversenyzõ volt, késõbb
csapatvezetõ lett. 1929-ben
aztán
megalapította saját gyárát
Modenában, ám évekig csak Alfa
Rómeókat
versenyeztetett. A váltás 1938-ban
történt,
ekkor ugyanis létrehozta az
Auto Avio Contruziono Ferrari céget és ezzel
elindította márkáját
világhódító
útjára. A
csapatok megjelölésére
szolgáló
istálló
(scuderia) elnevezés is ezekbõl az
idõkbõl
származik,
mivel a Ferrari
cégnek ekkor átmenetileg valóban egy
istálló adott otthont.
A
második
világháború alatt nem rendeztek
versenyeket, 1943-ban pedig egy üzemet ért
bombatalálat miatt a csapat
Maranellóba költözött. Ekkor
már Enzo fia,
Alfredo (Dino) is tevékenyen
részt vett a gyári munkálatokban,
egészen
1956-ban bekövetkezett
haláláig
szívügyének tekintette
autóik sikerét. Az ifjabb Ferrari
emlékének adózva kapta
egyébként az
imolai pálya a ,,Circuito Dino
Ferrari" elnevezést, valamint motor is viseli Alberto
nevét (lásd Dino
246).
Az
ágaskodó
ló emblémájának
szintén
érdekes
története van. Ravannában, a Savio
versenypályán aratott siker után
felkereste Enzo Ferrarit Enrico Baracca gróf és
felesége, a háborúban
hõsi halált halt
vadászrepülõ
szülei. A
grófné átnyújtott a
gyárosnak
egy képet, rajta egy fekete ágaskodó
csikóval. "Ferrari,
tegye fel
a fiam kedvenc lovát a
versenyautójára. Ez volt a
repülõgépére festve,
amellyel légi gyõzelmet aratott.
Szerencsét hoz."
És ettõl kezdve a
Ferrarinak új jelképe lett. A
versenyautók piros
színe pedig nemzeti
hovatartozást jelöl, annak idején
meghatározták, mely országot milyen
szín illet meg. Míg az angolok a
sötétzöldet, a németek a
fehéret, a
franciák a kéket kapták meg, addig az
olaszoknak a
piros jutott. Ezt
átvéve Enzo Ferrari versenyautóit is
piros
színben szerepeltette.
A
Ferrari történetében igazán
nagy
áttörést az 1947-es év hozta
meg,
amikor is Franco Cortese megnyerte a Római
Nagydíjat,
ezzel
meg-szerezve a 'Scuderia' elsõ
gyõzelmét. Formula
1-es versenyen
elõször 1950. május 21-én,
Monacóban
indult a
csapat, míg az elsõ F1-es
futamgyõzelem José Froilan Gonzalez
nevéhez
fûzõdik,
1951-bõl.
A
következõ években már nem
volt
megállás, Alberto
Ascari 1952-ben és 1953-ban is Formula 1-es
világbajnokságot nyert,
majd 1956-ban Juan Manuel Fangio is vb-címet
szállított a Ferrari
számára.
A
Ferrari olasz
mivoltát bizonyítja, hogy 1980-ig
a tulajdonos csak honfitársaival vette
körül
magát és dolgoztak közösen
a cég és a versenyautó
tökéletesítésén.
1988-ban aztán
elhunyt az
alapító, Enzo Ferrari, és egy ideig
úgy
tûnt, az utódlásért
folyó
harcot a cég sem éli túl. Nos, a
káosz
megszûnt, egy német pilóta
leszerzõdtetése pedig ismét
új fejezetet
nyitott
az istálló
történetében. Michael Schumacher 2000
és 2004
között 5(!)
világbajnoki-címet nyert a
maranellóiaknak, ezzel
minden idõk
legsikeresebb Ferrari-versenyzõjévé
lépett
elõ.
fotó:
www.wheelsarchives.freeserve.co.uk
www005.upp.so-net.ne.jp
