Fiat 128
Történeti áttekintés

Fiat 128 A 128-as FIAT az 1100-as utódja, 1969-ben mutatkozott be. Ez volt az elsõ FIAT, amiben elöl, keresztben helyezték el a motort (1116cc-s sohc, 55 lóerõs öntöttvas blokk, alumínium hengerfejjel, bordás szíjas vezérléssel) és ami az elsõ kerekeket hajtotta. Elõször 2 és 4 ajtós kivitelben gyártották. 1969-ben elnyerte az Év Autója címet is. 1971-ben bemutatták a 128 Rally-t, amiben erõsebb volt a motor (1290cc, 67 LE), más volt a váltó áttételezése, a generátor és az akkumulátor, más gumik és ebben már volt fékrásegítõ. Ez csak kétajtós kivitelben létezett.

A Torinói Autókiállításon a Fiat bemutatta a 128 alapjaira épülõ kupét, a Sport Coupé-t. Két motorváltozattal lehetett kapni, az 1116cc-s most már 64Le-s és a 1290cc-s75 lóerõs motorral. Két felszereltségben létezett: S, aminek 2 darab kör alakú lámpája volt és az SL, aminek dupla kerek lámpája volt. Mechanikailag teljesen megegyezett az alapmodellel, de a karosszériája teljesen új volt. Ezt a Fiat házon belül tervezte, de Bertone is tervezett egy autót, ebbõl lett késõbb az X 1/9.

Fiat 128 3P

1972-ben az egész modellpaletTa kapott fékrásegítõt (a Rally verzióból). 1974-ben megjelent a Special, ami a Rally motorját egy 4 ajtós kasztnit ötvözött (itt csak 60 lóerõs).

 

1975-ben a 128 3P (3 ajtós) felváltotta a Sport Coupé-t. A legnagyobb különbség az volt, hogy a B oszloptól kezdve lejtett a hátulja és így amolyan csapott hátúnak nézett ki. A hátsó ülést le lehetett dönteni, és így hatalmas rakteret lehetett kialakítani. Kisebb részleteket megváltoztattak. A motort, a károsanyag kibocsátási szabályok miatt egy kicsit megváltoztatták (csökkentették a sûrítési viszonyt...)

A második széria 1976-ban mutatkozott be. Kívülrõl új lökhárítókat, lámpákat és díszléceket kapott. A motoron is változtattak, csakúgy, mint a váltó áttételein, a vezérlésen, a fékeken, az elektromos berendezéseken.

 

1969-tõl ezeket a modelleket gyártották :

Berlina 1116cc
Familiare 1116cc
Rally 1290cc
Sport 1116cc ('S') & 1290cc ('SL')
Special 1290cc & 1116cc
Coupe 3P 1116cc & 1290cc
1976-tól :
1100 & 1300
Coupe 3P Special 1100 & 1300


Miután a Ritmo-t bemutatták a 128-ast csak az 1100-as motorral gyártották. 1980-ban piacra dobták a Panorama-t, ami egy kombi volt. A gyártást 1985-ig folytatták, és addig 2 776 000 darab 2 és 4 ajtóst, valamit 330 800 darab coupé-t és 3P-t gyártottak.

 


Technikai adatok
 
Hajtáslánc Orrmotoros, elsõkerék meghajtású
Motor 1116cc (80x55mm) sohc 4 hengeres, 55LE @ 6,000rpm
   64LE @ 6,600rpm a Sport Coupé-ban
   65LE @ 6,000rpm Coupé 3P-ban
1290cc (86x55.5mm) sohc 60LE @ 6,000rpm
   67LE @ 6,200rpm a Rally-ban
   75LE Sport Coupé-ban
   73LECoupé 3P-ben
1976-tól az új 128-asban az 1100-es 1300-as motor 55LE-t és 60LE-t teljesített 6000-es fõtengely fordulatszámon
Felfüggesztés

elöl : MacPherson tagok, teleszkópos lengéscsillapítóval tekercsrugóval és kanyar stabilizátorral
hátul : Független kerékfelfüggesztés, teleszkópos lengéscsillapítóv
al kereszt laprugóval
tengelytáv : 2448mm (coupe : 2223mm)
nyomtáv (elöl/hûtul) : 1308mm/1313mm (Coupe : 1325mm/1333mm)

Fékek

elöl : tárcsa, átmérõje: 227mm
hátul: dob, átmérõje: 185mm
A mechanikus kézifék a hátsó kerekere hat

Váltó 4 sebességes kézi
bowdenes kuplung
kuplungtárcsa átmérõ: 181.5mm
Kormánymû Fogasléces kormányszerkezet (Elõször Fiat-on)
3,5 fordulat a két végpont között
Súly Berlina : 805kg; Rally : 820kg; Sport Coupe S : 815kg

 


Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image Fiat 128 (1978) extract from manual - click for larger image