47-el suhanunk a Mulholland Drive-on - 1976-1980

     Alex a Gépnarancsban, illetve Travis a Taxisofőrben új hősök: meghalnak, de valószínűtlen módon újra feltámadnak és sikeresek, "boldogok" lesznek - gyilkosokat ünnepel hősként a tömeg. A korábbi értékek kigúnyolása, a régi és a "szép új" világ kivégzése a vásznon? Cáfolják és meghaladják az anti-utópia, illetve a film noir hagyományát: megtagadva a műfajukat, eredeti folytatói lesznek annak. A Taxi Diver hőse Travis Bickle, az If…-ben az a Malcolm McDowell játsza Mick Travis-t, aki a Mechanikus narancs Alexe...
     Roman Polanski világának A lakója (Le Locataire) is köröket "fut". És idegen. A ház, amelyben élni szeretne, nem látja szívesen, korábbi áldozatukat szeretnek benne látni, ő azonban próbál önmaga maradni. Nem könnyű: ahol a WC a világ kapuja, ott már minden elvégeztetett. Azaz mégsem: a szerkezet, a ráeszmélés és a stílus felejthetetlen. Fordított happy end-je ellentéte a Taxisofőr zárásának: a hős megúszhatná a zuhanást, azonban ez nem volna befejezés, csak abbahagyás: Polanski-Trelkovsky, akit az összes "fejlett" kultúra kiköpött magából, egy velőtrázó sikollyal búcsúzik.
     Andrej Tarkovszkijnál a világ álmodja az embert, ezért szép mindkettő. Sztalker nem révkalauz: csak tükröt tud tartani elénk, a gyermekkorból fel kell nőni, bálványimádat és nosztalgia helyett a saját ikonokat megfesteni, az áldozatot mindenki maga kell meghozza, hogy a természetes humánum ne legyen többé tiltott zóna és süssön ránk a Solar is.
     Jeles András filmje A Kis Valentinó szellemes parabola a mindenkori gusztustalan elnyomó rendszerről, amit most éppen gulyáskommunizmusnak hívnak. Viruló patkányairól, közömbös marháiról, szürke egereiről, akikkel szemben, illetve akik között a Kis Valentinónak semmi esélye. Jó esélye van viszont a nézőnek egy kedves, újszerű filmes elbeszélésmódot látni, ami mintha a francia újhullám lehiggadt, bakugrásoktól megtisztított változata lenne...
     Idő és tér, képzelet és zord tényvilág ütköztetése A ragyogás - The Shining (rendezte Stanley Kubrick). A fényképpel való zárás a vége főcím és a film "valós" cselekménye között kinyilatkoztatás: a mozi nem fénykép, nem a valóság hiteles rögzítése többé: a film felszabadulását a dokumentálás kényszere alól a technika tette lehetővé.          
<=                                                                                                          =>
 

Filmtörténet - kiindulópont