47-el suhanunk a Mulholland Drive-on - 1982-1986

     A Szárnyas fejvadászban (Ridley Scott: Blade Runner) a ronda, sánta, sebhelyes arcú alak, a jellegtelen figura az ember, nem az erős és ügyes főhős – ő csak replikáns. Meg a bibliai kígyó is műanyag, Antonioni is számítógépre került. Hol van már Sam Spade? Elhajózott az idő zavaros vizein. Dekárd érte! De kinek van, és kinek lehet lelke? Aki képes látni a hullámzó réteken vágtató egyszarvút, nem is áll olyan rosszul. A film romantikus sztoriján kívül látványvilága, alakjainak sora is stílusteremtő.
     Minden sorból kilóg a Monthy Python – hülye járásukkal nem is tudnának a többiekkel menetelni. Az élet értelme (The Meaning of Life) a csapat talán legabszurdabb, mindenesetre a legkegyetlenebb műve, melyen sokan nevetnek, mások bosszankodnak, egyesek utálkoznak... A film egy szürreális szatirikus utazás térben, időben és műfajban de leginkább gondolatban. Az angol humor mesterei most is kitesznek magukért: a film sok képe felejthetetlen, (bár néha ezen szívesen változtatnánk). Sok tanulsággal szolgál a Monthy Python, de a legfontosabb még mindig: "Well, f__k you! I can live my life in my own way if I want to."
     A ragyogásban már összegabalyodott mű és valóság, álom és történés, de akár az egész film lehet 'testetlen' álom: Body Double. Azazhogy vannak itt testek, de milyenek! A filmtörténet legfontosabb popsiját alaposan szemügyre vehetjük Brian de Palma remek thrillerében. Testből van kettő is - doppelgänger – s adott egy szép "dupla fenekű" történet is hozzá.
     A Blue Velvet - Kék bársony (rendezte David Lynch) a kisvárosi erőszak ürügyén (lásd Alfred Hitchcock: Shadow of a Doubt - A gyanú árnyéka) merészkedik messzire: a nyitó rész szívroham jelenete a Lumiére fivérek Öntözőjének (L' Arroseur arrosé, 1895) a beemelése, ami 1986-ban is jó expozíció egy kereső film számára, de jön még itt Fellini piros tűzoltóautója is. Az álom-, illetve a mesefilm kap szép új ruhát brutális perverziók és szexuális elégedetlenség eredeti társításával, a giccset művészetté konvertáló alkímia alkalmazásával.
     David Lynch szerint a Blue Velvet egy fiú története, aki két világban él egyszerre, az egyik szép kerek, a másik szörnyű... - az igazi kontraszt abból adódik, hogy a valóság valószínűtlenebb, mint az álom... és persze még Jeffrey is csak egy kitalált figura...

         



<=                                                                                                          =>

Filmtörténet - kiindulópont