Míg-29 & Szu-35 -depron invázió Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ Az oroszok már a spájzban vannak, de hamarosan nyomulnak az amerikaiak is… A sors mindig tartogat meglepetéseket. Épp, hogy elégedetten hátradőltem karosszékemben, az alkotás örömével, amit a februári számban megjelent Szu-27-es modellem miatt éreztem. Ám mint amint én is, mások is rájöttek arra, hogy egy ilyen konstrukció kiváló repülőtulajdonságai, és kis anyagköltsége miatt igazán felhőtlen szórakozás. Az ország különböző szegleteiből írtak, hívtak, s halmoztak el kérdésekkel. Éreztem, hogy ez egy olyan modell, amit sokan megépítenek majd. Ha valamit lehet fokozni, akkor az a depron vadász továbbfejlesztése. Kontra, rekontra, szubkontra, Fedák Sári… Gábor barátomon, aki már több sikeres legyártott modellszéria szülőatyja, a sárga irigység lett úrrá, amikor először meglátta sárga színű depron vadászom. A sárga színen azért vitatkoztunk egy kicsit, de ezt leszámítva beindult a szürkeállománya, fantáziát látva ebben a modellben. A számítógép előtt töltött hetek rajzai megelevenedtek, és egy jól átgondolt, kifundált modellel állított be hozzám. Illetve nem is egyel, hanem kettővel… A sárga irigység most már engem környékez, mert alig várom, hogy kipróbálhassak egy ilyen repülőt. Egy sor igen praktikus ötlettel felturbózott modell család méltán hívja fel a figyelmet magára. Elsőként a Míg-29 és a Szu-35 változatokat gyártatta le, de a közeljövőben elkészülnek az örök ellenfél harci gépei is. Az F-15, az F-18, F-22 amerikai vadászrepülők előkészületben, még a tervezőasztalon várják sorsuk jobbra fordulását. Persze a szkeptikusok ismét legyintenek: megint depron! Igen, és nem véletlenül. Ez a fajta szerkezeti felépítés könnyedén megépíthető, illetve kijavítható sárkányszerkezetet eredményez. A tömegközéppont közelében lévő elektronika (motor, szabályzó, akku, vevő, szervók) pedig sérülésmentesen úszhatják meg a legvadabb lezuhanást, ütközést is. De vizsgáljuk meg a legújabb fejlesztésű depron vadász család minden alkotóelemét, az orrtól a farokig. A modellek vizsgálata, összeállítás A legszembetűnőbb a külső hasonlóság az eredeti gépekhez. A festés, a meglévő nagy testvérek igen aprólékos, részletekben gazdag mása. Nem harci alkalmazású, hanem nemzeti bemutató kötelékek gépei adták az ötletet. A „Ruszki Vitéz” illetve a „Fecske” fantázianevű dekorációk igen látványossá teszik már a dobozában a lévő, ekkor még csak lapokból álló modellt. A gépcsalád három ötletes újítással döbbenti meg új tulajdonosát. Az első, hogy az orr rész, egy igen rugalmas, habanyagból készült, minden ütközésnek remekül ellenáll, és nem tud kárt tenni emberben és autóban sem. Próbánk alkalmával alaposan megcsavargattuk a gép „nóziját”, de minden esetben visszanyerte az eredeti alakját. Második a belépő élre ragasztható üvegszövet erősítésű műanyag idom, ami kettős funkciót lát el. Megvédi a belépőt a sérülésektől, és ellátja a szárny főtartó funkcióját is. A harmadik újítás a legnagyobb előrelépés. Az összes elektronika, beleértve a motort, a szabályzót, a vevőt, szervókat, és az akkut, egy modulban kaptak helyet. Ez a modul, a kormánymozgatásokat végző bowdenek kikötésével egy pillanat alatt egy másik gépbe helyezhető. Természetesen csak modellcsaládon belül. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy egy fedélzetnyi elektronikával több modellt is üzemeltessünk! A kormánymozgatások úgy vannak megoldva, hogy a modell komputeres rádió nélkül, a legegyszerűbb távirányítóval is vezethető legyen. Nincs szükség delta vagy „V” mixre, a kitérések nagyágát pedig mechanikusan is beállíthatjuk. Ezeken a modelleken már van csűrő és oldalkormány is, ezáltal sokkal hatásosabb a vezérlés, szélben is biztosabban repülhetünk és minden műrepülő figura végrehajtható. Az összeépítés rövid idő alatt elvégezhető. A felületeket képező lapok összeállítsa és a belépő élek felragasztása után becsavarozzuk a kormányemelőket, és beragasztjuk bowdeneket. Használhatunk Purexet, ciános-aktivátoros, vagy műgyanta ragasztót is. Végezetül beszereljük az elektronikát a modulba, amit a helyére csúsztatunk. Ekkor már csak a kormánybeállításokat kell elvégeznünk, és a mindkét gép startra kész. A berepülés Két modellel és egy fedélzeti elektronikával érkezünk meg a reptérre. Elsőként a nagyobb, Szu-35 repül. Ezek a felépítésű modellek nem okoznak váratlan meglepetést még az első felszálláskor sem a pilótának. Úgy ahogy eldobom, repül tovább, mint akit zsinóron húznának. A sok párhuzamos lap felület, és a hosszú törzsorr megvezeti a modellt. Fordulóba vinni is nehezebb emiatt, de ennél a modellnél sokat segít az oldalkormány. Trimmelni alig kell, ha a súlypont helyzetet jól beállítottuk. A csűrők segítségével pedig menetet vághatunk a levegőbe. J Maga a repülése végtelenül nyugodt, mondhatni „kezes bárány” Önfeledt percek következnek, csodáljuk e rendkívül látványos „Ruszki Vitéz” röptét. A leszállás kb. harminc fokos szögben kilebegtetve történik, a Szu-35 elénk huppan a puha pázsitra. Ilyenkor jöhet jól a belépőt védő üvegszálas idom, ha véletlenül mégse a pályán landolnánk… A kiszáradt kórók, ágak nem nyomják meg a depron belépőélet. Egy kis pihenő, akkutöltés, közben a cserélhető modul, az elektronikával átkerül a kisebb felületekkel rendelkező Míg-29-be. Ez a művelet, a ki-be szerelést és a kormány középpont beállításokat is beleértve, jó, ha öt percet vesz igénybe. A Míg-29 már a start pillanatát követően fürgébbnek tűnik. Határozottabban emelkedik a levegőbe a „Fecske” mintájúra dekorált modell. Az élénkülő szél sem befolyásolja annyira repülését, mint nagyobb felületű testvéréét. A sok hasonló tulajdonság miatt nem ismétlem magam. Ez a modell dinamikusabban repül, egy erősebb motorral szerelve egy igazi erőgéppé alakíthatjuk. Az égen csak egy villanást látunk majd ekkor. Kis gázzal azonban hasonlóan nagyobb társához, jámbor, kezes jószág.
Összegzés Az elmúlt fél év alatt több hasonló modell berepítésekor segédkeztem, így nyugodtan állíthatom, hogy remek az alapkonstrukció. A mostani extrákkal feljavított két változat nem csak esztétikailag, hanem a kormányozhatóságban is felülmúlja elődeit. A modelleket tehetségünktől függően használhatjuk akár trénermodellnek, akár gyors műrepülő modellnek is. Vívhatunk velük légharcot, a sérülés minimális kockázatával. Ha többen vagyunk, és mindannyian kellőképp érezzük gépünket, akkor repülhetünk köteléket is. Egy kockányi tépőzárral parányi kamerát erősíthetünk rá, felvételeket készítve. A még tervezőasztalon lévő amerikai típusok megjelenésével kibővíthetjük a légiflottát. Így ha már az oroszok a spájzban vannak, akkor hamarosan jöhetnek az amerikaiak is… JTehetjük mindezt egyetlen cserélhető modullal, ami egy olyan páratlan lehetőséggel ajándékoz meg minket, hogy egy időben több modellt is használhatunk, egy fedélzetnyi elektronikával. Műszaki adatok: Szu-35 Fesztáv: Hossz: Súly: Míg-29 Fesztáv: Hossz: Súly: Kategória: parkflyer Design: 99 % Szükséges kiegészítők: háromfázisú elektromotor (2212/10), Mellette: a cserélhető modul, látványos külső, ám egyszerű szerkezet, jól repülnek, Ellene: viszonylag hosszú törzs miatt a szállítás kissé körülményes. (főképp a Szu-35) |