MULTIPLEX Mini Mag Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ A modell dobozát felbontva kellemes meglepetés ér: közel húszoldalas magyar nyelvű leírás egy hab modellhez! Végre eddig jutottunk! A MULTIPLEX csapat nem hagy kétséget semmiben, a modell összeszerelésben járatlanoknak. A legapróbb részletekig leírnak mindent, és ennyire részletes (magyar) összeépítési segédletet eddig még nem is láttam! De lássuk, a mit tartalmaz a szett: szokatlanul sima hab (ELAPOR) felület, két félből álló törzs, jól illeszkedő vezérsíkok, a szárny kifejezetten tetszetős. Jó minőségű tartozékok, minden passzol a helyére, mint a LEGO-ban. Alaposan átgondolt, az összes kábelsín, szervó hely. A dekoráció remek, nagyon feldobja a modell egyébként fehér alapszínét. A repülőhöz adott motor dobozát felbontva, azonban csalódás ér: a már eltűnőben lévő kefés motorok egy 400-as verziója hever benne, s mellette egy parányi légcsavar. Akárhogy is nézem, de ezt ehhez adták! Most már azért beleolvasok az összeállítási utasításba, hátha kiderül a baki. De semmi félreértés, „standard Permax 400, közvetlen meghajtás, 5x4 légcsavar” Egy közel 600 grammos elektromos modellhez általában 8-as átmérőjűnél kezdődik a légcsavarméret. De tovább olvasva az ajánlásokat, kiderül a turpisság, hisz már a gyári leírás is ajánl tuningot: 1-es és 2-es fokozatút. Az utóbbi már természetesen kefenélküli, azaz háromfázisú Brusless motor. Ez így nem is rossz marketingfogás a gyártónak. Aki nem akar rossz élményekkel kezdeni, annak mindenképpen azt ajánlom, hogy vásárolja meg a 2-es tuning szettet, vagy keressen más megoldást. A nehéz és rossz hatásfokú 400-ast süllyesszük el egy fiókba! Számításom szerint jó néhány dekát megspórolhatunk, ha Brusless motor – LI-PO akku verzióban gondolkozunk, és a repülhető idő is majd kétszeresére nőhet. A modell összeépítése egyszerű, érdemes az ajánlásokat előre elolvasva követni az egyes lépéseket. Lehetőség van egyszerűbb, csak oldal és magassági kormányos, és „haladó” csűrős változat megépítésére. Ez utóbbinál természetesen kettővel több szervóra lesz szükségünk. A modellhez ajánlott Hitec HS-55 szervók kábele kissé rövid, így a hosszabbító kábel csatlakozója pont a szárnyfelfekvő részre esik. Itt két megoldás kínálkozik célravezetőnek: az egyik, hogy kivágjuk a habot, és ebbe fektetjük a csatlakozót, vagy egyszerűen, a csatlakozókat elhagyva összeforrasztjuk a két három eres vezetéket. Ha a későbbiekben úszótalppal kívánunk repülni, akkor érdemes előre beszerelni a kormányozható farok futót. Ez később meghosszabbítva a vízen kormánylapáttá válik. Ötletes, a hab modelleknél egyre jobban elterjedt megoldás, hogy a kormánylapokat nem kell zsanérozni, vagy ragasztószalaggal rögzíteni, mindössze meg kell „járatni” egy párszori hajtogatással. Így nem kevés munka spórolható meg. Szinte élvezem, hogy minden passzol, és a végeredmény egy formás kis repülő. A hozzá adott dekoráció is telitalálat, és ami nem kevésbé fontos, a levegőben jól látható. Súlypont ellenőrzés, rádióprogramozás, s irány a reptér! A berepülés semmi izgalommal nem jár, a kis modell rezdülés nélkül szeli a levegőt. Könnyedén fordulózik, élvezet vele a repülés. A második startban kissé megnövelem a kormánykitéréseket, így már nem annyira lomha. A háromfázisú motor mindenképp javallt, így jó játék a vezetése, és kellő erőtartalékunk van minden helyzetre. Élénkebb szélben is jól vezethető, csekély tömege ellenére sem szél érzékeny. A Mini Mag csak oldalkormánnyal is remekül fordulózik, noha egy-egy széllökésnél azért jól jön a csűrő. De a kettő összhangban történő használatával szinte tökéletes repülést hajthatunk végre. Nagy kerekeinek köszönhetően a kis repülő szépen landol a lenyírt fűre is. Összegezve a tapasztaltakat: a Mini Mag egy jó minőségű, minden bosszúság nélkül, gyorsan összeépíthető modell. Szinte az egyetlen negatívum, hogy vásárláskor, az építődobozzal együtt egy olyan motort is ki kell fizetnünk, ami a hozzáadott légcsavarral egyetemben, gyakorlatilag használhatatlan. Erősebb motorral élvezet vele repülni, nyugodt, jóindulatú tréner modell, a fent leírt módosítások után mindenkinek csak ajánlani tudom. Hosszúság: 820 mm Fesztáv: 1010
mm
Motorerő:
gyenge
|