Top Modell Spitfire
Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ Élethű modelleket bemutató cikksorozatunk most következő
számában egy második világháborús angol vadászrepülőgépet, a Spitfire-t mutatjuk be. Az angliai légi csata talán
leghíresebb vadászrepülőjének köszönheti a szigetország győzelmét. Az alakjában
is lenyűgöző, kecses elliptikus szárnyakkal és vezérsíkokkal rendelkező nagy
gép modelljeinek megépítése világszerte a modellezők egyik kedvenc témája. Mondhatnánk
úgy is, klasszikus típus, sok háborús géphez hasonlóan, mint például az
amerikai P-51 Mustang, amit szintén megtalálunk az
üzletben, ugyanettől a gyártótól. Kicsomagolás után percekig csak nézegettem,
forgattam, simogattam, mint egy míves hangszert. Ezt a modellt már valószínűleg
nem a Ho Shi Minh ösvény egykori lakói rakták össze banános ládából, a
párás vietnami dzsungelben... Minden alkatrészében
lézervágott, pontos, alakhű, csodaszép! A 1,5 – A modell összeépítését a motor beszerelésével
kezdtem. A motorágyat a Hacker A-30 széria
motorjaihoz méretezték. Mindössze négy csavart kell becsavarnunk, s az
erőforrás máris a helyén található. Ha a robbanós változatot építjük meg, akkor
bizony ennél jóval több teendőnk lesz. A motorágy kifúrása után az
orrburkolatot is ki kell vágni majd a kipufogó méretétől függően. Ez az
orrkialakítás legjobban a lógó hengerfejjel való beépítésnek kedvez, ami
viszont az indításnál nem lesz előnyös majd. Ha robbanómotorosra építjük meg a
modellt, a motorágyat és a tűzfalat mindenképpen impregnálnunk (lakkozni) kell,
hogy az olaj ne tudjon a fába szívódni! Ne feledkezzünk meg a gázszabályozást
végző negyedik szervóról, és a gázbowdenről se!
Nekünk, akik az elektromos verziót részesítjük előnyben, nem sok dolgunk akad.
Egy kérdés merül fel mindössze, amire nem találunk utalást sem a leírásban, sem
a modell kialakításában. Ez a motor hűtése, ami ekkora teljesítménynél már
mindenképp kívánatos. Külső forgórészes motor lévén, hűteni egyedül az elején lévő nyílásokon lehetséges, amit teljesen takar az
orrkúp. Későbbi átalakításként majd olyan
orrkúpot kell készíteni, ami szintén átengedi a hűtőlevegőt. Az elektromos
verziónál 155 gramm, míg a robbanós 291gramm a motor és a motorágy súlya, tehát
már itt is kitűnik, hogy a csendesebb és tisztább változat, majd 140 grammal könnyebb
lesz! Az orrburkolatot úgy pozícionáljuk, hogy a légcsavarkúp és az orrburkolat
közötti rés 1-1,5 mm legyen. A Hacker
motorhoz gyári tartozékként adott légcsavar adapter menete sajnos kissé rövid,
az anyát csak az alátét elhagyásával lehet biztonságosan meghúzni, és ez bizony
nem szerencsés! A szervók beszerelésével folytatom a munkát.
A Hitec HS-81 szervók teljesen passzolnak a
kialakított helyekre. Az összeszerelési útmutató ábrái szerint az acél bowdnenvégen „Z” betűvel illeszkedik a kormányemelőbe. De
az acélhuzalon nyomát sem látni a Z-nek, s nem is volna jó megoldás, mert a ki-beakasztásához
le kellene szerelni a kormányemelőt. Így fém snappert
forrasztok rá, a szervó felöli oldalon az elektromos
modelleknél már megszokott bowdenvég gyűrűt használok. Ez utóbbit természetesen tartalmazza a
készlet. Pillanatragasztóval rögzítem az anyáikat, a kicsavarodás ellen. A
vezérsíkok beragasztását Fa Expressz ragasztóval végzem, s tíz perc múlva már
mozognak a kormánylapok. A kormányzott farokfutó
alkatrészei is könnyen összeilleszthetőek, hála az előre kifúrt és kialakított
helyeknek. Ennek a megoldásnak egyedüli hátránya, hogy „eszi” a szervót, de
praktikus és látványos a földön való guruláskor. A szárny is tökéletesen
illeszkedik a törzsön kialakított helyébe. Mindössze egy rétegelt lemez fedelet
kell erősítésként a szárnyat rögzítő csavar alá ragasztani. A futószárak is jól
passzolnak a helyükre, rögzítésük négy csavarral van megoldva. Az eredeti
kerekeket én kissé nagyobbra, 45 helyett 55 mm-re cseréltem, a füves reptér
miatt. Az elektronika beszerelése, a kábelek és az antenna
rögzítés után az akku a helyére kerül. Miután a súlyponti helyzet jó, tépőzárat
ragaszok az akku kamrába, majd tulajdonképpen elkészült a modell. Vagyis
dehogy, a pilóta! Beragasztom az átformáláson keresztülment figurát, a kabinba,
aki most már több légi győzelmes Ász! A fekete légcsavar is sárga véget kap,
mint az eredeti. Már csak jó idő kell, és irány a reptér. Az idei augusztus 20. szép nyári napnak
indult. Ekkor próbáltuk ki, mit is tud a modell a levegőben. A rövidre nyírt
füvön kis nekifutás után emelkedik a levegőbe, az angliai légi csata élethű másaElliptikus felületei lévén nem mindennapi látvány, a
szögletes szárnyakhoz szokott szemünknek. A gép erősen
túlmotorozott, negyed és fél gáz környékén is igen fürge. Viszonylag nagy
szárny „V” állásának köszönhetően talpon igen stabil, háton viszont kissé
csúszkál. Kissé orrkönnyűnek tűnik, így némi ólmot kap az orrába. Ismét
felszállok, a hagyományos műrepülő figurák szépen repülhetőek vele.
Földközelbeli repüléskor, főleg áthúzáskor igen csak figyelni kell a modellt,
mert az álcafestés megnehezíti a földön álló modellpilóta dolgát. Szinte
teljesen beleolvad a környezetbe (fák, bokrok) a gép. Szemből, hála a
dekorációt tervezőknek, a két sárga csík a szárnybelépőn, sokat segít. A kissé
élénk szélben a napnyugta előtti szélcsendre vártunk. De alkonyatra már
látszott a közelgő viharfront fekete sávja, így a tesztet legközelebb
folytatjuk. Ára: 29990 Ft Hosszúság: 1040 mm Pozitívum: Pontos, precíz kidolgozás, élethű megjelenés, jó
repülési tulajdonságok Szükséges kiegészítő tartozékok: 3 db Hitec
HS-81 szervó Jeti minimum 4 csatornás vevő A30-12M Hacker háromfázisú
motor Légcsavarkúp Légcsavar 10x6 30-40 Amperes háromfázisú szabályzó 3 cellás LI-PO akku 2200-3000 mA Pilótabábu
|