Szu-27 Flanker Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ A depron illúzió Nemrégiben egy jó barátom, Sanyi megkért, hogy repüljem be a depronból készült saját készítésű Szu-27 modelljét. A végtelenül egyszerű, laptörzsű szerkezet repülése, és látványa annyira megtetszett, hogy elhatároztam, én is megépítem. A tőle kapott vázlatokkal a hónom alatt besétáltam a modellezőklubba, és nekiláttam a gép elkészítésének. Az egyszerű, lapokból összeállított modell hajdan volt gyermekkorom „kivágós” repülőivel rokon szerkezet. Akkoriban a több rétegből álló oldalnézetet kivágva egyszerű papír siklómodelleket ragaszthattunk össze a mámorító „Technokol Rapid” nevű csodaszerrel. A lényeg itt is ugyanaz: lapok, amelyek egymást néhol átfedve, alkotják a modell szerkezetét. A vázlatokról először megszerkesztem a magam verzióját. Az eredeti vadászgép NET-ről letöltött három nézeti rajzát vizsgálva elhatározom, hogy a lehető legjobban ügyelek a részletekre. Ez mókásan hangzik, egy lap modell esetében, de azt hiszem, ráéreztem a dolog lényegére. Maga a modell, illúzió… Igen, illúzió, de a tökéleteshez közelítő a megjelenése a levegőben. Barátom modelljéről készített fotókat, videókat nézve látszik mindez a legjobban. A kis habgép egy komoly vadászgép benyomását kelti. Legjobban a filmgyári épület díszletekhez tudnám hasonlítani: ránézel, és elhiszed, hogy igazi. Pedig csak homlokzata van szépen kidolgozva, hátul deszkák tartják, és innen nézve, egy tákolmánynak tűnik. Ez lesz a mottó, Szu-27 depron csapásmérő elkészítésekor is. A modell elkészítését a kivágó sablonok elkészítésével
kezdtem, amik kemény kartonból készültek. A modell anyaga 6 mm-es depron lap. A szárny, a hat darabból álló törzs, és a
vezérsíkok kivágását követően összeillesztési próbák következnek. Ettől a
pillanattól kezdve, lelassult a munka, és a kéz munkáját az agyalás veszi át.
Miként oldjam meg a vezérsíkok mozgatását? Hová kerüljenek a szervók? Hogyan
fogassam fel a motort? A barátom modelljéről készült fotókat nézegetve, néhány
apró változtatást eszközölök. A vízszintes vezérsíkok
egy tengelyen forognak, azaz balansz megoldásúak. Tengelynek Nyakunkon az ősz, a maga szeleivel. Egy alkalmas pillanatot kell kivárni a berepüléshez. Amikor a szellő se rezdül. Október 21-én, egy közelgő hidegfront előtt sikerül három startot repülni a modellel. Az első eldobáshoz mindenképp érdemes segítséget igénybe venni. Start után mindössze 3 „riccenést” kell a magassági trimmen húzni, és a Szu-27 magától repül. A beállított kis kormánykitéréseknek köszönhetően egy cseppet sem ideges, végtelenül nyugodtan szeli a levegőt. A látvány szinte tökéletes, egy orosz vadász húz át előttünk, teljes fegyverzetben! Egyedül a fülsértő dübörgés marad el mögötte… Teljes gázon igen fürge, megcáfolva minden eddigi aerodinamikai tapasztalatomat. Itt leginkább a lekerekítetlen belépő élekre gondolok… Ijesztő mértékben hátranyilazott szárnya ellenére kis sebességgel, húzva is jól repülhető, nem akar leborulni. Megpróbálok függőlegesen is emelkedni vele, ám a kis átmérőjű légcsavar, és az oldalkormány hiánya miatt egy idő után kifordul. Viszont az orsó és amerikai forduló is jól repülhető vele. Leszálláskor kb. 30 fokos szögben volt túlhúzva a kilebegtetés előtt, ami azt eredményezte, hogy a modell szinte helyben szállt le. Ezt látva már azt is elhiszem, hogy a zsíros kenyér is tud repülni… J Összegezve tehát: aki rövid idő alatt, kis költséggel, egyszerű elektronikával akar egy rendkívül lassú, és jóindulatú, strapabíró modellt építeni, az ne habozzon! Vágjon bele! – a depronba…! A modell tervrajzát megtalálhatjátok magazinunk mellékletében. Az építéshez technikai segítséget az érdeklődők flymen@freestart.hu email címen kérhetnek. A berepülés után következik az első harci bevetés, a depron vadásszal és depron rakétáival csapást mérünk a feltételezett ellenség föld alatti bázisaira, a reptér sarkában található vakondtúrásokra… J Hmmm, de egy fórumtársam ki is igazított rögtön, a Szu-27 elfogóvadász… Lapzárta után: szerkesztőinknek hála, egy számot csúszott a cikk. Így magam is megdöbbentem, mennyi komoly embert megfogott ez az egyszerű kis modell. Látván repüléseit, többen is megépítették több verzióban. Jómagam is építettem még egyet, mikroelektronikával. A felszálló súly így 170 (!) gramm alatt maradt. A kicsi Szu-27 repülési tesztjeinek a beköszöntött tél vetett véget, legalábbis, egyenlőre… Hosszúság: A szükséges kiegészítőket a PACO modell bocsátotta
rendelkezésemre: 2212/10 Welgard háromfázisú motor,
7x4-es légcsavar, 18- Pozitívum: kis anyagköltséggel megépíthető, látványos, jól
vezethető, strapabíró modell. |