A repülőmodellezés - veszélyes üzem! Forrás: RC Games magazin Írta: Surgán Ferenc /Flymen/ Előrebocsátom: nem akarok oktalanul rémisztgetni senkit, de amit sokan játéknak tekintenek, valójában egy esetenként komoly következményekkel járó technikai sport, vagy hobbi. Repülőmodellek pár grammtól akár tíz-tizenöt kilósig léteznek. Az egészen lassútól a kétszáz kilométeres sebességgel is szelhetik a levegőt. Ha nem akarunk másokban és magunkban kárt tenni, akkor érdemes az alább leírt szabályokat betartani, és modellezőtársainktól ugyanezt elvárni. Kezdjük a legelején: a kereskedő, aki egy rádióirányítású modellt, vagy adóberendezést elad, köteles magyar nyelvű tájékoztatóban felhívni a figyelmet, az esetleges veszélyforrásokra. De hát ki olvassa el az első két oldalt egy használati utasításban? A legfontosabb talán, amit tudni kell egy modellezőnek, aki rádióadót tart üzemben, hogy milyen frekvencián dolgozik a berendezése. Magyarországon a repülőmodellezésre kijelölt frekvencia a 35 Mhz. De az összes modellező frekvencia (27, 35, 40, 41, 72 Mhz) is előfordul a gyakorlatban. Frekvencián belül fontos a csatornaszám, amit jól láthatóan feltüntetnek, az adón, vagy az abban lévő cserélhető kvarckristályon. Például: 35 Mhz 76 csatorna Tehát, amikor kimegyünk egy tágas rétre, esetleg egy repülőtérre, akkor meg kell bizonyosodnunk a felől, hogy a rádióadónk adási körzetében, vagy csak úgy látótávolságban nem folytat-e valaki hasonló tevékenységet. Ha igen, mindenképpen menjünk oda, és egyezessünk frekvenciát! Két azonos csatornán adó rádióadó, biztos modelltörést eredményez. Komolyabb modellirányító berendezésekben lehetőség van az adó és a vevőkristály egyidejű cseréjére. Ez lehetőséget biztosít több modell egy időben való üzemeltetésére. Modellreptereken frekvenciatáblát is használnak, ami szintén az egyeztetés célját szolgálja. Azonos sávon lévők csak felváltva kapcsolhatják be az adójukat, amikor a másik már kikapcsolt. Ez egyben a leggyakoribb baleseti forrás, hisz a földön lévő, hirtelen ötlettől vezérelve be akar állítani valamit, elfeledkezvén a levegőben lévőről, rákapcsol. Semmiképp sem szerencsés, ha egy frekvencián, többen repülnek, mindenképpen javallt a kristálycsere! Igazi veszélyek már a földön is leselkednek ránk. A metilalkohollal üzemeltetett gépeknél kerülni kell tankoláskor az üzemanyag szembe és a bőrre kerülését! Legyen elektromos, vagy robbanós modell, a forgó légcsavar a legfőbb veszélyforrás. Mindig csak sérülésmentes, lehetőleg gyári légcsavarral szereljük fel repülőnket. A légcsavar nagyon komoly, akár súlyos sérüléseket tud okozni. Motorindításnál, vagy járatásnál, oldalirányban kerüljük a légcsavar forgási síkját! Egy sérült, elszabadult légcsavartoll több méterre is elrepülhet. Az elektromos segédeszközök, izzító és starterkábel is beleérhetnek a légcsavarba, csak úgy, mint egy kabáton lévő zsinór, vagy lánc. Tehát semmi lógó, csüngő holmival ne közelítsünk imádott modellünkhöz! Az indítást átgondoltan kell végezni, elegendő hosszúságú kábelekkel. A magas füvet is a szemünkbe vághatja egy forgó légcsavar. Jobb motorok használati utasításában mindenképp ajánlják a járatáshoz a védőszemüveg használatát… A motor beszabályozása a következő veszélyforrás. Ha a porlasztótű nehezen forog, netán még közel is esik a légycsavarhoz, nagy a kockázat, hogy kezünk lecsúszik, és beleér a forgási síkba… Mindenképp ajánlatos egy segítő, aki biztos kézzel tartja a modellt, hogy ne kelljen még a motor húzóerejét is fél kézzel tartanunk. Mindig hátulról közelítsünk a porlasztótűhöz! Ne próbáljunk átnyúlni a forgó légcsavar fölött! Tudom, igen nehéz mindezt fejben tartani, és hideg fejjel alkalmazni. Sokat segít, ha az ember nem hagyja, hogy elragadja a „harci láz”! Még komoly, öreg modellezőknél is tapasztaltam, hogy remegnek az izgalomtól, ha egy új modellt repítenek be. Uraim, csak nyugodtan, hisz mindössze tíz ujjunk van! A felszállás buktatóiról, és a levegőben ránk leselkedő további veszélyekről a következő számban írnék. Mindenkinek jó leszállást kívánok!
|