Kollégium

 

FelépítésKüldetésünkLakásotthonokKollégiumNévadónk
Home 
Intézményünk 
Nevelés, Oktatás 
Hagyományok 
Galéria 
Tevékenységeink 
Hírek 
Linkek 
Kapcsolat 
Térkép 

KOLLÉGIUM

A fogyatékos gyermekek fejlesztésében, személyiségformálásában és szocializációjában fontos, meghatározó színtér a kollégium, mely a pedagógiai célkitűzések megvalósításában szorosan együttműködik az iskolával és a gyermekeket érintő közös programok következtében a lakásotthonokkal.

A kollégiumi nevelés területei a mindennapok gyakorlatában nem válnak külön, a tevékenységek megtervezése, megszervezése szorosan függ az egyének és a gyermekcsoportok fejlettségi szintjétől, a kollégium tárgyi és személyi feltételeitől, környezetétől.

A régi bírósági épületben kialakított kollégium mai, korszerű igényeknek megfelel, viszont nagy a hálótermek belmagassága, korszerűtlen a fűtése (villanykályha, cserépkályha). Zsúfoltsága ugyan jelentősen csökkent az állami gondoskodás alatt lévők kiköltözése után, de ezt az otthonosnak teljes egészében nem nevezhető állapotot kell az itt dolgozóknak olyanná tenni, melyben mindannyian jól érzik magukat, különösen az itt lakó gyermekek. Tudni kell, hogy a kollégista tanulók nagy része kéthetente vagy havonta utazik haza, de van olyan, akit csak a szünidőkre visznek el. Ezért mindenképpen törekedni kell a hangulatos dekorálásra, biztosítani kell a gyerekek számára egy meghitt sarkot, ahová pihenés céljából elhúzódhat, vagy éppen a közös játék, mozgásigény kielégítését.

A berendezés igen vegyes képet mutat, a régi bútoroktól kezdve a holland partner által küldött berendezésitárgyakig mindenféle minőség és stílus megtalálható.

Átlagosan 35-40 tanuló veszi igénybe rendszeresen a kollégium szolgáltatásait. A napirend csak az étkezések idejét szabályozza be időbeli pontossággal, a többi foglalatosság sorrendiségét és időtartamát a csoportok, hálóközösségek életrendje határozza meg, illetve az intézmény házirendje, mely igazodik az intézmény nevelési céljaihoz, feladataihoz és elveihez.

Fő szempont, hogy az étkezés - pihenés- hasznos tevékenykedés időközeinek viszonylagos állandósága egyensúlyban legyen, biztonságérzetet adjon, de megfogalmazódjon benne a gyermek igénye is.

A fiúk és lányok külön szinten alszanak. A területükön ők a felelősek a rendért, környezetükért, ezt havonta hálóversenyeken keresztül le is mérhetik. Hétvégeken a kisebb takarítási munkákat elvégzik és saját ruházatuk tisztántartásához automata mosógépet is használhatnak.

Tanítási napokon délutánonként szakköri foglalkozások, valamint nevelési célú tevékenység köti le idejüket. Ez utóbbi fő területei a gondozási tevékenység, iskolai feladatok megoldása, munkatevékenység, kulturális tevékenység, testnevelés, játék.

A szakköri foglalkozások változatos tevékenységeket kínálnak tanulóinknak.

Hétvégeken inkább a pihenés, intenzív regenerálódás a fontos - természetesen sokféle játékos lehetőséget kínálnak a szolgálatban lévő gyermekfelügyelők -, különös tekintettel a szabadidő helyes eltöltésére.

Négy kollégiumi és két napközis csoportunk van, az ott folyó munkát nevelőtanárok, gyógypedagógiai asszisztensek, gyermekfelügyelők irányítják.

Munkájukat mindannyian éves munkaterv, egyéni fejlesztési terv és a pedagógussal összehangolt nevelési terv alapján végzik.

A kollégium fő értékei, megvalósulási formái azonosak az iskoláéval, különösen igaz ez a kommunikációra és önkiszolgálásra nevelés terén.

A szülőkkel való kapcsolat széles skálán mozog, vannak kiváló partnerek közöttük, de sajnos olyan család is akad, aki teljes mértékben az iskolára és a kollégiumra bízza a gyermek nevelését, ruháztatását. Ezen ok miatt is különös figyelmet kell szentelni a gyermek-és ifjúságvédelemre, hiszen a tapasztalat azt mutatja, sok a negatív családi minta, ami éles ellentétben áll az iskolában tanultakkal. Ezeket a szakadékokat az itt dolgozók megpróbálják családlátogatások útján és személyes ráhatással, meggyőzéssel áthidalni.

A kollégium hagyományai és kapcsolatai szinte azonosak az iskoláéval, nem lehet ezeket szétválasztani. A sikeres együttműködés záloga a szoros kapcsolat a három terület között, vagyis iskola, kollégium, lakásotthon között.

 Nagyon fontos a naprakész tájékozódás a pedagógus és gyermekfelügyelő napi kapcsolatában, és nem elhanyagolható a feltételteremtő dolgozók hozzáállása az itt tanuló gyermekekhez. Ez az intézmény speciális jellegéből és viszonylag kis létszámából is adódik, hiszen minden tanulót név szerint ismernek, egy-egy munkaterületen pártfogolják őket. Több olyan dolgozó is van, aki mai napig szoros kapcsolatban áll régi tanítványokkal, nyomon követi sorsukat, ha kell, átsegíti őket a nehézségeken. Ezek a fiatalok gyakran visszajönnek látogatóba, ahogy ők fogalmaznak:

 


Copyright (c) 2007. Frim Jakab Gyógypedagógia All rights reserved.