A fogyatékos gyermekek fejlesztésében,
személyiségformálásában és szocializációjában fontos, meghatározó színtér a
kollégium, mely a pedagógiai célkitűzések megvalósításában szorosan
együttműködik az iskolával és a gyermekeket érintő közös programok
következtében a lakásotthonokkal.
A kollégiumi nevelés területei a mindennapok gyakorlatában
nem válnak külön, a tevékenységek megtervezése, megszervezése szorosan függ az
egyének és a gyermekcsoportok fejlettségi szintjétől, a kollégium tárgyi és személyi
feltételeitől, környezetétől.
A régi bírósági épületben kialakított kollégium mai,
korszerű igényeknek megfelel, viszont nagy a hálótermek belmagassága, korszerűtlen
a fűtése (villanykályha, cserépkályha). Zsúfoltsága ugyan jelentősen csökkent
az állami gondoskodás alatt lévők kiköltözése után, de ezt az otthonosnak teljes egészében nem nevezhető állapotot kell az itt dolgozóknak olyanná tenni,
melyben mindannyian jól érzik magukat, különösen az itt lakó gyermekek. Tudni
kell, hogy a kollégista tanulók nagy része kéthetente vagy havonta utazik haza,
de van olyan, akit csak a szünidőkre visznek el. Ezért mindenképpen törekedni
kell a hangulatos dekorálásra, biztosítani kell a gyerekek számára egy meghitt
sarkot, ahová pihenés céljából elhúzódhat, vagy éppen a közös játék,
mozgásigény kielégítését.
A berendezés igen vegyes képet mutat, a régi bútoroktól
kezdve a holland partner által küldött berendezésitárgyakig mindenféle minőség
és stílus megtalálható.
Átlagosan 35-40 tanuló veszi igénybe rendszeresen a kollégium
szolgáltatásait. A napirend csak az étkezések idejét szabályozza be időbeli
pontossággal, a többi foglalatosság sorrendiségét és időtartamát a csoportok,
hálóközösségek életrendje határozza meg, illetve az intézmény házirendje, mely
igazodik az intézmény nevelési céljaihoz, feladataihoz és elveihez. 
Fő szempont, hogy az étkezés - pihenés- hasznos
tevékenykedés időközeinek viszonylagos állandósága egyensúlyban legyen,
biztonságérzetet adjon, de megfogalmazódjon benne a gyermek igénye is.
A fiúk és lányok külön szinten alszanak. A területükön ők a
felelősek a rendért, környezetükért, ezt havonta hálóversenyeken keresztül le
is mérhetik. Hétvégeken a kisebb takarítási munkákat elvégzik és saját
ruházatuk tisztántartásához automata mosógépet is használhatnak.
Tanítási napokon délutánonként szakköri foglalkozások,
valamint nevelési célú tevékenység köti le idejüket. Ez utóbbi fő területei a
gondozási tevékenység, iskolai feladatok megoldása, munkatevékenység,
kulturális tevékenység, testnevelés, játék.
A szakköri foglalkozások változatos tevékenységeket kínálnak
tanulóinknak.
Hétvégeken inkább a pihenés, intenzív regenerálódás a fontos
- természetesen sokféle játékos lehetőséget kínálnak a szolgálatban lévő
gyermekfelügyelők -, különös tekintettel a szabadidő helyes eltöltésére.
Négy kollégiumi és két napközis csoportunk van, az
ott folyó munkát nevelőtanárok, gyógypedagógiai asszisztensek,
gyermekfelügyelők irányítják.
Munkájukat mindannyian éves munkaterv, egyéni fejlesztési
terv és a pedagógussal összehangolt nevelési terv alapján végzik.
A kollégium fő értékei, megvalósulási formái azonosak az
iskoláéval, különösen igaz ez a kommunikációra és önkiszolgálásra nevelés
terén.
A szülőkkel való kapcsolat széles skálán mozog, vannak
kiváló partnerek közöttük, de sajnos olyan család is akad, aki teljes mértékben
az iskolára és a kollégiumra bízza a gyermek nevelését, ruháztatását. Ezen ok
miatt is különös figyelmet kell szentelni a gyermek-és ifjúságvédelemre, hiszen
a tapasztalat azt mutatja, sok a negatív családi minta, ami éles ellentétben
áll az iskolában tanultakkal. Ezeket a szakadékokat az itt dolgozók
megpróbálják családlátogatások útján és személyes ráhatással, meggyőzéssel
áthidalni.
A kollégium hagyományai és kapcsolatai szinte azonosak az
iskoláéval, nem lehet ezeket szétválasztani. A sikeres együttműködés záloga a
szoros kapcsolat a három terület között, vagyis iskola, kollégium, lakásotthon
között.
Nagyon fontos a naprakész tájékozódás a pedagógus és
gyermekfelügyelő napi kapcsolatában, és nem elhanyagolható a feltételteremtő
dolgozók hozzáállása az itt tanuló gyermekekhez. Ez az intézmény speciális
jellegéből és viszonylag kis létszámából is adódik, hiszen minden tanulót név
szerint ismernek, egy-egy munkaterületen pártfogolják őket. Több olyan dolgozó
is van, aki mai napig szoros kapcsolatban áll régi tanítványokkal, nyomon
követi sorsukat, ha kell, átsegíti őket a nehézségeken. Ezek a fiatalok gyakran
visszajönnek látogatóba, ahogy ők fogalmaznak:


|