A Gobelin története
A Gobelin(ejtsd:
goblen) név 1440-ig vezethető vissza. Gilles Gobelin kelmefestőként
munkálkodott a XV. századi Franciaországban, majd Párizs elővárosában,
St. Marcel-ben kelmefestő műhelyt alapított. Megkísérelt az akkor
általánosan uralkodó olasz festési eljárással versenyre kelni, és mivel
ez teljes
képtelenségnek tűnt, műhelyét „Gobelin bolondházának” (Folie Gobelin)
nevezték el. Későbbi sikerei miatt azzal vádolták meg, hogy az ördöggel
kötött szövetséget. Utódai már képszövéssel is foglalkoztak, ezért
azóta franciául a „Gobelins” a szövött kép neve is, különösen azoké,
melyek a Gobelin-család eljárása szerint készülnek. |
|
Az első, papírra rajzolt
gobelin képeket az ablakon átszűrődő nap, illetve az üveglap elé helyezett
gyertya által megvilágított felületen keresztül kopírozták a kelmékre.
A másik eljárás a lyukasztásos technika volt: a papírkép alá helyezték
az anyagot és átlyuggatták a mintát, majd a kelmén szénporral kirajzolták
az ábrát. Később már tust használtak, és közvetlenül az anyagra rajzolták
a kivarrni szánt képet. |
|
![]() |
A kertészetből átemelt szabályos növényi alakzatok, együttesek és csokrok kezdetben csak pár színből álltak, a mintalapok megjelenésével egyidőben azonban hatalmas színgazdagságra tettek szert. Az 1830-as, 40-es évek világos vásznai után az 50-es években a sötét alapszínek kerültek előtérbe, melyeken az aprólékos hímzés szinte olajfestménynek hatott. A legelterjedtebb és legkedveltebb témák a madaras, pillangós és virágos csendéletek, tájképek, bibliai motívumok és idézetek, híres festmények. |
![]() |
A
gobelinkészítők gyakran festőóriások munkáiból dolgoztak: míg külföldön
Raffaello,
Rubens és Boticelli képei hódítottak, addig Magyarországon Mányoki
Ádám, Mindszenti Mihály és Rippl-Rónai József készített gobelin-vázlatokat.Alapvetően
kétféle gobelin létezik, amelyeket a felhasznált – többnyire előfestett
– anyagok különböztetnek
meg egymástól. Az előfestett vászon azt jelenti, hogy a kelmefestő,
mint egy festővászonra, felfesti a mintát, így nincs másdolga a hímzőnek,
mint a megfelelő színnel a megfelelő helyre ölteni. A gobelin egyik
fajtája kis lukú, merev kanavára vagy gyöngyvászonra készül, vékony
pamutfonallal: ez a tűgobelin. A másik a nálunk talán
jobban ismert, vastag gyapjúfonallal, nagy lukú, merev kanavára hímzett
„hagyományos” gobelin. Ezekből fali kárpitok, szőnyegek, bútorok, párnák
és táskák készülnek. A gyapjú képek színgazdagsága megegyezik a tűgobelinekével,
azonban méretükből és a fonal vastagágából adódóan öltésük nagyobb
szemű. A miniatűrök felhasználására változatos lehetőségek kínálkoznak
mind a lakótérben (dekorációk, kis terítők), mind hordható kiegészítőként
(színházi táska, pénztárca, bross. A selyemszita a legapróbb anyag,
amire tűgobelin hímezhető, és ez is többféle méretben létezik (121,
225 ill. 361 öltés/cm2). |
![]() |
A gobelin hazánkban Magyarországon először
a XIV. századból származó Besztercei szójegyzékben olvashatunk fali
kárpitokról, melyek különleges szövési technikával készültek és a falak
réseit borították. |