A film elkészítésének lépései:

  • Témaválasztás
  • Anyaggyűjtés, tájékozódás, információ hordozó helyes kiválasztása
  • Előkészítés, finanszírozás, támogatások
  • Szakanyag megírása, szinopszis készítés (vázlatos kivonat)
  • Jóváhagyás után, forgatókönyv készítés
  • Elfogadás, részletes költségvetés
  • Helyszínek kiválasztása, terepszemle
  • Stáb összeállítása, gyártásvezetés
  • Nyersanyag, technika, szállítás
  • Forgatások

o   Megtekintés, snittlista

  • Utómunka menete:
                előzetes szöveg (a forgatókönyv       szerint), elővágás, vágás, trükkök,     feliratok, grafika, animáció, zene,   szövegpontosítás, bemondás, keverés,          ellenőrzés, lektorálás
  • Archiválás, kópiák

o   Átadás

 

Részletek, a kisfilm elkészítésének valódi menete:

Témaválasztás:

Igyekeztem olyan témát választani, aminek aktualitása van, közel áll hozzám és nem ütközöm falakba az elkészítés folyamán. Kézenfekvő volt számomra a munkahelyemmel kapcsolatos téma kiválasztása, mivel egy általános iskolában dolgozom, ezért egy a gyerekekkel kapcsolatos érdekes ügyet kerestem. Családom segítségével végül a hátrányos helyzetű gyerekek témáját választottam. A kérdést körüljárni nem könnyű, de talán nem is ez a feladatom (a későbbiekben erre visszatérek).

 

Anyaggyűjtés, tájékozódás:

Felkerestem kolleganőmet (Eichhardt Gézáné Madu), aki a gyermekvédelemmel foglalkozik, a hátrányos helyzetű diákokat illetően ő kompetens az iskolán belül. Beszélgettem vele, elmondtam mi a feladat, segítségemre lesz –e az elkészítésben. Természetesen szívesen vette a felkérést, szakértelmével és dokumentációval segítette munkámat.

Ezután a szakirodalmat böngésztem, valamint az interneten kerestem a témáról információkat, statisztikát.

 

Előkészítés:

A film elkészítéséhez szükséges személyi, technikai részletek pontosítása, szükséges eszközök előkészítése.

Megbeszéltem az Eötvös József Főiskola Gyakorló Általános Iskola Igazgatójával elképzelésemet, engedélyt kértem a lebonyolításhoz. Megadta.

Előkészítettem a kamerát, ellenőriztem működését, beszereztem a szükséges hozzávalókat (lemez vásárlása…).

Kiválasztotta a felhasználni kívánt zenét, képeket.

 

Szakanyag megírása, szinopszis készítés:

A film szinopszisa

A produkció címe: HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYEREKEK SEGÍTÉSE EGY ÁLTALÁNOS ISKOLA PÉLDÁJÁN KERESZTÜL 

1. A készülő produkció tárgya, az ötlet rövid leírás: hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatására való törekvés, támogatási formák, lehetőségek

2. A produkció célja: figyelemfelkeltés, társadalmi egyenlőség fogalmának hiányossága

3. A célközönség megnevezése: Tanár Urak, csoporttársak

4. A kivitelezési, műfaja megjelenítési módja: dokumentumfilm, kisfilm

5. A tervezet leírása: szakember megszólaltatás, diákok gondtalan játéka

6. A kivitelezéshez szükséges eszközök, szoftverek: kamera, számítógép

7. Forrásanyagok: EJF Gyak. Ált. Isk. esélyegyenlőségi terv, internet (hh)

8. Költségtervezet: egyszemélyes főiskolai produkció lévén minimális

9. Egyéb: -

 

Forgatókönyv:

HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYEREKEK SEGÍTÉSE EGY ÁLTALÁNOS ISKOLA PÉLDÁJÁN KERESZTÜL  című film forgatókönyve

alapkoncepció: az intézeten belüli képek színesek és a gyerekek hétköznapiságát sugallják

főcím: komolyságot tükröz, színtelen, figyelemfelkeltő

nyitókép és záró kép hasonló: fekete alapon fehér betűvel

-          a hátrányos helyzet jelentése (feketén - fehéren)

-          szomorú statisztika

Első kockáktól elindul a zene, halk, lassú (később változik).

in medias res: Az iskola előtt gondtalanul játszó diákok, színes kép, miközben súlyos dolgokról beszél a háttérben egy felnőtt - kettősség

következő snittek: ebédlő, játszótér és tanterem hármasa váltja egymást a képen

Eichhartd Gézáné gyermekvédelmi felelős a lehetőségekről beszél: Hogyan lehet felzárkóztatni a hátrányos helyzetből induló gyerekeket? Sorolja a különböző támogatási formákat, melyeket az intézmény meg tud valósítani: étkezési hozzájárulás, ingyenes tankönyvek, ruhabörze akció, kirándulásokon való részvétel segítése…

De valójában kiegyenlíthető ez a társadalmi egyenlőtlenség? Legalább az iskolában lehetséges „az azonos szinte” jutás? A hátrányos helyzetből van kitörési lehetőség?

Költségvetés:

Mivel a munkát egyedül csinálom és tekintettel arra, hogy ez egy főiskolai gyakorlati feladat, igyekszem minőséget biztosítani a költségek lehető legalacsonyabb szintű kezelése mellett.

 

Helyszínek kiválasztása, terepszemle:

Elsődleges helyszín az általános iskola, azon belül étkező, tanterem, udvar.

Véleményem szerint a gyerekek ezen hármasából állnak mindennapjaik:

o   étkezés, mint biológiai szükséglet

o   tanulás, mint életkori kötelesség

o   játék az udvaron, játszótéren, mint a gondtalan gyermekkor kifejezője

A riportot a Szakértő Asszonnyal pedig egy művészi környezetben, egy irodában történt.

 

Szállítás:

Egy családi kis kézi kamerát használtam, így ez a része nem okozott gondot.

 

Forgatások:

A forgatás  három egymást követő napon zajlott: április 13-15-én. Szerencsés voltam az időjárással kapcsolatban.

A kiválasztott helyszíneken beállítottam a kamerát és indult a munka. A riport természetesen előzetes megbeszélés alapján, egy megfelelő időpontban zajlott.

A felvételek sorrendje a következő: ebédlő - vágóképek, tanterem - vágóképek, játszótér (udvar) – vágóképek, riport

 

Utómunka menete:

Úgy vélem ez volt a filmkészítés legnagyobb szelete. Ez a fázis tartott a leghosszabb ideig, itt állt össze végül az anyag.

A felvett részek gépre rögzítése, egyéb technikai eljárások, majd a film megvágása következett. Közben feliratok szerkesztése, zene beillesztése, szövegek keverése, és hang összhangba hozása…

Végül összeállt.

 

Archiválás, kópiák:

Az elkészült kisfilmet a kért formátumba átkonvertáltuk (technikus kollegám segített), majd egy Pen drive-ra és egy lemezre kiírtuk.

 

Átadás:

A tanóra keretén belül történik.