A film elkészítésének lépései:
- Témaválasztás
- Anyaggyűjtés, tájékozódás, információ hordozó helyes kiválasztása
- Előkészítés, finanszírozás,
támogatások
- Szakanyag megírása, szinopszis készítés (vázlatos kivonat)
- Jóváhagyás után, forgatókönyv
készítés
- Elfogadás, részletes költségvetés
- Helyszínek kiválasztása,
terepszemle
- Stáb összeállítása, gyártásvezetés
- Nyersanyag, technika, szállítás
- Forgatások
o
Megtekintés, snittlista
- Utómunka menete:
előzetes szöveg (a forgatókönyv szerint), elővágás, vágás, trükkök, feliratok, grafika, animáció, zene, szövegpontosítás, bemondás, keverés, ellenőrzés, lektorálás
- Archiválás,
kópiák
o
Átadás
Részletek, a kisfilm elkészítésének valódi menete:
Témaválasztás:
Igyekeztem
olyan témát választani, aminek aktualitása van, közel áll hozzám és nem ütközöm
falakba az elkészítés folyamán. Kézenfekvő volt számomra a munkahelyemmel
kapcsolatos téma kiválasztása, mivel egy általános iskolában dolgozom, ezért
egy a gyerekekkel kapcsolatos érdekes ügyet kerestem. Családom segítségével
végül a hátrányos helyzetű gyerekek témáját választottam. A kérdést körüljárni
nem könnyű, de talán nem is ez a feladatom (a későbbiekben erre visszatérek).
Anyaggyűjtés, tájékozódás:
Felkerestem
kolleganőmet (Eichhardt Gézáné Madu),
aki a gyermekvédelemmel foglalkozik, a hátrányos helyzetű diákokat illetően ő
kompetens az iskolán belül. Beszélgettem vele, elmondtam mi a feladat,
segítségemre lesz –e az elkészítésben. Természetesen
szívesen vette a felkérést, szakértelmével és dokumentációval segítette
munkámat.
Ezután
a szakirodalmat böngésztem, valamint az interneten kerestem a témáról
információkat, statisztikát.
Előkészítés:
A
film elkészítéséhez szükséges személyi, technikai részletek pontosítása,
szükséges eszközök előkészítése.
Megbeszéltem
az Eötvös József Főiskola Gyakorló Általános Iskola Igazgatójával
elképzelésemet, engedélyt kértem a lebonyolításhoz. Megadta.
Előkészítettem
a kamerát, ellenőriztem működését, beszereztem a szükséges hozzávalókat (lemez
vásárlása…).
Kiválasztotta
a felhasználni kívánt zenét, képeket.
Szakanyag megírása, szinopszis készítés:
A film szinopszisa
A produkció
címe:
HÁTRÁNYOS
HELYZETŰ GYEREKEK SEGÍTÉSE EGY ÁLTALÁNOS ISKOLA PÉLDÁJÁN KERESZTÜL
1. A készülő produkció tárgya, az ötlet
rövid leírás: hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű diákok
felzárkóztatására való törekvés, támogatási formák, lehetőségek
2. A produkció célja: figyelemfelkeltés,
társadalmi egyenlőség fogalmának hiányossága
3. A célközönség megnevezése: Tanár
Urak, csoporttársak
4. A kivitelezési, műfaja megjelenítési
módja: dokumentumfilm, kisfilm
5. A tervezet leírása: szakember
megszólaltatás, diákok gondtalan játéka
6. A kivitelezéshez szükséges eszközök,
szoftverek: kamera, számítógép
7. Forrásanyagok: EJF Gyak. Ált. Isk. esélyegyenlőségi terv, internet (hh)
8. Költségtervezet: egyszemélyes
főiskolai produkció lévén minimális
9.
Egyéb: -
Forgatókönyv:
HÁTRÁNYOS
HELYZETŰ GYEREKEK SEGÍTÉSE EGY ÁLTALÁNOS ISKOLA PÉLDÁJÁN KERESZTÜL című film forgatókönyve
alapkoncepció: az intézeten belüli képek színesek és a gyerekek hétköznapiságát sugallják
főcím: komolyságot tükröz, színtelen, figyelemfelkeltő
nyitókép és záró kép hasonló: fekete alapon fehér betűvel
- a hátrányos helyzet jelentése (feketén - fehéren)
- szomorú statisztika
Első kockáktól elindul a zene, halk, lassú (később változik).
in medias res: Az iskola előtt gondtalanul játszó diákok, színes kép, miközben súlyos dolgokról beszél a háttérben egy felnőtt - kettősség
következő snittek: ebédlő, játszótér és tanterem hármasa váltja egymást a képen
Eichhartd Gézáné gyermekvédelmi felelős a lehetőségekről beszél: Hogyan lehet felzárkóztatni a hátrányos helyzetből induló gyerekeket? Sorolja a különböző támogatási formákat, melyeket az intézmény meg tud valósítani: étkezési hozzájárulás, ingyenes tankönyvek, ruhabörze akció, kirándulásokon való részvétel segítése…
De valójában kiegyenlíthető ez a társadalmi egyenlőtlenség? Legalább az iskolában lehetséges „az azonos szinte” jutás? A hátrányos helyzetből van kitörési lehetőség?
Költségvetés:
Mivel
a munkát egyedül csinálom és tekintettel arra, hogy ez egy főiskolai gyakorlati
feladat, igyekszem minőséget biztosítani a költségek lehető legalacsonyabb
szintű kezelése mellett.
Helyszínek kiválasztása,
terepszemle:
Elsődleges
helyszín az általános iskola, azon belül étkező, tanterem, udvar.
Véleményem
szerint a gyerekek ezen hármasából állnak
mindennapjaik:
o
étkezés, mint biológiai szükséglet
o
tanulás, mint életkori kötelesség
o
játék az udvaron, játszótéren, mint a
gondtalan gyermekkor kifejezője
A
riportot a Szakértő Asszonnyal pedig egy művészi környezetben, egy irodában
történt.
Szállítás:
Egy
családi kis kézi kamerát használtam, így ez a része nem okozott gondot.
Forgatások:
A
forgatás három
egymást követő napon zajlott: április 13-15-én. Szerencsés voltam az
időjárással kapcsolatban.
A
kiválasztott helyszíneken beállítottam a kamerát és indult a munka. A riport
természetesen előzetes megbeszélés alapján, egy megfelelő időpontban zajlott.
A
felvételek sorrendje a következő: ebédlő - vágóképek, tanterem - vágóképek,
játszótér (udvar) – vágóképek, riport
Utómunka menete:
Úgy
vélem ez volt a filmkészítés legnagyobb szelete. Ez a fázis tartott a
leghosszabb ideig, itt állt össze végül az anyag.
A
felvett részek gépre rögzítése, egyéb technikai eljárások, majd a film
megvágása következett. Közben feliratok szerkesztése, zene beillesztése,
szövegek keverése, ké és hang összhangba hozása…
Végül
összeállt.
Archiválás,
kópiák:
Az
elkészült kisfilmet a kért formátumba átkonvertáltuk (technikus kollegám
segített), majd egy Pen drive-ra és egy lemezre kiírtuk.
Átadás:
A
tanóra keretén belül történik.