|
A goth szubkultúra
|
![]() A
szubkultúra a 1970-es évek végén kezdett
kialakulni Angliában és az 1980-as évek
közepére érte el csúcsát.
Magyarországon ez késõbbre tehetõ,
nálunk 1989-re bontakozott ki leginkább, amikor
külföldön éppen egy kisebb "pangás" volt
megfigyelhetõ. Angliában a rossz oktatási
rendszernek köszönhetõen sok fiatal hagyta ott az
iskolát és nagyon fiatalon (akár 16 évesen)
alkalmi munkákból kezdtek élni, bolyongtak
távolabbi célok nélkül, hogy aztán
elrontott életük felett búslakodjanak, ennek az
érzésnek a visszhangját hallották meg a
dark zenék bánatos dallamaiban.
Magyarországon
a mozgalom kiváltó okaként a
rendszerváltást jelölhetjük meg. A 70-es
évekre az életszínvonal stagnálni kezdett,
majd a 80-as években egyre több családnál
esett az életszínvonal. 70-es évektõl
megfigyelhtõ a társadalom
kettéválása, 1988-ra a politikai helyzet is
megváltozott, az életszínvonal tovább
csökkent, az egyes társadalmi rétegek egyre
távolabb kerültek egymástól. Nõtt a
munkanélküliség és a deviancia. 1990-es
évek elejére a fitalok egy részének
hangulatára a pesszimizmus és nihilizmus lett
jellemzõ. Sok család került a periféria
szélére és a "szuicid hajlamú
szülõk hasonló gyermekein"/1/ eluralkodott a
jövõtlenség, a kilátástalanság,
végül ezek a gyerekek alkották a magyar dark
szubkultúra javát. A romló társadalmi
helyzetet az alakuló szubkultúrák jól
ábrázolják. Az egész a 60-as évek
galerieivel kezdõdött, akiket az `56-os forradalom
lázadó ifjúságának
utódaiként kezelnek sokszor, õket követte a
60-as évek beat-mozgalma. Ezután jöttek a
csövesek, punkok, skinheadek, 80-as évek elején
feltámad az új hullám (new wave), majd underground
néven értelmiségi fiatalokból
álló szubkultúra verbuválódik.
Újra hódít a kemény rock zene és az
évtized végére alakul ki az a jelenség,
amit ma dark/gothnak nevezünk. Ez a szubkultúra az, amely
legjobban jellemzi a fiatalok egy részének
életérzését. Az akkoriban alakuló
együttesek dalszövegei világosan kifejezik a
magyarországi válsághelyzetet.
Magyarországon
inkább darknak nevezték a mozgalmat, amely az angol
sötét szóból ered, míg ennek
külföldi megfelelõje a goth volt. Mára
már a kettõ összemosodott és hazánkban
is elõszerettel használják inkább a
goth/gothic jelzõt.
A
szubkultúra gyökereit az angol punk mozgalomból
eredeztethetjük, azonban míg a punkok aktívabban
fellázadnak az uralkodó társadalmi rendszer ellen,
hirdetve a rendszer újraszervezésének
szükségességét, addig a darkok inkább
passzívan visszahúzódnak, így
utasítva el a fennálló normákat. õk
is non-komfortisták, de veszélyt nem jelentenek a
társadalomra, magukra viszont annál inkább, mert a
rájuk jellemzõ kilátástalanság miatt
önpusztító életmódba kezdhetnek.
A dark/goth
szubkultúra igen meghatározó eleme a zene, amely
az ide tartozó fiatalok/2/ egész életének
hátteréül szolgál. A szubkultúra
cimkéjét a dark, goth jelzõt, az
újságírók alkalmazták
elõször 1978-ban a Joy Divisionra, majd 1979-ben, amikor
megjelent a Bauhaus Bela Lugosi`s Dead címû kislemeze.
A zene a `70-es
`80-as évek fordulóján alakult ki a new wave
és a postpunk egy érdekes keveredése illetve
új hajtása révén. Ebben az idõben
szinte egyszerre nõttek ki olyan irányadó
zenekarok, amelyek mind a mai napig befolyással vannak az
utódaikra. Ezek a zenekarok (Siouxsie and the Banshees, Bauhaus,
Joy Division, The Sisters of Mercy, The Cure stb.) késõbb
mindenféle más irányzat felé elmentek,
voltak inkább rockosabb hangvételûek vagy
inkább poposabbak, végeredményként pedig a
dark már csak egy összefoglaló névvé
vált, amely mára már számos egyéb
irányzatot takar (gothic rock, industrial, neofolk, EBM, dark
techno, stb.). Azonban mindegyikben közös, hogy a zene
alapjaiul az erõs lelki érzékenység, a
belsõ félelmek, kitaszítottság,
kilátástalanság, érzelmi
kiszolgáltatottság és depresszió
szolgálnak, amelyek sötét, komor
hangulatúvá teszik a zenei hangzást. Az
önpusztítás náluk testesül meg
elõször zenében. Ez a belsõ
életérzés megjelenik a
külsõségeben is, a zenekarok általában
teljesen feketében, tupírozott hajjal, erõteljes
sminkben jelentek meg a színpadon, amely aztán a
közönségre is átragadt. A publikum olyan
emberekbõl áll, akik azonosulni tudnak a zene
üzenetével, hangulatával. Az akkori zenekarok
és követõik alkották a dark/goth
szubkultúra elsõ generációját, amely
a 80-as évek közepére teljesen kibontakozott, majd
hanyatlásnak indult. Megjegyzendõ, hogy ez inkább
külföldre érvényes, Magyarországon a
80-as évek vége volt a szubkultúra aranykora,
ekkor alakultak olyan ma is emlékezetes zenekarok, mint a Fuck
of System, Árnyak vagy a Hold.
A 90-es
évek elején kezdett újra feltámadni a
mozgalom, új zenekarok alakultak és koncerteztek,
amelyekre ismét elkezdték alkalmazni a dark/goth
jelzõt. Ezek a zenekarok a régebbi nagy együttesek
zenéjért lelkesedve, megpróbáltak
újat alkotni, felhasználva az elõdök
nyújtotta alapokat. Ezek a számok még
árnyaltabbak, szövegükben több a
sötét romantika és az okkult elem. Ilyen zenekarok
például Faith and the Muse, London After Midnight,
Mephisto Waltz, Rosetta Stone, stb. Ezen zenekarok is szívesen
alkalmazzák megjelenésükben a fekete színt,
fehér púdert fekete szemfestékkel, a halál
és az elmúlás jelképeit (koponya, kereszt,
koporsók, stb.).
Mostanra
felnövekvõ ifjúság kialakította a
szubkultúra harmadik generációját, ezek a
zenék és képviselõik már egyre
kevésbé hasonlítanak a gyökerekre.
Ezek az
együttesek és fõleg énekes frontemberei
szolgálnak modellül a szubkultúra tagjainak. A
csoport tagjai általában olyan családokban
nõnek föl, ahol hiányzik a családtagok
közötti érzelmi és intellektuális
harmónia. Ahogy romlik a szülõ és gyermek
közötti érzelmi kapcsolat, úgy
erõsödik a zenekarok hatása. A család nem
képes ellensúlyozni a fiatalokra zúduló
élményt, amelyet ezek a együttesek
kínálnak. Sokan válnak fanatikus
rajongóikká egy-egy híresebb énekesnek
(például Robert Smith a Cure énekese vagy Marilyn
Manson), bálványozzák õket,
jelvényeiket magukon hordják, megpróbálnak
úgy öltözködni, mint a sztárok és
amiben csak tudnak hasonlítani hozzájuk, azonosulni
velük.
A zenekarok hatása olyan erõs, hogy a szubkultúra tagjai ha csak tehetik igyekeznek mind több koncertjükre eljutni, még ha az éppen külföldön is van. Jó példa erre egy-egy külföldön megrendezésre kerülõ dark/goth fesztivál, ahova külön buszokkal utaznak ki a társaság tagjai. A legnagyobb ilyen rendezvény minden évben a közékori hangulatot idézõ Lipcsében kerül megrendezésre (World Gothic Treffen néven), ahova minden dark igyekszik legalább egyszer eljutni. Ilyenkor Lipcse egy része teljesen átalakul, hogy a gothok minden igényeit kielégítse. A koncertek mellett színházi bemutatók, egyéb performance-ok láthatók. Hatalmas bazársor kínálja portékáit megvételre. Egy ilyen fesztivál a dark/goth személy számára maga a mennyország. Ezen kívül természetesen még más fesztiválok is vissztérõen megrendezésre kerülnek évente, például Bolków Castle Party, Zillo, M`era Luna. |