A goth szubkultúra

 

A szubkultúra a 1970-es évek végén kezdett kialakulni Angliában és az 1980-as évek közepére érte el csúcsát. Magyarországon ez késõbbre tehetõ, nálunk 1989-re bontakozott ki leginkább, amikor külföldön éppen egy kisebb "pangás" volt megfigyelhetõ. Angliában a rossz oktatási rendszernek köszönhetõen sok fiatal hagyta ott az iskolát és nagyon fiatalon (akár 16 évesen) alkalmi munkákból kezdtek élni, bolyongtak távolabbi célok nélkül, hogy aztán elrontott életük felett búslakodjanak, ennek az érzésnek a visszhangját hallották meg a dark zenék bánatos dallamaiban.

Magyarországon a mozgalom kiváltó okaként a rendszerváltást jelölhetjük meg. A 70-es évekre az életszínvonal stagnálni kezdett, majd a 80-as években egyre több családnál esett az életszínvonal. 70-es évektõl megfigyelhtõ a társadalom kettéválása, 1988-ra a politikai helyzet is megváltozott, az életszínvonal tovább csökkent, az egyes társadalmi rétegek egyre távolabb kerültek egymástól. Nõtt a munkanélküliség és a deviancia. 1990-es évek elejére a fitalok egy részének hangulatára a pesszimizmus és nihilizmus lett jellemzõ. Sok család került a periféria szélére és a "szuicid hajlamú szülõk hasonló gyermekein"/1/ eluralkodott a jövõtlenség, a kilátástalanság, végül ezek a gyerekek alkották a magyar dark szubkultúra javát. A romló társadalmi helyzetet az alakuló szubkultúrák jól ábrázolják. Az egész a 60-as évek galerieivel kezdõdött, akiket az `56-os forradalom lázadó ifjúságának utódaiként kezelnek sokszor, õket követte a 60-as évek beat-mozgalma. Ezután jöttek a csövesek, punkok, skinheadek, 80-as évek elején feltámad az új hullám (new wave), majd underground néven értelmiségi fiatalokból álló szubkultúra verbuválódik. Újra hódít a kemény rock zene és az évtized végére alakul ki az a jelenség, amit ma dark/gothnak nevezünk. Ez a szubkultúra az, amely legjobban jellemzi a fiatalok egy részének életérzését. Az akkoriban alakuló együttesek dalszövegei világosan kifejezik a magyarországi válsághelyzetet.

Magyarországon inkább darknak nevezték a mozgalmat, amely az angol sötét szóból ered, míg ennek külföldi megfelelõje a goth volt. Mára már a kettõ összemosodott és hazánkban is elõszerettel használják inkább a goth/gothic jelzõt.

A szubkultúra gyökereit az angol punk mozgalomból eredeztethetjük, azonban míg a punkok aktívabban fellázadnak az uralkodó társadalmi rendszer ellen, hirdetve a rendszer újraszervezésének szükségességét, addig a darkok inkább passzívan visszahúzódnak, így utasítva el a fennálló normákat. õk is non-komfortisták, de veszélyt nem jelentenek a társadalomra, magukra viszont annál inkább, mert a rájuk jellemzõ kilátástalanság miatt önpusztító életmódba kezdhetnek.

A dark/goth szubkultúra igen meghatározó eleme a zene, amely az ide tartozó fiatalok/2/ egész életének hátteréül szolgál. A szubkultúra cimkéjét a dark, goth jelzõt, az újságírók alkalmazták elõször 1978-ban a Joy Divisionra, majd 1979-ben, amikor megjelent a Bauhaus Bela Lugosi`s Dead címû kislemeze.

A zene a `70-es `80-as évek fordulóján alakult ki a new wave és a postpunk egy érdekes keveredése illetve új hajtása révén. Ebben az idõben szinte egyszerre nõttek ki olyan irányadó zenekarok, amelyek mind a mai napig befolyással vannak az utódaikra. Ezek a zenekarok (Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Joy Division, The Sisters of Mercy, The Cure stb.) késõbb mindenféle más irányzat felé elmentek, voltak inkább rockosabb hangvételûek vagy inkább poposabbak, végeredményként pedig a dark már csak egy összefoglaló névvé vált, amely mára már számos egyéb irányzatot takar (gothic rock, industrial, neofolk, EBM, dark techno, stb.). Azonban mindegyikben közös, hogy a zene alapjaiul az erõs lelki érzékenység, a belsõ félelmek, kitaszítottság, kilátástalanság, érzelmi kiszolgáltatottság és depresszió szolgálnak, amelyek sötét, komor hangulatúvá teszik a zenei hangzást. Az önpusztítás náluk testesül meg elõször zenében. Ez a belsõ életérzés megjelenik a külsõségeben is, a zenekarok általában teljesen feketében, tupírozott hajjal, erõteljes sminkben jelentek meg a színpadon, amely aztán a közönségre is átragadt. A publikum olyan emberekbõl áll, akik azonosulni tudnak a zene üzenetével, hangulatával. Az akkori zenekarok és követõik alkották a dark/goth szubkultúra elsõ generációját, amely a 80-as évek közepére teljesen kibontakozott, majd hanyatlásnak indult. Megjegyzendõ, hogy ez inkább külföldre érvényes, Magyarországon a 80-as évek vége volt a szubkultúra aranykora, ekkor alakultak olyan ma is emlékezetes zenekarok, mint a Fuck of System, Árnyak vagy a Hold.

A 90-es évek elején kezdett újra feltámadni a mozgalom, új zenekarok alakultak és koncerteztek, amelyekre ismét elkezdték alkalmazni a dark/goth jelzõt. Ezek a zenekarok a régebbi nagy együttesek zenéjért lelkesedve, megpróbáltak újat alkotni, felhasználva az elõdök nyújtotta alapokat. Ezek a számok még árnyaltabbak, szövegükben több a sötét romantika és az okkult elem. Ilyen zenekarok például Faith and the Muse, London After Midnight, Mephisto Waltz, Rosetta Stone, stb. Ezen zenekarok is szívesen alkalmazzák megjelenésükben a fekete színt, fehér púdert fekete szemfestékkel, a halál és az elmúlás jelképeit (koponya, kereszt, koporsók, stb.).

Mostanra felnövekvõ ifjúság kialakította a szubkultúra harmadik generációját, ezek a zenék és képviselõik már egyre kevésbé hasonlítanak a gyökerekre.

Ezek az együttesek és fõleg énekes frontemberei szolgálnak modellül a szubkultúra tagjainak. A csoport tagjai általában olyan családokban nõnek föl, ahol hiányzik a családtagok közötti érzelmi és intellektuális harmónia. Ahogy romlik a szülõ és gyermek közötti érzelmi kapcsolat, úgy erõsödik a zenekarok hatása. A család nem képes ellensúlyozni a fiatalokra zúduló élményt, amelyet ezek a együttesek kínálnak. Sokan válnak fanatikus rajongóikká egy-egy híresebb énekesnek (például Robert Smith a Cure énekese vagy Marilyn Manson), bálványozzák õket, jelvényeiket magukon hordják, megpróbálnak úgy öltözködni, mint a sztárok és amiben csak tudnak hasonlítani hozzájuk, azonosulni velük.

A zenekarok hatása olyan erõs, hogy a szubkultúra tagjai ha csak tehetik igyekeznek mind több koncertjükre eljutni, még ha az éppen külföldön is van. Jó példa erre egy-egy külföldön megrendezésre kerülõ dark/goth fesztivál, ahova külön buszokkal utaznak ki a társaság tagjai. A legnagyobb ilyen rendezvény minden évben a közékori hangulatot idézõ Lipcsében kerül megrendezésre (World Gothic Treffen néven), ahova minden dark igyekszik legalább egyszer eljutni. Ilyenkor Lipcse egy része teljesen átalakul, hogy a gothok minden igényeit kielégítse. A koncertek mellett színházi bemutatók, egyéb performance-ok láthatók. Hatalmas bazársor kínálja portékáit megvételre. Egy ilyen fesztivál a dark/goth személy számára maga a mennyország. Ezen kívül természetesen még más fesztiválok is vissztérõen megrendezésre kerülnek évente, például Bolków Castle Party, Zillo, M`era Luna.

Vissza a főoldalra