| Kezdés |
Fekete
szivárványok
- a dark-goth
szubkultúra -
|
| Szubkultúra Magyarországon |
![]() |
| Szubkultúra | Talpig
feketébe öltözött,
extrém egyéneket bizonyára mindenki látott
már. Könnyû (szánakozó
szemöldök-felvonás kíséretében)
felületesen lerendezni õket pár kategorikus
„hülye rocker”, boszorkány vagy
„kriptaszökevény” jelzõvel. Ideje
kibogozni a sötét szálakat: nem csavarodtak bele a
függönybe, nem borult rájuk a festékes-polc,
és nem õk a helyi baltás gyilkosok.
Nyugat-Európa nagy részével ellentétben
hazánkban kevesen tudják megkülönböztetni
az egymással szimbiózisban élõ
számtalan szubkultúrát és
képviselõiket.
|
| Goth szubkultúra | Az emberek
többsége a másságot,
különbözni vágyást negatívnak
tartja, pedig a „deviáns”
minõsítés nem egyenlõ a
„deviáns viselkedéssel” (amely
hagyományosan alkoholizmust, drogozást,
öngyilkosságot és bûnözést jelent).
Nem kellene társadalomellenesnek tartani a dominánstól eltérõ életformákat. Ma már annyi impulzus ér minket, hogy sémákat, és sztereotípiákat használunk, és a felületes általánosításokból kilépéshez túl nagy energia kell, hiszen tanulmányozni kellene, amivel nem vagyunk teljesen tisztában. Ezért is olyan gyakori a szelektív észlelésbõl fakadó automatikus diszkrimináció. |
| Csoport | A dark
szubkultúra eredetének két ága van, az
egyik az amerikai, melyben a Billy Idol zenekara alapján
létrejövõ „X generáció”
jelentette az elsõ mérföldkövet;
Ronald Reagan elnök bizakodó
jövõképével szembehelyezkedve, a
beat stílus jegyeivel és
életstílusával.
A másik: az európai, ahol a dark-goth stílus az elhaló (és már újat nem nyújtó) punkból, azon belül is az értelmiségbõl fejlõdött ki, annak dühe és rombolni vágyása nélkül. Az „oi, oi, oi” -t felváltották az érzelmek, filozofikusabb gondolatok – a fiatalok nem tudtak olyan gyorsan lépést tartani a megváltozott társadalmi-gazdasági folyamatokkal, megzavarodtak és kapaszkodókat kerestek. Megjelentek az „új romantikusok”, akik a durva punk ellen kardoskodó, stílusos és mûvelt réteget jelentették, de emészthetõsége miatt a mûfaj hamar túl populáris lett, ami kizárta alternatív voltát, s az igazi szubkultúra-tagok kiközösítették a „poseur”-öket a dark színtérrõl. Ám végül létjogosultságukat mégis nekik köszönheti az alternatív világ, hiszen olyan ügyesen aknázták ki a médiában rejlõ lehetõségeket, hogy ezek révén épült be a köztudatba: született egy réteg, amely felváltotta az ápolatlant igényesre, a közönségest pedig értékesre. Mára már összeolvadtak a korábbi romantikusok a makacs õsarcokkal, és együttesen alkotják a dark-goth szcénát. |
| Zene | A
„gothic” szó szubkulturális eredete
bizonytalan, a legvalószínûbb párhuzam a
középkori sötét gótikával
vonható: elmélyült gondolatok jóról,
rosszról, életrõl és
halálról, a dekadencia izgalmával fûszerezve.
Motívumvilága a 19. századi
romantikából ered leginkább: fantasztikum
és misztikum, érzékenység és
érzelmek, morbid humor és a spleen
(világfájdalom) életérzés.
|
| Gruffik | A
dark-goth palettán megtalálhatóak archaikus korok
utalásai is, kezdve a kelta és germán
kultúráktól (pl. vallási elemek) a
viktorianizmusig (pl. öltözködés,
kellékek), de Egyiptom jelképei (pl. ankh) és
sminktechnikái is ide tartoznak. Eleinte együttesek
behatárolására használták a
kifejezést, majd az egész zenei irányzatra,
végül a teljes szubkultúrára, hiszen a goth
beállítottság és zene szinte
egymásból fakad.
|
| Video és letöltés | A
„dark” gyûjtõfogalom, melynek egyik
válfaja a goth stílus, és amely a
sötét világlátásból,
jelképekbõl, dalszövegekbõl és az
öltözködésben domináns fekete
színbõl ered.
|
A
fekete szín problematikája, hogy automatikusan a
halálhoz kötik az emberek, ami viszont tudat alatti
félelmet, tartózkodást generál. Nem volt ez
mindig így, például IV. Fülöp
udvarában a színes ruha tabunak számított,
a nemesség színe a fekete volt, Merész
Károly herceg pedig kötelezte az
arisztokráciát a sötét színekre, s a
gálaruha is csak fekete lehetett. Véleményem
szerint ma arról van szó, hogy izolálódni
szeretnének a társadalomtól, ki akarnak törni
a színesen gomolygó, állandóan
változó trendi világból, ahol szinte
Bibliaként tekintenek egy-egy magazinban olvasott
szezonális divatszín-tippre, ahol kinéznek, ha nem
a többségnek akarsz megfelelni (ami individuálisan
lehetetlen és felesleges is). Funkcióját tekintve
önkifejezõ és identitás
meghatározó, illetve adott közösségi
hovatartozást jelez, mely magában hordozza antidivat
voltát.
|
|
Tény, hogy a fekete kapcsolatba hozható a halállal (bár ez kultúrafüggõ, pl. a keleti kultúrákban a fehér a gyász színe), de a látszólagos érzéketlenség valójában túláradó érzelmességet takar: a gótok többnyire szelíd, magukba forduló, miérteket és hogyanokat kutató, filozofikus alkatok. A társadalmi nyomás, a rossz családi viszonyok és a meg nem értettség is lehet a dark szubkultúrához való vonzódás alapja, gyakori a mûvészi ambíciókkal rendelkezõ tag, akár több területen is, pl. irodalom, képzõmûvészet, zene (bár csupán attól, hogy nem értenek meg, még nem vagy mûvész). |
|
A feltûnõ kinézet nem kritérium a goth szubkultúrában, sõt, fõleg a felnõtt tagok szerint pont a túláradó extravagancia vonja el a figyelmet a lényegrõl, és hiteltelennek titulálják a szaténba, csipkébe és lakkba bebábozódott és szimbólumokkal teleaggatott egyedeket (õk a „goth-wannabes” kategória). Ettõl függetlenül ez az egyik központi eleme a goth réteget kiszolgáló boltoknak, melyek egyre jobban kinövik magukat, fõleg az online üzletek térnyerése figyelhetõ meg. Minden eladható: mûvér-kapszula, koporsó alakú ágy és táska, vámpírfog-cumi, felszerelhetõ angyalszárnyak, denevér alakú konfetti, becsatolható fekete-fehér mûhaj, és persze végeláthatatlan mennyiségû különleges ruha, cipõ és kiegészítõ. A mainstreammel ellentétben itt nincsenek aktuális divatok, a goth repertoárban csak a fekete, bordó és sötétlila színek szerepelnek, kiegészítõk terén pedig kizárólag az ezüst szín. Az anyagok sem változnak: szatén, csipke, tüll, bõr vagy lakk – mindig az igényes extravagancia a cél. A nõk kihangsúlyozzák nõiességüket, gyakori viselet a fûzõ és a hosszú szoknya. |
|
A legmeghatározóbb elemek az állandó közösségépítést biztosító koncertek, táncos és mûvészeti estek, amelyeken gyakoriak a kiállítások és performance-ek is. Az események között pedig nagyrészt az interneten tartják és építik a kapcsolatot egymással, amelyre hazánkban egy igen népszerû honlap, az ld50.hu nyújt lehetõséget: alkalmas fórumozásra, önkifejezésre, kép- és adatfeltöltésre, illetve bárki biztosan számíthat a tagok azonnali segítõkészségére és megértésére, bármilyen kér(d)ését illetõen. |
|
Találhatunk itt party-ötleteket, zenei és kulturális híreket, valamint beszámolókat is. |
|
Az irodalmibb köntösbe bújtatott hivatalos magyar dark site-on, a gothic.hu-n pedig a témával kapcsolatos írásokat, ajánlókat és képeket böngészhetünk. |
|
A darkoknak megadatik az a kohéziós élmény, a valahova-tartozás önmagukért való varázsa, amire mindenkinek szüksége van, bár – kétségtelen – ezt a legnehezebb elérni, és kialakítani... |