|
Az
extrémitások: a gruftik
"Halott idõben halott a táj, Az idõjárás esõre áll..." (Mirage: Szeánsz) |
|
A gruftik. „A „gruft”
német szó, sírboltot jelent. Fekete ruhában
járnak, hajukat feketére festik, arcukat halotti sminkkel
borítják. Gyakran járnak temetõbe, van
köztük olyan, aki otthon koporsóban alszik.
Céljuk a halál, a túlvilágba
átlépés. Karjukat, csuklójukat
összevagdossák, drogokat szednek, hogy a halálhoz
közel kerüljenek. Közülük többen –
grufti elbeszélések szerint –
öngyilkosságot követtek el, amit társaik
bátorítottak.” (Rácz (1998) p. 191.)
Rácz „okkult devianciának” nevezi a grufti csoportot, mivel kapcsolatot keresnek a túlvilággal, egyfajta konstruált valóságot hoznak létre, melynek középpontjában a halál és a túlvilág áll. Az okkult devianciák az élet értelmére keresik a választ. Hisznek abban, hogy a valós világ és a túlvilág kapcsolatban állnak, köztük kommunikáció zajlik: „A túlvilágtól csak a hideg acél választ el!” – grufti mondás. (Rácz (1998)) |
![]() |
| A gruftik külsõre feltûnõek, sokkolóak: „a fülmagasságban körbenyírt koponyán ébenfekete, feltupírozott, lakkal rögzített és kiegyenesített boglyafrizura, elõl lelógó hosszú tincs. A halottfehérre mázolt arcon a szemöldök, a szempilla erõsen kihúzva, a szem környéke halántékig feketére festve, a száj vérvörös, a körmök bordóba, feketébe vagy vörösbe mártva. A fiúkon fekete ing, nadrág, a lányokon fekete, csipkés felsõrész, szoknya, pókhálómintás harisnyanadrág, földig érõ talár.” |
|
Ahhoz, hogy a grufti
jelenséget jobban megértsük, bele kell pillantanunk
a ’80-as évek végének helyzetébe.
„Kialakult egy súlyos erkölcsi, társadalmi,
gazdasági válság, a fiatalok pedig
reménytelen helyzetbe jutottak. …
Számításba kell venni a korábbi kommunista
szimbólumrendszer összeomlását, amely
elsõsorban mint elhatárolódásra
szolgáló negatív identifikációs pont
volt hatással az ifjúsági
szubkultúrákra.” (Rácz (1998) p. 193.)
Rácz arra hívja fel a figyelmet, Mircea Eliade A szent
és a profán címû könyvére
hivatkozva, hogy „valamely rend, kultúra
megsemmisülését a pusztulás, halál
képzetei kísérik. Az egyik
formációból a másikba
történõ „átmenetet”, de
még az újjászületést is a halál
különféle szimbolikus megnyilvánulási
formái kísérik. Minden egzisztenciális
válság kérdésessé teszi a
világ valóságát és az ember
jelenlétét a világban. A magyar nép az
utóbbi években mintha meglehetõsen sokat
foglalkozna a halállal. Gondoljunk Nagy Imre
újratemetésére: a megfordítva eltemetett
halottakat kihantolják, felravatalozzák, majd újra
eltemetik. Az egész szcéna olyan, mint egy grufti
vízió. … A halottak tényleg
„visszajárnak”.” (Rácz (1998) p. 195.)
|
![]() |
|
Hogy hogyan és milyennek látták a világot a gruftik, azok a zömében 15-19 éves fiatalok, akik „a rendszerváltás áldozatainak” is tekinthetõek? „…nem érzem jól magam a világban. Ezért várom a halált. … Nem tervezem a jövõmet, világvége hangulatban élet. Semmit nem várok az élettõl, hiszen egyik napról a másikra élek csupán. Nem akarok kinõni a fiatalságból, vállalom a külsõségeimet, az életfilozófiámat. Nem szeretnék beállni a sorba, dolgozni, családot alapítani. Sokszor elgondolkodom, milyen jó poén lenne egy gyerek, de hát nincs jogom egy másik, késõbbi ember életét tönkretenni, hiszen nem tudnék és nem is akarok normális polgári életet élni. … Annyi fûz ide, hogy emberként kell megélnem ezt a világot. … Kinézek valahogy, teremtettem magamnak egy világot, ami rátelepszik a gondolkodásomra. … Igazából nem is akartunk elkülönülni, csak megpróbálkozni valami mással. (Maci-egy grufti) Külföldön ennek a szûk rétegnek nem volt akkora társadalmi visszhangja, Magyarországon viszont újságcikk és film is készült róluk, – ezeknek valóságtartalma kétes – lerántva a leplet eme „döbbenetes ifjúsági szubkultúrá”-ról, ahogy az idézet Ifjúsági Magazin cikkben olvashatjuk. A rendszerváltás okozta sokkhatás a ’90-es évek közepén kezdett csillapodni, bezárt a Lyuk is, és mindazok, akik túlélték ezt az idõszakot, betagozódtak a szubkultúrába, vagy teljesen elhagyták azt, és a „normális” polgári életet választották. A szubkultúra jelenlegi tagjainak 66%-a ismer olyan tagokat, akik annak idején gruftik voltak, és 15%-uk mondta magáról, hogy grufti vagy grufti volt. |