Talpig
feketébe öltözött, extrém egyéneket
bizonyára mindenki látott már. Könnyû
(szánakozó szemöldök-felvonás
kíséretében) felületesen lerendezni
õket pár kategorikus „hülye rocker”,
boszorkány vagy „kriptaszökevény”
jelzõvel. Ideje kibogozni a sötét szálakat:
nem csavarodtak bele a függönybe, nem borult rájuk a
festékes-polc, és nem õk a helyi baltás
gyilkosok. Nyugat-Európa nagy részével
ellentétben hazánkban kevesen tudják
megkülönböztetni az egymással
szimbiózisban élõ számtalan
szubkultúrát és képviselõiket.
Az
emberek többsége a másságot,
különbözni vágyást negatívnak
tartja, pedig a „deviáns”
minõsítés nem egyenlõ a
„deviáns viselkedéssel” (amely
hagyományosan alkoholizmust, drogozást,
öngyilkosságot és bûnözést jelent).
Nem
kellene társadalomellenesnek tartani a dominánstól
eltérõ életformákat. Ma már annyi
impulzus ér minket, hogy sémákat, és
sztereotípiákat használunk, és a
felületes általánosításokból
kilépéshez túl nagy energia kell, hiszen
tanulmányozni kellene, amivel nem vagyunk teljesen
tisztában. Ezért is olyan gyakori a szelektív
észlelésbõl fakadó automatikus
diszkrimináció.
A
dark szubkultúra eredetének két ága van, az
egyik az amerikai, melyben a Billy Idol zenekara alapján
létrejövõ „X generáció”
jelentette az elsõ mérföldkövet; Ronald Reagan
elnök bizakodó jövõképével
szembehelyezkedve, a beat stílus jegyeivel és
életstílusával.
A
másik: az európai, ahol a dark-goth stílus az
elhaló (és már újat nem
nyújtó) punkból, azon belül is az
értelmiségbõl fejlõdött ki, annak
dühe és rombolni vágyása nélkül.
Az „oi, oi, oi” -t felváltották az
érzelmek, filozofikusabb gondolatok – a fiatalok nem
tudtak olyan gyorsan lépést tartani a megváltozott
társadalmi-gazdasági folyamatokkal, megzavarodtak
és kapaszkodókat kerestek.
Megjelentek
az „új romantikusok”, akik a durva punk ellen
kardoskodó, stílusos és mûvelt
réteget jelentették, de
emészthetõsége miatt a mûfaj hamar
túl populáris lett, ami kizárta alternatív
voltát, s az igazi szubkultúra-tagok
kiközösítették a „poseur”-öket
a dark színtérrõl. Ám végül
létjogosultságukat mégis nekik
köszönheti az alternatív világ, hiszen olyan
ügyesen aknázták ki a médiában
rejlõ lehetõségeket, hogy ezek révén
épült be a köztudatba: született egy
réteg, amely felváltotta az ápolatlant
igényesre, a közönségest pedig
értékesre. Mára már összeolvadtak a
korábbi romantikusok a makacs õsarcokkal, és
együttesen alkotják a dark-goth szcénát.
A
„gothic” szó szubkulturális eredete
bizonytalan, a legvalószínûbb párhuzam a
középkori sötét gótikával
vonható: elmélyült gondolatok jóról,
rosszról, életrõl és
halálról, a dekadencia izgalmával
fûszerezve. Motívumvilága a 19. századi
romantikából ered leginkább: fantasztikum
és misztikum, érzékenység és
érzelmek, morbid humor és a spleen
(világfájdalom) életérzés.
A
dark-goth palettán megtalálhatóak archaikus korok
utalásai is, kezdve a kelta és germán
kultúráktól (pl. vallási elemek) a
viktorianizmusig (pl. öltözködés,
kellékek), de Egyiptom jelképei (pl. ankh) és
sminktechnikái is ide tartoznak. Eleinte együttesek
behatárolására használták a
kifejezést, majd az egész zenei irányzatra,
végül a teljes szubkultúrára, hiszen a goth
beállítottság és zene szinte
egymásból fakad.
A
„dark” gyûjtõfogalom, melynek egyik
válfaja a goth stílus, és amely a
sötét világlátásból,
jelképekbõl, dalszövegekbõl és az
öltözködésben domináns fekete
színbõl ered.
A
fekete szín problematikája, hogy automatikusan a
halálhoz kötik az emberek, ami viszont tudat alatti
félelmet, tartózkodást generál. Nem volt ez
mindig így, például IV. Fülöp
udvarában a színes ruha tabunak számított,
a nemesség színe a fekete volt, Merész
Károly herceg pedig kötelezte az
arisztokráciát a sötét színekre, s a
gálaruha is csak fekete lehetett. Véleményem
szerint ma arról van szó, hogy izolálódni
szeretnének a társadalomtól, ki akarnak törni
a színesen gomolygó, állandóan
változó trendi világból, ahol szinte
Bibliaként tekintenek egy-egy magazinban olvasott
szezonális divatszín-tippre, ahol kinéznek, ha nem
a többségnek akarsz megfelelni (ami individuálisan
lehetetlen és felesleges is). Funkcióját tekintve
önkifejezõ és identitás
meghatározó, illetve adott közösségi
hovatartozást jelez, mely magában hordozza antidivat
voltát.
Tény,
hogy a fekete kapcsolatba hozható a halállal (bár
ez kultúrafüggõ, pl. a keleti
kultúrákban a fehér a gyász színe),
de a látszólagos érzéketlenség
valójában túláradó
érzelmességet takar: a gótok többnyire
szelíd, magukba forduló, miérteket és
hogyanokat kutató, filozofikus alkatok. A társadalmi
nyomás, a rossz családi viszonyok és a meg nem
értettség is lehet a dark szubkultúrához
való vonzódás alapja, gyakori a
mûvészi ambíciókkal rendelkezõ tag,
akár több területen is, pl. irodalom,
képzõmûvészet, zene (bár
csupán attól, hogy nem értenek meg, még nem
vagy mûvész).
A
feltûnõ kinézet nem kritérium a goth
szubkultúrában, sõt, fõleg a felnõtt
tagok szerint pont a túláradó extravagancia vonja
el a figyelmet a lényegrõl, és hiteltelennek
titulálják a szaténba, csipkébe és
lakkba bebábozódott és szimbólumokkal
teleaggatott egyedeket (õk a „goth-wannabes”
kategória). Ettõl függetlenül ez az egyik
központi eleme a goth réteget kiszolgáló
boltoknak, melyek egyre jobban kinövik magukat, fõleg az
online üzletek térnyerése figyelhetõ meg.
Minden eladható: mûvér-kapszula, koporsó
alakú ágy és táska,
vámpírfog-cumi, felszerelhetõ
angyalszárnyak, denevér alakú konfetti,
becsatolható fekete-fehér mûhaj, és persze
végeláthatatlan mennyiségû
különleges ruha, cipõ és
kiegészítõ.
A
mainstreammel ellentétben itt nincsenek aktuális divatok,
a goth repertoárban csak a fekete, bordó és
sötétlila színek szerepelnek,
kiegészítõk terén pedig
kizárólag az ezüst szín. Az anyagok sem
változnak: szatén, csipke, tüll, bõr vagy
lakk – mindig az igényes extravagancia a cél. A
nõk kihangsúlyozzák
nõiességüket, gyakori viselet a fûzõ
és a hosszú szoknya.
A
legmeghatározóbb elemek az állandó
közösségépítést
biztosító koncertek, táncos és
mûvészeti estek, amelyeken gyakoriak a
kiállítások és performance-ek is. Az
események között pedig nagyrészt az interneten
tartják és építik a kapcsolatot
egymással, amelyre hazánkban egy igen
népszerû honlap, az ld50.hu nyújt
lehetõséget: alkalmas fórumozásra,
önkifejezésre, kép- és
adatfeltöltésre, illetve bárki biztosan
számíthat a tagok azonnali
segítõkészségére és
megértésére, bármilyen
kér(d)ését illetõen.
Találhatunk
itt party-ötleteket, zenei és kulturális
híreket, valamint beszámolókat is.
Az
irodalmibb köntösbe bújtatott hivatalos magyar dark
site-on, a gothic.hu-n pedig a témával kapcsolatos
írásokat, ajánlókat és
képeket böngészhetünk.
A darkoknak megadatik az a
kohéziós élmény, a valahova-tartozás
önmagukért való varázsa, amire mindenkinek
szüksége van, bár – kétségtelen
– ezt a legnehezebb elérni, és kialakítani..
Vissza a főoldalra