A szubkultúrák története Magyarországon

"Amikor fiatalok voltunk, tudtuk, hogy az, ami valójában megtörténik, egészen lényegtelen ahhoz képest, ami megtörténhetne."

(Musil)

"A '80-as évek Magyarországát növekvõ esélyegyenlõtlenség, az életszínvonal és a társadalmi mobilitás csökkenése jellemezte. Aggasztó következménye mindennek, hogy a bûncselekmények száma nõtt, és hogy azok egytizedét fiatalkorúak követték el. Megsokszorozódott továbbá az öngyilkosságok, elmebetegségek, alkoholisták és drogfogyasztók száma...
E hanyatlást elõször az értelmiség ismerte fel és a "másság" igényétõl vezérelve alakult ki a magyar újhullám, amely mind tartalmában, mind külsõ megnyilvánulásaiban, teljes mértékben eltért az addig megszokottól. Az alkotókedv elmosta az egyes mûvészeti tevékenységek közti határokat, így az irodalom és a képzõmûvészet terén is éreztette hatását.

 

...Eleinte tökéletes értetlenség fogadta az újhullámos törekvéseket. ...A hivatalos szervek körében - különösen a szövegek nyíltsága, a zenészek életmódja miatt - pedig egyenesen ellenzékinek tekintették az újító szándékot. ...Számítani kellett a nyakkendõs-bõrzakós urak jelenlétére, igazoltatásokra, provokációkra. Mûfajt ennyire talán még sohasem nyomtak el, a televízió, a rádió, a hanglemezgyár szinte tudomást sem vett létezésükrõl...
Nem meglepõ, hogy az elõzõ évtized "langyos vizét" mind nagyobb mértékben bombázni kezdik bizonyos szubkultúrák, amelyek közül a csövesmozgalom a legspeciálisabb és leginkább elterjedt szerte az országban, de emellett megjelenik az új hullámnak, vagy punknak nevezett irányzat is, egy szûk, de fontos réteg, a fiatal értelmiség kifejezési-önkifejezési eszközeként, ami azért meglepõ, mert a mûfaj gyökerei a hetvenes évek közepének kimondottan iskolázatlan angol fiataljaiból erednek...

1988: A második, az agyonhallgatott /-hallgattatott/ magyar rockforradalom utóvédharcai. Az érték kompromittálódott, a divat gyõzedelmeskedett...
Egy "új mag" továbbra is az utcán, megannyi feketébe öltözött pici Voltaire: lángoló cinizmusuk egyszerre paradox és tragikomikus. ...A mítosz: nyávogó kalózkazettákra sûrítve, zenekarnevek a három per hármas irattárában, titokzatos félszavak, utalások, ennyi... Kassák, Ikarusz, Bercsényi Klub és még egy utolsó utáni koncert. Azok pedig csak topognak, szoronganak, egyre többen lesznek jólértesültek, szociológusoknak szinte csemegézés lenne az efféle rétegzõdés. A szabadjára engedett elit, meg a halmozottan hátrányos helyzetû, a kíváncsi, meg a divatlovag: csodálatos kelet-európai kamaszlázadás, némi félmûveltséggel leöntve. Mozi és rock, de Fellini helyett Walters, Bergman helyett Jarmusch, a Stones helyett Joy Division, Jimi Hendrix helyett Nick Cave.
"Alternatív", így az új mûfajmegjelölés.






Rácsodálkozás az önkifejezés gyönyörûségére, aztán a kiábrándulás, hogy ez az "ön" nem is az "én"...
A VIII. kerület akkori helyzete megérne egy külön tanulmányt, "...a lakosság összetétele megváltozott, alacsony iskolázottságú, deviáns rétegek vették birtokukba... Budapesten itt a legmagasabb az alkoholisták és az öngyilkosok száma … és ez bizonyos gettószemlélethez vezetett. …
A terv már 1985-ben megszületett a Vörösmarty Mûvelõdési Házban, hogy az egykori fürdõ helyén létrejöhessen a mûfajnak teret adó és támogató klub, de a "vezetõségi ámen" csak 1988 januárjában, a Ganz-Mávag megszûnésekor érkezett meg. …
"Fekete Lyuk"-nak keresztelték el... A viszonylag olcsó árak, a hajnali nyitva tartás és persze az extravagancia hamarosan híressé, bizonyos körökben pedig hírhedtté tette a Lyukat: a lavina megindult.
A klub egyre növekvõ népszerûségét leginkább annak köszönhette, hogy ez számított az elsõ olyan helynek, amely kizárólagosan az újhullámos-alternatív produkcióknak lett az otthona... Úgy tûnik, a Fekete Lyuk engedélyezése is jelezte a diktatúra egyre csökkenõ tekintélyét, különösebb intézkedésekre nem is került sor, néhány civil ruhás detektív állandó jelenléte pedig valószínûleg megnyugtathatta a rendõrség illetékeseinek "lelkiismeretét"... Íme, egy szakfelügyelõi értékelés 1988 decemberébõl (részletek): "...hiánypótló intézmény, amely egy sajátos réteg igényét elégíti ki... Sokuknak ez az egyetlen kulturális forma." A BRFK ifjúságvédelmi osztálya rendszeresen képviselteti magát, "bármiféle változtatás a megszûnéséhez, felbomlásához vezetne... Ezeknek a gyerekeknek ez az egyetlen létezési forma, hogy közösségi életet éljenek..."



Annak ellenére, hogy a hatóságok semmi kifogásolni valót nem találtak mûködésében, a Lyuk a hazai sajtó támadásainak kereszttüzébe került. "A nyugati sajtó /pl. a Stern magazin/ éppen ellenkezõ elõjellel szólt az akkor még vasfüggönyön túli "hard place"-rõl." (A Fekete Lyuk pályázata)




Vissza a főoldalra