TECHNIKAI
BIZTOSÍTÁS@
Fegyverzeti szolgálat:
A
zászlóalj kézifegyverekkel lett ellátva. A fegyvermester a technikai
szolgálat raktárosa volt és a lövész gyakorlatokat is vezette.
Gépjármű szolgálat:
Induló
gépjármű állományunk 4 db CSEPEL 344
és 1 db GAZ 64 gépkocsi volt. Az RTF
állomások hordozó gépjárművei a
magyar hadseregben még ismeretlen típusok
voltak. Rendszeresítésük később
történt. Rendszeresítésük és
kiszolgálásuk
megszervezésével Horváth Tamást
munkáját kell elismernem, aki ezt minden
tanfolyam elvégzése nélkül sikeresen
végrehajtotta. Meghibásodás esetén a
közeli szovjet alakulatnál kéregettünk
alkatrészeket. Javító műhely és
javító
gépkocsi előbb volt mint a technikai szolgálatnál.
A tisztek fűtési
problémáinak segítése
céljából házilag
olajkályhákat készítettünk. Innen az
[1]
irodalomban az „olajkályha füst”
említése. Aggregátor szakértönk nem
volt. Máig
is büszke vagyok arra, hogy amikor már senkinek sem
sikerült, egy gyakorlat
előtt megjavítottam az SZDR aggregátorát.
RTF állomások hordozó járművei
Technikai szolgálat:
A szolgálat alapját képezte a fent
említett kiválasztott tiszti csoport. Először a berendezések tartozékainak
lerovancsolása történt a előtaláltak alapján. Amikor a dokumentáció is
megérkezett, mivel alkatrész
készletjegyzék nem állt rendelkezésre, a
kapcsolási rajzok alapján az alkatrészeket
kigyűjtöttük és összesítettük őket
típus és mennyiség alapján. Rabszolga munka
volt de ez alapozta meg a gyors
javítás lehetőségét. A berendezések
gondosan összeállított TASZT -val
(Tartalék, Alkatrészek, Szerszámok és
Tartozékok) rendelkeztek, amely kisebb
meghibásodás esetén javításukat
biztosította. A kezelési utasításokban
rendszeres karbantartások szerepeltek és ezek
betartása és szigorú ellenőrzése
a megbízható üzemelés
feltételének bizonyult az évek során. Az
összes előírt
ellenőrző mérést a TASZT műszereivel nem lehetett
végrehajtani. Lépéseket
tettem közepes és nagy javító készlet
és a kívánt műszerpark beszerzésére
. A
nagy javítás magyarországi
megvalósításának lehetőségét
elöljáróim segítségével
a Finommechanikai Vállalatnál tanulmányoztam. A
vállalat az OLP (Országos
Légvédelmi Parancsnokság)
lokátorainak gyári javításával
foglalkozott.
A tanulmány út alapján az RTF berendezések
nagy javítását célszerűbbnek látszott a Szovjetunióban végrehajtani.
A technikai szolgálat állományának
kiváló munkája eredményként, tudomásom szerint, erre nem volt szükség.
A
műszerpark hiányára vezethető vissza
egy a kezdetben jelentkező hiba jelentség. Az SZDR-2M
berendezésnél eddig nem
észlelt zavaró jelek jelentek meg az indikátorok
képernyőin. Szabotázsról
kezdtek beszélni. A Szovjetunióból hívtak
egy szakértőt. A csoportfőnökséget
Forgács László képviselte. A GRU
-tól érkező tiszt első dolga volt
mikrohullámú
generátorok kérése. A TÁKI –
tól (Távközlési Kutató Intézet)
kölcsön kapott
generátorok segítségével végre lett
hajtva a nagyfrekvenciás fokozatok
leellenőrze és a halladóhullámú csövek
műszeres behangolása, illetve a nem
megfelelőek cseréje. A zavarok megszűntek. A
„szabotázs” gyanúja szintén.
Megalakult a technikai javítóműhely és a
kihelyezett őrsök kiszolgálására technikai javító gépkocsi lett berendezve.
Emlékezetes munkám volt a szemlék
folyamat ábráinak összeállítása [1].
Vissza a lap elejére Következő fejezet Vissza a fő menübe
[1] Feltétlenül
az [1] alapján ide kívánkozik:
„Katonabarát”
technika ( Lutár Sándor visszaemlékezése)
Az SzDR–2M (MP) berendezés technikailag
sikeres konstrukció volt.
Szuperheterodin
felépítésű vevője átfogta
a berendezés teljes (926–3700
MHz)frekvenciasávját, így az frekvencia szerint
keresés nélküli rendszert képezett (amely
gyorsabb, mint a leggyorsabb kereséses
rendszer). Iránymérő-rendszere az egyenlő jel
mérés módszeren épült fel,
amely pontossága meghaladta az elméleti
számítás alapján várható
pontosságot.
Az indikátor még analóg
kijelzésű volt, ami hibára adott lehetőséget,
de
az –MP változatban már digitális
értékeket olvashattunk le a
számlálócsőről. Az
antenna rendszere a troposzférikus
szóródáson alapuló vételt
biztosított, ezzel
igen nagy mélységben – mintegy 500-600 km –
tette lehetővé a
felderítést.
Üzemelés
szempontjából a berendezés
megbízható volt, a heti, havi karbantartás, az I.
és II. szemle rendszeres elvégzése
garantált üzembiztonságot jelentett. A
berendezés mindent kibírt
(„katonabarát”
volt) és technikailag sokat tudott. (Ezt bizonyítja, hogy
az utolsó SzDR–2MP
berendezés 2003-ban került kivonásra.)
Talán nem véletlen, hogy a 21. évszázad elején az ukrán
KOLCSUGA vagy a cseh SDD távolfelderítő berendezések is az SzDR berendezések
működési elvére épültek.